Ik heb geen paarden, maar mijn zusje heeft er 2. Ze betaalt 250 per maand aan stalling en voer (ze helpt zelf mee daar, dus iets lagere kosten). Haar vorige 2 paarden heeft ze door veel pech beiden moeten laten inslapen en het heeft haar duizenden euro's aan dierenartskosten gekost. Zou vooral daar rekening mee houden. Paarden zijn wat dat betreft best kwetsbaar.
Ik stond destijds erg goedkoop, €75 per maand excl ruwvoer. Uitmesten was voor mij zelf, maar ze werd dagelijks buiten gezet. Maar houd naast eerder genoemde zaken ook rekening met dingen zoals het zadel, ook dit moet soms opgevuld worden. Verder is het afhandelen wat je wil. Hier zijn veel stallen waarbij klanten zelf vaste dagen hebben voor bijvoorbeeld het binnen en buiten zetten van alle paarden, het opruimen van de mest uit paddocks/weilanden etc. Voor mij was dit bijvoorbeeld geen doen icm kinderen, werk partner en eigen werk maar ook door lichamelijke klachten kon ik nooit van te voren zeggen of het mogelijk was (door lichamelijke klachten uiteindelijk mijn paard ook moeten verkopen helaas). Uiteindelijk is het altijd lastig, mijn merrie is nooit ziek geweest, nooit kreupel of wat dan ook. Ik heb haar verzorgd vanaf ze veulen was en uiteindelijk is ze mij eigen geworden en op 13 jarige leeftijd weg moeten doen. Ze was nog geen week op haar nieuwe plek (waarvan bekend was dat het een uitstekende plek was) en ze werd zo ziek dat ze na 2 dagen en een operatie verder de keuze moesten maken haar te laten gaan, dus zo snel kan het gaan met ook de kosten.
Ik betaal rond de 250/300 totaal per maand aan mijn paard excl onverwachte kosten. Stalling is een paddock met overkapping en zomers weidegang. Mesten doen we zelf maar wel verdeeld onder 3 personen. Ruwvoer leggen we klaar in netten maar wordt door stal gegeven. €130. Ongv iedere 10 weken nieuwe ijzers à €90. Etc.
Ik heb mijn paard 2 jaar terug moeten laten inslapen maar ik heb toen uitgerekend wat mijn paard kostte per jaar en dus per maand. Ik kwam uit op een bedrag tussen de 600 en 700 euro. Dit is gebaseerd op een volpension stal met binnenbak, paard rondom op ijzers, verzekeringspremie, voer, les, wedstrijden, clinics, huur trailer, af en toe eens iets wat vervangen moest worden, etc. Mijn nieuwe zadel, nieuwe leren rijlaarzen, cap, broek zitten daar niet bij in. Ik zet het geld nog steeds maandelijks opzij. Inmiddels is het gespaarde bedrag gebruikt voor een andere auto, maar ik blijf dit geld gewoon apart sparen, mocht ik wel ooit nog een paard willen kopen staat er weer een potje en is dit bedrag niet ongemerkt meegegaan op de grote hoop. Maar los van het hele financiële stuk, realiseer je ook hoeveel zorgen en verantwoordelijkheden een paard met zich meebrengt, want dat is voor mij de reden om geen nieuw paard te kopen (op dit moment en misschien wel helemaal niet meer). De zorgen, gaat het regenen, moet er een deken op, of een dikkere, of een dunnere. Ijzer afgetrapt, wanneer heeft de smid tijd. Ik wilde erbij zijn als de smid kwam, maar is dat te plannen met je werk. Paard beetje ziek, dierenarts moet komen, maar dat is niet te plannen en komt niet altijd uit. Of ze lopen niet goed of zijn ernstiger ziek, je maakt je ongerust, wat is er aan de hand, is het ernstig of niet… etc Die verantwoordelijkheid, zorgen en stress mis ik echt niet. De band met mijn paard, hoe we groeiden samen, een heerlijke training of ontspannen buitenrit, ja dat mis ik zeker. Maar nu met kleine kinderen thuis wegen de lusten niet op tegen de lasten en ik weet dus nog niet of dat veranderd als de kinderen groter worden.
