Kosten psycholoog

Discussie in 'De lounge' gestart door Haje32, 22 dec 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lexie74

Lexie74 VIP lid

14 sep 2006
    9.364
    200
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    ik betaal 90 euro per sessie, dus ik vind 180 wel erg veel

2. Haje32

Haje32 Bekend lid

4 sep 2019
    582
    383
    63
    Vrouw
    Man heeft al gelijk gekregen voor 60 minuten direct en 15 minuten indirect. Dat scheelt al 170 euro ongeveer. De rest gaat de psycholoog nog naar kijken.
    Ik blijf het verbazingwekkend vinden dat hij standaard al 60 minuten directe tijd int, terwijl hij maar 45 minuten inplant. Vind het gewoon oplichting van de zorgverzekeringen als hij dat bij al zijn cliënten doet. Het is maar goed dat het systeem veranderd denk ik.

3. SydneyGirl

SydneyGirl Niet meer actief

Altijd goed om je rekeningen kritisch te bekijken (zo had ik een maand geleden een verwarmingsmonteur die ruim een uur langer had opgeschreven dan hij hier daadwerkelijk was geweest, en voorrijkosten waren apart in rekening gebracht dus dat was het ook niet), maar in dit specifieke geval is 60 minuten schrijven voor een gesprek van 45 minuten toch niet zo gek? De psycholoog ziet heel veel cliënten dus zal eerst het dossier er even bij moeten pakken ter voorbereiding op de sessie, hij zal na afloop notities in dit dossier maken; zo zit je al gauw aan 60 minuten werk voor een sessie van 45 minuten. Misschien dat indirect in dit geval nog andere werkzaamheden betreft en deze direct aan de sessie gerelateerde werkzaamheden als direct worden gezien?

4. SydneyGirl

Dit idd. Eur 95 per uur voor een universitair geschoolde, ervaren zzp’er is aan de lage kant (dingen als beroepsaansprakelijkheidsverzekering, verplichte lidmaatschappen beroepsverenigingen, permanente scholing etc zijn niet goedkoop ook al heb je verder relatief weinig kosten in de vorm van personeel of huur), laat staan voor professionals die een hele praktijk runnen.

5. Zomerbloem

Zomerbloem Fanatiek lid

19 mrt 2018
    2.122
    2.577
    113
    Vrouw

Het gaat ts niet in het uurtarief maar dat er méér uren in rekening worden gebracht dan nodig.

Als ik een uur werk krijg ik ook geen 2 uur uitbetaald. De psycholoog heeft al bekend 1 uur en 15 min te veel in rekening te hebben gebracht. De rest moest hij nog bekijken... Vind dat nogal wat

Haje32 en rijo vinden dit leuk.
  6. Asil

Asil VIP lid

14 nov 2018
    10.147
    9.750
    113
    Vrouw
    Wij idem, die van ons was 600

7. SydneyGirl

Als je het draadje volgt dan zie je dat dit geen reactie op TS is maar een ander forum lid die vindt dat eur 95 veel geld is voor een universitair geschoolde zzp’er. Waarbij MadelnUSA en ik aangeven dat dit in onze beleving niet zo’n gek uurtarief is.

8. artie

artie Fanatiek lid

27 sep 2021
    3.566
    3.902
    113
    Vrouw
    Ik betaal 60 euro per uur, 3 keer per 2 weken. En niks terugbetaald helaas, jammer dat dat in België nog altijd niet is... Gaat wel veranderen dacht ik, moet ik ineens tegoei uitzoeken.
    Een tijdje geleden had ik ook nog een psycholoog in het ziekenhuis, daar moest ik niks voor betalen maar die deed geen emdr.

9. Haje32

Haje32 Bekend lid

4 sep 2019
    582
    383
    63
    Vrouw
    Een psycholoog mag directe en indirecte minuten schrijven. Directe minuten is de tijd die je er ook echt fysiek bent geweest. Indirecte minuten zijn voorbereiding, administratie etc. Daar heeft hij 15 minuten per afspraak voor geschreven, dat zou kunnen dat kunnen we niet controleren natuurlijk. De directe minuten kloppen in dit geval niet. Zit dus verschil in de tijd die een psycholoog mag schrijven.

