Hallo, Ik ben een jonge alleenstaande mama. In eerste instantie wou ik geen alimentatie ontvangen van mijn ex. Maar nu het er na uitziet dat ik samen met mijn dochter ga wonen kan ik dat extra geld goed gebruiken (voor mijn dochter haar voeding, kleding etc.) Zodat ik het geld wat ik zelf verdien (geen vetpot) kan uitgeven aan huishoudelijke dingen, huur van het huisje enzo. Maaaar nu ben ik bang dat wanneer ik alimentatie wil ontvangen mn ex gaat ontkennen dat mijn dochter van hem is. Nu hoor ik overal dat een dna test laten uitvoeren handen vol geld kost en dat kan ik dus eigenlijk niet missen. Weet iemand van jullie wat het ongeveer kost? Iemand die ervaring heeft? Alvast bedankt.
Ja ik geloof een rechtsgeldige 650 euro? Wat ik op i-net kan vinden. En ik hoorde dat je beide de helft van de kosten moet betalen maar dat weet ik niet zeker....dan is het nog te overzien. Ik weet nu dus wat het ongeveer gaat kosten. Maar voor als nog ben ik wel benieuwd na ervaring? Hoe gaat het in zijn werk? Dames hierboven iig bedankt!
hoi, weet niet hoe het in nederland is, maar als ik hier dna test zou laten doen dan kan hij ook eisen haar te mogen zien. en dan toc h maar liever geen geld. dus ik zou toch even nadenken voor je een dna test laat doen. ik ben blij dat ze hier bijna 1 jaar is , dan heeft hij minder kans als hij ooit nog komt opdagen gr
Realiseer je je dat er aan plichten (het betalen van de alimentatie) ook rechten (omgangsrecht) verbonden zijn?
Ik vind het eigenlijk als ik eerlijk mag zijn niet zo slim van je. Enkel om geld te krijgen zou je dit willen doen!? En idd zoals Amethist schrijft dan heeft hij ook recht op bezoekersrecht. Je weet niet wat je je op je hals haalt meisje. Want het onbezorgde leven wat je nu lijdt en doen en laten wat je wil is dan niet meer zo. Wou dat ik in jouw positie zat en nee het is niet makkelijk als alleenstaande alles te moeten betalen. Ik moet ook helemaal overnieuw beginnen. Maar ik had liever jouw leven zoals het nu is!
Het recht om omgang te eisen heeft hij nu toch ook al? Alleen zou hij daarvoor moeten erkennen dat het zijn kind is. Blijkbaar wil hij dat niet. Ik snap jullie reactie wel, maar aan de andere kant vind ik het niet meer dan eerlijk dat hij financieel verantwoordelijkheid draag voor zijn dochter. Tuurlijk je hebt kans dat je slapende honden wakker maakt, maar aan de andere kant, als hij daardoor interesse in zijn dochter gaat tonen en er de mogelijkheid is dat die twee een soort van vader-dochter-relatie op kunnen bouwen, dan wil je dat je dochter toch ook niet onthouden? Ook al komt hij daar eigenlijk veel te laat mee? TS: als je het je financieel kunt redden zonder alimentatie en je ZEKER weet dat je echt geen contact tussen die twee wilt, zou ik het niet doen. Anders wel. Succes me je keuze!
hoi, ik zou dat beetje geld laten waar het is. hoeveel gaat dat zijn 100 euro??? ik vind het zo wel makkelijk. mijn meid is ALTIJD bij me en ik beslis alles. als de papa van in het begin betrokken was is het anders maar waarom het risico nemen van er een ' sleurkindje' van te maken????? gr
is dat zo na 1 jaar? de vader van mijn zoon kijkt nu al 3 jaar niet naar hem om, stel je voor hij wil zijn zoon weer zien en omgang hebben... zijn de kansen dan kleiner voor hem? weet jij dit? of iemand anders?
