Kosten aanleg nieuwe tuin (nieuwbouw)

Discussie in 'De lounge' gestart door Josien, 2 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Hoi hoi!

Zijn hier ervaringsdeskundigen voor wat betreft prijzen van tuinaanleg bij nieuwbouwwoningen?

Ik kan helemaal geen inschatting maken wat een nieuwe tuin moet kosten. We willen een flink stuk gras, bloembakken (opgehoogd aan de zijkanten), schuttingen/haag en een terras (in totaal zo'n 70m2 ).

Geen idee waar we aan moeten denken. Sommige sites zeggen 5 tot 10 procent van de waarde van je nieuwbouwwoning, maar dat lijk me echt heel erg veel. Of ben ik nou zo naïef?

Groetjes,
    Josien

2. brenda1976

brenda1976 Niet meer actief

tuin is niet goedkoop, daarbij wat voor grond heb je? want wij moeten af laten graven.

heb je dure smaak? kan je dingen zelf?

wij hebben tekening laten maken en we hebben alles zelf gedaan. Daarbij heb ik planten erg klein gekocht, ze groeien vanzelf.

gr brenda

3. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Wij hebben een erg kleine tuin ongeveer 36m2. Ik had zelf een tekening gemaakt omdat ik zelf al iets in mijn hoofd had. Omdat we aan een grasveld zitten waar geen auto's kunnen komen zag ik het voornamelijk als terras. De kids spelen op het gras. Voor 2 grote stenen bakken, tegels in de tuin en planten waren we toch zeker 5000 euro kwijt.

4. Tinkerbel80

Tinkerbel80 Niet meer actief

Wij hebben een tekening laten maken en alles aan laten leggen, incl beplanting. Wij zitten op 8,5% van de waarde van onze nieuwbouw woning. Wel een tuin rondom het huis.

5. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    Wij hebben veel onderhands laten doen door zwartwerker...

Maar zelf tekening gemaakt op de pc en plan opgezet voor planten.

Alles bij elkaar waren we omdat we moesten afgraven voor het terras enz en nieuwe tegels en planten en kunstgras toch wel 5a6 duizend kwijt... en dan tel ik vast de na gekochte planten bakken van vorig jaar en de nieuwe planten omdat de eerste allemaal dood gingen niet mee.....

6. tulip

tulip Niet meer actief

gras is niet zo duur, daar gaat het geld niet inzitten. Maar weet niet wat je smaak qua stenen is, daar zit nogal verschil in. En schuttingen enz zijn ook niet goedkoop vind ik.

7. sunshine1976

sunshine1976 Fanatiek lid

14 sep 2009
    1.131
    0
    0
    NULL
    NULL
    Tuin is 50m2, laten aanleggen. Excl. Schutting en beplanting.
    3 niveaus, 2 plantenbakken.
    Waren we ongeveer €9.000, afgerond naar boven.

Wij hadden werkelijk geen idee en hadden de helft begroot haha.
    Net zoals raamdecoratie, gordijnen e.d. Was ook 3 x zo duur dan we verwacht hadden.

Maar wel heerlijk om je eigen woning te kunnen inrichten! Veel plezier ermee!!

8. pcootje

pcootje VIP lid

17 jun 2009
    5.888
    0
    0
    In ons hutje.
    * graszaad is goedkoper dan kunstgras of zoden
    * hout is onzettend duur
    * stenen kun je proberen een partij b-keus te vinden of restpartij
    * planten het beste bij kwekers
    * zelf doen ipv laten doen
    * blokhut etc showmodellen of een pakket met waterschade
    * meubelen marktplaats

9. anica

anica Fanatiek lid

3 dec 2009
    4.528
    240
    63
    Taarten bakken
    zwolle
    Het huis is nieuwbouw maar is de wijk dat ook? Of hebben er voor jullie huis al woningen gestaan? Hier in Zwolle heb je de wijk stadshagen, dat is helemaal afgegraven en weer opgebouwd gevolg is dat de bewoners hun tuin elke 2 jaar opnieuwe moet betegelen omdat alles verzakt.

Dat is ook wel iets om rekening mee te houden.