10. Haje32

Haje32 Bekend lid

4 sep 2019
    582
    383
    63
    Vrouw
    Dat laatste vind ik ook echt bizar. Wie weet doet hij dit bij iedereen.

De zorgverzekering is zo vriendelijk geweest om de rekening nog een maand extra op te schorten, zodat er voldoende tijd is om dit goed op te lossen.

rijo vindt dit leuk.
  11. SydneyGirl

In dat geval, niet zo netjes idd en ben dan ook wel benieuwd hoeveel meer zorgverleners dit zo aanpakken.

12. jojo85

jojo85 Fanatiek lid

14 okt 2012
    1.160
    497
    83
    Ik lees dat de psycholoog al heeft aangegeven teveel directe tijd te hebben gedeclareerd. Is dit dan uitloop geweest die hij niet mag declareren of heeft hij echt extra tijd erbij geschreven?

Ik wilde nog even reageren op die kosten van 95 euro per sessie als je niet bent. Meestal staat er dan een hoger tarief voor de intake en afsluiting. Anders zou het betekenen dat de psycholoog allerlei handelingen in zijn eigen tijd doet (dus onbetaald), want dingen als verslaglegging (ook na iedere sessie, daar is de indirecte tijd per sessie voor), behandelplan schrijven en afsluitende brief zijn verplicht. Ook is het heel normaal om nog even wat dingen erbij te zoeken etc, omdat vaak toch iedere behandeling weer wat anders is.

13. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.234
    6.094
    113
    Wij (paramedisch beroep) moesten altijd per kwartier declareren, dus 46 min wordt 60 zeg maar. Net als de huisarts standaard 10 min declareert, terwijl je soms nog geen 3 min binnen bent.
    Dus misschien dat de psycholoog dat ook zo doet?

14. Haje32

Haje32 Bekend lid

4 sep 2019
    582
    383
    63
    Vrouw
    Inmiddels te horen gekregen dat er zo'n 350 euro gecrediteerd gaat worden. Nog mooi opgelost in dit jaar.

Loufoque en rijo vinden dit leuk.
  15. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Maar in België is dat sowieso heel anders toch? Jullie betalen ook veel en veel minder zorgverzekering dan in NL volgens mij?

16. artie

artie Fanatiek lid

27 sep 2021
    3.566
    3.902
    113
    Vrouw
    Ja klopt, een heel stuk minder dacht ik, maar dan nog is ongeveer 360 euro per maand psycholoog wel veel, en ook niet mijn enige medische kosten helaas. Daar wordt gelukkig wel een deel van terugbetaald, die van de ziekteverzekering zien mij echt niet graag als cliënt denk ik :oops:

17. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Hier betaal je gemiddeld 230 euro per maand voor een basisverzekering plus aanvullende tandarts bijvoorbeeld en ook dan wordt de psycholoog niet volledig vergoed. Bij de meeste verzekeringen moet je zelfs de eerste 10 behandelingen zelf betalen.

18. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.178
    10.718
    113
    Huh dan maak je het wel heel bont hoor. Basis is rond 130 met vrije zorgkeuze, en de meeste aanvullende pakketten zijn een of enkele tientjes. Voor 150 tot 170 heb je al een heel aardig pakketje basis en aanvullend inclusief tandarts.

Mamavandrie34 vindt dit leuk.
  19. Loesje1988

Loesje1988 Fanatiek lid

24 nov 2019
    1.525
    1.563
    113
    Vrouw
    Dit is wel extreem hoog.
    Ik ben CZ top verzekerd met aanvullende tandarts en betaal 170 euro.
    Cz top is het duurste/meest uitgebreide wat er is bij cz.

20. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Dan heb je mazzel denk ik want alleen de basis en uitgebreide tandarts is bij cz al ruim 190 euro.

230 is helaas in deze tijden nogal vrij normaal hoor. Zeker als je van alles vergoedt wil hebben waaronder psychologen. Dan is 230 niet zo heel gek. En ook al is het 170 pm, dan nog is het 10x zo duur als in België.

Ik betaal trouwens geen 230 hoor, ik betaal geloof ik 150 of 160 euro bij CZ voor basis plus aanvullend(weet even niet welke maar geen top) en de uitgebreide tandarts ivm beugel van kind en dat is dan ook nog met korting van mijn werk.

Screenshot_20220102_090945_com.android.chrome.jpg

Deel Deze Pagina