Hallo, Onze dochter gaat volgend schooljaar naar de middelbare school.Nu ben ik erg benieuwd aan wat voor kosten ik moet denken?De vrijwillige ouderbijdrage ik zag dat dat rond €80 is. Dan uiteraard de aanschaf van een schooltas/laptop. Zijn er meer dingen waar ik aan moet denken? En wat kost gemiddeld een kind wat ongeveer 18 is en studeerd op het mbo of hbo wat niet op kamers gaat? Ik snap uiteraard dat het verschild maar ik ben benieuwd naar wat jullie ongeveer kwijt zijn? Dan kan ik zelf een schatting maken. Wij sparen nu al voor als ze straks een jaar of 18 zijn voor hun studie of evt andere kosten rijbewijs etc.En vanaf deze maand wil ik nog wat meer sparen maandelijks. Maar ik ben benieuwd naar de gemiddelde kosten ik las bijvoorbeeld van de week op internet dat sommige mensen rond de €1000 pmd kwijt zijn aan (studie)kosten voor hun kind (18 plus).Weliswaar ook aan kosten voor kamers en ander onderhoud maar daar schok ik wel een beetje van €1000 per kind per maand. Nu wonen wij in een stad en ook de treinverbindingen hier zijn goed mochten ze tzt beiden in een andere stad gaan studeren. Ik ben dus benieuwd naar jullie ervaringen,.
Hier waren voor middelbare school naast wat jij noemt nog de kosten van gymkleding binnen en buiten want dat moest aan bepaalde kleureisen voldoen, tekenpakket van 30 euro, schriften, rekenmachine, passer etc. Als het goed is kan je dit wel bij een middelbare school op een site vinden wat je ongeveer moet aanschaffen. Soms heb je ook extra kosten voor studiereis ofzo maar dat is geheel afhankelijk van school/leerjaar etc Voor studeren is het net hoe gek je het zelf maakt. Collegegeld kan je opzoeken, studieboeken kan je ook indicatie voor vinden. Meer dan 300 euro per maand ben je daar niet aan kwijt in totaal. Kamer hoeft al niet zeg je. Dan krijg je vanaf 18 zorgverzekering/tandarts (maar op middelbare wellicht orthodontist). En ze krijgen dan basisbeurs a 110 euro. Dus ik denk dat als je met 500 euro per maand rekening houdt aan extra kosten vanaf studeren bij thuiswonen dat dat goed moet gaan. Kind kan zelf ook werken voor eigen kleding etc naast die 110 euro.
Onze oudste zit nu in zijn laatste jaar van het MBO en wij betalen 1300 euro per schooljaar. We doen een vast bedrag per maand dus merken er weinig van. Oudste dochter ga na de zomervakantie naar het HBO maar nog geen idee wat dit zal gaan kosten maar dit zullen we ook maandelijks betalen. Onze kinderen wonen nog thuis en zullen ook niet op kamers gaan wonen omdat hun school goed aan te reizen is met het OV. VO is volgens mij ook rond de 90 per maand, nu komen er vaak nog wel kosten bij voor uitjes en examenreizen, examenreis Praag Havo5 was om en nabij de 400 euro zonder zakgeld. Examenreis van de oudste ging destijds niet door ivm Covid. Voor de rest kan ik me geen enorme uitgaves herinneren. Op het MBO moeten ze wel zo nu dan een licensie kopen en is vaak ook wel 50/60 euro. Oja op het VO Havo/vwo moeten ze wel zo'n bijzondere rekenmachine kopen vanaf leerjaar 4, ding kost om en nabij de 100 euro Bosatlas heb ik nooit aangeschaft, die haalden we bij de bieb indien nodig. Voor MBO hadden ze wel een laptop nodig met bijzondere programma's, was ook nog wel een uitgave maar die gebruikt die ook privé
Ik vind de middelbare school erg meevallen. Ouderbijdrage 75 euro geloof ik. Boeken gratis alleen nu in examenklas examenbundels die je wel zelf moet aanschaffen. Wel een laptop nodig. Verder nauwelijks kosten, uitweek in de vierde is ze niet meegeweest maar was 325 euro geloof ik. Ze doet met de musical mee, dat kamp kost 40 euro. Volgend jaar gaat ze naar het hbo. Collegegeld rond de 2500 euro dacht ik (ff nagekeken, 2530 om precieste zijn), dat is 1x per jaar. Daarnaast boeken, af en toe een excursie en verplicht een museumkaart maar die heeft ze al. Ik reken op max 3500 per schooljaar. Reiskosten heeft ze dan niet meer door de ov. Voor 4 jaar zijn we dus 14.000 euro kwijt. Studiefinanciering is ongeveer 100 euto per maand geloof ik, maar daar mag ze haar andere onkosten mee betalen. De studie zelf bekostigen wij. Daarna wil ze misschien nog verder op de universiteit maar dan waarschijnlijk in combinatie met werken. Op kamers gaat niet aan de orde zijn ondanks de reistijd. Ze gaat echt niet in een vies huis met luidruchtige leeftijdsgenoten zitten voor de hoofdprijs. Jongste is pas 8 dus tegen die tijd kijken we weer verder. Eindelijk wel een voordeel aan een leeftijdsverschil van 9 jaar
Zolang ze niet aan een rechtenstudie (civiel of belastingrecht) begint valt het qua boekenkosten ook wel mee. Ik had wat duurdere boeken en jaarlijks vervangen ivm veranderende wetgeving. Ook nog eens een nieuwe opleiding (2e lichting) dus dat veranderde heel erg. Bepaalde methodes die meerjaars mee zouden kunnen gaan werden ineens veranderd voor een andere methode, en ook zo'n 60,- per boek. Destijd was t nog zo'n 1800 collegegeld en ik was zo'n 600-700 per jaar kwijt aan boeken. Plus kleding voor stages (accountswereld was wat anders gekleed etc). Bij mn man op t MBO moeten ze ook een uniform aanschaffen (net mantelpak/pak).
