Ervaringen niet eens met schooladvies

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Rosao, 21 dec 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rosao

    Rosao VIP lid

    3 nov 2007
    12.825
    1.280
    113
    Hi,

    Vroeg me af of er hier mensen zijn die het niet eens waren met het schooladvies voor de middelbare school en wat jullie daar mee gedaan hebben. En natuurlijk hoe het uiteindelijk is uitgepakt.

    We hebben vandaag een conceptversie van het definitieve advies gekregen en ik ben het er niet mee eens. Niet met het niveau en niet met hoe bepaalde dingen verwoord staan, waardoor een beeld wordt geschetst van mijn zoon dat niet klopt. We waren het overigens ook niet eens met het voorlopige advies en hebben toen ook een externe test laten doen, daaruit kwam een heel ander niveau naar voren. School gaf vmbo basis als voorlopig advies en externe test laat havo intelligentie niveau zien. Nu was het advies vmbo kader.
    School heeft overigens zelf ook al meerdere keren gezegd dat er "meer in zit dan er uit komt", maar toch geven ze in het advies aan dat hen niet bekend is dat er sprake zou kunnen van onderpresteren (dat is een vinkje dat ze moeten zetten).
     
  2. JChris

    JChris Actief lid

    22 feb 2015
    324
    66
    28
    Interessant dit onderwerp. Ik ben zelf leerkracht van groep 8 en heb dan ook wel eens te maken met ouders die niet tevreden zijn met het (voorlopig) advies.

    Zit jouw zoon in Amsterdam op school? Zo niet, dan zou ik je aanraden om in gesprek te blijven met school en het externe onderzoek te blijven benoemen. Als de eindtoets achter de rug is en hij scoort hoger dan het advies dan mág de school het advies aanpassen.
     
  3. Rosao

    Rosao VIP lid

    3 nov 2007
    12.825
    1.280
    113
    Nee, zit niet in Amsterdam. Er is in januari sowieso een gesprek over het advies. Helaas pas half januari. We zijn al langer in gesprek met school, maar elke keer wuiven ze zorgen weg en doen ze alsof het allemaal wel goed komt. Nav het externe rapport gaven ze aan naar een mavo havo advies te willen werken. Dat blijkt dus niet zo te zijn.
    Met de eindtoets kan het hoger worden, maar dan ben je al wel ingeschreven en geplaatst op een school. En helaas heb je in zoetermeer alleen mavo havo vwo scholen of vmbo totaal scholen. Ik denk dat plaatsing op een mavo havo vwo school met een kader advies niet snel gebeurt (of heb jij daar andere ervaringen mee?)
     
  4. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.936
    15.245
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Hoe zijn de Cito scores van afgelopen jaren?
     
  5. suuz09

    suuz09 Bekend lid

    14 jan 2009
    712
    272
    63
    Lastige situatie. Hou je er wel rekening mee dat soms intelligentie niveau en niveau van presteren in de klas niet hetzelfde is? Het heeft ook veel te maken met executieve functies op welk schoolniveau een kind presteert.
     
    Pepijnn, brocante, Kaatje92 en 3 anderen vinden dit leuk.
  6. Wen86

    Wen86 Fanatiek lid

    12 apr 2011
    2.165
    178
    63
    Ik weet niet op welke school hij zit? En waar je in Zoetermeer woont. Anders een school in een aangrenzende gemeente?

    Extern kijkt niet naar het totaal plaatje en de werkhouding.
     
  7. Madeliefje06

    Madeliefje06 VIP lid

    26 mrt 2015
    11.406
    4.729
    113
    Inderdaad ziet extern het totale niet. Als het er qua intelligentie erin zit maar er niet uitkomt. Ben zelf van mening dat leerkrachten echt niet ‘pesten’ met zulke dingen en goed adviseren wat bij het kind past. Aldus een leerkracht in groep 8.

