'' Maak het jezelf makkelijk '' ,...

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Terra, 12 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Terra

Terra Bekend lid

22 dec 2008
    668
    0
    0
    Medewerker gehandicaptenzorg
    gelderland
    ...zeggen een heleboel mama's tegen mij als ik voor de zoveelste keer vertel dat ik bij thuiskomt gelijk moet beginnen met koken, daarna nog wil opruimen, wasje wil doen, en tegelijkertijd mn zoontje bezig houden ;)

ben er ondertussen achter dat aardappels/ groente schillen en alvast in een pan op het fornuis zetten een hoop werk/ tijd scheelt als ik dat doen tijdens zijn middag slaapje. dan kan ik na zijn slaapje wat leuks met hem gaan doen en hoef ik bij thuiskomst niet nog alles voor te bereiden!

meer moeders tips om de dag soepeler te laten verlopen?
    ik ben heel erg benieuwd wat jullie doen voor jezelf om het wat makkelijker te maken als moeder.

Liefs terra

2. brenda1976

brenda1976 Niet meer actief

Ik kies tegenwoordig regelmatig diepvriesgroente.

Erg makkelijk en scheelt hoop werk!

En als ik werk doe ik vaak pasta, groente uit de vriezer, saus erbij, pasta op en klaar.
    Ik ben echt makkelijker geworden met koken!
    Ik heb 2 kinderen en vind soms lastig, mijn man is er dan nog niet....... vind dit prima oplossing!

Iets wat ik ook wel eens doe, onder het mom makkelijk, kleren die droog zijn op het wasrek gelijk weer aantrekken... scheelt in de kast hangen! Dit doe ik ook tegenwoordig met handdoeken en beddengoed!

Ik ben benieuwd naar andere tips!

3. Sisa

Sisa VIP lid

13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Voor de dagen dat ik werk schil ik de aardappels (als we die de dag daarna eten) al 's avonds en zet ze in een keteltje water in de koelkast. Water verversen voordat ik ga koken en klaar.
    Verder maak ik op werkdagen makkelijk te bereiden avondeten, zoals: vis uit de oven, een schnitzel of zoiets met een pan wokgroenten en daarbij noedels, rijst, gebakken of gekookte aardappels enz.
    Soms maak ik op een vrije dag een pan verse soep die we de dag erop (werkdag) dan eten met pannenkoeken.

Huishouden doe ik als dochter slaapt tussen de middag, strijken doe ik in de woonkamer en zij speelt dan rondom me.
    Wasmachine vullen doe ik 's avonds nadat iedereen gedoucht heeft, dan sorteer ik de was op kleur en waar ik een machine mee kan vullen, die draai ik dan gelijk (om 21u, heb nachttarief). Om 23u is die eerste was klaar, die hang ik te drogen en dan gaan de handdoeken erin, die gaan om 7u weer in de droger als ik beneden kom.

4. piemie

piemie Fanatiek lid

28 mrt 2009
    1.769
    0
    0
    kapster
    het Gooi
    Dit doe ik ook altijd, veel makkelijker. Als we bv. gehaktballen eten zoals vandaag maak ik die zelfs al klaar en hoef ik ze alleen nog op te warmen.
    's avonds zet ook ook alles al klaar voor het ontbijt, mijn zoontje is nog al ongeduldig en op deze manier heb ik zo zijn brood op tafel..

5. cupcakes

cupcakes Fanatiek lid

28 sep 2006
    2.574
    4
    38
    Midden van NL
    opruimen en was kan toch ook na het eten als je kleine in bed ligt? Dat zou ik niet doen uit het werk. Hij is de hele dag al weggeweest dus alle minuutjes die je overhebt zou ik dan aan hem besteden.

Eten probeer ik vaak makkelijk te doen of idd al voorbereiden.
    Verder weinig tips :)

6. theangels

theangels Bekend lid

20 jul 2008
    751
    0
    0
    lerares
    Alkmaar
    Opruimen (zo min mogelijk ;)) doen we samen voor de jongens naar bed gaan.
    Koken doen we samen
    Schoonmaken doen we samen.

