nieuwe plannen voor de gastouderopvang in 2010

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door bosi333, 14 apr 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113

2. Eliesje

Eliesje Niet meer actief

Klotelui in Den Haag. Wat ben ik blij als er volgend jaar weer verkiezingen zijn. O.a. dit soort dingen zitten me zo dwars en ben ik zo zat!!

Sorrie hoor!

3. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113

4. Momae

Momae Actief lid

26 sep 2008
    411
    0
    0
    Wijchen
    Ik vraag me af wat de overheid nu wil. Ze roepen aan de ene kant dat ouders allebei moeten werken, maar aan de andere kant zorgen ze niet voor genoeg opvangmogelijkheden. Er is gewoon te weinig plaats op kinderdagverblijven om alle kinderen daar onder te brengen. Daarbij heb je vaak een probleem als je onregelmatige diensten hebt. Geen idee hoe ik het straks ga aanpakken als het uurtarief 2,50 wordt, maar vaste tijden op een kdv gaat ook niet lukken...

5. Nijntje1978

Nijntje1978 Actief lid

19 mei 2008
    205
    0
    0
    Brabant
    Helemaal mee eens Momae. Als ik op een kdv hier in de buurt terecht wil, dan is de wachtlijst 2 tot 3 jaar (!). Belachelijk om dat een gastouderopvang die in zo'n grote behoefte voorziet, af te schaffen. Het staat echt haaks op participatie van vrouwen op de arbeidsmarkt. En als wij het allemaal zelf moeten gaan betalen kost het zoveel dat het nauwelijks rendabel is om te blijven werken (ook al heb ik een goede baan).

6. Lilly

Lilly Fanatiek lid

1 jun 2006
    4.842
    0
    36
    Vegan blogger, vloger en coach!
    Bussum
    Ik werk zelf als gastouder en ben echt boos!!

Ten eerste pakken ze mogelijk mijn baan af maar ook voor de meeste ouders van mijn gastkindjes wordt het ontzettend lastig. Eentje heeft al aangegeven waarschijnlijk te zullen stoppen met werken als dit doorgaat. Een kindje heeft maar een paar uur per dag opvang nodig dus een kdv is geen optie.

De oudere kinderen zullen waarschijnlijk naar de BSO gaan.

En ik ben mijn inkomsten kwijt, en niet te vergeten de vriendjes van mijn zoon. 1 kindje komt al ruim een jaar bij me, sinds hij een baby was. Alles wat ik heb opgebouwd met die kinderen en hun ouders straks pats boem weg.

En wat te denken van die ouders die onregelmatig werken. Juist de gastouderopvang is opvang op maat!

Ik denk dat veel gastouders zwart door zullen gaan. Maar van velen hoor je idd dat ze ermee zullen stoppen. Jammer, jammer, jammer!!!

7. Sam86

Sam86 Fanatiek lid

16 aug 2007
    1.610
    89
    48
    Vrouw
    Mama
    Amersfoort
    pff hier ook een gastouder in de onzekerheid. Ik heb mij vandaag maar aangemeld voor SPW3 basisonderwijs met een extra module kinderopvang. Duurt maar 2 jaar en als het fout gaat kan ik van mijn stage dan mijn werk maken. Ik moet er niet aan denken dat ze het zo drastisch doordrukken. Wat moeten mijn oppaskindjes dan? Ik kan ze moeilijk zomaar weer naar een ander sturen na 10 maanden... Word al helemaal verdrietig als dit doorgaat. Met het geld dat ik dan kwijtraak kan ik nog wel leven. Dan maar wat harder werken buitenshuis, maar ik zie mijn oppaskindjes nog niet naar een BSO gaan... Bah stomme regering met hun stomme denkwijze....

Dan maar massaal zwart werken. Dat werken ze zo idd in de hand! Ik ken gastouders die niet buiten hun huis kunnen werken vanwege beperkingen. Die zijn dan in 1 klap hun baan kwijt...zucht.... Ik ga maar weer naar mijn zieke oppaskindje die hier slaapt omdat ze anders alleen thuis is vanwege onregelmatige werktijden van haar vader!!!

8. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Een vriendin van me werkt ook onregelmatig en zegt nu al dat ze dan dus moet stoppen met werken. Ze krijgt het dan gewoon niet meer rond.

