1 eiig of 2 eiig?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Julyn, 11 apr 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Julyn

Julyn Actief lid

24 okt 2015
    363
    0
    0
    Dag iedereen,

Vorige week dacht ik even dat het weer allemaal mis zou gaan.
    Ik verloor een flinke druppel oud bloed en bleef na iedere toilet beurt maar oud bloed afvegen.... ik was behoorlijk in paniek.
    December 2015 pas een MA/ MK gehad. Dus dacht echt... daar gaan we weer.. Gelukkig kon ik nog die zelfde middag langs komen voor een echo, dit was ook meteen mijn eerste echo.

Vol spanning ging ik dus naar de verloskundige.
    Eenmaal op de tafel zagen we vrijwel direct dat er twee wondertjes in mijn buik waren.... niks niet zoeken, meteen vol op in beeld!
    Ook zagen we vrijwel meteen dat beide hartjes klopten..Zo bijzonder!
    Het bloed wat ik verloor is waarschijnlijk nog van de innesteling of er is een vaatje geknapt. De VK kon geen bloed in mijn baarmoeder ontdekken, dus ik mocht me verder geen zorgen meer maken.

Nu komen tweelingen helemaal niet voor in mijn familie en ook niet in die van vl. Is een natuurlijke tweeling, niet via MM.
    Ook vertelde de verloskundige dat het erg moeilijk is te zien of de tweeling in mijn buik nu 1 eiig is of 2 eiig is. Nu heb ik volgende week een echo bij de gynaecoloog (met +/- 10 weken zwangerschap) daar gaan ze beoordelen, voor zover dat lukt of het een 1 of een 2 eiige tweeling betreft. Maar hoe gaan ze dat bekijken? Gewoon via de buik of zou ik inwendige echo's krijgen? Wie heeft dit mee gemaakt?

Oh ik vind het zooooooó spannend allemaal :D

2. Vlinderr

Vlinderr Fanatiek lid

11 mei 2009
    3.739
    2
    0
    Overijssel
    Gefeliciteerd julyn! Ik ben zelf ook zwanger van een tweeling! :D

Je hebt 3 soorten tweelingen: twee-eiig, een-eiig die bij elkaar in een vruchtzak zitten (de meest gecompliceerde en meest risicovolle) of een een-eiige die zich snel opsplitst, waardoor het kan lijkt dat het twee-eiig is.

Je kunt een twee eiige zwangerschap alleen in een vroeg stadium constateren. De vruchtzakjes hebben bij een twee-eiige tweeling ieder een eigen placenta en hebben aan de bovenkant een soort y-vorm. Bij een-eiige tweelingen wordt de placenta gedeeld en heeft dat niet zo'n y-vorm. In een later stadium is dat niet meer te zien. Bij mij hebben ze dat ook officieel vastgelegd bij de 12-weken echo. Ze willen dit altijd goed beoordelen omdat het behandelingstraject bij elke tweeling anders is. Een twee-eiige is de meest gunstige zwangerschap met de minste complicaties.

Ze bekijken dat overigens gewoon via de normale termijn echo, niks aparts. Ze kijken gewoon naar het tussenschot en de vorm daarvan.

3. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    #3 lovewinnie, 11 apr 2016
    Laatst bewerkt: 11 apr 2016
    2 kindjes in een vruchtzakje is zowiezo 1 eiig.( soms zonder tussenschot, meestal met) 2 kindjes met eigen vruchtzak maar 1 placenta is ook een eiig.
    2 kindjes met eigen vruchtzak en ieder eigen placenta is het 50%/50%. In vroeg stadium te kunnen ze het soms zien aan de vorm van de vruchtzak

Heb je dus situatie 1 of 2 is het zeker 1 eiig
    Situatie 3 kan het bijde.

Ff plaatjes voor betere uitleg ;

Bijgevoegde bestanden:

4. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Bovenste is 2 eiig.

Deze foto zijn situaties 1 eiig. Zoals je ziet zijn 2 er uit te sluiten als 2 eiig en moeten 1 eiig zijn. Heb je 2 losse vruchtzakjes en 2 placenta kan het dus zowel 1 als 2 eiig zijn. In dit geval weer 2 opties. Jongen/meisje moet 2 eiig zijn. 2 x zelfde geslacht kan 2 en 1 eiig zijn. Dan kun je na geboorte kijken naar uiterlijk. Lijken ze totaal niet is duidelijk 2 eiig. In andere geval kunnen ze ook op elkaar lijken en toch 2 eiig zijn. Dna vergelijken voor zekerheid is dan optie als je het persee wilt weten

1 eiig is niet erfelijk. Is toeval dat het eitje splits na bevruchting. 2 eiig kan wel erfelijk zijn. Altijd aan vrouw zijn kant. Er moeten dan 2 eitjes in een cyclus springen ;) en dat komt in de ene familie vaker voor dan in de andere.

