Wat probeer je het nou af te schuiven? hahaha.. Ze zegt toch dat er opvang op de brief staat, dan zou het toch goed kunnen. Veel mensen noemen het in de volksmond ook gewoon psz. Daarom zeg ik dat ze het even moet navragen. Het kan dus gewoon zo zijn dat ze blijft komen daar terwijl ze niet weet dat het een peuteropvang-constructie is omdat ze dus maar 2 ochtenden in de week ofzo daar komt.
Ik zeg het nog voor de laatste keer en hoop dat je nu wel leest. De peuterspeelzaal blijft werken zoals hij voorheen deed, gewoon nog twee dagdelen per week per kind, bij een indicitatie dat een kind achterloopt of wat voor reden dan ook extra '' les '' nodig heeft krijgt die een extra dagdeel. Omdat de gemeente het hier niet meer subsideerd valt het dus onder het kopje KDV, daar betaal je dan ook naar. Ondanks dat je er meer voor betaald blijft het principe het zelfde alleen gaat dat dus Kinderopvang heten. Het is iets nieuws, hier is het pas sinds 1 september ingegaan en er zijn meerdere gemeentes die dit gaan doen. Word er een beetje moe van dat je niet geloofd wat ik zeg, je hebt echt geen gelijk meis, ik zit er midden in, over 3 maandjes gaat mijn zoontje naar de PSZ dus weet precies waar ik het over heb. Het is dus nog steeds een PSZ maar het valt op papier onder het KDV en heet dus Kinderopvang.
Hey meiden, ik werk zelf op een kdv. En idd van de psz krijg je niks terug. Maar misschien bedoel je een peuterspeelgroep, dit is ook een soort psz maar dan een half uurtje langer. Zo kan een bedrijf het onder kinderopvang laten vallen en krijg je wel terug van de belastingsdienst. Tis een truukje wat mag en vrij nieuw is. Wij hebben ook een peuterspeelgroep.
Veel peuterspeelzalen (die bij ons ook) worden kinderdagverblijven. Ik heb altijd gezegd mijn kind nooit naar een kdv te doen, maar nu zit ie er toch ... . Zelfs op zijn psz-foto staat nu kinderdagverblijf Pinkeltje. Deze veranderingen zijn vrij recent. Men valt nu dus ook onder het beleid van de Belastingdienst waarbij je kinderopvangtoeslag kunt krijgen. Daarnaast is het ook zeker nog deels gesubsidieerd door de gemeente in ons geval werkt het als volgt: Als beide ouders werken betaal je de reguliere kdv-tarieven en kom je dus voor de kinderopvangtoeslag in aanmerking. Als een van de beide ouders werkt en de ander niet (zoals bij ons) of beide ouders niet werken kom je in aanmerking voor een gesubsidieerde gemeenteplek. Die mensen betalen in ons geval slechts 24 euro per dagdeel met een maximum tot 2 dagdelen. Nadeel in dat geval is dat als je met meer dagdelen uit wil breiden in voorbereiding op de basisschool, je voor die dagdelen wel gewoon een dikke 65 euro per maand per dagdeel bijbetaalt. En voor die 65 euro krijg je geen kinderopvangtoeslag omdat je daar als gezin met eenverdiener geen recht op hebt. Het kan dus wel degelijk om toeslag te krijgen, mits je maar aan de voorwaarden voor deze toeslag voldoet. Groeten, Josien
Heb niet alles gelezen maar dacht hier misschien stiekem meteen een eigen vraagje aan vast te knopen, Ik heb geen enkele vorm van inkomen, aleen KGB en kinderbijslag. Ik heb geen werk en woon bij mijn ouders en dus eigenlijk helemaal geen geld. Kan mijn dochtertje dus niet naar de peuterspeelzaal? Zou dit heel erg vinden! Vind het namelijk erg belangrijk! Zeker om te wennen aan het naar schook gaan! Of zijn er speciale regels voor mensen met een lager (of in mijn geval geen) inkomen?
tegenwoordig kan beiden, het is per gemeente verschillend, dus eigelijk heeft iedereen hier gelijk. bij ons valt het gewoon nog onder de gemeente, en is het inkomens afhankelijk, gemiddeld kind gaat 2 dagdelen, bij ons in het dorp kan je max 3 ochtenden omdat het een klein dorp is, middagen hebben ze al helemaal niet. wij zijn niet achterlijk, sven heeft geen taalachterstand. mijn man heeft een goede baan, en toch gaat sven lekker 3 ochtendtjes spelen. dit omdat hij hier verder niets heeft buitenaf, geen kindjes ofzo om mee te spelen. hij gaat ook nog 1 ochtendje naar de kdv dit wil ik nog niet opzeggen omdat ik toch hoop snel weer werk te vinden. (tevens betaal ik niets voor de opvang omdat ik in de wsnp zit, en we in principe nog minder te bestenden hebben als de bijstandouder, nl 95 procent van het minimum) anders zouden we hier voor 3 dagdelen 75 euro betalen, dus die 95 euro voor 2 kids valt reuze mee hoor,is heel normaal bedrag. hier is de 2de ook iets goedkoper, en ben je denk ik ook rond de 100 euro uit voor 2 kids 2 dagdelen met een normaal inkomen. maar het wordt er niet makkelijker op tegenwoordig. waar je naar moet kijken hebben ze een LRK nummer, die moet je nl invullen. zoja dan kan het. zo nee dan kan het niet ( geloof ik) Vagans zie mijn reactie, wij hebben dit officieel aangevraagt bij de gemeente, eeen hele stapel papieren in moeten leveren voor het goed gekeurd was.
