Wij hebben momenteel een hele lieve oppas voor onze twee kinderen. Ze werkt al ruim twee jaar bij ons. Nu krijgen we binnenkort de derde en aangezien de kans bestaat dat ik een nog drukkere baan krijg dan ik nu al heb willen we haar misschien vragen bij ons te komen wonen. We denken aan huur (een zolder in centrum Utrecht) 350 euro p maand te vragen. Daarnaast zullen we haar geld voor de kost moeten vragen. Wat is gebruikelijk? 150 euro per maand? Per uur oppassen krijgt ze nu 6 euro, maar dat zullen we denk ik ophoog moeten doen met drie kinderen. Wat is gebruikelijk voor drie kinderen? of moeten we gewoon een vast bedrag per maand afspreken en niet meer per uur werken? dat kan natuurlijk ook... Oh ja, het is wel zwart Heeft iemand tips?
Ik zou voor een vast bedrag per maand gaan denk ik Dan hoef je niet haar te betalen voor de oppas en zij jullie weer voor de zolderruimte, want zo blijf je elkaar betalen denk ik Meer iets in de trend van kost en inwoning ofzo? Noem maar iets hoor!
lees ik het nu helemaal verkeerd? jullie vragen of zij bij jullie komt wonen omdat jullie oppas nodig hebben, dan hoeft ze jullie toch niet te betalen, juist andersom volgens mij moeten jullie haar kost en inwoning geven én een vast bedrag per maand voor het oppassen
ja, natuurlijk vragen we haar bij ons te komen wonen, maar de kosten voor kost en inwoning (en dit zal een schappelijk bedrag zijn, want waar in Utrecht kan je een mooie zolderverdieping vinden voor 350 euro?) zullen verrekend moeten worden met haar salaris voor het oppassen. Het zal toch niet en en worden (en verdienen met oppassen, zeg 6 of 7 euro per uur en gratis kost en inwoning?). Dat lijkt mij persoonlijk wat veel van het goede, of zie ik dat verkeerd...? Heeft iemand ervaring met een vast bedrag per maand? En hoeveel geef je dan?
Bel een au pair bureau en je weet het. Haar laten betalen voor kost en inwoning lijkt mij niet logisch. Volgens mij spreek je een uurtarief af en het aantal te werken uren/vrije tijd.
au pairs krijgen kost en inwoning en ook nog een maandvergoeding (iets van 300 euries). in ruil daarvoor passen ze op de kinderen en doen ze licht huishoudelijk werk. Ze mogen ook maar een bepaald aantal uren per week werken. Ik kan me voorstellen dat je het met gesloten beurs doet: je oppas de kost en inwoning en jij de gratis oppas. als je vergelijkt wat je kwijt zou zijn aan kinderopvang en evt extra oppas voor avonden of weekenden, en dat voor 3 kinderen, denk ik dat je met zo'n inwonende oppas zoals jullie heel veel goedkoper uitbent!
http://www.sac.nu/napo/ Bepalingen Wat is een au pair in Nederland Zie tevens reglement III: http://www.napoweb.nl/download/richtlijnen.pdf Richtlijnen voor au pairs en gastgezinnen, 2de herziene versie en vastgesteld door de Algemene Leden Vergadering d.d. 11 juni 2005 Leeftijd: Een au pair is niet jonger dan 18 en niet ouder dan 26 jaar. Werktijden: Maximaal 30 uur per week verdeeld over 5 dagen waarbij de au pair maximaal 8 uur per dag werkzaamheden mag verrichten. Oppaswerkzaamheden worden verricht gedurende maximaal 3 avonden per week. Meer uren dan 30 per week zijn absoluut niet toegestaan. Vrije tijd: Minimaal 2 dagen per week, minimaal één keer per maand een volledig weekend. Lichte huishoudelijke werkzaamheden: Zie lijst lichte huishoudelijke werkzaamheden: Reglement IIIA. Zie tevens: http://www.napoweb.nl/download/huishoud ... mheden.pdf Zakgeld: Minimaal 300,00 per maand onverminderd of de au pair 30 uur per week activiteiten binnen het gastgezin uitvoert en maximaal 340,00 per maand. Verzekeringen: Het gastgezin draagt ervoor zorg dat de au pair