Was ruikt muf, iemand een tip?

Discussie in 'De lounge' gestart door Baileyy, 20 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Baileyy

Baileyy VIP lid

12 feb 2012
    5.640
    1.444
    113
    Hoe warm ik ook was, onze was ruikt muf. Bah, nu weer een was die ik aan het opvouwen ben en zo weer in de machine doe..
    Ik denk dat jet ligt aan het drogen en dat dit te lang duurt? De handdoeken die in de droger worden gedroogd, ruiken namelijk niet muf.

Ik heb al ander wasmiddel geprobeerd, wasverzachter. Maar de ene meer gaat het goed en de andere keer rikt het weer muf. Vooral de donkere was.

Herkent iemand dit en/of hebben jullie tips? Zou ik erg blij mee zijn ;)

2. meis1987

meis1987 Fanatiek lid

13 dec 2011
    2.445
    372
    83
    in een huis
    Ik ga dit ff volgen. Heb het ook. Heb idd het gevoel dat het komt, omdat de was te langzaam droogt.

3. Casara

Casara Fanatiek lid

20 aug 2014
    2.264
    416
    83
    Ik heb dat inderdaad ook met alles dat op rekje moet drogen. Denk inderdaad dat het te lang droogt... Andere ruimte gebruiken waar verwarming is??? Is voor mij geen optie want dan moet het in de woonkamer.

4. Mireia

Mireia Actief lid

11 jan 2013
    361
    0
    16
    NULL
    NULL
    Donkere was moet je meteen ophangen zodra de was klaar is. Anders ruikt het echt meteen muf! Is dit het misschien?

5. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Wasmachine even reinigen met schoonmaak azijn op 95 graden?

Verder stinkwas even inweken in bad met poeder en na de reiniging machine normaal nawasen.

6. Baileyy

Baileyy VIP lid

12 feb 2012
    5.640
    1.444
    113
    Helaas ik hang de was meteen op, dus dat is het niet.
    Ik ga straks meteen de wasmachine reinigen met azijn (de tip hierboven).
    Maar ik denk nog steeds een droog-probleem. Ook omdat het met de handdoeken in de droger wel goed gaat. Ik kan alleen niet alles in de droger doen, wordt de was ook niet mooier van..

7. Vlinder1985

Vlinder1985 Bekend lid

10 sep 2012
    802
    4
    18
    Utrecht
    Heeft er inderdaad mee te maken dat het niet droogt. Echt super irritant, sommige kledingstukken ruiken naar schimmel.

Geen tips, maar kan ze wel gebruiken.

8. zwangerevrouw

zwangerevrouw Fanatiek lid

22 jul 2011
    2.115
    222
    63
    even met een doekje de hele rubbere band afnemen, je moet er aan de binnenkant tussen gaan zitten, misschien zit er veel vuil tussen. Ik doe dit regelmatig en er komt wel veel vanaf, dus misschien als je dit niet hebt gedaan dat het gaat stinken. Daarna een was 70 of 90 graden met schoonmaakazijn draaien, zonder wasgoed.

9. Om de was in huis sneller te laten drogen zou je er een ventilator op kunnen richten. Schijnt te helpen. Zelf nog nooit geprobeerd, ik heb maar een nieuwe droger gekocht, werd gek van al die was in huis die maar niet wilde drogen :)

10. dochters

dochters Fanatiek lid

11 jul 2013
    4.894
    15
    38
    Vrouw
    Ik heb mijn was in een kamer hangen met de verwarming aan en het kiepraam open. Hierdoor stinkt de was niet zo erg. Volgens mij gaat het dus zo stinken, als je alleen de verwarming aan hebt. Wij kregen er ook schimmel van op het plafond. Dus raam erbij open.

11. Gizje

Gizje Fanatiek lid

11 feb 2010
    1.661
    0
    0
    Hier altijd frisse was, behalve als er bij de donkere was spijker broeken zitten.
    Daar zit gewoon iets in waardoor het lekkere geurtje van het wasmiddel verdwijnt. Het stinkt gelukkig niet. Wat ik nu soms doe is een heel klein beetje wasverwachter bij de donkere was. En dan ruikt hij wel fris.