@Vagans, dat ligt heel erg aan de psz-constructie in jouw woonplaats. In veel gevallen zijn er, net als bij ons, wel gesubsidieerde gemeenteplaatsen. Ik denk dat onze psz daar niet alleen in staat.
Ja je krijgt toeslag als de psz onder de noemer peutercentrum valt. Tenminste bij ons. Je betaald de psz naar inkomen en je ontvangt toeslag naar inkomen. PeuterPlaza
Hoi, hier is het sinds vorig jaar peuter dagopvang geworden. De gemeente subsideert het niet meer. alles blijft hetzelfde alleen betaal je nu voor opvang en kan je via de kinderopvang toeslag weer een deel terug krijgen, als je werkt (ook je partner ), of studeert. Ik zelf ben thuisblijfmoeder en heb hier dus geen recht op. Omdat mijn middelste zoontje zich erg verveelt wilde ik hem toch nog naar de peuterschool ( nu dus dagopvang ) doen, alleen was 125 euro een beetje te veel voor ons per maand. Ik heb de gemeente toen een mail gestuurd hoe dat nu zit voor kinderen waarvan een ouder niet werkt of studeert. Hierop kreeg ik het antwoord dat hun dan een percentage vergoeden. Het percentage hangt af van het inkomen. Wij moesten via de opvang organisatie een loonstrook en van allebei een ib60 formulier opsturen, en daardoor betalen we nu 40 euro en de rest betaald de gemeente. Helaas ben ik er zelf wat laat achter gekomen hoe het werkt want hij is al 3,5, maar gelukkig gaat hij 1 oktober beginnen. De organisatie heeft trouwens deze informatie ook, en kunnen dat gewoon vertellen. Teminste hier is dat wel zo Dus als het een peuter dagopvang geworden is kan je,mits je aan de voorwaarden voldoet, via de belasting kinderopvang toeslag terug krijgen. Anders zou ik eens informeren bij de gemeente Gr MB2005.
Mijn dochter heeft een verandering meegemaakt op de peuterspeelzaal. Eerst was het inkomsten afhankelijk en kwam ze 3 dagdelen spelen voor 50 euro per maand. Dit hoef je niet af te trekken was is een normaal bedrag. Echter werd het na een jaar peuteropvang is plaats van peuterspeelzaal omdat ze gingen samen werken met een kinderdagverblijf. Je betaalde opeens het zelfde tarief als kdv en kwam voor 4 ochtende opeens uit op 425 euro. Gelukkig kon ik het nu wel aftrekken maar betaalde wel voor dezelfde opvang ( 1 uur langer per dagdeel en Inc brood in de ochtend) 100 euro zelf en kregen de rest terug van de belasting.
Vind het trouwens een zeer slechte zaak. Kinderen van laag opgeleide ouders met een laag betaalde baan ( meestal) of kinderen van bijstand ouders of een werkende ouder kunnen nu nog heel moeilijk gebruik maken van de peuterspeelzaal omdat het haast onbetaalbaar is geworden. Voor veel van deze kinderen is een peuterspeelzaal geen luxe naar noodzakelijk.
Josien, ben jij meer of minder gaan betalen sinds de nieuwe regeling? Hier gaan ze nl ook overstappen en ik ben bang dat het dan erg prijzig wordt...
Waarschijnlijk omdat je een oud contract hebt ga je niet meer betalen en wordt het gecompenseerd. Komt er een Broertje of zusje op de crèche gaat deze wel het nieuwe tarief betalen. Eventueel wijzigingen van dagdelen krijg je ook nieuw contract
hier in de psz ook aftrekbaar omdat de gemeente het niet meer subsidieert voor 2 verdieners. hier hebben we in januarie een brief over gehad dat we kdv toeslag konden aan vragen. nu werk ik niet en krijgen ze voor mijn zoon wel een bijdrage en betaal ik het normale tarief van 20 euro voor 3 dagedelen
Jullie hebben allemaal een beetje gelijk. Het zit zo: Een psz kan tegenwoordig zich in laten schrijven als kdv. Dan moet de psz verlengde opvang aanbieden, vallen onder de wet op kdv en ingeschreven staan in het landelijk kdv-register. Deze psz moet dan dezelfde tarieven doorrekenen als kdv, gemiddeld 6,3euro per uur. Bij kinderen waarbij beide ouders werken kunnen dan kot aanvragen. Waar maar 1 ouder werkt kan dan niet. Aan deze kinderen worden lagere uurtarieven berekend (ong 2,75 per uur) en krijgt aanvullende subsidie vd gemeente. Deze situatie geldt alleen voor psz-en die bestuurlijk fuseren met een kdv. Dat een psz ergens mee in een gebouw zit maakt niks uit.