Ik weet nog niet precies wat het gaat kosten, dochter zit nu in 4 havo en wilt hierna hbo verpleegkunde gaan doen. Collegegeld is daarvan nu 2500. En dan nog boekengeld erbij en andere kosten. We hopen dat gewoon allemaal voor haar te kunnen betalen. Dus zeg 300 pm? En dan kijken we wel weer wat ze nog nodig heeft, weet niet of ze erbij kan werken en hoeveel studiefinanciering ze krijgt.
Het is inderdaad zo dat je het zo gek kan maken als je wilt. Mijn collega’s betalen kamerhuur, collegegeld en ook nog een bedrag aan onkosten. Tenzij mijn zoontjes een hele specifieke studie willen volgen die niet in de buurt te volgen is, blijven ze thuis wonen. Maar wij wonen in de randstad en zijn in 15 minuten met ov in 2 grote steden met mbo/ hbo/ universiteiten dus ik zie geen noodzaak. Dus dan is het met de meeste studies collegegeld en boeken. Ik denk dat €3.000 - € 3.500 voor HBO wel haalbaar moet zijn.
Zo staan wij er ook in, zolang je studie in de buurt is blijf je gewoon thuiswonen. Ik ken er best wel wat die dan op kamers willen gaan wonen terwijl de stad waar ze studeren nog geen half uur fietsen is. Ze willen dan op kamers omdat ze dat zo leuk vinden. Leuk en aardig allemaal maar daar zal ik nooit aan meebetalen, is er nu een thuissituatie waarbij het beter is dat het kind buitenshuis gaat wonen dan is het ander verhaal maar in een gezonde gezinssituatie ga ik dat niet sponseren.
Wij hebben 2 kinderen die TTO deden/doen. (Waarschijnlijk nog een derde, maar dat duurt nog even) Dat is duurder dan gewoon VO. De eerste 3 jaren zijn dan (geloof ik) 1200,- per jaar. Dit komt door de (meerdaagse) buitenlandreisjes en de examens. Bij vmbo heb je soms beschermende kleding, werkschoenen, gereedschap ed. Dat moet 1x aangeschaft. Daar weet ik echt de prijzen niet meer van, maar dat is niet heel erg veel hoor. Echt geen 100en euro's. Met het mbo, hbo en de universiteit zijn wij echt nog geen grote kapitalen kwijt geweest. Maar dat is heel erg afhankelijk van de studie die ze doen. Wij betalen de studie, maar ze gebruiken wel de stufi voor de studie. Kost het meer dan wat ze aan stufi krijgen? Dan betalen wij dat. Met de stufi erbij is het denk ik een 1000,- per jaar per kind. 18+ krijgt zorgtoeslag, daarvan betalen ze hun zorgverzekering. Op kamers gaan voor de lol? Prima, maar dat zullen ze echt zelf moeten gaan betalen. Hun rijbewijs betalen ze ook zelf. De een haalt het snel, de ander doet er (erg) lang over.
