Hoi meiden, Ik ben sinds 3 maanden gestopt met de pil omdat ik een erg grote kinderwens heb. Echter 2 maanden geleden wilden mijn vriend en ik toch ook naar een eensgezinswoning (koophuis) kijken. Wij wonen nu in een huurappartement (2hoog) met redelijk veel ruimte, 3 slaapkamers. Wel hoor je hier veel van de onderburen door die kinderen en ik vind het erg dat ik geen tuin heb. Oa hierdoor willen wij graag een huis kopen. Ook zijn de prijzen tegenwoordig erg laag hoor je overal. Ikzelf heb een vast contract alleen mijn vriend nog niet, met dat bedrijf gaat het helaas erg slecht. We zijn al bij een hypotheekbureau geweest en die zei dat mijn vriend zijn jaaropgaven van 3 jaar terug erbij kan pakken en dat onze hypotheek daarop wordt aangepast. Dit betekent echter wel dat wij dus een goedkoper huis moeten kopen omdat zijn loon 3 jaar geleden bij een ander bedrijf lager was (zon 300euro per maand). Als wij daadwerkelijk een huis gaan kopen en willen verbouwen wil ik mijn kinderwens denk ik even 'opschuiven' dus veilig vrijen totdat ik echt goed zit in mn nieuwe huis en ik geen stress kan krijgen door de verhuizing. Alleen ik zit zooo erg te twijfelen. Zijn er mensen die tips voor me hebben? Kan ik het beste toch in dit appartement blijven, een kindje (hopelijk) mogen krijgen en daarna kijken of de huizenmarkt nog goed is en dat we dan evt een huis kunnen kopen? Of is het beter om toch eerst nu een huis te gaan kopen, de babyplannen even te verschuiven totdat we echt op ons plek zitten? Ik vind dit zon moeilijk beslissing. Ook omdat ik nog niet weet hoeveel wij nu kunnen kopen want toen wij een gesprek hadden met de hypotheker hoopten we eigenlijk dat mijn vriend alsnog een vast contract zou krijgen maar dat is nu zeker van niet. We hebben nu een beetje gespaard voor een kindje maar als wij eerst voor een huis gaan betekent dat mijn spaargeld daarna toegaat en dan duurt het dus nog veel langer voordat ik aan een kindje kan 'beginnen'. Ik vind het echt een moeilijke beslissing, wie heeft er tips of misschien ervaringen? Alles is welkom. Groetjes gelukje
Lastige beslissing. Ik denk sowieso dat het goed is (als jullie voor koop gaan) dat je het loon basseert op dat van drie jaar geleden. Zo zit je niet te hoog met je hypotheek, zodat je geld overhoudt voor een kindje. Bekijk ook of je evt van plan bent om minder te gaan werken en hou rekening met de kinderopvang. Ik zou denk ik nu voor veilig gaan en je kindje (mocht t lukken) nog even in het appartement opvoeden. Er zijn altijd genoeg parken, en zeker in het eerste jaar heb je nog geen echte tuin nodig. Daarna kun je kijken hoe je het financieel redt, en dan de beslissing nemen of je wilt kopen, en voor welk bedrag. Doe waar je je goed bij voelt! Succes, x
Sluit ik me bij aan. Wij wonen in een groot appartement met drie grote slaapkamers en hebben dus inmiddels twee kinderen. Ook wij willen graag een huis met een tuin kopen op termijn, maar vooealsnog komen de kinderen echt niks tekort hier en idd parken en speeltuinen genoeg.
Zou ik ook doen. Een appartement is zeker voor de eerste jaren echt geen probleem met kinderen. En als het niet zeker is hoe het met het werk van je vriend gaat, kun je beter nu niet kopen, dat geeft wellicht heel veel stress en gedoe als hij straks zijn baan kwijtraakt en niet meteen een nieuwe kan vinden. Dan kun je beter in een huurhuis zitten.