Ik heb al aangeboden om dan een uurtje of twee als tussen oplossing te fungeren, maar daar is zo'n kindje ook niet bij gebaat. Van de een naar de ander.

En inderdaad, afschaffen van een geweldig middel is natuurlijk behoorlijk dom.

Wat ze misschien wel kunnen doen is de gastouderbureaus anders indelen. Dus niet meer als freelancer bij het bureau werken, maar echt in dienst.

Dan gaat de betaling echt via een loonstrook en kan fraude worden verminderd ( fraude komt helaas voor bij de oma en opa regeling)

9. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ik ben voor alle plannen behalve de urenreductie. Maar de extrsa eisen zijn TOP.

10. Sam86

Sam86 Fanatiek lid

16 aug 2007
    1.610
    89
    48
    Vrouw
    Mama
    Amersfoort
    Toch snap ik niet wat er verkeerd aan is als opa en oma oppassen en dat geld weer teruggeven.... Er wordt netjes belasting over dat geld betaald en het geld kan dan net zo goed in een leuke garderobe gestoken worden. Kijk als ze meer uren schrijven dan dat ze daadwerkelijk werken zijn ze stom bezig en verpesten ze het voor de goede, maar als ze verder alles netjes doen is er toch helemaal geen bezwaar tegen?

11. Merijn

Merijn Niet meer actief

Waarom moeten opa's en oma's betaald worden voor het feit dat ze op hun eigen kleinkinderen passen? Dat heb ik echt nooit begrepen. Dat ging voorheen toch ook gewoon? :( En toen kregen ze er niets voor. Ik vraag me af of er meer opa's en oma's zijn gaan oppassen sinds deze regeling. Ik geloof niet dat dat zo noemenswaardig is en dus ja, dan is het gewoon onzin, die subsidie. En gaat het dus ten koste van de mensen die echt een gastouder nodig hebben omdat ze het binnen de familie niet kunnen oplossen.

12. B en N

B en N Fanatiek lid

13 sep 2007
    2.532
    0
    0
    Ik vind het ook echt belachelijk.

Wij brengen zelf ons kindje naar een gastouder en we zouden echt niet anders willen maar als dit door gaat weet ik niet of onze gastouder wel overeind blijft, zou het echt heel erg vinden :(. Vind het echt een stel idioten hoor.
    Hebben ze het voor elkaar dat het eindelijk gewoon is dat de man en de vrouw werkt zorgen ze ervoor dat de vrouw (of man) verplicht thuis moet zitten omdat hun kindje(s) niet naar de opvang kunnen. Gevolg we hebben veel minder te besteden, gevolg crediet crisis nog groter, gevolg Nederland naar de kl*t% ja nee daar schieten we echt wat mee op met zijn allen :-|.

Sjonge jonge stelletje (&^()_&^.

Overigens vind ik het geheel terecht dat ze bepaalde regels strenger maken dat ze opa en oma "verplichten" tot het volgen en behalen van diploma's (ehbo etc) en dat ze geregisteerd moeten staan bij een officiele gastouder als ze dan zo nodig geld moeten hebben voor het oppassen :-|.
    Mijn moeder zou er echt geen voor willen ook niet voor de belasting dienst en ook niet om het weer terug te geven aan Jamila. Als ze Jamila geld wil geven voor later doet ze dat gewoon van haar eigen verdiende geld.

Ik zou het zelf ook niet willen hoor ik wil niet dat ze oppassen op Jamila als werk ziet en als je er geld voor krijgt (of je het nu weg geeft of niet) is het werk,

13. mikki80

mikki80 Lid

25 jan 2008
    78
    0
    0
    Zwolle
    Ik wil toch even reageren op dat opa's en oma's niet betaald hoeven te worden.
    In een 'normale' situatie vind ik dit ook. Echter ik wil wel mijn moeder betalen voor haar oppaswerk. Zij is 52 jaar, heeft geen vaste baan en moet rondkomen van het nabestaandenpensioen (of hoe dit ook heet) van mijn vader. Ze doet werk op oproepbasis bij 2 verschillende bedrijven maar dit verdient ontzettend slecht. Rondkomen lukt alleen door haar spaargeld aan te spreken. Ze heeft al veel gesolliciteerd maar wordt nergens aangenomen.
    Zij gaat straks 2 of 3 dagen oppassen op haar kleinkind. Ze vindt dit hartstikke leuk om te doen en als het kon, zou ze dit voor niets doen. Echter als zij 3 dagen moet oppassen kan zij niet werken en heeft ze daar ook geen inkomsten van. Het is toch niet meer dan normaal dat zij voor die oppasuren betaald krijgt?
    Dat er strengere regels komen voor opa's en oma's ben ik het mee eens. Het zou onmogelijk gemaakt moeten worden dat er gefraudeerd wordt.