Ik heb twee kinderen die gestart zijn op TTO (tweetalig vwo). Dat was nogal prijzig, omdat er elk jaar een buitenlandexcursie in zat. Was iets van 900 euro per jaar in totaal, inclusief de excursies, extra boeken, en de normale dingen waar je voor moet betalen. Nu zitten ze allebei op het normale onderwijs Havo en VWO. Allebei gestopt met TTO, o.a. omdat die buitenland excursies jarenlang niet doorgingen door corona. Nu is het schoolgeld iets van 200 euro per kind per jaar. Voor de oudste hebben we een laptop gekocht, voor de middelste eentje via zo'n huurconstructie. Dat kost 13 euro per maand. Dat gaan we voor de jongste ook doen. Zit gelijk verzekering en onderhoud enzo bij in, dus dat vond ik wel prettig. Ze moeten inderdaad een dure rekenmachine hebben die je zelf moet aanschaffen, maar die gaat wel de hele schooltijd mee. Schooltas hebben ze hier voor hun verjaardag in groep 8 gekregen, van Eastpak. Voor hun verjaardag in groep 8 krijgen ze hier ook voor het eerst een nieuwe fiets. Dat is wel belangrijk, een goede stevige fiets, die niet om de haverklap kapot gaat. Wij kopen normaal altijd tweedehandsjes en als ze uit elkaar vallen, zoeken we weer even via marktplaats voor een vervanger. Maar als ze elke dag 9 km heen en weer terug moeten fietsen, wil je niet dat ze constant de ketting eraf hebben of kapotte remmen enzo. Ze hebben ook een telefoon met abonnement als ze naar de middelbare gaan, maar dat kost een tientje per maand of zo, dus dat valt nog wel mee. Voor het rijbewijs betalen wij een startpakket met een X-aantal lessen, en examens. Dat kost iets van € 1.000 of zo. Dat krijgen ze voor hun 17e verjaardag hier. De oudste is nog niet begonnen, wil eerst zijn schoolexamens doen en sparen voor eventueel extra lessen, als hij die nodig blijkt te hebben. Volgend jaar gaat de oudste naar het HBO. Ik verwacht iets van 3.000-3.500 per jaar voor collegegeld en boeken. Hij blijft thuis wonen, omdat hij in de stad 10km verderop een opleiding gaat doen. Hij wil ook nog niet echt het huis uit, volgens mij vindt hij het wel makkelijk zo. Hij praat er wel regelmatig over, vraagt ook wat dingen kosten zoals gas, water, licht, of wij veel gemeentelijke belastingen moeten betalen, hoe duur de zorgverzekering is enzo. Dus hij is er wel mee bezig, maar ik denk dat de conclusie wordt dat hotel mama wel errug voordelig is, haha. Ik weet ook niet zeker of ik alles zou willen betalen als hij toch op kamers wil, terwijl we zo dichtbij zijn opleiding wonen. Ik denk dat ik dan wel van hem zou vragen om zelf ook na te denken hoe hij dat gaat financieren. We hebben gespaard voor hun studies op hun eigen naam, ik denk dat het net genoeg is voor 4 jaar collegegeld en boeken, als ze ook stufi krijgen. Onze oudste is nog 17 als hij gaat studeren. Als hij 18 is, komt er nog zorgverzekeringspremie bij, maar dan krijgt hij ook zorgtoeslag. Wat hij daarop tekort komt, zullen wij wel blijven betalen, denk ik.
Hier is de ene middelbare school helemaal gratis sinds dit jaar. de andere school verschilde erg per jaar. Ben een jaar bijna €200 kwijt aan schoolgeld en extra kosten van materiaal. Dit jaar (examenjaar) was ik maar €85 kwijt. voor volgend jaar (mbo) reken vooralsnog een laptop. €500 aan materiaal en kleding. Schoolgeld hoeft nog niet omdat hij 16 is. Ov kaart krijgt hij ook. Dus dan nog de boeken. Kan op de site van de school helaas nergens vinden hoeveel dat kost
Hier middelbare school is nu vrijwillige bijdrage 60 per jaar. Zoon moest nu een speciale rekenmachine 100 euro. Verder niet veel eigenlijk. Volgend jaar zal de oudste een reisje gaan maken, maar geen idee wat dat kost nog. Geen laptops hier op school, dus die we thuis al hadden wordt gewoon thuis gebruikt. Mbo/hbo/wo duurt hier nog een jaar of 2/3 denk ik. Wij betalen schoolgeld en boeken etc, maar de stufi moet daar ook voor gebruikt worden. Op kamers betaal ik alleen aan mee als het noodzakelijk is, dus niet als ze in de stad hier in de buurt een opleiding gaan volgen. Hoe het tzt zit met zakgeld en kleedgeld weet ik nog niet. Vind het op zich ook niet verkeerd als ze zelf voor een deel werken. Rijbewijs betalen we hier wel. Wellicht dat de oudste een technische studie gaat doen, dan zal hij misschien uit huis moeten, al zit hier in Groningen ook heel veel, maar dat zien we dan wel weer. Hij heeft nu nog niet echt een idee. Hij wilde piloot worden, maar laat dat nu net een héél dure studie zijn (rond de 125000) die je helemaal zelf moet bekostigen.