Maar op de dagen dat ik werk gebeurt er vrij weinig aan het huishouden behalve ene was draaien en ophangen.

7. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Ik doe alle huishoudelijke klussen met haar erbij. Vaak 'helpt' ze of ze speelt wat. Ze is nogal een kindje dat vermaakt wil worden, maar kan juíst beter spelen als ik bezig ben.
    Ze doet geen middagslaapje meer, maar ook toen ze dat wel deed nam ik die tijd juist voor mezelf hoor (ben ook veel ziek geweest).

Avondeten kook ik altijd als zij een dvd'tje kijkt. Aardappels schillen doe ik meestal niet aan ;) Ik gebruik gewoon zakjes voorgeschilde aardappels, krieltjes, boontjes, worteltjes. Overige groenten maak ik wel gewoon allemaal zelf klaar hoor ;). Ik moet wel meestal dubbel koken, omdat ik zelf een zwaar dieet heb.

Ik werk wat vanuit huis als zij naar de psz is en 's avonds.

8. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

Ik kook vAak voor 2 dagen.
    Opruimen doe ik pas als de kids slapen
    Hapjes fruit en groenten voor. Mn dochter die maak ik zelf en vries ik dan in
    De was doe ik sochtends zodra ik uit bed rol en doe ze daarna gelijk in de droger. Savonds opvouwen en de volgende dag in de kast.
    Boodschappen doen we samen. Vaak voor 2 a 3 dagen
    Bedden verschonen elke dinsdag als de kids naar het kdv gaan.
    Badkamer en wc schoonmaken zzodar ik er tijd voor heb. 2 tot 3 keer p week.
    Stofzuigen dweilen, stogzuigen elke dag dweilen niet elke dag.

9. WesDaan

WesDaan Fanatiek lid

10 sep 2009
    2.358
    6
    38
    eten koken op de dagen dat ik moest werken deden we makkelijk..
    Vaak een pasta of iets dergelijks..
    Was erin doen, dat doe ik als de kleine savonds op bed ligt. Ben i kgewoon thuis dan doen we het samen ;) hij vind het prachtig om de was erin te mogen doen en op de start knop te mogen drukken.
    Opvouwen idem, hij helpt op zijn manier mee.
    Papa, mama, Wessy ik krijg alles aangereikt.

Vaatwasser opruimen ook, ik krijg alles aangereikt, al ben ik al heel snel met de glazen natuurlijk want die zet ik op het aanrecht.

Verder stofzuigen, eerst mama en dan gaat hij nog even door de kamer met de stofzuiger en ruimen we hem samen weer op.

Ik had eerst heel veel strijd maar doordat ik hem nu overal bij laat helpen ziet hij het ook als spelletje en hij krijgt ook ze aandacht.

Ik maak altijd wel even tijd voor hem vrij om met de duplo te spelen of een puzzel te maken, en als het droog is gaan we smiddags altijd even naar buiten, eendjes voeren, bal overgooien, stoepkrijten;)

Maar met groenten, koop ik meestal die voorgesneden, aardappels schil ik wel maar die zijn zo gedaan.
    Vaak is het hier zo van: Mama even het eten klaarzetten en gaat dan met jou spelen.
    Soms wil ik ook nog wel eens extra groente en aardappels opzetten dan hoefde ik het de volgende dag als ik moest werken alleen maar op te warmen en hadden we alle aandacht voor hem.
    Nu zit ik in mijn verlof en heeft hij zo wie zo veel aandacht, en zet ik het eten klaar als hij slaapt, zo ook de was en stofzuigen.

Wel gaat hij nog 2 dagen naar de opvang en dat zijn dan mooi dagen dat ik de grote klussen kan doen op mijn gemak zeg maar.

10. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Net als bij WesDaan: zoon laten helpen! :) Thijmen vindt het geweldig om mee te helpen met koken (dingen in de pan doen oid, of je geeft ze een ikeamesje van plastic met een bordje en een champignon om te mutileren), stofzuigen, de was doen etc.