Wij betalen 200 euro per maand voor stalling. Dit is incl. voer en stro, buiten- en binnenzetten wordt ook gedaan. Uitmesten moeten wij zelf doen. En dan nog alle andere kosten van de hoefsmid, dierenarts, ontwormen, onderhoud trailer, extra diesel, privélessen, lidmaatschap vereniging, startkaart en inschrijvingskosten wedstrijden en dan zal ik vast nog wat vergeten zijn
Ik geloof dat er al best wel veel heel uitgebreide antwoorden gegeven zijn Veel is idd afhankelijk van de regio, en wat je wil voor je paard. Mijn paard (oke pony), staat op een pensionstal met (matige) buitenbak. Maar fantastisch buitenrijdgebied. Ook staat hij de hele dag buiten in de kudde en krijgen ze meer dan genoeg ruwvoer. Heb echt geluk met dit plekje. Daarnaast ben ik iemand die elk jaar een keer een osteo en zadelpasser laat komen. Evenals de tandarts. Zijn 'apk' zegmaar. Maar dan ben je ook zo 500 euro verder. Als er niks bijzonders is met de zadels. Anders meer. Het kost echt bakken vol geld. Ik zou er jaarlijks een leuke vakantie van kunnen betalen. Ik heb ook weleens over verkopen nagedacht, zeker omdat het soms lastig combineren is met alleenstaand moeder zijn. Maar tegelijkertijd is hij mijn enige ontspanning, de plek waar ik even geen mama hoef te zijn en het enige wat ik nog voor mezelf doe. Heb deze pony ook al bijna 10 jaar en is echt mijn maatje. Als hij ooit sterft dan zal dat mijn hart breken. En ik denk ook niet dat er dan nog wat nieuws komt. Een pony als deze vind ik toch nooit meer.
Hier komt er voorlopig echt geen paard en ik denk helemaal niet. Verzorgpaard kan wel, hier een verzorgpony gehad voor 30 euro per maand, nu een verzorgpaard op het oog met klusjes erbij, dus wellicht gratis, maar dat zien we nog wel. Eerst maar eens kijken of het klikt
De stalkosten voor mijn nichtje haar paard zijn €675 per maand. Maar daar word alles gedaan. De stal is verwarmd in de koude maanden en gekoeld in de warme maanden, stal word dagelijks schoongemaakt en de paarden elke dag naar binnen en buiten, als je wilt meerdere keren per dag ook, paar keer per dag voeren en dan mag je zelf aangeven hoe laat, hoeveel en welk voer ze krijgt. Bij de stal hebben ze 2 bakken en een springbak en een heel groot buiten deel in meerdere stukken opgedeeld en meerdere molens waar de paarden in kunnen. Medische kosten en kosten voor de hoefsmid zitten er niet bij in.
dat is helemaal waar. Mijn nichtje heeft haar paard van mijn vader gehad omdat het zo een grote uitgave was maar uiteindelijk betaalde hij de stal ook grotendeels omdat die maandkosten ook erg duur waren. Enige waar hij niet aan (mee)betaalde was de hoefsmid geloof ik. Daar werkte mijn nichtje zelf voor op stal elk weekend.
Is meer dan mijn hypotheek ik word ook maar paard geloof ik als ik later ga reincarneren mijn huis wordt niet eens gekoeld als t warm is haha
Bedankt voor de antwoorden. Ongeveer wat ik dacht, erg veel dus. Het was ook (nog) niet iets om serieus te overwegen, maar was toch benieuwd. Ik wil over een tijdje gaan kijken of ik een paard van iemand anders kan berijden. Ik heb nu, na lange tijd, weer les genomen. Maar gewoon rijden in de natuur vind ik leuker dan les dus daar wil ik wel naar kijken over een tijdje. Een soort lease voor 1-2 dagen per week.
Mijn kosten per maand: Stalling: 390-, (volpension, dus inclusief hooi, stro en bix) Hoefsmid: 110-, (per zes weken) Aanvullend voer: 50-, per maand Supplementen: 200-, per maand/ twee maanden Benzine: 50-, per maand Veearts kosten: Teveel om op te noemen Maar je krijgt er zoveel voor terug
Dan zou ik echt op Facebook wat groepen gaan bijhouden. Genoeg eigenaren die voor 2 dagen iemand zoeken. Ik heb 20 jaar een pony en daarna paard gehad. Ik begin er niet meer aan, ze stonden aan huis, maar ik heb best veel dingen niet gedaan, vanwege de verantwoordelijkheid naar de beestjes toe. Ik heb er veel plezier aan gehad, zo is het ook!
Een andere optie is om te verhuizen naar een buitengebied waar veel paarden zijn . Waar wij wonen zijn veel paarden / grote pony’s waar de eigenaren niet veel tijd hebben om ze continu te verzorgen. De iets grotere meiden uit het dorp doen er van alles mee, verzorgen en rijden…
Ik heb een eigen paard gehad maar zou daar met kinderen (zeker als die nog jong zijn) nooit aan beginnen. Uitzondering is misschien als je ze bij huis kunt stallen. Dus mensen die buitenaf wonen en alles bij de hand hebben. Maar los van alle kosten. Het kost gewoon teveel tijd. Je kunt er niet "even" heen. Een paard moet je vooraf en na het rijden ook verzorgen. Net als alle spullen en de stal die onderhouden moet worden. Je kunt ook een paard leasen. Dan is de manege grotendeels verantwoordelijk voor zorg en onderhoud (afhankelijk van het contract).