Ik zou eerst eens precies gaan kijken wat voor huis je kan kopen. Want inderdaad de prijzen zijn nu erg laag, dus dat is gunstig. Je zult ook genoeg huizen vinden waar je snel in kunt, dus grote kans dat je deze zomer/najaar al op je plek zit en een kindje dus al welkom is. Wat betreft het werk, ja wie weet hoe lang dat duurt? Soms moet je de gok ook nemen denk ik dan. De huur moet tenslotte ook betaald worden dus dat zal niet veel verschillen. En een vast contract zegt in deze tijden ook niet zo heel veel meer. Al met al zou ik eerst alles uitzoeken wat betreft het kopen van een huis, want het is erg fijn als alles voor de komende jaren is geregeld. Dan hoef je ook niet met je kindje te verhuizen. Woon zelf ook in een flat (koop) en wil erg graag een eensgezinswoning. Ik mis de tuin toch ook wel, en ja het is allemaal te doen. Park inderdaad in de buurt, maar dat is toch anders.
ik zou ook eerst voor een baby gaan. Een baby kan prima in een appartement, al snap ik dat je het jammer vind dat je geen tuin hebt. Heb je niet de mogelijkheid om eerst nog een aantal jaar ergens een huis met tuin te huren? Sowieso als je man niet weet hoe hij straks zit met zijn baan, zou ik nu niet kopen. Je hebt toch altijd een hoop kosten en je weet ook niet wat ze de komende jaren met de hypotheek rente aftrek gaan doen, daar zijn ze al zo een tijd mee bezig. Als je straks een huis koopt, je wordt zwanger en je zit met zorgen om je hypotheek, dan ben je ook niet blij.
ik zou eens kijken wat voor huis jullie kunnen kopen en eens rond kijken. Persoonlijk zou ik eerst voor het huis gaan, maar ik wilde graag alles lekker op orde hebben voor wij aan kids begonnen. Dus eerst getrouwd, ruim huis etc. De reden waarom ik zeg eerst huis is omdat het niet gewoon nog wat makkelijker gaat. Je hebt nog tijd en energie om te klussen. Als de baby er eenmaal is blijft er vaak van alles liggen... Het is dus eigelijk gewoon wat je zelf belangrijk vindt. Wij hadden hiervoor een ruime flat met 4 kamers maar op de 13e verdieping. Wij wilden daar geen kinderen op laten groeien. Niet omdat het niet kon (kon makkelijk) maar vooral dat gedoe met elke keer in de lift met de kinderwagen en die lift was telkens of heel vies of stuk en hoe kom je dan met een kinderwagen naar 13 hoog. Bovendien was het in een achterstandswijk (ella vogelwijk) en ik wilde niet dat mijn kids daar naar een psz of school zouden gaan.
Wij zijn verhuisd toen ik 33 weken zwanger was. Stond nog rustig de muren en plafonds te sausen hoor . Alles was hier wel binnen een maand geregeld, van de eerste bezichtiging tot de sleuteloverdracht. Gelukkig, want dochter is met 37 weken geboren. Tja, ik zou persoonlijk een kinderwens niet zo snel uitstellen, want je weet niet hoe lang het duurt voor het raak is. Voor dochter zijn we anderhalf jaar bezig geweest, en tussen dat we zijn gestopt met de pil en haar geboorte zijn we 2 keer verhuisd zelfs.
Ik zou zelf zou eerst voor het huis gaan. Hoewel ik mijn zoontje echt noooooit zou willen missen, denk ik dat het wel verstandiger was geweest als we hadden gewacht. Ik miste altijd al een tuin, maar nu meer dan ooit. (wonen 3 hoog in een flat). Vooral omdat onze zoon ook echt een buitenkind is in de zomer. En het verhuizen was met een kindje van 11 maanden bij ons ook niet handig. Met klussen e.d was het gewoon erg lastig, je kon niet gewoon ff doorgaan. Verder is het wel goed te doen, we hebben een ruime 4 kamerwoning en op zich ook wel een groot balkon. Maar als ik had kunnen kiezen had ik toch liever eerst een eengezinswoning gekocht. Ga je daar lekker settelen en als de tijd daar is gaan jullie voor een kleine. Succes met je beslissing.
Een vast contract in deze tijd is toch ook een schijnzekerheid. Wat hoe vaak moeten mensen toch weg? Ik vind het een moeilijke beslissing en zou je niet zo goed kunnen adviseren... Wij wonen nu in een huurhuis van 100m2. Echt een eensgezinswoning en we hebben nog zat ruimte voor een eventuele 2e kindje. Maar wij willen toch ook op den duur een huis gaan kopen. Maar als ik bedenk hoe zwaar ik het eerste jaar met de kleine meid heb gevonden, ben ik blij dat we niet ook een huis hebben gekocht. Het is wat je gevoel je ingeeft.
Als jullie een huis wilen gaan kopen houd dan rekening met het feit dat de overdrachtsbelasting ws per 1 juli weer naar 6% gaat is nu nog 2% dat scheelt toch zo een paar duizend euro aan extra kosten.
