Hallo, graag jullie gedachtengang tav het oplossen van de oppas. Onze situatie: Ik werk onregelmatig in het ziekenhuis op 3 kwartier rijden, 24 uur. Man werkt evenreens onregelmatig op dezelfde afstand, 36 uur (9 uurs diensten). Onregelmatig betekent geen ploegendienst, maar mogelijk echt elke dag wat anders. Oppas tot nu toe: Schoonmoeder is vaste oppas. Sinds kort werkt ze als yogadocente (weer begonnen door ontslag van schoonvader, gelukkig is hij weer aan het werk) op Maandagochtend en -avond Dinsdagochtend en -avond Woensdagavond. Dit was opgelost doordat manlief de maandag als vaste vrije dag heeft en ik de dinsdag. De kans dat de woensdagavond door beide bezet is, is nihil. Maar nu het probleem: Schoonmoeder gaat nu ook de donderdagochtenden werken. De kans dat beide daar een ochtend moeten doen is groter. Tot nu toe heel flexibel, nu wordt het wat heet onder de voetjes. We kunnen natuurlijk niet heel veel gaan ruilen en vragen. Nu denken we aan een gastouder of zo. Maar als de kinderen 's ochtends moeten komen, moeten ze daar in het slechtste geval al om 6 uur zijn. dat betekent om 4:30-4:45 uur al uit bed. Of om 5:15 - 5:30 uur en bij de gastouder ontbijten. Man heeft ook wel eens diensten die pas om 7:30 of 8:30 beginnen ipv 7 uur. We hebben het tot nu toe erg luxe gehad met een schoonmoeder die in huis kwam om op te passen. Heel erg fijn. Maar nu wordt het wat anders... Graag jullie gedachtengangen, advies en ervaringen.
En een gastouder bij jullie thuis? Heb je een zelfde situatie als met oma, alleen nu met een andere oppas. Hoeven ze er niet s ochtends vroeg uit, geen gesleep etc.
Er zijn speciale nanny's die ook via geregistreerde bureau's komen. Enige nadeel is dat ze vaak wel een beetje vastigheid willen. Met name een vast inkomen. Hier liepen wij zelf spaak op, omdat wij die zekerheid niet konden geven aangezien er ook maanden tussen zaten dat we maar 10 uurtjes oppas nodig hebben. Maar als je het wel kan vinden is het ideaal. Diegene komt gewoon thuis dus de kindjes kunnen blijven slapen. En het huishouden draait ook gewoon door.
@ abri Zijn die er ook al dan? Werken die via de gewone bureau's? @ Liminous Desnoods gaat die persoon meer oppassen als het niet anders kan. Ik zal toch water bij de wijn moeten doen. Komen die ook via de gastouderbureau's?
Ik weet niet beter dan dat je dat zelf afspreekt met de gastouder. Maar de tijd waarin ik als gastouder werkte was wel al 8 jaar terug, dus misschien is dat nu dan wel veranderd. Dat weet ik niet. Ik zou gewoon de vragen eens voorleggen bij een gastouderbureau uit de omgeving, die kunnen veel beter adviseren.
het zal vast wel mogelijk zijn met een go, maar ik weet niet of er zijn die al zo vroeg beginnen. Ik zeg eerlijk dat het voor mij echt veeel te vroeg zou zijn. Mijn grens ligt op 6.45 beginnen. Dan moet ik er om 6.30 uit en vroeger ga ik echt niet
Ik werkte tot voor kort ook op ruim een half uur rijden en werk ook in de zorg, dus begon om 7.00. Hier inderdaad voor gastouder gekozen, naast oma die 1 dag in de week oppast. Ik kon mijn zoontje vanaf 6.15 bij de gastouder brengen en dan redde ik het net om op tijd te komen, als het mee zat op de weg. Maar ze wisten op m'n werk ook dat ik vanwege de afstand wel eens 10 minuutjes later kon zijn. Ging dan als ik binnen kwam gelijk aan de slag, i.p.v. eerst een kwartier koffie drinken. Hier ging mijn eigen wekker dan meestal rond 5.15 en dan verzorgde ik mezelf en ontbeet ik. 's Avonds zette ik al de meeste spullen klaar, het laatste deed ik 's morgens nog even. Om 6.00 plukte ik m'n zoontje uit bed, die verschoonde ik en trok z'n kleren aan en om 6.10 zaten we in de auto. Ontbijten doet hij inderdaad bij de gastouder of bij oma. Ik werk inmiddels wat dichterbij, maar begin nog steeds om 7.00, breng zoontje nu rond 6.30 bij gastouder/ oma. Ik werk ook 24 uur, dus hij gaat gemiddeld 1 dag per week naar oma en 1 dag per week naar de GO. Voor ons werkt dit prima zo en we zijn blij dat het zo kan. Man werkt hier trouwens 5 dagen per week van 6.00-16.00 met een uur reistijd, dus is minstens van 5.00-17.00 van huis. Als ik weekenddienst heb zorgt hij uiteraard wel voor ons zoontje.
Wij hebben een gastouder die om 05:45 begint Dus het is wel mogelijk hoor! Het was wel ff zoeken omdat wij ook nog andere wensen hadden
Ik weet niet waar je werkt, brabant toevallig? In Veldhoven zit kinderopvang klokje rond, met 24 uurs opvang. Of anders zoiets in de buurt?
Ik heb inmiddels iemand een dorp verder gevonden die 24 uurs opvang biedt. Veldhoven is echt veeeel te ver weg, ook al woon ik in Brabant.