Hier valt de peuterspeelzaal ook onder de kinderopvang. Het Valt onder dezelfde organisatie en zit in hetzelfde gebouw maar is hier NIET aftrekbaar. Overigens gaan de meeste kinderen naar een peuterspeelzaal als ouders niet werken en zou je al helemaal niet in aanmerking komen.
ik vind je nogal betweterig overkomen. hier een klein voorbeeldje, en zo zijn er meerdere: Kosten ~ Peuteropvang Amersfoort
Die peuterspeelzaal zit niet bij een kinderdagverblijf, het zit in een basisschool en er is wel naschoolse opvang. Het heet stichting kinderopvang haarlemmermeer. Staat ook op de factuur kosten kinderopvang. We betalen genoeg voor 2 ochtendjes van 2,5 uur, 95 euro per maand.
Ik denk dat dat niet zo'n constructie is als de peuteropvang en dus niet aftrekbaar is. Je zou het eens kunnen navragen.
@Suzetje: Het is dat ik nu die brief niet bij de hand heb van de peuterspeelzaal anders had ik het even voor je geupload, daar staat dus in dat je het terug kan vorderen bij de belasting OMDAT het tegenwoordig onder het kinderdagverblijf valt.
ik zou het niet doen als ze er achter komen... dan zijn ze er vast niet blij mee nee het is niet aftrekbaar. ik vraag me af onder welk "kopje" ze het aftrekken, heb jaren bij de belastingdienst gewerkt en heb veel "creatieve oplossingen" gezien maar nog nooit de peuterspeelzaal.
Een peuterschool is iets heel anders dan een peuterspeelzaal. De peuterspeelzaal valt onder de WMO, dit wordt vanuit de gemeente georganiseerd. In een peuterspeelzaal kunnen kinderen 2 ochtenden of 2 middagen per week komen spelen. Mochten ouders beiden of 1 van beiden een lage opleiding hebben of het kind heeft een taalachterstand dan indiceert de gemeente 1 of 2 speeldagen extra. Het bedrag wat je betaalt aan de peuterspeelzaal is inkomensafhankelijk. Dit is bij de peuterschool niet zo. Ik vrees dat je 2 dingen door elkaar haalt.
Nee het is het zelfde maar dit is nieuw, ze gaan heel veel peuterspeelzaal onder het begrip van het kinderdagverblijf onderbrengen. De psz op zich veranderd niet het valt nu alleen onder kinderopvang .. Maar omdat het dus nieuw is ( hier is het pas 1 sep ingegaan ) weten heel veel mensen er nog niet van.
In de stad waar ik werk gaan op korte termijn de peuterspeelzalen ook allemaal weg en naar het kinderdagverblijf. Maar het is met opvangtoeslagen zo dat je sowieso geen vergoeding krijgt van de belastingdienst als je niet werkt.
ik geloof dat het per gemeente verschillend is bij ons is sinds een half jaar dit het geval: Onze peuterspeelzalen (kinderopvang 2-4 jaar) vallen onder de Wet Kinderopvang en zijn geregistreerd LRK Werkende ouders kunnen voor de kosten een beroep doen op de kinderopvangtoeslag bij de belastingdienst. Ouders die niet in aanmerking komen voor een kinderopvangtoeslag van de belastingdienst, bijvoorbeeld als u geen werk heeft , studeert of één van beide ouders werkt, krijgen een vergelijkbare toeslag van de gemeente. Deze toeslag geldt voor kinderen vanaf 2,5 jaar. dus om nou mensen te gaan beschuldigen van uit je nek lullen lijkt me niet verstandig aangezien elke gemeente het zelf bepaalt en overal anders kan zijn.
Ja maar dat is het ook een beetje.. wat er nu aan de hand is. Ze zijn veel peuterspeelzaal aan het veranderen in zo'n peuteropvang. Je kunt dan als 'normale' peuterspeelzaal bezoeker wel komen maar betaal je dus veel meer als voorheen. Ze zijn dan de hele week open ofzo, en dan mag je er wel gebruik van maken voor 2 halve dagen oid. Ze wilde dat hier ook doen, maar gelukkig is het niet doorgevoerd. Vind het echt een hele slechte verandering want veel kindjes zullen hierdoor weg moeten blijven en thuis komen te zitten.
Maar je moet toch het nummer altijd invullen van de instantie waar je kind heen gaat? Volgens mij gaat het daar dan al niet lukken.
Veel gemeentes stoppen met de peuterspeelzaal en geven er geen geld meer voor. Ze laten dit overnemen door een kinderdagverblijf. De naam blijft wel hetzelfde, alleen word het niet meer door de gemeente gesubsidieerd. Dus hoort het ook niet meer bij het WMO. alleen is dat nog niet overal zo.
Overigens zit mijn zoontje (en eerst dochter) op een peuter voorschool voor 4 ochtenden in de week en nee, wij hebben geen lage opleiding, achterstand of whatever. Dat kan dus ook gewoon nog, we krijgen alleen geen indicatie.
Dat kan maar dan zijn het andere opvanguren en kan dat dagelijks iets wat bij de normale psz niet kan, andere bedragen (niet meer inkomensafhankelijk zoals bij de normale psz) etc.. Het is misschien dezelfde naam maar het werkt toch anders. Bij een normale psz geen recht en bij een peuteropvang wel recht. Daarom zei ik al dat kippiekip en umm 2 dingen door elkaar halen. Maar goed, heel Nederland werkt verwarrend met zijn regeltjes e.d.