    Hoe zijn de resultaten van voorgaande jaren? En klopt het beeld wat geschetst wordt niet met hoe jij het ziet of ook met voorgaande jaren?Ik zou sowieso het gesprek aan gaan maar ook in je hoofd houden dat de docent(en) veel meer oog hebben dan een externe test. En kijken naar scholen in de buurt? Verder is het natuurlijk de eindtoers afwachten.
     
  8. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.484
    8.332
    113
    Lastig... Zeker ook omdat er inderdaad heel veel mee speelt, met alleen je IQ red je het niet... Maar dan zou school precies aan moeten kunnen geven waarom zij denken dat vmbo passend is.

    Zijn er binnen de Scholen Combinatie Zoetermeer of het Oranje Nassau College geen mogelijkheden om 'door te stromen' naar een hoger niveau als het advies wordt bijgesteld of als bv. in de eerste of tweede klas blijkt dat een kind toch meer aan kan?
     
  9. SophieSoHappy

    SophieSoHappy Bekend lid

    18 apr 2016
    696
    629
    93
    Vrouw
    Waarom zou het erg zijn om op het vmbo te beginnen? Als het advies kader is en cito geeft havo aan, kun je toch beginnen op vmbo tl? Als dat te makkelijk blijkt, kan hij wss halverwege of aan het einde van het 1e jaar toch overstappen?

    Ik kreeg overigens zelf havo advies toentertijd, maar cito 548, dus zonder problemen begonnen op het VWO.
     
    lovewinnie en Kaatje92 vinden dit leuk.
  10. SophieSoHappy

    SophieSoHappy Bekend lid

    18 apr 2016
    696
    629
    93
    Vrouw
    Dubbel
     
  11. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.578
    4.623
    113
    Een advies geven ze niet zomaar. Een extern bureau is een momentopname. En kan geen totaalbeeld geven. School kijkt naar het totale plaatje. Het is leuk gezegd dat hij meer zou kunnen. Maar als dat er al jaren niet uitkomt heb je niets aan een hoger niveau.

    Het verschil tussen basis of kader en havo is te groot. Als hij daadwerkelijk meer kan en wil komt dat wel naar voren.

    Want wat wil hij zelf? Hij kan en mag hier ook wat over zeggen. Hoe is zijn motivatie en werkhouding? En werktempo? Vele malen belangrijker om de havo te halen dan een iq alleen....
     
    brocante, Kaatje92 en mama079 vinden dit leuk.
  12. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Extern advies geeft intelligentie op HAVO-niveau aan. Dit laat hij blijkbaar op school absoluut niet zien, want VMBO-basis zit daar een flink eind onder.
    Wat geeft jou het idee dat hij volgend schooljaar wel naar zijn kunnen gaat presteren? En hoe gaat je zoon ervoor zorgen dat hij de hiaten die hij blijkbaar heeft, gaat wegwerken?
     
    NafNaf vindt dit leuk.
  13. JChris

    JChris Actief lid

    22 feb 2015
    324
    66
    28
    Nee ik heb helaas geen andere ervaringen voor je. Plaatsing op mavo havo vwo school met vmbo-k advies zal moeilijk worden. Met het blijven benoemen van extern onderzoek bedoel ik vooral: probeer erachter te komen waarom je zoon er niet uit kan halen wat er in zit. Dat kan waardevolle informatie opleveren.

    School baseert het advies op meerdere factoren en dit gebeurt heel zorgvuldig. En daarbij: natuurlijk geven ze graag havo advies, maar waarschijnlijk wordt hij daar op basis van zijn totale resultaten niet aangenomen. Dan heeft het bijstellen van het advies geen nut..
     
  14. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    Je geeft aan dat het gesprek nog komt. Ik zou iig doorvragen hoe zij tot het advies gekomen zijn.
    Kader-HAVO is wel een groot verschil, maar toch vind ik het niet vreemd dat een school advies lager kan zijn, school kijkt zoals al gezegd naar het totale plaatje. Er kunnen factoren zijn waardoor zijn leren niet optimaal is, zijn er dingen bekend bij jullie?

