kosten goedkope bruiloft?

Discussie in 'De lounge' gestart door troela, 26 feb 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Female

Female Niet meer actief

Hoi! Ik ben met alles wel van de low-budget dus ik zal ook even van me laten horen :)

Ik was btw ook dat meisje met de jurk van 49 euro. idd, zoals senna zei, de bruidstuin in elburg. ze hadden wel een paarhonderd jurken in allemaal verschillende maten voor 49 of 99 euro. zeker de moeite waard!

Wij trouwen 31 maart en zitten dus volop in de voorbereidingen.
    Mss wat tips:
    -Uitnodigingen: zelf maken. (40 uitnodigingen hebben mij aan materiaal € 6.25 gekost)
    -Bedankjes: ook zelf maken (ik heb hartjes-spekjes in folie gewikkeld met lintje en zelf kaartjes geprint. kosten voor 90 stuks: € 5.50)
    -Foto's: door iemand zelf laten maken op je bruiloft, met je eigen digitale camera.
    -Vervoer: wij trouwen in de auto van mijn pap. dus; zoek een leuke auto van een familielid en kijk hem of haar lief aan.
    -Locatie: Thuis! we hebben gratis een grote tent geleend en die komt in de tuin.
    -Eten: koud/warm buffetje. alles zelf maken met hulp natuurlijk. boodschappen bij aldi en lidl en van te voren al houdbare dingen in de aanbieding kopen
    -Evt taart: ipv bruidstaart kun je ook makkelijk zelf allemaal lekkere taarten bakken en die zelf op een feestelijk aangeklede tafel zetten.
    -bloemen: koop een paar bosjes bloemen en maak zelf stukjes, evt zelf wat klimop plukken oid
    -muziek: zelf branden?! (zo doen wij het ook, en zetten de muziekinstalatie gewoon in de tent)
    -goedkope ringen. Vergelijk goed en veel van te voren!
    -mijn jurk was dus maar 50 euro. het pak van mijn vriend (van de WE) was helemaal compleet aaardig duur: € 200. maar dat is ook omdat hij toch een pak nodig heeft voor zijn werk gezien functie. dus wel functioneel.
    -versieringen: je kan een hoop zelf maken. zelf oude witte lakens draperen, zelf slingers maken, grote bloemen maken van papieren servetten enz
    -veel om je heen kijken wat je allemaal kunt lenen. wij hebben vreselijk veel gratis kunnen lenen via werk, familie enz enz...

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

En oja als laatste: houd een lijst bij waarop je elke euro die je aan kosten voor je bruiloft maakt schrijft, zo houd je alles goed overzichtelijk.

Succes!

2. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    mijn droomhuwelijk had ik niet anders willen doen, maar het heeft echt niet veel gekost

echte demetrios trouwjurk: 214 euro plus 250 euro vermaken
    (incl. bijpassende stropdas, tasje en ringkussen)
    trouwpak 100 euro
    bloemen gekregen van mijn schoonouders
    diner gekregen van mijn ouders
    feest veenparkmuseum 2000 euro, huur kerkje plus huwelijkstrein voor vervoer inclusief (koffie met gebak, 5 rondes hapjes, binnenlands en buitenlands gedestileert en koffie met kersstol na)
    3 lagen bruidstaart: gekregen van mijn oom en tante (eigenaar bakkerij)
    band: eigen band van mijn man
    kaarten: goede vriend van mijn broer 100 euro
    overige muziek: mijn broer is dj
    auto: jaguar van een collega van mijn vader
    huwelijks weekend (we konden niet langer ivm onverwachte verhuizing): gekregen van mijn broers plus vriendinnen.
    kapper en make-up: een goede vriend is kapper en stylist
    foto's: 2 vrienden (ik was hun fotograaf), schitterende foto's. ontwikkelen afdrukken: 200 euro
    film: goede vriend
    bedankjes: 75 euro (zelf handgeschreven(!)bedankjes gemaakt met een leuke zelfgemaakte kerstkaart (zijn een week ervoor getrouwd) en een koelkast magneet met een foto van die dag)

volgens mij heb ik zo alles....
    al met al nog geen 3000 euro en ik vind dat we enorm uitgepakt hebben, we zijn de hele dag weg geweest en alles was voor iedereen geregeld.

oftewel: wees creatief en denk over alles goed na, kijk wie je kan en wil helpen. en ik zou eerst gaan sparen, je hebt toch wel tijd nodig om een bruiloft te regelen, maak voor de tussenliggende periode een realistisch spaarplan.

