Kosten baby

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Mibo, 27 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Linn84

Linn84 Fanatiek lid

2 nov 2010
    3.489
    1
    38
    Ik hou het altijd bij mijn vaders wijze raad, dan valt het nooit echt tegen; Ga uit van wat je denkt nodig te zijn en reken dat keer 2.
    Er zijn altijd dingen waar je niet aan gedacht had, of die anders gaan dan waar je van uit ging.
    En inderdaad, loonsverlaging doordat je minder gaat werken, kinderopvang, extra benzine eventueel voor de ritjes naar het cb, de oppas en noem maar op...

2. Kapedi

Kapedi Fanatiek lid

18 aug 2009
    1.483
    94
    48
    Mijn kindje kost me in de maand zo`n 837 euro, dit is inclusief de opvang, mindering is salaris omdat ik partime ben gaan werken, luiers e.d.

Hij eet nu met de pot mee, dus het wordt al iets goedkoper, maar ik ga echt niet meer meer werken en de opvang zal volgende jaar nog duurder worden ( hij gaat nu 1 dag).

Al met al leef je van wat je te besteden hebt en je kan het zo duur maken als je zelf wilt, qua kleding en merken.

3. Wokkel

Wokkel Bekend lid

18 aug 2009
    659
    1
    0
    Met 100,- redden wij het ook zeker niet hoor! En ik ben geen big spender, koop goedkope kleertjes en geen overvolle kledingkast. Koop veel speelgoed etc tweedehands, maar kom hier toch gauw op 400,- per maand. (denk inderdaad aan de kinderopvang!!) we sparen hier ook wat in voor later. Daarnaast nog een spaarrekening voor de schooltijd, studie is bv hartstikke duur!

4. Trees

Trees Niet meer actief

Wij zijn rond de 600 euro kwijt.

35 euro voor luiers en luierdoekjes
    200 euro voor twee dagen opvang
    300 doordat we beiden minder zijn gaan werken
    70 euro voor kleren, sparen, verzorgingsproducten, babyspulletjes etc.

Dochter krijgt borstvoeding (gratis, afgezien van de opstartkosten ;)) en eet met de pot mee. Kosten voor potjes en ander speciaal babyvoeding hebben wij niet.

5. Bri

Bri Niet meer actief

Bij ons is kinderopvang verreweg de grootste kostenpost, omdat we nogal veel verdienen krijgen we weinig toeslag hiervoor.

Bruto kosten voor 4 dagen per week, voor 1 kind: ruim 1000 euro per maand.
    We kregen toen iets van 300 euro per maand toeslag, dus netto kosten 700 euro. Maar als je minder verdient, krijg je veel meer toeslag.

De rest viel daarbij een beetje in het niet.
    En we gingen ineens veel minder vaak uit eten of met vakantie, dus dat spaarde weer geld uit....

6. misa

misa Niet meer actief

Wij gaven al gelijk flesvoeding en dat ging na eventjes snel op: een bus per week. We hadden nutrilon HA en later Omneo. Allebei zo'n 15 euro per bus. Nu over naar standaard en zelfs Etos! Zo'n 6,50 per pak (ongeveer per week).

Luiers hadden we eerst van pampers. 10 euro per pak, maar de hoeveelheden verschillen. Kun je vast vinden op internet.
    Nu hebben we luiers van kruidvat, scheelt wel qua prijs en zijn erg fijn! In het begin gebruikten we denk ik zo'n 7 a 8 per dag. Nu tussen de 4 en 7.

Doekjes: Geen idee, wij zijn veelgebruikers, maar kopen het in de aanbieding. Ook hoor ik wel goed dingen over aldi merken e.d.

Kleding: licht eraan hoe snel ze groeien, maar dat kun je voor een groot deel (begin) al in de uitzet mee berekenen. :)

En nu hebben we allerlei eten dat nodig is. Groente, fruit, aardappelen, tussendoortjes. Valt nog reuze mee, want de flessen worden daardoor minder. :)

En kinderopvang/oppas daarna eventueel natuurlijk.

Dat was het geloof ik wel zo'n beetje. :)

Kijk anders ff in de winkels en op internet wat alles kost, ook qua uitzet. Dan krijg je zo een mooi overzicht!

7. zaterdag

zaterdag Fanatiek lid

28 mei 2011
    1.008
    2
    0
    wij hebben het niet breed (man al jaren in de ziektewet helaas) maar we redden het tot nu toe prima met zoon van 3,5 jaar
    Luiers kocht ik altijd in de aanbieding, ik had weleens wat potjes van huismerk maar maakte vaker gewoon fruit en groente vers.
    Koken moet je toch, is een kleine moeite om een wortel meer mee te koken. Fruit maakte ik ook meteen mn eigen fruitmoment van, dan zijn op zich de kosten niet want fruit koop ik toch wel.
    Meest dure was eigelijk wat je zegt aanschaf van de spullen maar die hebben wij vooral 2e hands gekocht en even opgeknapt.
    Het meest dure nu is de kinderopvang, zoon gaat 2 dagen naar kdv en 1 dag naar opa en oma. We krijgen wel toeslag maar evengoed is het een aardige kostenpost per maand.
    Wij zijn zelfs sinds een half jaartje bezig voor een broertje of zusje voor zoon want die gaat met een half jaar naar school dus geen dubbele opvangkosten.
    Moet ook wel zeggen dat beide opa's en oma's ons regelmatig helpen met een extra zakcentje en opa gaat voor zn werk vaak naar amerika en neemt dan erg leuke kleding mee.