is verzekert voor medische- en ziektekosten alsmede voor repatriëring. Kost- en inwoning: De kosten verbonden aan eten en drinken komen volledig voor rekening van het gastgezin. De au pair staat ingeschreven op het adres van het gastgezin terwijl zij op dat adres ook feitelijk regulier aanwezig moet zijn en daadwerkelijk verblijft. Met andere woorden de au pair leeft en woont op het adres van het gastgezin, alwaar de au pair de beschikking dient te hebben over een zelfstandige kamer met minimaal één raam, bed, bureau met stoel, etc. De au pair dient de gelegenheid te hebben tot badgelegenheid wanneer zulks wenselijk is. School- c.q. cursuskosten: Tot een maximum van 230,00 per jaar komen deze voor rekening van het gastgezin. Au pairs en gastgezinnen zijn zelf verantwoordelijk voor het vinden van een geschikte school c.q. cursus. De au pair heeft de verplichting een cursus te volgen. ------------------------------------------------------------ Dit is wat ik kon vinden, inderdaad een bedrag van 300 tot 350 euro dus EN kost en inwoning. Of het meisje dat bij jullie gaat wonen nu werkelijk een au-pair is kan je over discussieren natuurlijk, maar het lijkt mij niet dat zij aan jullie enig iets gaat hoeven betalen. Jullie willen dat ze bij jullie woont omdat je dan altijd oppas hebt, dus m.i. komt dat wel op hetzelfde neer en kan je haar niet vragen om jullie te betalen. -> Dus mijn antwoord op jouw vraag is: jullie geven haar volledige kost en inwoning en 300 euro per maand. Op iets anders kan ik echt niet uitkomen
Bedankt voor de tips, maar we hebben het hier natuurlijk niet over een au-pair maar over een Nederlandse, dus met 300 euro kom ik er echt niet! reken maar uit: als ze 30 uur per week werkt is dat zo'n 135 uur per maand x 7 euro per uur (voor drie kinderen) = 945 euro Dat verrekend met 350 euro kost en inwoning zou dat ons minstens 600 euro kosten. In de praktijk werken ze natuurlijk altijd meer dus dan zou het ons zo'n 750 euro per maand kosten en dan heeft ze kost en inwoning erbij. Dat is dus meer waar ik aan zat te denken....
Swaf; Dit is niet per kind, maar het gaat over een gast gezin. Verder au-pair hoeft niet perse een buitenlandse te zijn. Au-pair is een overkoepelend woord voor inwonende oppas. Ik denk dat als je het zo zou doen dat je goedkoop uit bent. Groetjes Nathasja
Ik vind het ook heel raar dat jij een meisje gaat vragen om bij jullie te komen wonen om voor jouw kinderen te zorgen terwijl ze daar wel zelf voor moet betalen! Wat is dan voor haar de toegevoegde waarde om bij jullie in te komen wonen?
Ik wil me natuurlijk niet teveel bemoeien maar 350 euro is best veel voor een zolder gedeelte. Wij hadden een eigen woning ook in utrecht 5 min lopen van de stad en daar betaalde wij 450 euro voor maar hadden we wel twee slaapkamers en een grote woonkamer.
Wij zijn zelf bezig met het nemen van een au-pair. ben het dan ook helemaal eens met mandarijn. bij ons komt de au-pair ook op een grote ruime zolder te wonen in het centrum van Hilversum, met een deur die op slot kan, TV en gemeubileerd, stereo installatie, the works!, 3 minuten lopen naar het station, met enorme tuin en 10 minuten lopen van een enorm heidegebied. 20 minuten van amsterdam centraal station per trein.ze heeft maar 1 baby voor wie ze hoeft te zorgen. Zal ik dan ook geld aan haar gaan vragen? Ok, ze komt uit spanje, mijn man is spaans, what's the difference? Wij betalen haar 350 euro per maand, plus evt. lesgeld etc. ze eet gewoon mee met ons en hoeft niets aan inwoning bij te dragen. that's the deal! What's in it for her? anyways, dat is mijn mening! Sterkte ermee!