3. Young Flower

Young Flower Fanatiek lid

25 jul 2006
    3.369
    507
    113
    vlakbij Rotterdam
    ik zou niet gaan lenen, maar als je een goedkope jurk zoekt moet je eens bij peek en cloppenburg kijken. ik had mijn trouwjurk daar weg voor 120 euro en dat zag je er echt niet aan af hoor.

4. roses

roses Fanatiek lid

12 jun 2006
    1.946
    1
    38
    Ik heb wel een recept voor een bruidstaart! En die is heel lekker (met marsepein) Kan je hem zelf zo mooi maken als je zelf wilt!

5. Dbm21

Dbm21 Actief lid

25 jan 2007
    375
    0
    0
    Tell me :D
    hihi
    in almere heb je ook een bruidskleding outlet store, ben er zelf nooit geweest maar hoorde het toevallig via via.
    mijn moeder is laatst ook getrouwd, voor niet zo veel,omdat het de 2e x was..en heeft gewoon een mooie witte jurk gekocht in amsterdam..
    ze waren op maandag ochtend getrouwd, wat gratis was, toen thuis nog gewoon normale taart met koffie voor familie, en mn zus heeft foto's gemaakt.en een vriend van mijn ouders heeft gefilmd.
    en ik heb de uitnodigingen gemaakt, en gewoon geprint op fotopapier:D
    alleen de bloemen en corsages zijn wel gewoon door een bloemist gemaakt...:D
    dus als je echt snel wilt trouwen kan dat al voor zo'n 500 euro

6. Pearly

Pearly Fanatiek lid

11 sep 2006
    1.318
    0
    0
    Zuid-Limburg
    :confused: :confused: :confused:
    Wooow dat moet inderdaad een droom huwelijk geweest zijn! :thumup:

Liefs Pearly

7. roses

roses Fanatiek lid

12 jun 2006
    1.946
    1
    38
    @DBM21, ik heb hem van smulweb gehaald, ik zal hem hier eventjes neerzetten ;)

Bruidstaart

De bruidstaart bestaat uit een toren van vijf taarten.
    De onderste is de grootste, de bovenste de kleinste en daarop komen de bruidspoppetjes te staan. Eerst vind je een overzicht van de grootte van de vijf taarten, en wat ervoor nodig is om ze te bakken.
    Dan legt het recept uit, hoe elk van de onderdelen van de taart moet worden gemaakt.
    En tenslotte wordt uitgelegd hoe alles in elkaar wordt gezet tot een prachtige bruidstaart.

1. Overzicht van de vijf taarten

In dit overzicht vind je hoe groot elk van de taarten is en wat je nodig hebt om ze te maken.
    Bij elk van de recepten voor de onderdelen moet je in dit overzicht kijken voor de hoeveelheden, die je nodig hebt.

Eerste (bovenste) taart:
    Taartbodem doorsnede: 16 cm (hierna vind je hoe je die moet maken)
    Cremevulling: 200 gram
    Marsepein: 250 gram
    Punten: 6

Tweede taart:
    Taartbodem doorsnede: 20 cm (hierna vind je hoe je die moet maken)
    Cremevulling: 250 gram
    Marsepein: 300 gram
    Punten: 8

Derde taart:

Taartbodem doorsnede: 24 cm (hierna vind je hoe je die moet maken)
    Cremevulling: 400 gram
    Marsepein: 400 gram
    Punten: 12

