wennen op kdv?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door puzzelstukje, 13 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Hoi!

Onze meid gaat vanaf 5 september voor het eerst naar het kdv. Ze gaat 1 dag in de week, elke maandag. Dit is voor mij de eerste dag dat ik weer ga beginnen met werken. Ik sta voor de klas.

Nu heb 25 augustus het intake gesprek, maar aan de telefoon vroeg ik al of ze niet eerst even kon komen wennen. Ik weet dat het wennen voor haar anders is dan het wennen voor kinderen op de basisschool omdat ze nog zo klein is. Maar het is toch logisch dat het opgebouwd wordt en dat ze eerst een paar uurtjes komen? Maar.... die mevrouw zei dat ze vol zaten en dat ze niet kan wennen. Dat ik haar gewoon om 1 uur ofzo op moet halen. Maar niemand kan haar ophalen die dag want we werken allemaal en ik kan mijn kids in de klas niet alleen laten.

Ik heb er geen goed gevoel over. Net zei een vriendin nml dat alle kinderen wennen, dat dat gewoon is. Wat te doen? Iemand tips/adviezen? Het liefst bel ik ze weer op nml.

Dank jullie wel!

2. tulip

tulip Niet meer actief

ik vind het ook wel gek. Moet eerlijk zeggen dat ik hier ook wel eens verhalen lees van kinderen die 3 keer kunnen komen wennen op het kdv en zelfs een keer met moeder erbij. Dat vind ik persoonlijk erg overdreven.

Maar wij laten de kindjes altijd 1 keer komen voor ze echt beginnen, in de week ervoor meestal. Dan komen ze van 9-13 en dan zonder ouders.

Ik zou terugbellen en zeggen dat je absoluut wil dat ze van te voren komt. Wennen mag nl boventalig. Dat betekend als ze een volle groep van 12 hebben dat je kindje er voor die paar uurtjes bij mag.

3. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    bedankt! ik ga ook zeker bellen. Nu weet ik het helemaal zeker. Ik heb t al gevraagd, maar ze zei dat de groep vol was. Maarja, onze kleine komt er de week daarna toch ook bij, dus het lijkt me gek!?

Ik mag dus gewoon eisen dat ze komt wennen iig 1 keer een paar uurtjes?

4. angela33

angela33 Actief lid

7 mei 2011
    169
    0
    16
    NULL
    NULL
    hoi
    ik werk zelf op een kdv. en bij ons is het wennen als volgt
    1 keer een uurtje met ouder er bij
    2 de keer 2 uurtjes , 1 uurtje met ouder en 1 uurtje zonder\
    3 de keer halve dag van 9 tot 13
    en 4 de keer korte dag van 9 tot 16

bij ons is het zo de eesrte 2 dagen valt buiten het contract en de 3 en 4 dag binnen contract. en net wat je zegt over een week is ze er ook dus wat maakt het uit. misschien zitten ze nog met vakanties maar dat is geen excuus. groetjes angela

5. jup

jup Actief lid

10 aug 2011
    310
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wennen moet kunnen, dat is voor hun zelf ook fijn, bovendien heel gebruikelijk. Anders is het zo'n lange dag meteen de eerste keer!

6. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    ja! en aangezien we haar de eerste dag echt niet kunnen ophalen. Toevallig werkt mn moeder ook die dag, anders had zij haar even op kunnen halen, maar echt niets is mogelijk. Ik vind het wel gek zo, ik ga me er steeds meer over opwinden...

7. Daro

Daro Fanatiek lid

1 aug 2010
    2.548
    0
    0
    West-Brabant
    Ik heb ervaring met 3 kdv's ivm verhuizing, en bij alle 3 gold dat wennen alleen kon als er plek was in de groep. Bij het tweede kdv was er dus geen plek de week voordat hij begon en kon hij niet wennen.
    Ik vond dat niet zo erg, want ik was toen al gewend aan het fenomeen kdv natuurlijk... op de leeftijd van jouw kindje is wennen sowieso meer voor de ouders dan voor haar.. maar ik kan me voorstellen dat je het wel prettig vindt om haar niet meteen een hele dag weg te brengen!

Ik zou nog een keertje bellen en aangeven dat je wennen toch wel erg belangrijk vindt voor je eigen gemoedsrust en er ook bij aangeven dat de eerste keer een halve dag gaan niet kan omdat je dan moet werken. Dan lijkt het me dat ze wel een oplossing kunnen bedenken.