Swaf zegt iets heel anders. En haar oppas is een stuk beter af dan een au-pair. Ik snap de wat aparte reacties hier dan ook niet helemaal. Swaf betaald haar een normaal inkomen 7 euro netto per uur. Daarnaast gaat ze aanbieden of ze in haar huis op kamers wil. Dat is handig voor Swaf ,maar ook voor de oppas ( lekker dichtbij haar werk) Het discussie punt wat mij betreft is dan ook alleen , is 350 euro een juist bedrag voor een dergelijke ruimte. Waar je wel over na moet denken : het is zwart, als jij of zij ooit gepakt wordt hebben jullie een probleem. Je gaat dus ook zwart je zolder verhuren, geldt hetzelfde voor, kans op hoge boetes. Ze kan zich dus niet inschrijven bij de gemeente op jullei adres ,want dan weet de belasting het binnen de kortste keren dat ze daar woont, dat jullie de huur niet opgeven aan de belasting , en dat ze zwart geld bij jullie verdient. Begrijp me goed , een zwarte schoonmaakster, het buurmeisje dat af en toe oppast etc etc vind ik allemaal wel te doen. zelfs een studente die zo wat bijverdient. Maar met wat je nu wil doen loop je een groot risico, ( om het nog niet over de ethische kant vande zaak te hebben)
Ik heb zelf als belgische au-pair bij een ander belgisch gezin ingewoond. (Niet officieël maar ook zwartwerk). Ik had de zorg voor 4 kinderen van 0-7 jaar en deed licht huishoudelijk werk - de ouders waren pas 's avonds laat thuis -. Kost en inwoon was gratis en ik kreeg per uur ongeveer 3 euro. Het is natuurlijk een verschil als je een soort studentenkamer aanbied en je au-pair eigenlijk als studentenjob een aantal uur per dag op de kinderen past. Maar ik vind de huur nog altijd wel veel! Uiteindelijk maakt ze zich vrij om bij jullie in te trekken ipv bijvoorbeeld met vrienden op kot te zitten. Als ze volledig bij jullie inwoont als au-pair -zoals ik deed- dan kun je naar mijn mening bijna onmogelijk huur vragen en zeker niet zoveel!
Ik denk dat je een mooie baan biedt, Swaf. Ik begrijp die negatieve reacties van mensen die jou een soort uitbuiter vinden dan ook niet... Ik denk idd wel dat je moet kijken hoe je eea regelt met de belasting en met verzekeringen. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat je au pair geen rechten heeft als ze een been breekt oid of dat ze geen pensioen opbouwd. Maar verder denk ik dat het een leuke deal is.
als ze het wilt, lijkt het mij ook een mooie deal! maar voor jullie beiden een groot risico... ben benieuwd hoe je het opgelost hebt?
Helemaal offtopic..maar ik snap dus echt niet waarom mensen kinderen nemen om vervolgens een ander er op te laten passen..elke dag en de hele dag.. voor mij persoonlijk onbegrijpelijk..
Ik zou een paar voorstellen op papier zetten en dit aan haar voorleggen. Samen komen jullie er vast uit. Voor beide partijen is het in ieder geval een voordeel. Jullie hebben oppas en zij woonruimte (als ze dit zoekt) @Gulay: Ik ken deze situatie niet maar ik weet dat vrienden van ons met een zoon van 6 maanden hetzelfde moeten. Hij heeft kids uit een vorig huwelijk en moet alimentatie betalen. Ze hebben beide een "normale" baan die dus niet vet betaald dus zij kunnen het zich veroorloven om parttime thuis te blijven. Ze willen het liever wel anders maar het kan financiëel gewoon niet. Moeten zij daarom dan maar niet aan kids beginnen? Je moet het per situatie bekijken. Niet oordelen over een ander. Dat is niet aan ons.
ik denk dat je voornamelijk moet gaan kijken hoe je het 'zwarte' 'wit' kan maken. voor haar is het niet alleen maar voordelen. zoals gezegd: ze kan zich niet inschrijven op jullie adres, ik weet njiet of ze bijvoorbeeld nog studeert, maar ze kan dan geen utiwonende beurs meer aanvragen. tevens is het werk zwart en is ze dus niet verzekerd bij ziekte of werkloosheid. ik vind het voor haar nogal een risico al met al.