Vierde taart:
    Taartbodem doorsnede: 30 cm (hierna vind je hoe je die moet maken)
    Cremevulling: 500 gram
    Marsepein: 500 gram
    Punten: 16

Vijfde (onderste) taart:
    Taartbodem doorsnede: 36 cm (hierna vind je hoe je die moet maken)
    Cremevulling: 700 gram
    Marsepein: 600 gram
    Punten: 22

Dan wordt nu beschreven hoe je de verschillende onderdelen maakt.
    Achtereenvolgens:
    - de taartbodems;
    - de cremevulling;
    - de banketbakkersroom;
    - de marsepeinen roosjes en blaadjes;
    - het garneerglazuur;
    - een papieren puntzakje.
    Daarna wordt beschreven hoe dit alles in elkaar wordt gezet tot de hele bruidstaart.

2. De taartbodems van Moskovisch gebak

Dit heb je nodig voor elk van de taartbodems:

BENODIGDHEDEN TAARTBODEM

Voor de bodem van de eerste (bovenste) taart:
    Doorsnede 16 cm:
    3 eieren - 75 gr suiker - 7,5 gr citroenrasp of vanillesuiker - 75 gr patentbloem

Voor de bodem van de tweede taart:
    Doorsnede 20 cm
    5 eieren - 125 gr suiker - 12,5 gr citroenrasp of vanillesuiker- 125 gr patentbloem

Voor de bodem van de derde taart:
    Doorsnede 24 cm
    8 eieren ? 200 gr suiker ? 20 gr citroenrasp of vanillesuiker ? 200 gr patentbloem

Voor de bodem van de vierde taart:
    Doorsnede 30 cm
    11 eieren ? 275 gr suiker ? 27,5 gr citroenrasp of vanillesuiker ? 275 gr patentbloem

Voor de bodem van de vijfde (onderste) taart:
    Doorsnede 36 cm
    14 eieren ? 350 gr suiker ? 35 gr citroenrasp of vanillesuiker ? 350 gr patentbloem

Verder heb je nodig:
    Ingevette springvormen (zo groot als aangegeven in het overzicht)
    Ingevet bakpapier
    Mixer

Bereiding van de taartbodems:
    Bekleed de bodem en wand van de vorm met bakpapier en vet dit ook in.
    Verwarm de oven voor op 180?C.
    Klop de eieren, suiker, citroenrasp gedurende ? 10 minuten met de mixer totdat het mengsel als een dik wit lint van de gardes loopt.
    Klop de bloem er luchtig in delen door en schep het mengsel in de vorm.
    Strijk de bovenkant glad en bak de taart in het midden van de oven in ? 40 minuten gaar en lichtbruin.
    De bovenkant voelt dan veerkrachtig aan en de zijkanten laten los van de wand.
    Laat de taart minimaal 5 minuten uitdampen op een rooster en verwijder dan de vorm.
    Haal de taart van de bodem en laat hem op een rooster verder afkoelen.

3. Cremevulling

Dit heb je nodig:
    500 gram ongezouten boter
    800 gram banketbakkersroom (Hoe je dat maakt, wordt hierna uitgelegd.)
    eventueel 50 gram poedersuiker met vanille, gezeefd

Bereiding:
    Klop de boter in ? 10 minuten luchtig. (Niet laten smelten!)
    Klop er beetje bij beetje de banketbakkersroom en poedersuiker door.
    Gebruik de aangegeven hoeveelheden vulling in het overzicht voor de diverse taartbodems.

Variatie:
    Roer wat uitgelekte zachte vruchten in stukjes door de creme of spatel er verkruimelde bitterkoekjes door, besprenkeld met wat amaretto.
    Zorg ervoor dat de vulling niet te nat wordt.