8. Dubbeltje82

Dubbeltje82 VIP lid

7 jan 2011
    11.704
    3.816
    113
    Vrouw
    #28 Dubbeltje82, 30 jul 2011
    Laatst bewerkt: 30 jul 2011
    Over het laatste wat je schrijft val te twisten... Aangezien je kindje bij wasbare luiers minimaal 6 maand tot een half jaar eerder zindelijk is en je tegenwoordig heel goed tweedehands wasbare luiers kunt kopen, gaat dat niet op...

Onze rekensom (van geboorte tot zindelijkheid):

- Pampers (goedkoopste) : ca. € 1800,-
    - evt. extra kosten i.v.m. grotere clico : ca. € 180,-

-----------------------------------------------------------

- Tweedehands katoenen luiers incl. luierbroekjes : ca. € 150,-
    - Waskosten: ca. € 275,-
    - Droogkosten (vervallen bij gebruik waslijn): € 310,-
    - Luierinlegvellen: ca. € 150,-
    Totaal: ca. € 885,-

Bij een tweede kind vallen de kosten wat lager uit, aangezien je de luiers dan niet meer hoeft te kopen...

9. Mibo

Mibo Lid

26 jul 2011
    58
    0
    0
    Secretaresse
    Als ik het zo lees zorgt kdv voor de hoogste kosten...
    Ik zou dan inderdaad even kunnen kijken waar wij recht op hebben qua vergoeding van de belastingdienst e.d.
    Maandelijkse kosten wisselen wel van 100 - 1000..groot verschil...je kan het zo duur maken als je zelf wilt blijf ik dan maar zeggen!
    Hartelijk bedankt voor jullie reacties en de nuttige tips:D

10. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    hier 200 euro per maand voor 2 dagen KDV/week.
    zo'n 26 euro aan voeding /maand (4 pakken kruidvat eigen merk)
    25 euro aan luiers per maand (kruidvat eigen merk)
    3 euro voor 1 a 2 pakjes met luierdoekjes /maand

ik koop zoveel mogelijk eigen merk. standaard voeding is van een eigen merk net zo goed als van merken als nutrilon. en nog eens zo'n 4 euro goedkoper.
    luiers en luierdoekjes koop ik in aanbiedingen. luierdoekjes bijv. doos van 12 verpakkingen.
    shampoo en badderspul ook vaak van eigen merk of anders ook uit de aanbieding. vaak heb je ook wel een eigen merk wat naar zwitsal ruikt.

11. Princi

Princi Fanatiek lid

30 dec 2008
    2.377
    0
    0
    Trainster/Muziektherapeute
    Oss
    Ik ben een erg enthousiast wasbare luiers gebruiker en het is echt goedkoper. Een nieuw pakket bamboeluiers met twee maten overbroekjes kost zo'n 500 euro (Kaatje Katoen, de andere luier). Goedkoper is dan nog bijvoorbeeld de kaatje classic of het flipsysteem.
    Wasbare luiers kunnen beter niet in de droger dan gaan ze langer mee. Dus dat scheelt ook in de kosten.
    Pas wel op met tweedehands luiers want je weet niet hoe ze gewassen en gedroogd zijn en hoe lang ze nog mee kunnen gaan. De manier waarop ze gewassen en gedroogd worden heeft invloed op de absorptie namelijk. Mijn ervaring is dat je dan een tweede kindje niet meer haalt met dezelfde luiers als ze tweedehands zijn.

Oke ik ben enthousiasteling, en het is extra wassen, maar het is echt erg gemakkelijk, de wasbare luiers. Je hebt ze altijd in huis, ze stinken veel minder als de kinderen ze ze aan hebben dan wegwerp en wij hebben met wasbaar minder poep en plasdrama's dan wanneer ze wegwerp aan heeft. Minder luieruitslag en eerder zindelijk.

12. charity2010

charity2010 Fanatiek lid

29 mrt 2011
    4.322
    0
    36
    Fulltime huismama :D.
    Overijssel.
    Ehm even denken wat wij kwijt waren in het begin:
    Pak luiers in de week, 10tje van pampers maar wij hadden heel veel kortingsbonnen van 3 pakken voor 20 euro. Die bonnen zitten vaak in een boekje wat je bij de WIJ krijgt.
    Weet niet meer wat de voeding precies koste, onze dochter deed het niet goed op de standaard van Friso dus toen zijn we overgestapt naar comfort en voor de nacht hadden we voeding voor hongerige baby's dus 2 pakken. Met de comfort deden we een week en met de hongere baby's een stuk langer omdat we die maar 1x per dag gebruikten. Denk dat je met 100 a 120 euro in de maand een heel eind komt. Ligt er ook aan welke voeding en welke luiers je gebruikt en natuurlijk de babydoekjes..

