Om deze gekkenhuis nog completer te maken... Ik ben zojuist gestart met mijn 1e ICSI behandeling (geen IUI's gehad ofzo) en toen ik mijn medijnen op ging halen, bleek dat ze een machtiging wilden van mijn zorgverzekeraar. Dat had ik natuurlijk niet dus moest het op kwitantie! Jaja, of ik even Euro 1182,- wilde afrekenen! Snel gebeld met ziekenhuis, tussenpersoon en verzekeraar... Ziekenhuis heeft mij een machtiging gestuurd die moet worden doorgestuurd naar zorgverzekeraar (via Turien en Co,verzekerd bij Avero Achmea) en nu wachten op de goedkeuring. Die medicijnen had ik natuurlijk nodig dus ik heb die Euro 1182,- moeten voorschieten! Tussenpersoon heeft gebeld met Zorgverzekeraar Nederland om te vragen of deze werkwijze wel legaal is van Turien en dat is helaas zo... Ze gaan nl kijken op basis van je sofinnummer of je niet al eerder een ivf-behandeling hebt ondergaan. Zo willen ze tegengaan dat verzekerden gaan shoppen zodra ze 3 ivf-behandelingen vergoed hebben gekregen door verzekeraar A en dan bij verzekeraar B weer 3 volledig nieuwe vergoed krijgen (daar gaat mn plannetje... ). Weet niet of iemand dit ook heeft gehad maar het was voor mij wel even schrikken toen ik in de apotheek stond! Volgens mij zijn de kosten trouwens gewoon ca 3000 Euro hoor......weet nix af van 5000 Euro
Van machtigingen heb ik ook vaker gehoord. Ik had alles vooraf in huis..om dit soort situaties te voorkomen. Soms.... Ik heb het via het Groene Land trouwens niet nodig gehad...dacht ik. Wel vonden ze het lastig hoe het nou zat met die 6x eigen cyclus behandelingen. Ik heb het zh toen een brief op laten stellen. Elmo
Ik doe ook even een duit in het zakje van deze betalingsmadness! Ik heb ondertussen 2 IUI's gehad en ga als het goed is snel beginnen met poging 3. Ik heb Menzis gebeld hoe het nu zat met het aantal pogingen etc. Mij werd verteld dat 6x IUI vergoedt wordt. Echter in de polis staat dat de medicatie voor 6x vergoedt wordt. Of dit nu betekende dat het vaker mag konden ze me niet vertellen. Ik dacht inderdaad net als boven te lezen, dan heb ik geen probleem, medicatie is per augustus 2008 basisverzekering, kost me alleen mijn eigen risico. Moest maar even het ziekenhuis bellen voor uitleg hoe het nu zit WHAT ze weten het dus zelf ook niet, ik ben notabene nog doorgestuurd naar een ander persoon, dus 2 van die dames konden het me niet vertellen. Heb me er verder maar niet druk om gemaakt, maar vrijdag moet ik naar de GYN en dan leg ik het hem even voor. Ben benieuwd. IVF is inderdaad 3x bij Menzis, daar zijn ze dan in ieder geval duidelijk over. Groeten Chantal
Voor alle medicijnkosten is dit een handige site http://www.medicijnkosten.nl/ en in de info van het basispakket staat het volgende : Medicatie bij vruchtbaarheidsbehandelingen: OI, KI en IUI: 100%; IVF en ICSI: 100%, vergoeding van de medicatie voor de 1e, 2e en 3e poging Vruchtbaarheidsbehandelingen (IVF, ICSI, KI, OI en IUI): OI, KI en IUI: 100%; IVF en ICSI: 100%, vergoeding van de 1e, 2e en 3e poging Hopelijk is dit duidelijk, het hoort niet uit te maken bij wie je verzekerd bent, dit is het wettelijk besluit.
Ik heb gister een mail gestuurd naar Menzis, want wilde toch weten wat er dan precies wordt vergoed. Dit is wat ik als antwoord heb gekregen: Vanuit de Basisverzekering heeft u recht op vergoeding van drie pogingen IVF of ICSI inclusief de benodigde geregistreerde hormonen. De behandeling IVF of ICSI moet worden verricht in een vergunninghoudend ziekenhuis waarmee Menzis een contract heeft afgesloten. Voorafgaand aan een eerste IVF/ICSI-behandeling dienen, indien op medische gronden mogelijk, I.U.I. (Intra Uterine Inseminatie) of O.I. (Ovulatie Inductie) behandelingen te hebben plaatsgevonden. Een volledige IVF-poging bestaat uit de volgende 4 fasen: 1. u krijgt hormonen die de rijping van eicellen in uw lichaam bevorderen, 2. daarna worden eicellen afgenomen, 3. deze worden bevrucht en in het laboratorium worden embryo's gekweekt, 4. tenslotte worden een of twee embryo's in de baarmoederholte geïmplanteerd Een IVF-poging die wordt afgebroken in de periode vanaf de hormoonstimulatie tot en met een zwangerschap van maximaal 11 weken, gemeten vanaf de eerste dag van de laatste menstruatie, wordt door het vaststellen van het aantal pogingen beschouwd als één poging. Het verplicht en gekozen eigen risico zijn van toepassing. Moet ik die laatste zin van 1 poging nou zien als dat ze 1 poging zien vanaf de hormoonstimulatie of wanneer de terugplaatsing heeft plaats gevonden. Over het algemeen is het een helder stukje... maar dat laatste zinnetje weet ik niet hoe ik dat precies moet snappen. @ 76Chantal: ik heb gister ook een medewerker van Menzis aan de lijn gehad en hij kon het me wel in een keer vertellen.. haha.. gek he dat er ook mensen werken die er geen verstand van hebben. Maar IUI wordt iig 6x vergoed, en IVF 3x, incl. medicatie. Das wel een fijne gedachte.