Tja, het is lastig om te beoordelen wat in jullie geval verstandig is. Ik denk wel dat je je goed moet bedenken dat je gezamenlijk inkomen na de komst van een kindje zal dalen. Ik neem althans aan dat één van jullie, of jullie beiden minder gaat werken. Of de huizen nu zoveel in prijs zijn gedaald, is helemaal afhankelijk van waar je een woning wilt gaan kopen. Ik kijk zo af en toe eens rond op funda om te kijken wat soortgelijke woningen als die van ons zouden moeten opbrengen en daar zie ik maar weinig daling in. De vraag is een beetje hoe graag de verkopers willen verhuizen. Ik denk dat de daling in de Randstad nog alles mee zal vallen. Zou de volgende tips willen geven: -Ga bij het vragen van hypotheekadvies uit van een lager inkomen dan je nu hebt (ivm inkomensdaling bij de komst van een kindje) -Zorg dat je onder de NHG grens blijft. Mocht het dan mislopen, dan zijn de financiële consequenties tenminste gedekt -Kijk ook eens naar nieuwbouw. Voordeel is dat je geen kosten koper betaalt (en dat kan je enkele duizenden euro's schelen!) en dat je nog even de tijd hebt om te sparen voor de inrichting. En: bij twijfel zou ik niet oversteken... dan zul je toch keuzes moeten maken.
Idd, ik woon in de randstad, echt duur is het hier. Een normale gezinswoning van 100m2, wat we nu huren is 280.000,- echt onbetaalbaar vind ik dat! En hier dalen de prijzen ook waarschijnlijk maar dat is nog niet erg te merken.
Wij hebben voor zo'n soortgelijke beslissing gestaan. Wij wonen dan 4 hoog in een 4 kamer-appartement (wel zonder lift) met 1 kindje nu en dit gaat allemaal prima! Ruimte genoeg! Maar wij wilden voor een 2e kindje ook graag verhuisd zijn ivm tuim etc. Nu is echt de tijd niet om je huis te verkopen en na lang wikken en wegen hebben we besloten om hier te blijven zitten en voor een 2e te gaan als de tijd goed voelt. We hebben er de ruimte voor, en ook financiele ruimte daardoor. We kunnen nu doen en laten wat we willen! Ik zou zeggen lekker blijven zitten en proberen of jullie kinderwens in vervulling mag gaan en het werk van je vriend stabieler laten worden
Ik zou ook voor een kindje gaan..je hebt de ruimte nu, dus dat zit wel goed, en voor het gemis van een tuin kun je idd naar een dierenpark, park, bos e.d. Ondertussen zou ik wel wat rondkijken en informeren naar hypotheken.
Ik zou ook eens rondkijken met het budget dat je hebt. Dan kun je eens zien of je iets kunt krijgen waar je de komende 10 jaar ofzo ook echt kunt en wilt blijven. Daar zou ik m'n beslissing van af laten hangen. En sparen om kids te krijgen? Hier nooit gedaan, (gewoon normaal inkomen hier). Dat kun je financieel allemaal zo gek maken als je wilt, en dus ook zo goedkoop als je wilt.
Hoi meiden, Bedankt voor alle reacties en tips. Wij hebben morgen een afspraak bij het hypotheekbureau. Erg spannend. We hebben al samen besloten dat als de hypotheek lager uitkomt dat wij hadden gehoopt, dat wij dan geen moeite gaan doen maar hier lekker blijven zitten. Want inderdaad, de huizen zijn misschien wel wat lager maar blijven toch enorm duur. En aan de goedkopere huizen moet vaak nog heel veel gedaan worden en daar zitten wij nu ook niet op te wachten. Mijn kinderwens is velen malen groter dan een groter huis, alleen toch willen we eerst kijken of het toch niet mogelijk is om eerst een huis te kopen en daarna dan hopelijk een kindje te mogen krijgen. Dit willen we wel zo snel mogelijk proberen. We hebben al een paar huizen op het oog, dus nu nog morgen een goed gesprek hebben en dan kunnen we echt op zoek gaan. Weet iemand hoe snel het al kan gaan? Het proces van een huis vinden en de sleutel krijgen? Of is hier nooit echt een vast termijn aan te knopen? Liefs gelukje
als je leeftijd geen rol speelt zou ik wachten. als jullie dolgraag een huis willen kopen dan zou ik me eerst daarop focussen en als dat allemaal rond is voor een baby gaan. niks os zo vervelend als zwanger zijn of een baby hebben en het huis is nog niet af. je wilt het dan zo graag allemaal af hebben en dat brengt een hoop stress met zich mee en voor je het weet geniet je neit eens meer van je zwangerschap