13. silvana81

silvana81 Fanatiek lid

12 feb 2007
    2.777
    17
    38
    administratie
    Diemen
    Luiers kruidvat voordeelpak zitten er ong 80 a 90 stuks in. voor 10,- ongv 2 pakken p. maand
    voeding: Omneo 15,- p.w.
    infacol (tegen buikkrampjes): 8,-

Nu is er rijstebloempap bij gekomen en fruithapjes maar de infacol hoeft nu niet meer.

14. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Kinderopvang: twee dagen kosten ons 450 euro ofzo (auch)
    Luiers: overdag van de Lidl, 's nachts een pamper
    Doekjes: van de Lidl (omdat ik die het fijnste vind)

Melk: Gratis (op de kolf na dan, maar die verkoop ik weer door over een tijdje ;)) en invrieszakjes (ijsblokjeszakjes)
    Verder heb ik pap (rijstebloem en boekwijt) gehaald maar dat gebruiken we eigenlijk niet.
    Hij eet met ons mee dus ik haal niets extra's aan fruit of groente oid. Potjes krijgt hij niet.

Kleertjes daar ben je zelf bij. Ik koop te veel..

15. Bajou

Bajou Fanatiek lid

10 feb 2009
    4.599
    1
    0
    België
    Ja, hangt er natuurlijk vanaf... heb bijvoorbeeld geen flesjes etc in huis omdat ik niet kan kolven :) dus voor MIJ was het wel erg goedkoop ;)

16. elisabethbas

elisabethbas Fanatiek lid

2 feb 2011
    2.886
    2
    38
    't Gooi
    Je krijgt ook kinderbijslag, €200,- per kwartaal. Scheelt toch weer... Maar een kind is niet goedkoop. Alleen de aanloopkosten al, dan is je kindje er nog niet eens.

17. Dubbeltje82

Dubbeltje82 VIP lid

7 jan 2011
    11.704
    3.816
    113
    Vrouw
    Tweedehands is inderdaad even uitkijken, maar de luiers van tegenwoordig kunnen dat wel hebben hoor... Ik heb ze van een vrouw die beide kinderen in de katoenen luiers heeft gehad en ze conform voorschriften heeft gewassen en gedroogd. Ze zien er super uit en werken nog prima. (die van mij zijn van Popolini eco-one size)

18. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Geen idee, we hoeven gelukkig niet op geld te letten. Maar ik zou vooral aan de (iets) langere termijn denken, dan worden kinderen een stuk duurder, als baby valt het allemaal erg mee. Persoonlijk zou ik mijn kinderwens uitstellen als ik het heel krap had, wil ik een kind niet aandoen. Helaas is het niet zo dat een kind kan leven van liefde alleen, dat zijn altijd van die onzin argumenten en erg naief.

19. Violetriot

Violetriot Fanatiek lid

25 apr 2010
    2.998
    0
    0
    woonbegeleider
    Gelderland
    Nikki, een kind heeft de basics nodig, dak boven het hoofd, bedje, commode en kleertjes. Daarnaast eten en drinken. Maar verder kan je een eind komen met weinig geld hoor..
    Als je de basics niet kan betalen, ja, dan moet je geen kinderen willen denk ik.
    Maar ik heb ook geen bergen geld,maar wel genoeg om het te redden met hopelijk straks 2 kids..

Ben nu ongeveer 25 euro kwijt aan luiers, en 25 aan flesvoeding. Eten krijgt hij aangepast wat wij ook eten en fruit ook, dus dat kost niet veel extra. Kleertjes voornamelijk 2dehands of opruiming..
    En we sparen zodat hij iig 4 jaar kan studeren. Maar hij krijgt echt geen rijbewijs later ofzo..

Dus ach, het is ook net wat je wil en gewend bent..

20. Mon

Mon Fanatiek lid

6 jul 2011
    1.135
    0
    0
    NULL
    NULL
    Tja, als je het echt heel krap hebt, dan zou ik het ook uitstellen. Maar goed, ik (wij) hebben makkelijk praten omdat er geen sprake is van krapte. Als je echt een kinderwens hebt en geen uitzicht op een verbeterende financiële situatie, hoe lang moet je dan wachten? En wat is belangrijker: alles nieuw en spik en span, of een liefdevol thuis voor de kleine (en dat kan prima met tweedehands spullen of krijgertjes)?

Overigens, zelfs met twee relatief goede inkomens is het elke maand toch een aardige hap uit het budget. De dagelijkse kosten (luiers, eten en kleding) vallen nog wel mee. De grootste hap is gewoonweg de kinderopvang. Voor drie dagen betalen wij netto bijna 500 euro.

Deel Deze Pagina