Ik heb misschien een heel vreemde vraag, maar tijdens de nacontrole ben ik hem vergeten te stellen: 5wk geleden heb ik een ingeleide bevalling gehad. In totaal heb ik ruim 2 uur geperst en is er daarna een vacuümpomp gebruikt om onze zoon geboren te laten worden. Tijdens het persen had de verloskundige bij iedere perswee vier vingers in mijn vagina zitten. Daarmee woelde ze rond. Ik vond dit zeer akelig en naar, het deed ook pijn en ik had het idee dat ik tegengewerkt werd en geen kracht kon zetten. Dat zei ik ook, waarop zij zei dat dat nodig was om me te helpen, dat ze wel een paar persweeën haar vingers eruit wilde halen, maar daarna moesten ze er weer in. Die paar persweeën zonder vingers kon ik veel meer kracht zetten. Helaas was ik al te uitgeput om voldoende kracht te zetten. Ik heb het verder maar gelaten, omdat ik al heel dicht tegen een keizersnede aanzat gezien de duur van de uitdrijving. Mijn vraag: is het altijd dat de verloskundige vier vingers in je vagina stopt tijdens het persen? Dat was mij nooit verteld namelijk. En weet iemand waarom dat is?
Ik neem aan dat de verloskundigen wel weten dat ze doen. Dat zullen ze niet doen omdat ze het zelf zo leuk vinden. Ze zullen het wss echt wel gedaan hebben om je te helpen. Ik zou je er dus ook niet druk over maken eigenlijk.
Bij mij deed ze het ook. Nou ja, ik heb niet gehoord dat het 4 vingers waren. Ze zei dat het hielp zodat ik goed wist waar ik heen moest persen. Voor mijn gevoel hielp het ook wel ookal voelde het niet zo prettig.
Ik maak me er ook niet druk meer om, het is al 5wk geleden. Ik vraag het me gewoon af of dit altijd zo is en wat de reden is. Omdat ik het nog nooit gehoord heb. Uiteraard weten ze wat ze doen.
Hier in elk geval niet. Ze heeft tijdens de eerste perswee wel getoucheerd om te voelen hoeveel kracht er in de weeën zat en gaf daarna aan dat ze voelde dat er veel kracht achter zat dus dat ze verwachtte dat ons zoontje vrij snel geboren zou worden als ik er helemaal voor zou gaan met persen (had ik even nodig om te horen) Toen het hoofdje stond heeft ze wel perineum-massage toegepast om te voorkomen dat ik zou uitscheuren. Dat voelde op dat moment echt verschrikkelijk, net alsof ze haar nagels in mijn huid zette (op dat moment dacht ik dat ook echt, dat ze de opening met haar nagels openhield maar dat was dus het gevoel van het hoofdje dat mijn punani oprekte )
Dat is om het laatste randje open t maken weg te masseren of in iets van die trant was het dat het i.g.g goed open is om uitscheuren te voorkomen
Ik heb 3 kinderen gebaard en dit is bij mij dus niet gedaan. Ik vind de werkwijze van je vk eerlijk gezegd heel vreemd. Als jij als barende aangeeft dat het je niet helpt maar tegenwerkt dan moet zij daarnaar luisteren. Mijn vk deed alles op mijn aangeven.. En zo hoort het ook! Het is jouw bevalling en jij hebt het daarbij voor het zeggen, tenzij jij of je kind in gevaar komt en er moeten worden ingegrepen. Als ik jou was zou ik dit nog even goed bespreken met je vk.
Tijdens het wegmasseren van het laatste randje mag je nog niet persen, want als je perst en het hoofdje drukt tegen dat laatste randje aan, dan kan dat randje juist gaan opzwellen en wordt het juist moeilijker om complete ontsluiting te bereiken...
hier bij de eerste 2 niet gedaan maar bij de 3de wel. Ik had nog maar 8 cm ik moest 1x persen en ze deed tijdens het persen haar vingers erin om zo het hoofdje meer te laten zakken ofzo nou toen knalde heel de baby eruit.. Bij mij was dit nog de enigste kans anders werd ik overgedragen aan de gyn omdat het niet zo vlot ging ik vond het wel meevallen
Bij mij was het vanaf het moment dat ik mocht beginnen met persen. Toen had ik al een uur volledige ontsluiting maar mocht ik alleen nog maar zachtjes meezuchten, omdat zijn hoofd nog erg hoog lag en ze verwachtten dat door de persweeen en het meezuchten zijn hoofd al wel iets zou zakken zonder dat ik meteen al volle kracht perste. Het klinkt logisch dat het is om inderdaad de "opening" ruimer te maken zodat de kans op uitscheuren kleiner zou worden. De baby was erg groot en had zijn hand naast zijn gezicht, en ik ben klein, dus misschien zag ze al wel aankomen dat het lang zou gaan duren.
Soms moet een vk even helpen met het laatste randje,dit wordt inderdaad gedaan met haar vingers...niks raars aan
Dat handje naast het hoofd daar was inderdaad wel iets mee herinner ik me nog van de cursus samen bevallen, maar ik weet niet meer precies wat het nou was.... Maar zou heel goed kunnen dat dit de reden was... Ik weet het niet meer zeker, maar volgens mij was het zoiets dat als het handje er eerder uitkomt dan het hoofdje, dat het dan heel lastig wordt omdat je dan het risico loopt dat de schouder er ook eerder uit wil dan het hoofdje.... Maar weet het niet meer zeker. Maar heb je geen verslag gekregen van de vk van de bevalling?
hier hebben ze ook als een gek in mn doos zitten roeren... en een pijn!! t was bijna nog erger dan de hele bevalling zelf maar de boel was hier een beetje nauw... 1,5 uur geperst en daarna een verpleegster meeduwen op mn buik en alles... dus ik denk... dat ze het een beetje proberen op te rekken misschien... ik weet het ook niet precies maar dat is het enige wat ik zou kunnen bedenken hier btw geen handje naast het gezicht
Als je gewoon volledige ontsluiting heb... en je al even aan t persen ben is er geen randje meer hoor...
Bij mij ook gedaan bij beide bevallingen... Eerste moest ik met 9 cm gaan persen dus om t randje weg te duwen. Uiteindelijk ook vacuum. De 2e hebben ze ook flink gewoeld en geduwd om m er zsm uit te krijgen (navelstreng om nek). Geen vacuum gelukkig, wel een liter bloed verloren en met spoed in de ok gehecht wegens hematoom in mn geboortekanaal.
Oh ja de tweede had ook handje naast zn hoofd en is er in 11 min uitgeperst dankzij het betere duw en trekwerk van 2 vk's .
Wie zegt dat dit bij TS het geval was!? De vk zal heus niet uit "opwinding" 4 vingers in haar doos duwen Er zal vast een goede reden voor zijn geweest!
Bij mij deed ze dat omdat de navelstreng schijnbaar om t nekje heen zat, en zo kon ze steeds voelen of ie niet strak trok bij elke pers ...
Bij mij hielden ze de opening met 4 vingers soort van open.. Ze probeerden het wijder te maken zodat ze makkelijker er uit kon (zo voelde het in iedergeval want ze trokken echt me gat open) het voelde niet fijn maar ach ik had toch al zolang zoveel pijn dat dit er ook nog wel bij kon