4. Banketbakkersroom

Dit heb je nodig:
    ? vanillestokje, opengesneden
    1 liter melk
    2 eierdooiers
    200 gram suiker
    90 gram custardpoeder, gezeefd
    25 gram boter

Bereiding:
    Schraap de zaadjes uit het vanillestokje.
    Breng de melk met het vanillestokje en de zaadjes erin tegen de kook aan.
    Klop intussen de eierdooiers met de suiker licht en schuimig.
    Roer de custardpoeder erdoor.
    Verwijder het vanillestokje en klop de melk in een dun straaltje door het eierdooiermengsel.
    Doe het terug in de pan en laat het al roerend 1 a 2 minuten heel zacht koken.
    Voeg de boter toe en laat deze smelten in de room.
    Schenk de banketbakkersroom in een kom en dek het af met plasticfolie, zodat er geen vel op komt.
    Laat de banketbakkersroom afkoelen.

5. Garneerglazuur

Dit heb je nodig:
    250 gram poedersuiker, gezeefd
    1 eiwit

Bereiding:
    Klop de gezeefde poedersuiker en het eiwit met de mixer op stand 2 tot het glanst.
    Het moet een stevig geheel worden. Dus NIET luchtig kloppen.

6. Papieren spuitzakje

Om de taarten straks te decoreren is het handig om de garneerglazuur aan te brengen met een spuitzakje. Dat maak je als volgt.
    Knip een stuk vetvrij papier op A4 formaat en knip dit diagonaal door tot twee lange driehoeken.
    Vouw een punt om drie vingers en houd deze punt met de duim vast.
    Vouw de andere punt in tegengestelde richting, zodat een puntzakje ontstaat met een dichte punt (de dichte punt ontstaat aan de lange zijde van de driehoek).
    Vouw de rand van het zakje naar binnen.
    Vul het spuitzakje met garneerglazuur en vouw het dicht.
    Knip er dan een heel klein puntje vanaf.
    Het is handig om even op een schoon stuk bakpapier te oefenen voordat je de taart gaat decoreren.

7. Marsepein

Dit heb je nodig:
    In totaal heb je voor de bruidstaart 3 kilo onbewerkte marsepein nodig.
    Kijk in het overzicht aan het begin van dit artikel hoeveel marsepein je nodig hebt voor elk van de taarten.

Verder kleurstof voor levensmiddelen, rood voor de roosjes, en een andere kleur voor de blaadjes.
    Een deel van de marsepein kun je onbewerkt gebruiken, maar je kunt dat natuurlijk ook een kleurtje geven, bijvoorbeeld oranje (perzik).

Bereiding:
    Als er kleurstof gebruikt wordt, kneed de marsepein dan eerst zodat het soepel wordt.
    Voeg dan een paar druppels voedingsmiddelenkleurstof toe en kneed nogmaals totdat de marsepein egaal gekleurd is.
    Rol het met een deegroller zo dun mogelijk uit tot een 2 a 2? mm. dikke plak die iets groter is dan de taartbodem.Bestrooi de deegrol en het marsepein steeds heel licht met poedersuiker tegen het plakken.

Je moet in totaal ongeveer 60 rozen en 60 blaadjes maken. Dat gaat als volgt.

Marsepeinen Roosjes maken
    a. Kneed de gekozen levensmiddelen kleurstof goed door de witte onbewerkte marsepein. (Reken ? 20 gram marsepein per roosje, afhankelijk van de grootte van de roosjes)
    Rol de marsepein op een dun met poedersuiker bestoven werkvlak met een deegroller uit tot een plak van 2-2 ? mm dikte. Steek er met een steker rondjes uit (voor grote roosjes 5 rondjes van ? 6 cm doorsnee, voor kleine roosjes 6 rondjes van ? 4 cm doorsnee).
    b. Leg de 5 of 6 marsepeinen rondjes naast elkaar tussen 2 lagen plasticfolie (laat ze elkaar net overlappen) en druk de zijkanten plat, zodat de blaadjes dun uitlopen.
    c. Rol de marsepeinen rondjes voorzichtig op tot een rolletje.
    d. Druk het rolletje in het midden bij elkaar en snij het in het midden door. U heeft nu 2 roosjes. Vorm ze eventueel nog een beetje bij.
    e. Het resultaat:een paar prachtige rozen.

