Kosten eigen paard

Discussion in 'De lounge' started by Somita, Apr 10, 2023.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Maan14

Maan14 Fanatiek lid

Feb 6, 2022
    2,847
    3,007
    113
    Dat inderdaad, als kind zijnde altijd paarden gehad. Het is een anderen levensstijl

Topicstarter, ik zou vooral connecties maken, die zijn het waardevolste in paarden wereld. Mijn oude buurmeisje deed Nederlands/brabants kampioen schappen etc. Pas toen zij geen eigen paard meer had was haar werk paarden doorrijden naar hoger niveau op een goede stalling. Dit overigs zonder opleiding in de stalhouderij.

2. Droompje123

Droompje123 Bekend lid

Oct 28, 2020
    680
    738
    93
    Female
    Ik vind wel altijd in dit soort topics dat je vooral de 'worst case scenarios' krijgt. En tuurlijk moet je er rekening mee houden dat het zo kan lopen, maar het kan ook goed gaan, haha, en die verhalen hoor je toch minder, dus deel ik toch mijne. Dat een paard hebben een levensstijl is ben ik het wel absoluut mee eens, ik heb zo ongeveer net zoveel stress over mijn paard als over mijn kind, er is altijd wel wat. Bij mij gelukkig niet medisch, maar dan is het hooi weer te stoffig, kunnen ze ineens niet meer samen staan, worden er werkzaamheden met kranen uitgevoerd naast de paddock van mijn paard waardoor hij stress heeft en bijna de draden doorgaat. Tsja, altijd wat. En die stress heb ik vroeger bij lessen, leasen, verzorgen toch wel veel minder ervaren. Dus dat vind ik wel iets om rekening mee te houden bij een eigen paard.

Maar dan de kosten, ik heb sinds mijn 18e eigen paarden, en ze altijd zelf bekostigd. Mijn ouders hebben daar nooit bij geholpen, ook omdat zij niks met paarden hebben. En dat is altijd goed gegaan gelukkig. Ik betaal op dit moment aan kosten naast stalling denk ik rond de 200 euro per maand, en daar zitten alle periodieke dingen in en hij staat op ijzers. Maar ik ben niet iemand die allerlei setjes koopt voor de mooi etc. Momenteel heb ik een jong paard, dus wedstrijden e.d. doen we nog niet, maar ook daar geldt denk ik dat je het zo gek kunt maken als je zelf wilt. En in de afgelopen 13 jaar heb ik dus op sporadisch wat kleine dingetjes (minder dan 150 euro per incident) en een geplande castratie geen medische kosten gehad. Even afkloppen, ik hoop dat dit zo mag blijven! Want uiteraard heb ik ook mensen in mijn omgeving waar het wel anders is, maar gelukkig ook heel veel waarbij het net zo is als bij mij! Tegenwoordig heb ik wel een potje achter de hand voor mocht er toch eens onverwachts iets gebeuren met hem.

Maan14 likes this.
  3. Boordevol

Boordevol VIP lid

Jun 26, 2009
    6,168
    4,321
    113
    Dat valt me dan weer mee. Maar dan heb je waarschijnlijk een partner die ook een deel van de vaste lasten (van het huis) op zich neemt? Als je voor alles zelf versntwoordelijk bent lijkt het me een behoorlijke hap uit je salaris.

4. Monique1985

Monique1985 Fanatiek lid

Oct 7, 2013
    1,472
    113
    63
    Almere
    Het is duur . Een dure hobby . Mijn merrie is nu 13 jaar . Staat niet op ijzers want hoeven zijn geweldig sterk . Gaat 1x per 12/13 weken naar de hoefsmid (deed altijd elke 6 weken . Maar voor haar hoeft dat echt niet )
    Ja deken sloopt ze alhoewel ik deze winter pas weer nieuwe hoefde te kopen ivb blijven haken aan iets :)
    Tandarts 1x per jaar gewoon controle . Enten / Wormer kuur enzo gewoon 1x per jaar . Stalling 250 per maand zit kuil/hooi binnen / buiten zetten ruwvoer bij . Staat overdag in kudde verband en savonds binnen .. lessen voor zoon 20,- per les . Ik ga haat zelf Mennen daar zit nog wel een prijs kaartje aan maar die weet ik nog niet helemaal :)

maar ze is wel echt mijn beste vriendin hoor en zo op mij gericht als ik kom dan huppelt ze vrolijk naar mij toe . Al staat ze met 100 paarden / pony’s . Ze groet mij altijd en ze word graag geknuffeld :/)
    Je krijgt er echt iets moois voor terug . Maar het kost wel wat .
    ik heb 5? Hoofdstellen versleten omdat madam in veel teugels ging hangen en echt niet lekker liep . Nu super goede waardoor ze niet meer hangt en scheef loopt en dr tong normaal houd . Maar dat heeft mij wel wat knaken gekost ..

Ik zou wel echt bewuste keuze maken hoor . Het slokt veel tijd op . Door rug klachten rijd ik zelf tijdelijk niet en kan ik de stal ook niet mesten . Daar moet je dan wel iemand voor hebben . Gelukkig doet mijn man het ( is bang voor paarden behalve voor die van mij daar durft hij alles mee ) :)

5. Damay77

Damay77 VIP lid

Apr 18, 2010
    13,734
    7,501
    113
    Female
    Nope. Ik ben alleen:)

6. Boordevol

Boordevol VIP lid

Jun 26, 2009
    6,168
    4,321
    113
    Dan neem ik mijn woorden volledig terug. Echt heel knap dan. Supergoed dat je dit alleen zo goed doet :).

7. Somita

Somita Fanatiek lid

Sep 22, 2020
    1,462
    833
    113
    Bedankt allemaal oor de reacties.
    Kom er later nog even op terug.

Share This Page