En verder hangt het er natuurlijk vanaf of je veel zelf wil doen?
    Wij hebben ook net een huis gekocht en er was geen tuin maar modder poel met kikkers en rotte schuttingen 45M².
    Mijn man ik hebben toevallig allebei op school het vak Groen gehad is de breedste zin van het woord.

We hebben alles zelf gedaan en zijn super trots, bijna alleen maar eetbare planten in de tuin:D
    We waren zo'n 300,- euro kwijt, tegels had mijn schoonzus nog, marmer look op MP hebben we de zelfde grote kunnen vinden in een andere kleur.
    Schutting samen met de buren betaald, gras was in de aanbieding.

Ow de grootste kosten post voor de tuin komt pas over een paar jaar, de veranda! Die gaat zo'n 2000,- euro kosten.

Ik denk dat je het meeste kwijt bent aan tegels en ik zou idd zelf ontwerpen.

Heel veel succes.

10. anica

anica Fanatiek lid

3 dec 2009
    4.528
    240
    63
    Taarten bakken
    zwolle
    Schutting bij de houthandel zelf halen, wij waren 35,- per deel kwijt zelfde bij de praxis is 65,- euro.

11. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    oh trouwens...wij hebben de tegels direct bij de dealer gekocht (dus niet bij een bouwmarkt ofzo) en kregen korting omdat we veel ineens kochten (ook voor voortuin)

Een luifel voor achter hebben we laten doen door een lokaal bedrijfje..geen groot bedrijf niet de goedkoopste, maar gebruik gemaakt van een aanbieding die hij had liggen.

Het afgraven en zand wat er in moest is geleverd door een kennis van de buurman die zijn tuin kwam doen...manlief sprak hem aan of die nog meer over had en dat had hij..voor 50 euro heeft hij het afgegraven en zand erin gestort....

Schuttingen hebben we met beide buren samen gedaan. Waren in totaal voor beide kanten 450 euro kwijt (hardhouten schuttingen!) Maar een van de buren werkt op een houtleverancier en kon dat goedkoop aan komen....

Het leggen van het gras en de tegels en het gras zelf (kunst) hebben we door een beunhaas (kennis van de buurman weer...) laten doen...en dat kostte ook niet zo heel veel.

Planten enz bij de bouwmarkten gekocht...

Wat helpt...praat veel met buurtgenoten enz...veel mensen kennen mensen die mensen kennen die weer wat weten voor lagere prijzen ;) vooral in een nieuwbouw wijk heel handig...leer je metene je buren kennen!!

12. ladys1987

ladys1987 Fanatiek lid

24 jan 2009
    1.522
    0
    0
    Flevoland
    Wij hebben net onze tuin gedaan (nieuwbouw). even om je een beetje een idee te geven want je kan het zo gek maken als je zelf wilt...
    - schutting: 65 per meter (betonnen palen met hout) met plaatsen hebben we gezamelijk met alle buren gedaan (scheelt veel geld)
    - afgraven en zand € 350,-
    - stenen: € 14,- per m2.
    - leggen stenen: circa € 14,- per m2.
    - planten: € 350,-
    - gras: in ons geval nepgras: € 250,- (circa 10 m2)

We hebben een achtertuin van 60 m2. en een voortuin van 36 m2.

Vooral het plaatsen

13. lieselot84

lieselot84 Fanatiek lid

11 okt 2008
    4.362
    0
    36
    Adm. mw.
    Overijssel
    planten kunnen een behoorlijk stuk van je budget innemen. Wij hebben het grootste deel (en de hele voortuin) gevuld met stekken van planten/bloemen bij schoonouders en vrienden.

14. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Als je zelf handig bent, kan je via marktplaats aan gratis tegels en zand komen. Scheelt een heleboel!

15. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.024
    1.850
    113
    Provincie Groningen
    Wij hebben laatst onze tuin aangepakt.
    En wij zijn ongeveer 7500 euro kwijt.
    Onze tuin is 70 vierkante meter.
    De tuin stond eerst helemaal vol met bomen en coniferen.
    We hebben de boel helemaal leeg laten halen.
    Zelf schuttingen gezet.
    Door een beun laten betegelen.
    Zelf beplant.
    En een tuinhuis laten plaatsen.