Bijgevoegde bestanden:

5. 2opkomst

2opkomst Actief lid

9 mrt 2016
    129
    0
    0
    NULL
    NULL
    Gefeliciteerd met je zwangerschap! Zeker spannend, ik vind dat nu nog steeds. Volgens mij heeft lovewinnie al heel goed uitgelegd het verschil tussen 1 en 2-eiig.
    Wat betreft de echo, in eerste instantie zullen ze het via je buik bekijken. Mochten ze het niet goed kunnen zien krijg je alsnog een inwendige echo.

Mocht je het leuk vinden, bij de zwangerschapsclubs zijn 2 topics voor/over tweelingzwangerschappen

6. Julyn

Julyn Actief lid

24 okt 2015
    363
    0
    0
    Thanx voor de uitleg dames.. Nu begrijp ik ook waarom het zo lastig is te zien. Ben bang dat ik dus volgende week nog steeds geen antwoord heb. Maar het maakt ook niet uit.. Als ze maar goed groeien en ontwikkelen! Ik kijk zo naar ze uit :D

En nu fijn dat het gewoon uitwendig is!

7. Annacatharina

Annacatharina Actief lid

15 feb 2014
    417
    4
    18
    NULL
    NULL
    Bij mij zeiden zo op basis van de eerste echo's twee eiig. Alles wijst daar ook op hoor. Twee eitjes die zij gesprongen, twee placenta's, twee vruchtzakjes en een heel dik tussenschot. Echter het zijn wel twee jongens, dus het kan altijd nog 1 eiig zijn. Belangrijkste vind ik dat ze niks delen waardoor ik de minst risicovolle zwangerschap heb. Hoe meer ze delen, hoe meer risico.
    Spannend allemaal hè!

8. Julyn

Julyn Actief lid

24 okt 2015
    363
    0
    0
    Nou en of dat ik het spannend vind.. Moet nog een week wachten oo de volgende echo.. Pff tojd gaat nu niet snel genoeg.. Straks zul je me horen klagen dat het zo snel is gegaan. Moet gewoon allemaal nog wel een beetje wennen hoor hahah. Maar dat hadden jullie vast ook.
    Ik had het zo niet zien aankomen!
    Maar ben er zo blij mee. Wij willen straks ook graag weten wat jet wordt hoor.. Indd als de beebjes maar goed groeien en ontwikkelen.

9. sunshineS1976

sunshineS1976 Niet meer actief

Gefeliciteerd allemaal! Zoo bijzonder een tweeling!

Kletsen jullie ook al gezellig mee op FB ? Daar is ook een super gezellige groep Tweelingmoeders :D over van alles tijdens de zwangerschap, bevalling en daarna!

10. Koekie2

Koekie2 Fanatiek lid

6 jul 2015
    2.085
    216
    63
    Gefeliciteerd!
    Ze kijken naar het tussenschot bij de echo.

11. Julyn

Julyn Actief lid

24 okt 2015
    363
    0
    0
    Ow wat leuk krullie 85, zal jullie zo even opzoeken.

Ander vraagje: jullie veel last van kwaaltjes? Ik eigenlijk zo weinig dat ik ne wel wat zorgen maak. Anderzijds lees ik overal dat het helemaal niets zegt.. Maar pfff vind het bijzonder spannend en ervaar soms behoorlijk stress!

12. Hotsiflots

Hotsiflots Fanatiek lid

31 aug 2015
    1.539
    170
    63
    Full time mom
    Wat leuk een tweeling!! double blessed!!

Hier ook een aanstaande moeder van een tweeling :) ook natuurlijk gebeurt, tenminste ''natuurlijk'' via een spuitje, ik ben zwanger geworden via zelf inseminatie ben een BAM :D dus ga het heerlijk druk krijgen in mijn eentje, gelukkig heb ik genoeg hulp bij de hand haha..

Het zijn 2 meisjes en waarschijnlijk 2eiig, ze hebben ieder een eigen placenta alles, maar helemaal zeker weten doe je pas na de geboorte of via een dna test, want het tussenschot was erg dik toen ik 7 tot 9 weken was en nu zit er nog maar een dun lijntje tussen.

Over kwaaltjes, die had ik ook niet, tenminste niet zo heftig als ik sommige vrouwen hoor met een eenling, heb geen 1 keer boven de pot gehangen of erg moe was ik ook niet, dat begint nu te komen, enige wat ik had was lage rugpijn en pijnlijke borsten, laat je niet leiden door kwaaltjes van anderen want elke zwangerschap is anders zoals elke vrouw ook anders is!!

Geniet ervan want zodra die 12 weken om zijn, gaat heel heel erg snel, te minste bij mij wel, ik voelde al beweging bij 14 weken, en vanaf 16 weken gaat mijn buik dagelijks op een neer zo bijzonder gevoel!! en ik kan ze zelfs uit elkaar halen wie er schopt en wie waar ligt!! :D

Ik wens je een hele fijne zwangerschap toe!!

Deel Deze Pagina