Een poging geld vanaf fase 1, dus de hormonen. Al spuit je maar 1x en daarna wordt de poging afgebroken, dan ben je toch die poging kwijt! Sommige verzekeringen vergoeden vanaf poging 4 wel de medicijnen, maar de meeste niet.
Wat ik hieruit opmaak is dat ze 1 behandeling "berekenen", ook al wordt de behandeling afgebroken, wellicht voordat er een emmie is teruggeplaatst. Ik heb hier een hele discussie over gehad met Unive, waar ik verzekerd ben. Ik heb ze nu zover gekregen dat ze mij schriftelijk bevestigd hebben dat ze pas 1 behandeling berekenen, na fase 4 (terugplaatsing embryo). Het zou toch ook belachelijk zijn dat als je de behandeling voortijdig moet stoppen, door bijvoorbeeld overstimulatie of het niet-ontstaan van embryos, dit wel wordt gezien als 1 hele behandeling. Ik zou nog maar eens goed navragen bij je zorgverzekering. Elke maatschappij zegt namelijk iets anders. Zorg dat je het zwart op wit krijgt en geef er een uitleg bij, dat het echt te gek voor woorden zou zijn...! Succes!
Volgens de gyn van de VU telt een ivf of icsi poging pas vanaf het moment van de punctie. De verzekering kan nl niet hard maken als er geen punctie is verricht dat het om een ivf of icsi behandeling gaat. Het zkh heeft dan nl alleen een ovulatie-inductie veroorzaakt door de medicijnen, weliswaar een redelijk omslachtige manier, maar het is dus geen ivf of icsi poging. Dus mochten er bijvoorbeeld maar 2 follikels zijn, dan doen ze niet eens een punctie maar laten ze die follikels gewoon zelf springen en dan hopen op een wonder der natuur en dan telt het dus niet mee als poging. Minime, de ivf poging telt dus pas als er een punctie wordt gedaan en zo lees ik dat zinnetje van de Menzis ook. IVF vanaf de hormoonstimulatie, dus na de hormoonstimulatie is het pas 1 poging tot een zwangerschap van max 11 weken. Stel het gaat dus bij 12 wkn mis, dan heb je weer 3 verse pogingen.
Ik lees het toch echt anders.... Ze zeggen namelijk: Een IVF-poging die wordt afgebroken in de periode vanaf de hormoonstimulatie tot en met een zwangerschap van maximaal 11 weken, wordt (gemeten vanaf de eerste dag van de laatste menstruatie, door het vaststellen van het aantal pogingen) beschouwd als één poging. In mijn ogen staat er dus dat als een IVF-poging wordt afgebroken, dus op welk moment/fase dan ook in de behandeling, dit wordt gezien als 1 poging. Door veel zorgverzekeraars wordt er namelijk op deze manier naar gekeken...onterecht natuurlijk.... maar wel het uitzoeken waard!
Het blijft ingewikkelde materie, zo zie je maar! Ik blijf me gewoon houden aan wat de gyn mij heeft verteld. Mocht er dus geen punctie plaatsvinden door overstimulatie ofzo dan zal het zkh mij vast wel helpen met de zorgverzekeraar (ga ik, wellicht wat naief, maar ff vanuit)...
Het verschil in die kosten komt natuurlijk ook doordat je verschillende doseringen hormonen toegediend kan krijgen. Ik kreeg 150 eh Puregon en moest dat ongeveer 12 dagen spuiten. Er zijn ook vrouwen die 300 eh Puregon spuiten en dit bijna 3 weken moeten doen. 1 Ampul kost ongeveer 141. (op internet gevonden) Bij mij dus ongeveer 1000 euro aan Puregon, maar dat kan dus ook bij mensen 2000 euro of meer alleen aan Puregon zijn. En dat is pas 1 hormoon. Er komen er nog meer bij. Puregon was wel de duurste die ik had. Waarschijnlijk hebben ze bij het Radboud aangehouden dat ze in het rekenvoorbeeld iemand hebben gebruikt die veel hormonen toe moest dienen.
Hey Angelbaby, Ja dat zou goed kunnen, wat jij vertelt over het aantal hormoon doseringen. Lijkt mij een logische verklaring haha. Maar even offtopic, ik zie dat je na 9 behandelingen zwanger bent van een tweeling! Wat geweldig! Gefeliciteerd!
Die kosten van het Radboud zijn dus exclusief medicijnen Staat er ook bij. In principe telt een verzekering een poging zodra een DBC wordt geopend. En dat is zodra jij de medicijnen besteld. Het ziekenhuis bepaald of het een poging is of niet, want zij zijn degene die doorgeven wat ze vergoed moeten krijgen. Bespreek dus altijd met je arts wat er gebeuren gaat wanneer er een poging afgebroken wordt! Soms is het goedkoper om het zelf te betalen dan de poging verloren te laten gaan.
Hebben jullie dit al weleens gezien... zat met open mond te kijken... Dit zijn IVF/ICSI met evt. PGD en MESA en TESA behandelingen in Turkije! http://www.humanfirstivf.com/index.php/ ... view/22/98