Hallo, Ik probeer alle voors en tegens van bevallen in het ziekenhuis of thuis op een rijtje te zetten. Dat lukt aardig maar ik vraag me toch nog iets af. Mijn zorgverzekeraar vergoedt een poliklinische bevalling zonder medische indicatie nml niet volledig. Mijn vraag is nu dus: wat kost een gemiddelde bevalling?
Vraag het maar goed na, want volgens de polis van mijn zorgverzekering zou ik een poliklinische bevalling ook niet helemaal vergoedt krijgen zonder indicatie, maar toen had ik gebeld en toen zeiden ze als je het minste aanvullend verzekerd bent krijg je het al helemaal vergoed... Nu heb ik een indicatie dus krijg ik het sowieso vergoedt. Ìk lees op internet: Als u vrijwillig kiest voor de poliklinische bevalling, kunt u van het ziekenhuis een rekening krijgen van 427,-.Pffff Dit wist ik niet... Maar natuurlijk krijg je wel iets ervan terug: Als u de originele rekening naar ons toestuurt, maken wij de vergoeding van 171,- aan u over. Het is ook mogelijk dat het ziekenhuis u alleen een rekening van uw eigen bijdrage ( 261,50) stuurt. bron: www.dsw.nl/int/PDF_Depot/Folders/DSW_Bevalling_2005.pdf (kosten van 2005)
Vraag het na bij je verzekeraar, want het verschilt per verzekeraar en per polis. Maar ik zou zeggen begin lekker thuis, heb het allebei gedaan en thuis beviel letterlijk beter En na de arbeid hoefde ik niet meer de auto in maar kon lekker blijven liggen.... heeerlijk!
Goed dat je voor jezelf de voors en tegens op een rijtje zet, ik zou een ziekenhuis bevalling alleen niet af laten hangen van de kosten (maar dat is persoonlijk natuurlijk). Het belangrijkste is dat jij je prettig en veilig genoeg voelt om de bevalling te 'doorstaan' en dat gevoel lijkt me onbetaalbaar.. Wanneer je kiest voor een poliklinische bevalling, zal je ook eerst thuis moeten beginnen, meestal mag je pas vanaf een paar cm ontsluiting naar het ziekenhuis. Ik geloof zelfs dat er geen garantie kan worden gegeven of er op dat moment wel een verloskamer beschikbaar is.. Succes met het maken van je keuze!
Dat is ook weer per ZH verschillend! Hier bij ons is dat wel zo nl. Als je hebt gekozen voor een bevalling in het ZH zonder indicatie dan schrijft de VK je in en dan heb je de zekerheid dat je in het ZH kan bevallen Heb idd ook al vaker gehoord dat de VK op het laatste moment nog ZHen moest gaan afbellen om te kijken of er plek was, dat lijkt me niks!
pff is dat zo duur??? ik moet in het ziekenhuis bevallen. We hebben een waterbed namelijk en je kan er niet achter langs lopen enzo.. je kan er alleen in gaan aan 1 kant.. En we hebben geen ruimte om een bed neer te zetten ergens anders.. Zal is bij mijn verzekering navragen of het wordt vergoed of een deel ofzo.. pfff
@bar Bij CZ krijg je het al helemaal vergoedt als je basis aanvullend verzekerd bent... Dus in de praktijk zal dat bijna iedereen zijn, want iedereen heeft toch wel iets van een aanvullende verzekering? Alleen is het ook weer per ziekenfonds verschillend...
heb net gebeld, ze stuurt een boekje op met allerlei info erin.. En ik moet alleen een eigen bijdrage betalen. de rest wordt vergoed
@bar, ja maar die eigen bijdrage is die 261 euro! dat had ik ook! en dat je zelf een waterbed hebt, maakt denk ik niks uit, want je kan ook een gewoon bed en klossen e.d halen, dusz dat zal wel geen reden zijn!!
wij zijn aanvullend verz bij achmea, maar ook daar word het niet vergoed. ( alleen bij de hoogst aanv pakket ) de kosten liggen hier rond de 500 euro voor een pol bevalling.
