Pfff wij moeten ook met de tuin bezig maar doen het wel in etappes verdeeld over een paar jaar. We hebben dan ook ee tuin van 500m2 en we moeten eigenlijk een nieuwe schutting rondom de complete kavel, nieuw gras, nieuwe oprit etc etc
een tip,misschien marktplaats optie, sommige mensen doen planten of bomen weg, maar ook goede bestrating. het zal nu wel iets minder zijn,maar ik weet van vriendin van mij met weinig budget dat ze echt mooie bestrating via mp heeft overgenomen. gr brenda
Wat een fijne reacties allemaal, dank jullie wel! Ik weet eerlijk gezegd niet zo goed wat ik moet verwachten van de grond. Het is een heel nieuw bouwkavel, dus alles is overhoop geweest. Geen idee of we nog iets moeten doen aan die grond. Maar ja... ik heb er dan ook niet zoveel verstand van . Zelf zijn we eigenlijk heel handig en zouden we de tuinaanleg best zelf kunnen doen, maar ik heb een klant die hovenier is. Ik denk dat ik hem maar eens aan het rekenen zet . Ik vind alleen wel (en eigenlijk lees ik dat hier ook weer) dat de prijzen echt enorm uiteen lopen. Met het nieuwbouwhuis hebben we waarschijnlijk dadelijk zelf genoeg om handen. Wat dat betreft vind ik het wel fijn om het uit handen te geven. Aan de andere kant... we verhuizen waarschijnlijk in september. Geen goede tijd om een nieuwe tuin aan te leggen, vrees ik...
WIj hebben ook ong 70m2, dat is wel voor en achter. We hebben offertes opgevraagd via werkspot maar die lui rekenden ons gemiddeld 5000 euro excl tegels voor leeghalen, afgraven, bijvullen en tegelen. Dat vonden we echt veel te gek. Daarom heeft mijn man en zijn broers zelf alles leeggehaald (met hulp van een buurman met een kettingzaag). Was een hele klus maar we hebben een busje en in Utrecht mag je gratis groen wegbrengen. Ook zelf afgegraven en bijgevuld. Tegelen hebben we wel laten doen door een via-via mannetje. Uiteindelijk de volgende kosten: - zand aantal kuub - 100 euro (goedkoopzand.nl ofzoiets) - tegels: 800 euro (mooi wildverband, aanbieding) - tegellegger: 550 euro. Schutting achter moet nog. En er moet nog ong 5 m2 aan graszoden gelegd worden. Oh ja en nog tuinhekjes voor. Dus: zoveel mogelijk zelf doen scheelt zoooooveel. In minder dan 2 weken was onze tuin klaar door hard bikkelen door mijn man en de helpers. De legger heeft het in 1 dag erin geknald. Echt heerlijk de zomer in )
nee zou ik echt mee wachten..vooral om de waterafvoer op gang te laten komen als je huis in gebruik is in de tuin. (schuttingen enz zou ik dan wel plaatsen) zodat je kan kijken waar de meeste water zich ophoopt. Daar moet je echt rekening mee houden, anders krijg je een zwembad! (wij hebben namelijk ontdekt bij het aanleggen van de tuin dat onze schuur 10cm hoger is geplaatst als ons huis....dus als je de tegels aan zou leggen kreeg je een waterval naar ons huis toe! Daarom alles in een V laten leggen en nu word het water afgevoerd via de zijkanten...een goede tegelaar is daar echt wel voor nodig hoor!) Vaak in een nieuwbouw wijk heb je ook nog geen bestrating...tenminste bij ons kwam de straat er pas na 4 maanden......(toen was die af!) en de stoep achter naar de tuin toe (brandgang) werd ook later gelegd....allemaal dingen waar je rekening mee moet houden. En de grond..........goed afgraven en diep genoeg...want sommige bouwbedrijven storten alles onder een laagje zand...je wilt niet weten hoeveel puin er hier mee naar boven kwam.....ieuw!
Goede tips! Het scheelt dat wij geen straat voor de deur krijgen. Wel een brandgang achter het huis. We denken er nu over in ieder geval wel alvast de tuinafscheiding te plaatsen. Ik heb weinig zin in honden in de achtertuin, zoals ik die nu regelmatig over de plak zie rennen. Ook niet echt handig met zo'n klein mannetje. Dus ik denk dat we dat sowieso alvast gaan doen. Op de rest moeten we dan nog even wachten... en sparen !
trouwens, als je vaste planten gaat zetten....geef ze echt extra voeding en grond mee....de grond hier was heel arm en al onze planten zijn bijna dood gegaan na de 1e winter..(terwijl die heel warm was)
ghehehe onze meid vond die grote zandbak helemaal geweldig..... (wij zijn er ook in juli in gekomen hier) ze was toen nog te klein, maar de zomer erop (voordat we in mei aan de tuin begonnen was het al warm) heeft ze er veel in gespeeld hahaha We hadden toen wel al uit laten graven en schoon zand erin laten leggen...