Hoe belangrijk die voor je cv zijn ligt ook maar net aan je richting en wie je aanneemt. Mijn man krijgt regelmatig sollicitanten die daar héél erg mee bezig zijn, maar hij heeft er niks mee en kijkt er dus ook niet naar. Leuk hoor, maar zeker niet perse een meerwaarde (als überhaupt al meerwaarde).
Ja herkenbaar hoor. Het wordt vaak tijdens een studietijd erg gepromoot, dat het goed voor de contacten zou zijn, om werk te vinden uiteindelijk. Maar het is ook inderdaad zoals je zegt, het ligt eraan in welke branche je bijvoorbeeld solliciteert. Bij een advocatenkantoor kan het in je voordeel werken bv. Maar dat hoeft ook echt niet altijd te zijn.
Goh t valt me wel op dat iedereen zegt dat ze niet mee betalen aan op kamers gaan. Ik vond mijn studententijd de allermooiste tijd die ik heb meegemaakt. Een zelfde ervaring zou ik mijn kinderen ook gunnen. Als ik het zou kunnen betalen wil ik daar dus ook aan bijdragen. Dat weet ik nu nog niet (duurt nog lang), maar ik sluit het niet op voorhand uit. Mijn ouders konden dat financieel niet en ben uiteindelijk geëindigd met een hele forse studieschuld. Indien mogelijk zou ik mijn kinderen graag een andere start geven…
Tja denk dat je dan ook vooral realistisch moet zijn. Een kamer kost zo 500 euro, dan nog schoolgeld etc en dan zit je zo op 1000 euro per maand. Ik heb 3 kinderen, reken maar uit. Op kamers gaan is vaak ook geen noodzaak, maar een luxe, dus vind ik het niet meer dan normaal dat ze daar zelf een bijdrage aan leveren. Ik hoop wel een studieschuld te voorkomen, maar man en ik hadden beiden een schuld en dat is ook niet het einde van de wereld.
Kosten voor de werkweek zijn hier al aangekondigd gaan zo,n 500 euro zijn, excl. zakgeld. Die rekenmachine waren ze ook vergeten te vermelden, dus die moest in de 1e schoolweek van havo 4 gekocht worden voor 120 euro. Verder valt het inderdaad mee. Vervolgopleiding wordt hier mogelijk één in het ziekenhuis, waar ze gaat werken/leren, wat dus een hoop kosten scheelt
Wat niet wil financieel gaat natuurlijk niet. Daarom zeg ik ook als we in de mogelijkheid zijn. Kan niet in mijn portemonnee kijken voor over een x aantal jaar En studieschuld is niet het einde van de wereld, maar in onze tijd telde het nog niet mee voor hypotheek, inmiddels wel. Op het hoogste punt van rente moest ik meer dan €300 betalen elke maand. Das wel zuur
Het is niet alleen dat het financieel niet zou gaan, ik denk dat dat wel zou kunnen, maar ik vind het niet nodig. Waarom een fortuin betalen om op een kamer van 10m2 te wonen als je dat geld ook kunt gebruiken voor een huis later. Vind dat gewoon weggooien van geld. Hier overigens nooit meer dan 75 euro betaald aan duo. Ligt ook erg aan het bedrag denk ik, maar als je 300 moest betalen had ook je wel een heel hoge schuld denk ik? Man had 16000 en dat was max 75. Overigens veranderen de regels mbt hypotheek en studieschuld ook alweer.
Dat kunnen wij gewoon niet betalen. Oudste dochter heeft er wel over nagedacht. Ze wilde wel graag, leek haar fantastisch. Maar ik ben o zo blij dat ze het uiteindelijk niet gedaan heeft. Na 1,5 jaar studeren, halverwege haar bachelor kwam corona en sloot de universiteit. Alles werd online gedaan, 1,5 jaar lang! Had ze daar in haar dure kamer gezeten voor Jan met-de-korte-achternaam. Nu kon ze de colleges online volgen op haar eigen kamer thuis en had geen extra kosten. Inmiddels is ze (halverwege haar master) getrouwd en heeft ze zonder studieschuld haar studie afgerond. Haar man studeerd nog, dus extra fijn dat tot op heden beiden geen studieschuld heeft. Want dat zou het financieel een stuk zwaarder maken. Daarnaast hebben we nog een hbo-er en een mbo-er in huis. Als die ook nog eens voor de lol op kamers gingen...
Nou ja als ik zo af en toe lees of hoor hoe grote studieschuld sommige studenten hebben, dan denk ik toch dat dat als een zwaard van damocles boven je hoofd hangt. Het is nu al bijna niet te doen om een betaalbaar huisje te vinden als starter. Als je dan ook nog een studieschuld erbij hebt doordat je op kamers bent gegaan....