16. fluitekruid

fluitekruid Fanatiek lid

5 okt 2011
    1.748
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij zijn bezig zelf onze tuin aan te leggen. dus ook zelf straten. en wij zijn aan het einde van rit zo`n 2000 euro kwijt. Mijn nichtje heeft een tuin even groot als die van ons een paar blokken verderop, die hebben alles laten doen en die waren 10.000 euro kwijt. Onze tuin is wel iets kleiner dan die van jullie, ik denk zo`n 50 vierkante meter.

17. kimsenna

kimsenna Actief lid

15 feb 2011
    153
    0
    0
    Wij hebben ook onze hele tuin opnieuw ingericht en afgegraven:
    Tuin van ongeveer 200 vierkante meter en voortuin/ oprit van 90 vierkante meter:

- Schutting hout/beton was 63 euro p/m
    - afgraven en zand afvoeren hebben wij zelf gedaan, neemt wel flink tijd in beslag, maar kost je niets.
    - zand leveren, vraag een grote bigbag en zelf alles erin scheppen.
    prijs weet ik even niet meer.
    - grasmatten 1,20 per strekkende meter
    - De tuintegels in grotere hoeveelheden tegelijk bestellen, kun je onderhandelen over de prijs, hier 23 euro p/m2.
    - beplanting klein kopen, groeit snel.

Hier zijn wij in totaal wel 10.000 euro kwijt geweest, hebben dit over twee jaar verdeeld.

18. polkadot

polkadot Actief lid

2 mrt 2010
    476
    0
    0
    Engeland
    Ik lees dat sommigen nepgras hebben! Waarom heb je je hiervoor gekozen? Bevalt het? En is het duur?

Wij willen ook de tuin oen op een budget. Moet nieuwe schutting in plus poortdeur. Decking eruit en tenen erin. En gras erin. Nu staat alles vol onkruid maar we hebben in England nu al een tuinslang verbod, wel tot en met de herfst! Dus geen idee of het lukt!

19. marietje85

marietje85 Bekend lid

2 aug 2010
    675
    1
    18
    NULL
    NULL
    Je kunt het net zo duur maken als je zelf wil. Ligt er ook aan of je veel zelf kan of dat je alles laat doen.
    Wij hebben alles zelf gedaan en dat scheelt een hele boel.
    Onze tuin is 60 m2 en heeft ons alles bij mekaar ongeveer 2000 euro gekost.

Schutting was 800 helaas maar aan 1 kant samen met de buren andere kant wou niet mee betalen dus moesten nog 600 zelf betalen
    Tegels 600 voor 35 m2
    Planten heb ik heel veel met 50% korting gekocht bij de Formido hier in het dorp Veel vaste planten worden verwaarloost in de winkel en die doen ze dan voor half geld weg. Met goede potgrond erbij in de tuin gezet en doen het nu weer fantastisch.

20. Triskele

Triskele Niet meer actief

Wij hebben een tuin van 13 bij 5,5 meter en alles opnieuw moeten doen (ook eerst alles weghalen)

We hebben alles zelf gedaan omdat we ook graafmachine e.d. hebben

Wij hebben dan tegels (kwam neer op nog geen 1000 euro) zelf gelegd dus ook geen geld, wij hebben kunstgras een stuk van 5,5 x 4 meter (ook uit eigen voorraad want we verkopen dit) en dan de schuttingen hebben we niet de goedkoopste gepakt maar middelmaat zeg maar waren we 300 euro kwijt voor 1 kant (andere kant stond nog) en daar heeft de buurman de helft aan mee betaald.

Natuurlijk alles zelf gezet dus daar geen extra kosten voor, dus waren wij in totaal voor 1150 euro klaar (oja misschien nog wat zand dus rond het af naar 1500 euro voor de achtertuin) voor de voortuin waren we ook 1000 euro kwijt aan stenen (oprit) en verder wat zand, verder zelf alles gedaan/

Ik denk als je zelf niets kan doen dat dat idd een hoop geld scheelt!

Deel Deze Pagina