Maar haar de eerste dag dan maar eerder op halen zou ik mooi niet doen (als het al zou kunnen), je betaalt dan immers al voor een hele dag! Wennen is echt op kosten van het kdv.

Meer dan 1 dagdeel vind ik trouwens echt onnodig, en als ouders erbij blijven maken ze het alleen maar moeilijker voor het kindje om de keer erna weg te gaan!

8. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    hey!

Bedankt voor je reactie, ik weet dat het ook meer voor mezelf is en niet voor haar. Maar toch vind ik het fijn dat ze eerst een paar uurtjes kan. 1 keer wennen vind ik ook echt genoeg. Ik weet hoe het kan gaan, dat zie ik ook wel regelmatig bij kinderen uit mn klas, drama met afscheid nemen enz.

9. mama van ruben

mama van ruben Fanatiek lid

2 aug 2010
    1.094
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi, mijn dochter gaat as dinsdag voor het eerst voor het echie naar het kdv. Ze is afgelopen week een hele dag en de week ervoor 2 halve dagen geweest om te wennen. Er wordt bij ons gewoon met de ouders samen gekeken op welke dag er gewend kan worden. Ik heb bij beiden het wennen als prettig ervaren, kind ziet alvast wat andere gezichten en de leidsters hebben een of twee voedingen en slaapjes meegemaakt.

10. misa

misa Niet meer actief

Wennen bij een baby is heel vaak meer voor de ouders dan voor het kindje zelf. Niet altijd natuurlijk hoor.
    Maar ik vind ook dat je beter wel kunt wennen en vind dit ook wel vreemd hoor!

11. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Het is idd vreemd dat je kindje niet mag komen wennen. Ik zou dus zeker bellen om te eisen dat je het wel wil en gewoon erg belangrjk vind, ook voor jezelf!
    Net wat tullip zegt, wenkindjes zijn officieel boventallig, dus dat ze vol zitten is onzin!
    Bij ons wennen de kindjes 2 keer, tijden zijn een beetje verschillend. Op mijn groep doen we vaak twee ochtendjes van 9-13. Soms een middag van 13-16 obgeveer. Zonder ouders.

12. Nen87

Nen87 VIP lid

17 sep 2008
    6.469
    10
    38
    Vanmorgen is mijn zoontje voor het eerst naar het kdv geweest en daar wordt ook niet gewend. Nu scheelt het dat ik nog geen werk heb en dus thuis ben, dus ik kan hem in principe na een halve dag halen. Ik wist ook niet van het principe van wennen, totdat meiden op een ander forum er naar vroegen of hij er al even was geweest om te wennen.

13. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik zou toch nog eens bellen. Of misschien is er iets te regelen als een kindje uitvalt.. Maar even 2 uurtjes wennen zou toch wel ergens moeten lukken? Kan in principe ook wel op een andere dag, wanneer haar "vaste" leidsters er staan..

Hier is het wennen standaard 2 weken: 1e keer een uurtje, 2e keer een uurtje spelen+ een slaapje, 3e keer een klein dagdeel (9-12), en 4e keer een korte hele dag (van 9 tot 16)..
    Nou hebben we dat ook niet gedaan destijds. Maar 1 of 2 keer is wel fijn, zeker als je niet direct beschikbaar bent die 1e keer..

14. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Bij ons KDV is het standaard beleid om 3 keer te komen om te wennen.
    1e keer van 10.30 tot 13u
    2e keer van 9.30 tot 13u
    3e keer van 9.30 tot 16u

15. Astrid1974

Astrid1974 Bekend lid

26 feb 2010
    555
    187
    43
    Haha, ik ben ook zo'n moeder, die je overdreven vindt! Mijn kleintje is twee keer een halve dag wezen wennen. De eerste keer ben ik er een uur bij gebleven en de tweede keer nog een half uurtje.
    Ik vind het persoonlijk wel belangrijk om dat te doen. In een intake gesprek en tijdens een rondleiding krijg je niet het echte beeld van de sfeer op een groep zoals je dat wel krijgt als je er bij blijft zitten. Niet om te controleren of zo, maar het is wel mijn lieve kleine ventje, die ga ik niet ergens achterlaten waarvan ik zelf eigenlijk niet echt een idee heb hoe het daar is. En voor mij was het juist een hele geruststelling om te zien hoe lief de leidsters zijn met de kleintjes en hoe ze de aandacht verdelen.
    In dat opzicht is het ook goed dat een kindje kan komen wennen als je zelf nog verlof hebt en je dus tijd hebt om eventjes te blijven....

Deel Deze Pagina