Verder met het speelgoed opruimen: 1 keer per dag, anders blijf je bezig.

11. adi

adi Niet meer actief

Ppff van alles:

Kleren vd kids s avonds klaarleggen beneden, iedereen beneden wassen en aankleden. Aangeklede kids zitten ondertussen aan hun ontbijt
    Koken tijdens middagslaapje
    Opruimen na bedtijd als man niet thuis is
    In bad alle 3 tegelijk;
    Alles zelf laten eten
    Geleerd dat ze zelf hun jas, schoenen, speelgoed enz opruimen
    Enz enz

Oh en ik poets echt niet elke dag

12. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Wij werken beiden 4 dagen, hebben een hulp voor de grotere klussen in het huishouden en soms stofzuig ik nog extra 1 of 2 keer in de week, ik vind het niet nodig om dat iedere dag te doen. Scheelt weer een "moetje" ;)
    Verder inderdaad ook soms vooruit koken en in de vriezer doen voor een keertje tijdgebrek, van tevoren aardappelen schillen of voorverpakte en -gesneden aardappeltjes bakken, makkelijk vlees maken, groenten hoeven eigenlijk nooit echt lang en in de zomer lekker veel sla waar ik gewoon van alles en nog wat in pleur :).

Op mijn werkdagen heb ik ook maar een halfuurtje om te koken als ik de meiden bij het kdv heb opgehaald, dochters kijken dan Sesamstraat of spelen wat maar ik red het eigenlijk elke dag wel om om 18 uur het eten op tafel te hebben. Veel later moet het niet worden want dan komt de oudste echt in opstand :). Gelukkig zijn de ritmes van de twee meiden nu redelijk op elkaar afgestemd dus we zijn wel af van om beurten eten omdat de jongste nog de fles moet.
    De was gebeurt 's avonds en in de weekenden en ik heb niet eens een droger maar tot nu toe red ik het prima. Boodschappen verzorgt mijn man maar die heeft ervoor gekozen die eens per week thuis te laten bezorgen door Albert.nl.

Tja, ik denk toch dat het valt of staat bij je verwachtingen en wat jij vindt dat moet. Als je het heel belangrijk vindt om iedere dag het huis van top tot teen te zuigen en te dweilen en alles helemaal tiptop gepoetst te hebben en iedere dag een fantastische maaltijd op tafel en ook nog iedere dag erop uit met de kinderen, dan ben je wel heel druk inderdaad. :D

13. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.422
    446
    83
    Limburg
    Hier doe ik/we ook veel in de avonduren of als papa thuis is, dan kan hij aandacht besteden en ik ff huishouden. Aangezien ik de kids meer zie dan papa vind ik het dan wel lekker om zelf iets te doen. Als ik overdag iets doe dan blijf ik wel contact houden en af en toe helpen met mijn dochter, of ze helpt mij mee, bv ook een doekje geven om de tafel af te doen of konijnenhokken schoonmaken, of was mee op laten hangen of afhalen. Ze vind het helemaal super om te helpen. Ben dan wel iets langer bezig maar dochterlief heeft er ook plezier aan.

14. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

zo gaat het bij ons ook ja... ik stofzuig 2x per week... (wat echt minimaal is ivm 2 katten)
    helaas geen hulp voor de grote klussen... en de boodschappen doet manlief in het weekend bij de jumbo.
    hoef ik alleen op mn vrije middag evt melk en vers brood bij te halen.
    groenten uit de vriezer werd hier ook al eerder genoemd.
    wij eten veel uit de wok.. dan is diepvriesgroentemix ideaal en het is bovendien snel klaar.
    zo rond 18.15 staat eigenlijk altijd het eten wel op tafel.. daarna nog heeeeel even spelen terwijl papa en mama de dagelijkse rommel weer even in de vaatwasser opbergen en evt andere kleine klusjes
    en dan uitgebreid bedritueel :)

weleens discussie gehad met oma.. wij aten te laat voor zo'n puk.
    maarja.. puk is niets anders gewend dan laat eten en krijgt gewoon einde van de middag nog een koekje of iets dergelijks.
    dat houdt ze prima vol :)

15. Terra

Terra Bekend lid

22 dec 2008
    668
    0
    0
    gelderland
    Ik voel het wel als een must om alles goed stofvrij te houden.
    Ivm astma en het gewoon vies vinden.