Onderaan dit recept vind je plaatjes hoe de roosjes worden gemaakt.

Marsepeinen Blaadjes maken
    Kneed de gekozen levensmiddelen kleurstof goed door de witte onbewerkte marsepein.
    Neem een beetje marsepein en rol het tussen de handen tot een sigaarvormpje.
    Leg het tussen twee lagen plastic folie en druk het met de muis van de hand plat.
    Druk er met de steel van een theelepeltje wat nerfjes in.

Tip:
    Als je de steker en het theelepeltje steeds even afveegt aan een vochtige doek, plakken ze wat minder aan de marsepein.

8. Het samenstellen van de bruidstaart

Op de volgende manier moet de bruidstaart in elkaar worden gezet.

Dit heb je nodig:
    De vijf gebakken taartbodems
    De cremevulling, zoals gemaakt volgens het recept dat hiervoor is gegeven
    Marsepein
    De marsepeinen roosjes en blaadjes
    Zilveren pastilles
    Papieren spuitzakje
    Kartonnen rondjes, iets groter dan elk van de taarten
    1 miniatuur bruidspaartje
    standaard met 5 etages

Bereiding:
    Eerst maak je de vijf taarten. Dat gaat als volgt:
    Snij de taartbodem met een lang, scherp mes horizontaal in 3 gelijke lagen.
    Snij de middelste laag in het aantal punten dat voor elke taart is aangegeven in het overzicht.
    Leg de onderste taartlaag op een stuk karton. (neem een stuk karton dat iets groter is dan de taart, dan kun je hem later makkelijker optillen en ronddraaien voor de verschillende bewerkingen.)
    Bestrijk de taartlaag met een paletmes of spatel royaal met creme met in het midden wat extra.
    Leg er, meer naar het midden toe, de helft van het aantal punten uit de middelste laag op, de puntjes overlappen elkaar een beetje in het midden.
    Bestrijd weer royaal met creme en leg verspringend de andere punten erop.
    Bestrijk dit weer met creme en dek af met de bovenste laag taartbodem.
    Druk deze goed rond aan en snij hoekige randjes een beetje bij.
    Bestrijk de vorm nogmaals met creme tot een mooie gladde bolle vorm ontstaat.
    Leg een lap uitgrol marsepein over de cremelaag en druk het voorzichtig aan tot het mooi glad aansluit.
    Snij de overtollige marsepein weg. (Dat kun u voor de roosjes en blaadjes gebruiken.)

Nu ga je de taarten stuk voor stuk decoreren.
    Rol van onbewerkte marsepein voor elke taartbodem een lange dunne sliert. Elke sliert is net zo lang als de omtrek van de taartbodem.
    Leg deze sliert tegen de onderkant van de taart aan.
    Druk er met de steel van een theelepel een motiefje in.
    Zet het miniatuur bruidspaartje op de kleinste taart.
    Verdeel de ? 60 rozen en blaadjes over de taarten en plak ze met garneerglazuur vast op de taart.
    Verdeel de zilveren pastilles over de taarten en plak ook deze vast met wat garneerglazuur. Daarvoor gebruik je het papieren spuitzakje.
    Maak met een scherp mes of met een steker met de juiste doorsnede een gat in het midden van de 4 grootste taarten met dezelfde diameter als de centrale standaard.

Doe de taarten in stevige dozen om vervoerd te worden naar het bruiloftsfeest.

Daar zet je de taarten op de standaard.

8. roses

roses Fanatiek lid

12 jun 2006
    1.946
    1
    38
    Plaatjes hoe de MARSEPEINEN ROOSJES worden gemaakt:

Ik hoop dat je er wat aan hebt! Ik heb zelf maar 1 taart gemaakt, omdat ik daar genoeg aan had, ik heb anders ook nog wel de link van een webshop, waar je marsepein kan bestellen, kleurstof, en ik heb er ook een malletje besteld waar je rozenblaadjes mee kan uitdrukken.