    Hij heeft de NIO nog niet gedaan of wel?
     
  15. Rosao

    Rosao VIP lid

    3 nov 2007
    12.825
    1.280
    113
    Heel wisselend helaas. Zo scoort hij nu een 3 voor spelling en een 5 voor spelling werkwoorden.
     
  16. Rosao

    Rosao VIP lid

    3 nov 2007
    12.825
    1.280
    113
    Ja dat zal vast kunnen, ze werken samen met vmbo scholen. Maar is wel weer een andere locatie. We overwegen ook s gravendreef college in leidschenveen. die heeft vmbo en havo in 1 locatie.
     
  17. Rosao

    Rosao VIP lid

    3 nov 2007
    12.825
    1.280
    113
    Het is in principe niet erg om op vmbo te beginnen, ik had ook zeker geen enkelvoudig havo advies verwacht. Maar ik vind vmbo kader bij een kind met havo intelligentie wel tegenstrijdig. En uiteraard zijn er complicerende factoren, hij vindt het lastig zich te concentreren bijvoorbeeld. Maar ik vind het feit dat ze bijvoorbeeld onderpresteren niet noemen terwijl ze zelf zeggen dat hij meer moet kunnen wel raar.
    Ik had eigenlijk een vmbo tl advies verwacht. Dan heb je zijn groei, die ze expliciet benoemen in het advies, meegenomen, kom je meer tegemoet aan zijn intelligentie niveau en neem je complicerende factoren mee.
    Wat ik bijvoorbeeld ook gek vind, is dat ze zeggen dat hij veel externe hulp nodig heeft. Hij heeft idd bijles, a 1 uur per week... vind ik toch best meevallen eigenlijk.
     
  18. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    Externe bijles op de basisschool? Dat is volgens mij wel bijzonder hoor. Waarvoor en met welk doel? Is het voor dyslexie oid of voor een specifiek vak?
    In het geval van dyslexie hoor je wel vaker externe begeleiding maar verder krijgen niet veel kinderen op de basisschool bijles volgens mij hoor.
     
    Pepijnn vindt dit leuk.
  19. Rosao

    Rosao VIP lid

    3 nov 2007
    12.825
    1.280
    113
    sowieso zit er een flink stijgende lijn in op dit moment, dat zegt school zelf ook. Ik denk dat hij op de middelbare school meer tot zijn recht komt, cito's maken zijn niet zijn sterkste punt :) de reguliere toetsen doet hij beter.
    Pas dit jaar is ook duidelijk hoe hij het beste leert en welke dingen kunnen worden gedaan voor zijn concentratie. Dat komt uit het onderzoek dat we hebben gedaan. School is daar nooit mee gekomen helaas. Maar tussen begin van het schooljaar en de entreetoets is natuurlijk maar kort tijd om verbetering te laten zien.
     
  20. Rosao

    Rosao VIP lid

    3 nov 2007
    12.825
    1.280
    113
    In de klas bij mijn zoon waren er sowieso al 4 kinderen die ook bijles kregen bij dat instituut...
    We doen het om meerdere redenen: - hij heeft een grote klas, dus extra aandacht in de klas of wat extra uitleg is lastig. - hij heeft specifiek moeite met hoe hij de dingen het beste kan aanpakken, daar besteed school weinig aandacht aan, bij bijles kan dat wel. - ik merkte dat het bij ons altijd strijd werd als ik hem bijvoorbeeld met squla liet oefenen, dat wilde ik niet meer. Van een ander neemt hij dat wel aan. - hij vind spelling verder lastig, school liet hem daarvoor alleen oefenen met bloon, dat werkt bij hem echt voor geen meter... dit is veel effectiever.
     

Deel Deze Pagina