Hallo, We hebben een zoontje van bijna 2 en er is er 1tje op komst. Nu gaat hij 1 dag in de week naar het kinderdagverblijf, en 2 dagen oma. Alleen weet oma niet of ze het aan kan om op beide 2 dagen te passen De kosten voor het kdv - belasting is ongeveer 75 euro in de maand. Maar als ze straks beide 3 dagen gaan, gaat dat denk ik iets van 450 kosten. (zal iets minder zijn, omdat de 2de goedkoper is..) Nu vind ik dat wel erg veel geld. Ik vroeg me af of een gastouder goedkoper is. Ook omdat ze de kinderen, als ze naar school gaan, toch naar school brengen en ophalen etc...??? Het lijkt me ook goed als ze in een gewoon gezin zijn. Of hebben jullie nog andere ideeen? Hoe hebben jullie het geregeld? Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties! Bedankt groetjes!!
Dat gaat je echt geen 450 euro kosten, behalve als je aanzienlijk meer gaat verdienen. Ik denk dat je in verhouding voor 3 dagen meer terug krijgt dan voor 1 dag (maar dat weet ik niet zeker), bovendien is de tweede echt een heel stuk goedkoper (en niet een beetje). Zo betalen wij voor 3 dagen 160 euro voor kind 1 en amper 50 euro voor kind 2. Dat is dus verre van het dubbele. Maak eens een proefberekening zou ik zeggen.
volgens mij is een gastouder duurder.. maar zeker weten weet ik het niet. maar eerlijk is eerlijk, jullie willen kinderen en dat oma nu oppast is mooi meegenomen. En als zij aangeeft dat zij niet op een 2e kan of wil passen is dat haar grootste recht. Ik zou gewoon informatie opvragen bij gastouders...het hangt volgens mij ook af van je inkomen.
bij een gastouder krijg je nu max 5 euro per uur vergoed en bij een kdv 6 en nog iets. een gastouder is dus duurder geworden in 2010. op toeslagen .nl kun je heel makkelijk een proefbereking maken.
Maar volgens mij ligt de uurprijs voor een gastouder over het algemeen wel iets lager. Ik weet in ieder geval dat toen de vergoedingen nog gelijk lagen, ik goedkoper uit was geweest met een gastouder.
Hallo, Bedankt voor jullie reactie. Ik heb het even op een rijtje gezet en we betalen nu voor het KDV, 1 kind, voor 3 dagen 168 en voor kind 2, voor 3 dagen, 76. Dus samen zou dat 244 euro worden. Voor het gastouder zouden we voor 2 kinderen voor 3 dagen 417.50 kwijt zijn. Dus dat is bij ons een stukje duurder. Komt door het verschil in vergoeding door de belasting. Maar omdat de vergoeding volgend jaar voor het KDV waarschijnlijk een stukje lager wordt, zou het verschil niet zo groot meer zijn. We gaan er even goed over nadenken!! PS ik ben ook niet boos op oma, alleen verwacht je niet van te voren dat ze niet op beide wil passen toch??? Ben nu ook blij met deze hulp! Groetjes!
Ik weet niet welk uurtarief je voor een gastouder hebt gerekend, maar dit verschil kan bijna niet. De meeste gastouderbureaus hebben een lager uurtarief omdat de vergoeding van de belastingdienst over max 5 euro per uur is. Mijn zoontje zit nu bij een gastouder en het tarief is 5 euro. In dit geval komen wij een stuk goedkoper uit dan bij het kdv waar hij over 2 maanden naar toe gaat. Daar is wordt een uurtarief van 6,25 gerekend. Ik denk dat je even goed rond moet gaan kijken.
Hoi Kiwi, Het gastouderbureau vraagt een bijdrage van 6,10 per uur. Hier zit alles bij in. Heb er 2 in de buurt opgezocht en die vragen 6.25 en 6.45. Dat verschil is zeker groot met jullie tarief. Ik kan nog even verder zoeken. Dit zijn wel grote organisaties. Wat betalen anderen aan het GO per uur incl.?? Groetjes
Dat verschil blijft groot Het plan is nu dat voor 2 kinderen opvang 20 euro duurder wordt voor de laagste inkomens en 50 euro duurder voor de hoogste. Dus dan ben je met een KDV nog altijd een stuk goedkoper uit. Bovendien stijgen zowel de kosten voor gastouderopvang als voor het KDV (zeker gastouderopvang aangezien "zij" de schuldige zijn van de hoge stijging in de kosten).
Hoi, Ik ben gastouder en ik vraag 5,50 per uur. De ouders zijn dan nog 40 per maand kwijt aan het gastouderbureau. Er zijn ook gastouderbureau's die 1,20 bovenop het uurtarief van de gastouder doen! Het ligt er dus helemaal aan bij welk gastouderbureau je bent aangesloten, ik zou dus maar goed informeren want de meeste bureaus vragen veel te veel voor wat zij doen. (ik heb het niet zo op de gastouderbureau's zoals je kan merken) Wat wel een voordeel is van een gastouder, is dat zij veel flexiber zijn (ik tenminste). Ouders hoeven bij mij niet door te betalen als zij op vakantie gaan, of vakantie nemen. Bij een KDV betaal je volgens mij 12 x per jaar hetzelfde bedrag.
Los van het bureau en de gastouder waarmee je in zee gaat: bij opvang via een kinderdagverblijf mag je tot 6,10 per uur per kind terug vragen, bij gastouderopvang (mits geregistreerd) tot 5,- per uur per kind. Via www.toeslagen.nl kun je heel makkelijk een berekening maken.
Ik ben ook gastouder en ik zorg er zelf voor dat ik rond de 5 euro uit kom, zodat ouders niet al te veel hoeven bij te betalen uit eigen zak. Verder hoef je mij niet door te betalen tijdens mijn en jullie vakanties (mits je het op tijd door geeft). Ook betaal je alleen de uren dat je kind er is, ik werk niet met hele of halve dagen.
Yolanthe, hoe doen die ouders dat dan met de toeslag, als ze tijdens de vakantie jou niet doorbetalen? Zetten ze die stop of bereken je de uren over een heel jaar? TS ik weet niet waar jullie wonen, maar hier zijn beslist gastouders te vinden waar je inclusief bemiddelingskosten niet meer dan 5,00 per uur betaald.
Ik zou het niet durven zeggen, maar volgens mij rekenen ze met bijv 46 weken opvang in een jaar. Zo heb ik het een van mijn vraagouders het weleens horen vertellen.
Met verbazing lees ik hier de reacties. Wij zijn met twee dagen in de week voor onze eerste 480 euro in de maand kwijt en we krijgen zo'n 200 euro terug. Zelf zijn wij ambtenaar en we zijn echt geen grootverdieners. We wonen in de bollenstreek. Hoe kan dit? ik vind het erg duur.
Hoeveel uur opvang heb je dan per maand nodig? En wat vraagt het gastouderbureau per maand? En je gastouder per uur? of zit je bij het kdv? Wat vragen zij dan per uur?