Dan nog even 'on-topic': de plannen van het kabinet zoals ze er nu liggen: niet mee eens. Ik snap ook niet dat ze dit gaan doen. Ze willen toch dat mannen en vrouwen gewoon gaan werken? Maar op deze manier maken ze het haast onmogelijk. De wachtlijsten van kdv's zijn ontzettend lang, bovendien wil niet elke ouder zijn of haar kind naar een grootschalige kdv brengen.

14. B en N

B en N Fanatiek lid

13 sep 2007
    2.532
    0
    0
    @ Mikki; In jou geval is het een heel ander verhaal en helemaal terecht dat je moeder betaald wordt, hier is de regeling ook voor bedoeld. Het vervelende is gewoon dat er heel veel misbruik van gemaakt wordt, mensen die het eigenlijk helemaal niet nodig hebben tot geld trekken voor het feit dat hun vader/moeder oppast en dan het geld zelf houden. tjha ik vind dat gewoon niet netjes.

Mijn moeder gaat misschien binnenkort ook 1 dag per week oppassen maar die wil absoluut niet dat ik geld daar voor zou terug vragen van de belasting omdat het voor gewoon geen werk is.

Met mijn stukje bedoel ik jou dus echt niet Mikki maar meer de grootouders/ouders die het geld niet nodig hebben en het nu verpesten voor oma's die het wel nodig hebben(doordat ze bijv. hun baan opzeggen om op hun kleinkind te willen passen).

15. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Nee inderdaad, situaties verschillen.

Mijn schoonmoeder krijgt ook betaald, maar heeft dan ook haar "gewone" baan opgegeven. Haar dochter heeft ook echt een flexibele oppas nodig, want zij werkt onregelmatig. Dan is een oppas oma gewoon erg makkelijk.

De regeling is gewoon heel moeilijk te controleren.

16. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Ja helaas is de regeling erg moeilijk te controleren.
    En het nadeel - wat hier overigens ook al eerder genoemd wordt - is dat je als ouders straks weinig keuze hebt in opvang. Mijn voorkeur gaat absoluut uit naar een kleinschalige opvang. Mijn angst is dat we straks gedwongen worden om gebruik te gaan van de grootschalige kinderdagverblijven. Weg keuzevrijheid.

17. Jaleesa

Jaleesa Actief lid

21 jul 2008
    235
    0
    0
    Omdat ik zelf volgend jaar wil solliciteen als sociotherapeut, wilde ik net een topic starten over hoe vrouwen het doen met kids en onregelmatig werken... Maar misschien kan ik beter een baan gaan zoeken met regelmatige tijden....

18. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Mijn scriptie ( onderzoek) naar balans wijst uit dat vrouwen juist die flexibiliteit nodig hebben om een balans werk en privé gemakkelijker te maken. Maar niet alleen de flexibele werktijden maar ook flexibele opvang. En dat gaan ze nu wel minder toegankelijk maken. Gastouders blijven wel bestaan alleen worden het de meer officiële bureaus die wel mogen blijven bestaan ( bepaalde kwaliteit niveaus) . En het wordt meer voor de rijkere mensen, omdat de bijdrage hoger wordt ( de subsidie lager)

Een oplossing kan zijn om zelf een regeling "oppas voor oppas" te regelen. Je zou zelfs hier op de site aan de beheerders een plek kunnen vragen waar de oppas vraag en aanbod kan worden neergezet. Het nadeel daarvan is dat je zelf ook een dag of twee ( op je vrije dag) met een groep kinderen thuis zit.

19. mikki80

mikki80 Lid

25 jan 2008
    78
    0
    0
    Zwolle
    Hieronder een link om te tekenen tegen de plannen van het kabinet:

http://www.gastouderpetitie.nl/home

Zou dit vermeld kunnen worden in het onderwerp? Of zal ik een nieuw onderwerp hiervoor aanmaken?

20. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Van mij mag de titel worden aangepast.

Deel Deze Pagina