En idd de wasmachine regelmatig schoonmaken, met soda of schoonmaak azijn.

12. Delta

Delta Niet meer actief

Lijkt me inderdaad vrij logisch dat als je was hangt in een kamer moet luchten! En de verwarming aan. Anders kan het vocht niet weg! Ik heb als ik was hang de verwarming aan + raam open + elektrische vochtvreter aan altijd, zeker nu in de winter. Je hebt al gauw zo'n 2 liter vocht in huis extra als je 1 was ophangt! Dat is veel.
    Hier is mijn wasgoed dan binnen 1 dag wel droog.

13. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

21 mei 2013
    5.119
    193
    63
    Somewhere out there
    Als het net even te lang in de wasmachine blijft zitten nadat het programma klaar is, stinkt het hier al. Spijkerbroeken was ik tegenwoordig apart. De muffe lucht komt door de verf in de kledingstukken. Hier ruikt het dan naar natte hond. Ik doe een scheutje witte azijn bij het wasmiddel. Dit doe ik ook bij bijv. sportkleding. Het hangt ook af op hoeveel graden de was gedaan wordt.

14. sas77

sas77 Actief lid

18 sep 2014
    183
    0
    0
    toevallig afgelopen weekend met een verkoper van witgoed gesproken. Doordat er tegenwoordig teveel wordt gewassen op lage temperaturen en met vloeibare wasmiddelen, schijnt er een soort van vetsluier te kunnen ontstaan in de wasmachine. Deze veroorzaakt het ruiken van het wasgoed. Om dit tegen te gaan adviseerde hij ons om regelmatig een kookwas te draaien en af en toe ouderwetse waspoeder. Deze bevat namelijk bleekmiddel en dat reinigt ook de machine. Heb afgelopen weekend gelijk maar de machine gereinigd (kookwasprogramma) en een kookwas gedraaid (met een schepje oxi-poeder, daar zat ook bleek in) en bij mij was het probleem daarmee oplost. Alle was komt er nu weer fris uit.....

15. HEb ik ook gehoord. Het heet wasluis / vetluis. Vetluis - Wikipedia

16. MommyA

MommyA Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.016
    0
    36
    Ik heb hetzelfde probleem sinds het kouder is, word er niet goed van. Denk dat het te maken heeft met het drogen wat nu moeilijker gaat.

Ik heb het vooral bij de handdoeken, washandjes en theedoeken. Terwijl ik die altijd op 60 graden was. Ik heb het nu zelfs een paar keer op 90 graden gewassen. Ook de wasmachine leeg laten draaien op 90 graden met een fles azijn.

Helpt allemaal niet.

17. Silverwings

Silverwings Fanatiek lid

18 feb 2014
    2.751
    918
    113
    Ik was tegenwoordig weer met poeder al hoe makkelijk ik vloeibaar wasmiddel ook vind en ik heb geen muffe was meer!

18. MommyA

MommyA Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.016
    0
    36
    Ik probeer de handdoeken en theedoeken nu op de verwarming te leggen, zodat het gelijk kan drogen.

19. Klaartje863

Klaartje863 VIP lid

10 mei 2012
    6.606
    57
    48
    Ik gebruik ook alleen nog maar waspoeder. Van vloeibaar wasmiddel gaat mn was op den duur ook muf ruiken.

Ook eens per maand een lege wasmachine laten draaien met soda/schoonmaakazijn op 90 graden.

En verder voor genoeg ventilatie zorgen als je je was laat drogen.

20. Cooks

Cooks Fanatiek lid

9 mrt 2011
    1.312
    66
    48
    Overijssel!
    ik heb het wel is gehad als ik iets teveel in me wasmachine had gedaan.. misschien is dat het?
    Anders inderdaad even kook was met schoonmaak azijn en rubber afnemen!

Deel Deze Pagina