Zelf schilderen

Discussie in 'De lounge' gestart door Yeuu, 31 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Yeuu

Yeuu Fanatiek lid

25 jul 2017
    1.434
    805
    113
    Vrouw
    Ik wil de slaapkamers een nieuw kleurtje geven. Eerst eraan gedacht het uit te besteden. Nu begin ik steeds meer te twijfelen of ik dit wel netjes (genoeg) kan.

Ik heb dit eerder gedaan wit over wit, maar nu wil ik graag een kleurtje. ik ben bang voor kleurverschil op de muur of strepen...
    Wat zeggen jullie? Proberen, heeft iemand nog tips dan? Of toch maar laten doen...

2. Afkes 10tal

Afkes 10tal Fanatiek lid

4 mrt 2013
    1.352
    737
    113
    gewoon zelf doen. Behalve kleuren als rood of oranje. dat is echt een hel. Maar alle andere kleuren zijn echt heel goed zelf te schilderen.

wij hebben een muurtje gedaan bij onze dochter en hadden wel iets meer verf nodig dan de gamma aangaf qua oppervlakte. dus mijn advies, iets meer verf dan je denkt nodig te hebben én kies een andere kleur dan roodtinten.

3. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Verven is echt prima te doen hoor. En dan is latex nog makkelijker dan houtverf ook.

Eerst even goed je muur bekijken of er voorstrijk op moet (meestal niet). En sowieso altijd 2 keer schilderen. Ook al staat er op de emmer latex dat het in 1 keer dekt. Twee keer is echt mooier en dan heb je geen kleur verschil of vlekken. Vaak lijkt dat wel zo als je bezig bent. De eerste keer schrik je je daar wezenloos van, denk je neeeeee dit komt nooit meer goed. Maar een dag later als alles goed droog is, dan zie je daar helemaal niks meer van. En is het met 2 keer schilderen mooi strak.

4. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Ow en koop latex die afwasbaar is! Dan kun je later eventuele vlekken gewoon met een sopje van de muur af poetsen! :thumup:

famofthree en Ysabella vinden dit leuk.
  5. rums

rums Niet meer actief

Koop een a merk verf. B merk moet je vaak meerdere keren overheen.

6. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    Gewoon zelf doen hoor. Uitbesteden is echt zonde van je geld. Vaak is het idd wel 2x nodig omdat het dan mooier is. Vooral als je kleur op wit wil doen dan zie je vrij snel dat het niet zo dekkend is als het merk beweerd. Zelfs met de a merken.

7. Torretjeee

Torretjeee Niet meer actief

Gewoon doen, in het ergste geval moet het nog een keer. Dan kan je het altijd nog een ander laten doen.

8. marina kl

marina kl Bekend lid

21 jun 2015
    649
    344
    63
    Gewoon doed idd! Is echt prima zelf te doen. Wat al eerder gezegd is, a merk is veel fijner en als je wil kun je voor "clean verf" van histor kiezen. Deze is vaak ook te mengen in gewenste kleur en kun je met sopje schoonmaken als er later vlekken op komen.
    Ik weet niet of je gladde muur hebt of met structuur verf, daar moet je je verfrol goed op afstemmen.
    Succes!

9. Noelle85

Noelle85 Fanatiek lid

8 jul 2013
    1.792
    493
    83
    Gewoon zelf proberen joh, wat is het ergste dat er kan gebeuren? Dat je het niet mooi vindt en alsnog het door iemand anders laat doen, jammer maar dan weet je dat gelijk voor een volgende keer toch :)
    Oh en investeer in een goeie roller en kwast! Niet alleen de kwaliteit van verf is belangrijk, als jij met een goedkope roller en kwast aan de gang gaat, dan zal het nog niet netjes worden ondanks goeie verf.

10. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Zelfs brandweerwagenrood ging hier goed.
    Wat je niet moet doen is halverwege de muur stoppen (in mijn geval omdat het eten bezorgd werd). Je moet nat in nat verven. Was de enige keer dat ik een blijvende streep had die ik niet weggeverfd kreeg.