9. troela

troela Actief lid

30 nov 2006
    226
    0
    0
    catering
    dat is een hele mooie taart, en nog leuk ook om dat helemaal zelf te maken :D

die bewaar ik ;) vor als het eindelijk zover is.

10. roses

roses Fanatiek lid

12 jun 2006
    1.946
    1
    38
    Jaaa het is heel leuk! Wel een werkje hoor, maar echt de moeite waard!

www.deleukstetaartenshop.nl
    Kijk hier eens, daar hebben ze alles wat je nodig hebt, ze hebben ook leuke bruidspaartjes voor op de taart, je kan het zo duur maken als je zelf wilt ;)

11. Dbm21

Dbm21 Actief lid

25 jan 2007
    375
    0
    0
    Wauw dankje het is echt een mooie taart!
    maar of ik dat kan maken is nog maar de vraag ;) hihih

12. Winter

Winter Actief lid

5 dec 2006
    307
    0
    0
    Psychologie, Filmmuziek, Rusland
    hey,

Ik zou niet lenen voor het financiëren van jullie huwelijk.
    Sparen is een goede optie en zo veel mogelijk zelf doen qua uitnodiging en zo, zullen al heel wat kosten drukken.

Zelf heb ik een droomhuwelijksfeest gehad nu 3 jaar geleden. Wij zijn nog ouderwets uit het huis gehuwd en onze ouders hebben de hele boel betaald.
    Het was niet chique gewoon erg gezellig en eenvoudig. We hebben hen dan ook niet op kosten gejaagd. En dat was meteen ook ons huwelijksgeschenk van mijn ouders en schoonouders.

Groetjes Winter ***

13. CHafie

CHafie Lid

26 feb 2007
    22
    0
    0
    Student
    Rotterdam
    ik zou wel gewoon wachten met trouwen totdat je er geld voor heb want met een lening zou je ,bij wijze van spreken, 2 keer van dat geld kunnen trouwen. In Rotterdam weet ik bijvoorbeeld dat je een winkel heb KLOPPENBURG heet het geloof ik.Op het eerste gezicht zou je denken dat ze er allen dure merkkleding verkopen zoals armani,versace maar op de 2de verdieping hebben ze merkloze kleding en dus ook hele rekken trouwjurken voor een appel en een ei.van 100 tot meer jurken en echt mooie. Ook voor heren zijn er pakken te vinden voor een kleine bijdrage en een huisfeestje is tog ook niets mis mee.
    Ik hoop dat je er iets mee kan

14. CHafie

CHafie Lid

26 feb 2007
    22
    0
    0
    Student
    Rotterdam
    ik zou wel gewoon wachten met trouwen totdat je er geld voor heb want met een lening zou je ,bij wijze van spreken, 2 keer van dat geld kunnen trouwen. In Rotterdam weet ik bijvoorbeeld dat je een winkel heb KLOPPENBURG heet het geloof ik.Op het eerste gezicht zou je denken dat ze er allen dure merkkleding verkopen zoals armani,versace maar op de 2de verdieping hebben ze merkloze kleding en dus ook hele rekken trouwjurken voor een appel en een ei.van 100 tot meer jurken en echt mooie. Ook voor heren zijn er pakken te vinden voor een kleine bijdrage en een huisfeestje is tog ook niets mis mee.
    Ik hoop dat je er iets mee kan

15. Suske

Suske Actief lid

6 sep 2006
    386
    0
    0
    Ik zou ook proberen eerst wat te sparen. Als je een ruime tijd neemt om je bruiloft te plannen (is trouwens ook erg leuk om te doen) dan heb je ook veel tijd om nog te sparen en de goedkoopste alternatieven uit te zoeken.

Wij hadden een bruiloft die ongeveer 12.000€ heeft gekost. Wij hebben dan niet echt ergens oop bezuinigd. Jurk en pak hebben we wel gekregen. Maar vrienden van ons wilden het budget doen en waren niet veel minder kwijt!