Annetske, ik heb hier vorig jaar met een advocaat over gesproken. Ik zat met het dilemma of ik mijn kind wilde laten erkennen door de verwekker of niet. Ik heb haar gevraagd wat er zou gebeuren als hij hem zou erkennen, en nu gewoon uit ons leven zou blijven maar over (bijvoorbeeld) 5 jr op de stoep zou staan en dan zijn kind wel zou willen leren kennen.... De advocaat vertelde mij dat een vader die zijn kind erkend heeft na jaren omgang kan vragen en dat dit bijna altijd toegekend word (tenzij er sprake is van echt extreme dingen en de vader een gevaar zou kunnen vormen voor het kind bijv) Wel zal hier van het kind uitgegaan worden en zal zo'n omgang heel langzaam opgebouwd worden (eerst uurtje per week onder toezicht en dit bijv opbouwend tot een 'normale' omgangsregeling van bijvoorbeeld een weekend in de twee weken zoals je vaak ziet)
Erkenning kind | Aangifte geboorte, erkenning en gezag | Rijksoverheid.nl Aangifte geboorte, erkenning en gezag | Onderwerp | Rijksoverheid.nl Even van deze site: Re: verplichting kinderalimentatie zonder erkenning? Als uw vriend weigert aan zijn wettelijke onderhoudsverplichting te voldoen, dan heeft de moeder twee juridische mogelijkheden n.l. de gerechtelijke vaststelling van het vaderschap of de vaderschapsactie: Wordt het vaderschap gerechtelijk vastgesteld, dan wordt uw vriend ook de wettelijke vader van het kind. Tegelijk met het verzoek tot gerechtelijke vaststelling van het vaderschap, kan moeder de rechter verzoeken een bedrag aan alimentatie vast te stellen. De vaststelling van het vaderschap door de rechter heeft dezelfde gevolgen als erkenning. Dit betekent dus o.a dat uw vriend wettelijk onderhoudsplichtig wordt ten opzichte van het kind, dat het kind zijn wettelijk erfgenaam wordt en dat hij een wettelijk recht op omgang met het kind krijgt. Voor het vaststellen van een omgangsregeling zal uw vriend echter via een advocaat een aparte gerechtelijke procedure moeten opstarten. Belangrijkste voorwaarde die hierbij geldt is dat door de omgangsregeling de belangen van het kind niet geschaad mogen worden. Omdat de moeder het kind nooit heeft willen laten erkennen door uw vriend verwacht ik echter dat zij eerder zal kiezen voor een vaderschapsactie. Hierbij kan de moeder de rechter verzoeken een bedrag aan alimentatie vast te stellen zonder dat uw vriend de wettelijke vader van het kind wordt. Een vaderschapsactie heeft dus niet de andere gevolgen die het gerechtelijk vaststellen van het vaderschap en erkenning wél hebben en uw vriend krijgt hierbij dus ook geen wettelijk omgangsrecht met het kind. Wel kan hij ook dan (via een aparte procedure) de rechter verzoeken een omgangsregeling vast te stellen, maar dan gelden er wel strengere eisen. Uw vriend zal dan o.a. moeten aantonen dat er sprake is van een hechte band tussen hem en het kind. Heeft hij nooit of maar heel kort met het kind samengewoont en heeft hij verder nooit of maar heel af en toe omgang met het kind gehad, dan kan er ook geen sprake zijn van een hechte band. Bij de gerechtelijke vaststelling van het vaderschap en bij erkenning hoeft die hechte band niet aangetoond te worden. Als de rechter het aannemelijk acht dat uw vriend de vader van het kind is, maar uw vriend ontkent dat, dan kan de rechter een DNA test gelasten. Dit kan zowel bij een verzoek om gerechtelijke vaststelling van het vaderschap als bij de vaderschapsactie. Een DNA test wordt door de rechter alleen als rechtsgeldig bewijs gezien als deze aan bepaalde eisen voldoet (er moet o.a. een professionele, onafhankelijke getuige zoals een arts bij aanwezig zijn). De kosten van een rechtsgeldige DNA test bedragen daardoor al gauw zo'n 1000 en in beginsel zijn die kosten voor rekening van uw vriend. Alleen als blijkt dat uw vriend toch niet de vader is, kan het gebeuren dat de rechter beslist dat de kosten van de DNA test voor rekening van de moeder zijn. Als uw vriend de DNA test weigert kan de rechter (juist om reden van die weigering) tóch beslissen dat uw vriend de vader van het kind is. Weigeren heeft dus meestal geen zin. Als uw vriend het kind wil erkennen, maar daarvoor niet de vereiste toestemming krijgt van de moeder, dan kan hij ook zélf een procedure starten om het kind met vervangende toestemming van de rechter te erkennen. Hierbij kan hij de rechter dan meteen verzoeken een omgangsregeling vast te stellen. Succes verder met alles!