Flink verf op je roller doen (koop niet de goedkoopste want die pluizen heel irritant)

11. Mien30

Mien30 Fanatiek lid

6 jul 2015
    1.714
    468
    83
    Vrouw
    Zelf doen!
    Er staan genoeg filmpjes op YouTube met tips.
    Koop een a-merk verf en een goede roller met stok en een kwast.

12. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.610
    8.359
    113
    Vrouw
    Wat is a merk? Ik heb perfection van de praxis (soort van huismerk) en daar kon ik overal alles netjes mee krijgen in 1 keer. Nu ben ik met Histor bezig en moet ik morgen nog een derde laag eroverheen doen.

@ts: Lichtere kleuren zijn een stuk makkelijker dan knal kleuren. Met een platte kwast kan je makkelijker nette lijnen trekken en met een plat niet te slap penseel kan je makkelijker de hoekjes strak krijgen. Verven is goed te doen als je er de tijd voor neemt.

13. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

5 mrt 2013
    4.611
    2.405
    113

Klopt, gewoon muur per muur verven!

14. fafa

fafa Niet meer actief

Ik heb de meeste van mijn muren gewoon met gamma eigen merk verf geverfd. Ik merk geen verschil met a- merken.
    Wat wel uitmaakt, wat hier eerder al is gezegd, is goed materiaal. (kwasten en rollers), dus bespaar daar niet op.
    De muur in onze slaapkamer is keizersrood, en die moest wel vaker dan 2x gedaan worden, maar ook dat kwam goed. Als het vlekkerig is, gewoon nog een keer eroverheen.

15. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Daar had je grijze grond verf onder moeten doen dan had het in 1x gedekt ;)

16. RachelleNM

RachelleNM Fanatiek lid

19 aug 2015
    3.329
    2.135
    113
    Vrouw
    Je kunt prima zelf schilderen! Kwestie van goed afplakken met een goede tape (die van Tesa zou ik aanraden) en bijvoorbeeld een Goudmeester roller (is een zeer goed merk!).
    Waarschijnlijk gebruik je een vachtroller voor de muur, een tip: plak er even wat afplaktape over en haal het er dan meteen weer vanaf. Hier blijven de pluisjes in hangen die los zitten. Zo komen de pluisjes niet in je verf.
    Gebruik ook een verfemmer met een rooster. Hierdoor kun je de verf goed over je roller verdelen waardoor je de verf ook goed kunt verdelen over de muur. Het beste is om de verf eerst over de muur te verdelen en er daarna verticaal over heen rollen. Zo krijg je het strakste resultaat. Gebruik niet teveel verf op je roller!
    Als je klaar bent met verven haal je meteen de tape weg van je muren.

En inderdaad zoals gezegd is: werk meteen heel je muur af. Laat het niet drogen, want dan krijg je een kleurverschil wat je never nooit meer weg krijgt.

In kleuren zoals rood en oranje zitten minder pigmenten waardoor je inderdaad iets meer verf nodig hebt wil je een goede dekking krijgen.

Voorstrijk gebruik je alleen als je een sterk zuigende muur hebt of een muur die juist minder/niet zuigt. Voor beide situaties zijn prima voorstrijken van het huismerk te vinden (bijvoorbeeld Karwei). Deze breng je aan met een blokkwast. Laat je in de winkel goed informeren hierover!

De meeste huismerken zijn prima voor de doe-het-zelver. Zeker als je een eerste keer gaat schilderen zou ik niet meteen voor een Flexa of een Histor gaan.
    Overigens is de Flexa Creations lijn ook wasbaar, al zou ik niet gaan staan lopen boenen en schrobben op je muurtje ;) Dan zou ik inderdaad een Clean pakken van Flexa (Histor heeft hier ook zijn eigen variant in).

Zo, heel verhaal :roflmao: Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het graag!

Deel Deze Pagina