@klaasje9 hoe bedoel je gewoon bed halen?? Waar moet ik die laten dan? daar hebben we de ruimte niet voor want dan zou de hele huiskamer verbouwd moeten worden wil het bed erin passen.. Nou ik wil gewoon liever in t ziekenhuis bevallen. al dat gedoe thuis lijkt me niks..
Geluk bij een ongeluk...ik beval op medische indicatie in het ZH. We wilden toch al in het ziekenhuis bevallen, maar nu scheelt het ons ongeveer 450 euro. En ik heb een flinke aanvullende verzekering! Kan je nagaan wat het dus kan gaan kosten zonder indicatie.
ik had er ook al naar geinformeerd voordat ik zwanger was ivm de juiste polis af te sluiten. bij achmea als je 4 **** heb wordt alles vergoed, ook de eigenbij. van de kraamzorg.
@bar: ja ik snap je wel! ik heb zelf ook heel weinig ruimte, alleen kan jou verzekering er niks aan doen, dat jij een waterbed hebt, en wienig ruimte om er een gewoon bed neer te zetten! Zelf zou ikook liever in het zk willen bevallen, maar vindt 261euro tog nog wel duur, dus ga het nu eerst thuis proberen, en heb een 1 persoonsbed op klossen in de woonkamer gezet!
Ik heb het duurste ziekenfonds pakket van Agis, heb een tijdje terug ook geinformeerd en krijg me gehele ziekenhuis bezoekje gratis
Als ik dat zo hoor heb ik het echt goed bij CZ. Als je daar aanvullend basis verzekerd bent krijg je de poliklinische bevalling al vergoedt!!
Ik sluit me aan bij Bianc; ik ben zelf bij Zilveren Kruis Achmea verzekerd, met 4 sterren, dus de volle mep; mijn hele bevalling en ook de eigen bijdrage (a 3,50 euro per uur) van de kraamzorg worden vergoed. Ik heb mezelf heel goed laten informeren, vooral toen de ziektekosten dit jaar overhoop werden gegooid. Maar er zijn zoveel verzekeraars, dus je moet echt bij je eigen verzekeraar informeren en goed de polisvoorwaarden doorlezen! Want de verschillen zijn hier en daar groot!
Wat een verschil zeg per verzekeraar! Heb inmiddels bericht gehad van mijn verzekeraar (Azivo): Het antwoord is: Een (poliklinische) bevalling zonder medische indicatie in een ziekenhuis kost in 2006 442,50. In de basisverzekering is een vergoeding opgenomen van 173,- en dit houdt in dat u een eigen bijdrage heeft van 269,50. Indien u een AV-top verzekering heeft, kunt u aanspraak maken op een extra vergoeding van 115,- en blijft er een totale eigen bijdrage over van 154,50. Een (poliklinische)bevalling op medische indicatie wordt voor 100% vergoed. Moet zeggen dat het uiteindelijke bedrag me dus best meevalt. Vind inderdaad wel zoals Wendy1611 zegt dat je de keuze niet geheel van geld moeten laten afhangen. Dat het erom gaat waar je je prettig bij voelt. Maar toch maakt het voor mij de beslissing wel makkelijker nu ik weet dat het 'maar' 155 euro kost.
het is idd wel een erg groot verschil tussen de verzekeringen zeg! gelukkig valt het allemaal mee met de kosten van jou verzekering!! nu kan je gewoon doen wat je zelf wilt, thuis of ZH bevallen zonder aan de eventuele hoge kosten te denken!
CZ: Thuisbevalling 100 % vanuit de hoofdverzekering Poliklinische bevalling met medische indicatie 100 % vanuit de hoofdverzekering Poliklinische bevalling zonder medische indicatie Een (poliklinische) bevalling zonder medische indicatie in een ziekenhuis kost in 2006 442,50. Maximale vergoeding bedraagt 173,- Indien u een aanvullende verzekering Basis, Plus, Top of SuperTop heeft afgesloten, vindt volledige vergoeding plaats. Klinische bevalling (= ziekenhuisopname) 100 % vanuit de hoofdverzekering Kraamhotel 100 % vanuit de hoofdverzekering