Maar als je een feest geeft, dan kun je ipv van een band een dj doen. Scheelt behoorlijk. Recepten voor taarten vind je ook in trouwmagazines. Trouwschoenen lopen kl*ten, dus gewone schoenen eventueel wit geverfd kunnen prima. Pas wel op met de beun fotografen. Deze zijn vaak net zo duur als een goede fotograaf, die je gewoon even moet zoeken. Je kunt zo gek doen als jezelf wil met je trouwerij. Maar als je maar goed voor ogen hebt wat je zelf wilt en je niet laat beinvloeden door een derde!

Succes en alvast een fijn voorbereiding en dag gewenst!

16. Moesje78

Moesje78 Fanatiek lid

26 apr 2006
    2.177
    1
    0
    een aantal postorderbedrijven verkoopt ook gelegenheidsjurken die ook prima dienst kunnen doen als een trouwjurk en zijn helemaal niet duur. :)

17. Hannah

Hannah Fanatiek lid

19 nov 2006
    4.137
    5
    38
    Wij trouwen op 19 april en zijn zo ongeveer 5000 euro kwijt en precies de bruiloft zo als we willlen.
    Mijn jurk kostte 500 euro dus valt ook wel mee.
    We trouwen 's middags in een heel oud kerkje, daarna hebben we anderhalf uur receptie in een kroegje.
    Voor de avond hebben we een landhuis gehuurd waar we met 25 mensen heen gaan, daar komt catering en iedereen die wil kan blijven slapen.

Schoonzusje heeft een hele oude kever dus dat is de bruidsauto en oom is fotograaf. DUs dat scheelt wel.

Villa: 750 euro
    kerk: 200 euro
    gemeente: 250 euro
    jurk: 500
    pak: 500
    taart: 100
    boeket+corsages:250
    uitnodigingen: 150
    catering: 500
    receptie: 500
    bedankjes: 100
    Getuigenbedankjes: 150
    Dit is wat ik globaal zo even uit mn hoofd weet.......

18. JoyceD

JoyceD Fanatiek lid

6 jan 2006
    2.208
    0
    0
    administratief medewerkster
    Amsterdam
    Op marktplaats adverteerd momenteel iemand met zo een 50 trouwjurken (NIEUWE) van 150 tot 350 euro ....
    Misschien een optie ?
    Wel in Friesland ergens geloof ik :rolleyes:

Groetjes Joyce

19. hey

mijn droomdag was ook echt fantastisch..
    Was wel rond de 10000 euro...
    En hierbij zit dan niet het pak want die kregenwe van zijn ouders..
    onze huwelijkreis..16 dagen naar MExico kregen we ook an hun...

de auto haddden we geleent van mijn zusje..

de fotograaf was best duur...
    mijn jurk ook
    het zaaltje was een zaal in delft...
    kan je over 20 euro p.p. alles onbeperkt incl buitelands gedis. dus dat was echt fantastisch!
    bloemen bij bloemist...

We hadden bellenblaasjes toen we weeer naar buiten kwamen .. dat was echt super!

ook de dj raadt ik aan..
    ipv een band.. wij hadden een zingende dj..
    en heeft echt een fantastisch feest ervan gemaakt..

De kaarten lieten we door mijn schoonzus maken..
    we hadden ongeveer 150 kaarten voor 100 euro

MAar het was het allemaal dubbel en dwars waard!
    en ik zou het zo weer over doen..

maar om op dit topic terug te komen...
    ik zou zeker niet gaan lenen!

20. Isis75

Isis75 Fanatiek lid

7 jun 2006
    1.768
    0
    0
    Ik zou ook zeker niet lenen voor een bruiloft. Hoewel er natuurlijk mensen zijn voor wie het heel belangrijk is (geloof etc). Sparen lijkt mij een betere optie.
    Aangezien je op dit forum zit neem ik aan dat je van plan bent om zwanger te raken een kindje (of kindje erbij) zijn ook weer extra kosten. Dan valt het aflossen zwaarder.
    Maar dat is mijn mening en jij kan er natuurlijk anders over denken.

Deel Deze Pagina