Hier zit het verschil er vooral in op de middelbare welke richting je doet. Dochter doet de richting horeaca, bakkerij en recreatie en dat kostte in het 3e jaar 300 euro aan veiligheidsschoenen en speciale kleding. Maar degenen die economie doen bv hebben helemaal geen extra kosten.
HBO zal inderdaad rond de €2500 per jaar aan collegegeld zijn en dan zou ik elk jaar €750-€1000 voor boeken rekenen. Eerste jaar wel duurder dan de jaren daarop. En dan heb je nog wat extra kosten zoals kamp etc.
Hoeveel je als ouders gaat betalen loopt enorm uiteen. Op de middelbare school zijn de kosten vaak te overzien. En kinderen wonen thuis en kunnen zelfstandig naar school fietsen (over het algemeen). Studeren daarna is vaak stukken duurder. Zeker hbo en wo. De overheid gaat uit van 1/3e (dus ouders, overheid en student betalen ieder een deel van de kosten. Wat mij betreft is een bijbaan naast je studie heel normaal. Er is zorgtoeslag. En lenen bij DUO voor dat wat je nodig hebt is ook niet erg. Een goede studie is een prima investering in je toekomst. In de zomer ken ik veel studenten die een paar weken extra werken en op die manier een mooi bedrag verdienen. Maar ik ken ook ouders die volledig krom liggen voor de studies omdat kind niet wil of kan werken en lenen blijkbaar geen optie is. Daarnaast zijn er inderdaad ouders die genoeg geld hebben en hun kind een mooie studietijd gunnen. En dus alles betalen. Oud collega betaalde een zeer riant bedrag aan leefgeld indien zijn zoon bij een studentenvereniging zou gaan. Hij hechte meer waarde aan bestuursfuncties en cv vullers dan een bijbaan.
Wow!Wat een reacties,wat fijn om zo een wat realistischer beeld te krijgen wat de middelbare school en later het mbo/hbo ongeveer gaat kosten. Dan had ik het zelf aardig goed in geschat,en ik ben "blij" om te lezen dat €1000 pmd voor een studie niet realistisch is..ik had het al niet verwacht maar gelukkig beamen jullie dit ook. Wij vinden ook dat er op een gegeven moment ook best een bijbaantje genomen kan worden.Als ze ergens tussen de 16 a 17 zijn zodat ze ook zelf kunnen sparen voor het een of het ander,uitgaanskosten,evt meer kleding/make-up kopen etc etc.
Middelbare is hier de eerste 3 jaar 160 per jaar (60 vrijwillige bijdrage, 100 per jaar voor internationaal leren). In de 4e 60 vrijwillige bijdrage en ik schat 300 of 400 voor een werkweek. Ohja en de rekenmachine van 120 euro. Schooltas eenmalig 100 euro, laptop hoeven ze hier niet, alleen wat schriften en mappen, 2 tientjes per jaar zijn we wel klaar. Fiets hebben beiden na een half jaartje heen en weer fietsen wel een wat betere gekregen (daarvoor gewoon hun oude basisschoolfiets) tussen de 300 en 400 per fiets (maar ze hoeven hier niet ver, 7 km enkele reis, dus een nog duurdere vind ik onnodig) Hbo voor de oudste zal iets van 2500 zijn aan collegegeld per jaar, boeken zijn volgens mij niet zo duur, ov kaart krijgen ze volgens mij weer van de overheid? Prima als hij op kamers gaat, maar dat mag hij dan zelf betalen. Er zijn 3 hogescholen op goede reisafstand van ons huis. Als hij toch voor die 4e wil gaan waar ze zijn studie aanbieden nag hij hard gaan werken
Mijn ervaring is dat het echt ligt in welke kringen je verkeerd. Ik werk in een bedrijf waar het inderdaad meer vanzelfsprekend wordt gezien dat alles maar wordt betaald en waar studentenverenigingen vanzelfsprekend zijn zoals @Amberxx benoemde belangrijk voor CV. Privé ken ik niemand die lid was (maar wel veel HBO en universitaire opleidingen). Ik heb zelf altijd veel gewerkt naast mijn studie, niet dat dat nodig was, maar zo kon ik doen en laten wat ik wilde en zonder lening.
Hier werken de kinderen ook veel en ik hoop dat mijn oudste dochter het straks op het HBO ook kan blijven doen, nu krijgen ze bij de Pabo wel een stagevergoeding dus dat is wel prettig. Mocht het teveel worden kan ze altijd een dagdeel werken skippen maar dat zal de toekomst uitwijzen. Het belangrijkste vind ik dat ze niet te beroerd zijn om de handen uit de mouwen te steken.
Helemaal eens. Hier zouden wij ook niet aan meebetalen, en ook niet aanmoedigen, zeker niet in deze tijd. Huis kopen is al lastig, zeker als je ook nog een (in dat geval) onnodige studieschuld hebt.