Lijkt me ook vervelend als je op kamers woont, klaar bent met studeren, en dan geen eigen woning kunt vinden. Je kunt niet in alle studentenhuizen blijven na je studie dus dan moet je weer terug naar je ouders. Heel vervelend als je al op jezelf hebt gewoond. Wij wonen erg centraal in Nederland dus vanuit huis kunnen ze op veel plekken studeren. Zoon heeft er nog nooit over nagedacht, over op kamers gaan.
Het zijn nu ook hele andere tijden dan toen. Een betaalbare woning voor een starter vinden is al amper te doen en om dan maar even 500 euro te lappen voor een kamer omdat ze het leuk vinden? Dat zou hier nooit gebeuren. Gaan ze nu in een heel ander deel van het land studeren dan is het noodzaak al zijn veel hbo’s nu ook veelal digitaal en zelf in te vullen. Ik ben ieder geval blij dat het hier niet aan de orde is
alles is idd zoveel duurder geworden. Nog afgezien van of je überhaupt iets kan vinden. En in mijn tijd was er nog fatsoenlijke stufi. Hoewel dat dus volledig op ging aan huur. Maar goed daarom heb ik ook eerder gezegd: indien het financieel haalbaar is. Ik heb zoveel goede herinneringen uit mijn studententijd op kamers en als ik het kan zou ik dat mijn kinderen ook gunnen (mochten ze het willen)
Ik werk als docent op universiteit en de student zonder bijbaan is bijna niet te vinden... Ze werken allemaal. Sommige moeten helaas zoveel werken dat dit ook invloed heeft op hun studie voortgang. Ik heb ook wel studenten gehad die echt in financiële nood zaten en prioriteit moesten geven aan hun werk ipv studie omdat ze anders niets te eten hadden.
Ik geloof ook wel dat het een mooie ervaring is, maar ik denk dat ik dan toch te praktisch ingesteld ben. Kosten baten dingetje
Precies dit! Hier geen heel hoge schuld gelukkig maar ik gun mijn dochter dezelfde ervaring. Echt de beste tijd van mijn leven, en ik was niet elke week aan het zuipen ofzo Maar gewoon het leren zelfstandig te wonen, studie etc. Heerlijk. Nu verwachten we wel dat ze naast de studie wat werkt maar als we wat bij moeten leggen is dat ook prima.
Wij willen onze kinderen absoluut de ervaring meegeven om op kamers te gaan. Het is een bijzondere (en korte) periode in je leven waar je zoveel van leert. Ik merkte tijdens mijn studie en daarna vaak ook echt het verschil in zelfstandigheid en zelfvertrouwen. Leren jezelf te redden in een onbekende stad. Alleen zijn en een eigen huishouden runnen. Onvergetelijke ervaring. Levenslang wat aan gehad. En is een studieschuld echt zo erg? Je kunt die beperken door zelf te werken en vakantiewerk te doen. En met een normale tot goede baan heb je jaren de tijd om dat af te lossen. Op een volledig salaris merk je daar weinig van. Kennis is na zijn studie een jaar thuis gaan wonen en heeft alles afgelost door zuinig te leven. Een ander heeft nog een paar jaar goedkoop gewoond in het studentenhuis en was er ook redelijk snel vanaf met een prima baan.
Hier ook. Beiden nooit op kamers gezeten. Toch al met 21 en 23 een eigen koophuis en waren prima zelfstandig. Met 24 en 26 een baby erbij. Niets gemist aan niet op kamers wonen.
Ja, wij hadden op dezelfde leeftijden een koophuis gekocht. Alles zelf geregeld, financiering, verzekeringen… Kinderen kwamen wat later. Ik kon toen niet koken en ik kan het nog steeds niet mijn man gelukkig wel, maar ik denk niet dat op kamers gaan daar een verschil in had gemaakt.
Hier precies zo. Huis zelfstandig gekocht toen ik 22 was. Beiden 23 eerste kindje. Wel vaak langs geweest bij vriendinnen op kamers, maar leek me vreselijk.
Nou dit idd! Ik lees met enige verbazing dat de meesten schrijven dat ze de studie van hun kind volledig gaan betalen. Ja, ik spaar ook voor de studie van mijn kinderen, maar ik weet niet of het lukt om de volledige studie te gaan betalen voor hen. En daarnaast heb ik zelf vroeger, als kind van ouders met 4 kinderen, elke zomer hard gewerkt om zo mijn college geld voor een jaar te kunnen betalen. Ja ik kreeg een stufi en ik werkte, mijn ouders konden zeer weinig bijdragen. Toch heb ik zonder schulden mijn studie kunnen afronden. Kortom ik ga zeker bijdragen aan de studie van mijn kinderen maar ik verwacht ook dat ze zelf gaan meebetalen dmv een bijbaantje. En ja, op kamers moeten ze ook zelf betalen, dat kan ik financieel niet dragen. Vanuit huis zijn meerdere universiteiten goed te bereiken. Zeker is op kamers wonen wel een fantastische ervaring, zelf ook gedaan. Maar ze moeten het wel kunnen betalen.