Ik laat zoontje nu wat meer helpen, en hij vind het hartstikke leuk :)

Kleding klaarleggen doe ik niet, als zoontje 's ochtends wakker word en ik heb uit bed haal pak ik eerst schone kleding uit zn kast en kleed ik m aan. Dat is voor mij niet tijdrovend.

Ben nu bezig zoontje te leren dat hij eerst zijn puzzel moet opruimen als hij besluit met zijn megablocks te spelen. Ook dat werkt perfect!
    Zo heb ik aan het einde vd dag maar 1soort speelgoed met hem op te ruimen :D
    We zijn veel buiten dus hij speelt niet de hele tijd binnen.

Ontbijt spullen klaarzetten ga ik ook is proberen! Goeie tip!

16. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    18.15 uur is toch niet laat joh?

Ik heb echt heel erg moeten wennen aan 18 uur eten, vind dat ont-zet-tend vroeg, zelf at ik meestal pas rond 19.30-20.00 uur! Maar om 19 uur moet(en) ze echt naar bed en we willen wel graag met z'n allen eten dus hoe hard ik ook riep dat ik nooooooit om 18 uur zou gaan eten, is het toch zo gegaan :)

17. Saskia78

@miepie: tja laat of niet.. het kan echt niet eerder :)
    regelmatig word het ook later.. soms tegen 7 uur pas.

@terra: tja dat is als je werkt dus echt geen optie :)
    maar inderdaad.. ik wil nog weleens een eigen blousje vantevoren strijken maar kinderkleding is altjid zo gevonden.. dat leg ik ook niet vantevoren neer.
    vaak wil ze toch ook zelf inspraak in wat ze draagt.. dus dan kost het meer tijd haar te overtuigen dan gewoon iets te pakken dat past bij haar idee :)

18. Terra

Terra Bekend lid

22 dec 2008
    668
    0
    0
    gelderland
    Ik werk nu nog 24uur, binnenkort 18. Voor mijn gevoel minder stress.
    Dat valt voor mij ook onder het puntje makkelijk maken voor jezelf. Als ik moet werken heb ik toch tijdsdruk.

Onder het kopje makkelijk maken valt bij mij ook mn rijbewijs halen waar ik mee bezig ben.
    Met de auto vind ik sommige situaties beter te handelen dan op de fiets.

En misschien heel lui van mezelf, als ik vrij ben en zoontje 's ochtends uit bed haal 07;00, dan laat ik hem tv kijken en ga ik op de bank wakker worden met n kop koffie. *schaam*

19. Saskia78

Oh maar ben ik elk weekend lui. De tv blijft wel uit maar meestal tover ik een puzzel te voorschijn; gaan we samen aan tafel zitten terwijl dochterlief puzzelt en ik koffie drink :)

20. raspberry

raspberry Niet meer actief

Thirza gaat twee dagen naar de gastouder, als wij beiden werken. Op die dagen eten wij vaak een restje, (waarvan zij dan voor bij de gastouder een bakje meekrijgt: twee vliegen in een klap).
    Verder koken wij op doordeweekse dagen eenvoudig: het moet weinig voorbereiding vergen en binnen een half uur klaar zijn. Voorgesneden groente gebruiken we dan vaak.
    Als we iets uitgebreider willen eten, dan idd vaak tijdens haar slaapje wat voorbereiden al.
    Tot aan kooktijd even lekker stevig bezig zijn met dochterlief, zodat ze rond kooktijd lekker moegespeeld is en wel even tv wil kijken :)

Tegenwoordig wil ze trouwens wel echt lekker in d'r eentje spelen en snapt ze ook dat ze echt even alleen moet spelen. Dan is het genoeg als ik vanuit de keuken reageer op wat ze allemaal vertelt over haar spel :)

Deel Deze Pagina