Ik denk dat je het heel slecht kunt zeggen wat het kost. De eerste aanschaf kun je al eerder voor sparen en heb je 9 maand de tijd voor. Je kunt genoeg tweedehands dingen vinden dus je hoeft dat niet duur te doen. De maandelijkse kosten weet je nooit van te voren. Je weet niet of je een gemiddeld kindje krijgt of eentje met (medische) problemen oid. En wat je eigen wensen zijn. Natuurlijk kun je het zo duur maken als je zelf wilt, maar niet zo goedkoop als je wilt. Ze kosten nou eenmaal geld, die koters. Luiers, flesvoeding, voeding, luierdoekjes, kleding, schoenen. En nog veel meer. Maar je kunt het wel zo goedkoop mogelijk doen. Veel tweedehands doen. En later misschien wel speciale schoenen, groeispurt en weer nieuwe kleren terwijl je net nieuw gekocht had, een bril, een beugel, medische kosten.... Je kunt het niet overzien. Denk ook aan eventueel minder werken, opvang kosten, stookkosten, water.... Enz. Dus als je nu niet al enorm krap leeft, dan zal het vast goedkomen.
Tja moeilijk om te zeggen. Toen ze baby's waren betaalden we 400 euro opvang per maand, en 10 euro in de week aan luiers. Kleding werden we mee dood gegooid. En ze kregen bv. Nu betalen we 1200 euro opvang, maar is een oppas aan huis 8 uur per dag. Verder zit de oudste op zwemmen en zumba, de jongste op peuter dansen en peuterspeelzaal. Bij elkaar is 130 euro in de maand. Dan nog iets van 30 euro per kind aan kleding. En we hebben ongeveer 120 euro boodschappen per week voor ons gezin, dus zeg maar 30 euro pp. Wat ze aan stroom kosten weet ik niet, maar volgens mij niet veel, alleen de wasmachine draait meer door de kids. Dus ongeveer 250 euro voor 2 kids als we de oppas niet mee tellen.
ik werk 40 uur, 5 dagen, wisselende diensten, nacht avond ochtend, heb 1 kind, 3 katten, twee vissen en 2 honden waarvan 1 herder in de pubertijd, 8 maanden. Ik loop elke dag 2,5 uur met de honden, doe het huishouden en kook elke avond. Mijn vriend werkt 40 uur en helpt goed mee, gelukkig. Dus het kán wel.
Denk dat wij voor de tweeling (8maanden) ongeveer dit kwijt zijn: Flesvoeding 30,- p maand ze drinken 500 cc per dag nog waarvan 1 fles ook pap in gaat. Aan fruit, avond, snacks, drinken, potjes, vitamines enz enz denk zon 100,- Luiers en billendoekjes 50,- En dan geef ik denk ik elke maand zon 4 a 500 euro bijna uit aan kleding, speelgoed en/of dingen als wipstoeltjes/autostoel/flessen maar net wat er die maand nodig is. Denk dat het niet duur hoef te zijn wij maken het duurder als nodig is omdat het kan en omdat mama graag winkelt maar nodig is het niet. En nu gaat het met een tweeling ook aardig hard als je alles nieuw koopt want ze moeten alles tegelijk en we kunnen dus niks doorgeven!
Oei nu: 30 eur p m aan luiers 50 eur pm aan psz 5 euro aan billendoekjes pm 40 euro pm aan kleding/schoenen pm(dit wisselt en doe ik van kinderbijslag) Speelgoed alleen met verjaardag sinterklaas en kerst. Of t moet echt iets leuks zijn
Even ontopic maar: Dat vind jij pittig?? Serieus Ik ben alleen met 2 kinderen en heb 2 katten, konijnen, een hond die er een paar x per dag uit moet en 2 paarden waarvan er 1 zijn dagelijkse beweging nodig heeft. Oh ja, verder komt alles qua huishouden en boodschappen op mij neer EN ik werk daarnaast nog 31 uur. Pittig? Ja, soms wel. Vooral als ze ook nog eens gaan peuterpuberen of tandjes krijgen waardoor ik al maandenlang met 5-6 uurtjes slaap per nacht moet doen. Maar ik kom echt geen tijd tekort hoor.
Seriously?! Dan doe je toch iets niet helemaal goed lijkt mij. Ervan uitgaande dat je geen beperkingen hebt of ziek bent...excuses als ik daar overheen gelezen heb.
Beetje gemeen... Misschien kán de 1 wat meer dan de ander. Ik zou ook niet kunnen werken. Ben thuis voor de kids met 1 dag werk bij familie en verder wat voor school. Hoofd loopt me nu soms al om hoor van alle keuzes die je soms moet maken. Ik wil graag nog wat genieten van mn kids.
Beter jezelf goed inschatten dan dat je over een paar jaar een burn out hebt . Er zijn er genoeg die denken dat het wel jan. Beide fulltime werken, kind, hobby's, veel sociale verplichtingen. Maar de meesten breekt dat wel op.
Toen ik geen kinderen had dacht ik ook wel eens dat ik het vreselijk druk had met het huishouden en studie etc. Daarna dacht ik dat ik het druk had met 1 kind. Nu denk ik dat het af en toe best druk is met 2. Denk dat je er ook wel in groeit. Je gaat toch ook je prioriteiten verleggen
Wij hebben een 8-jarige. Zij eet uiteraard gewoon met de pot mee. Ze volleybalt, is 100 euro per jaar ongeveer, bijbehorende kleding en schoenen mss 25 euro per jaar. Abonnementen op Donald Duck, Kidsweek en TamTam, kosten weet ik uit mijn hoofd niet. Tien kinderfeestjes per jaar, eigen kinderfeestje. Schoolgeld is verwaarloosbaar (2 tientjes per jaar en schoolreisje). Peuterspeelzaal kost hier 60 euro voor 2 dagdelen. Kleding en schoenen meestal van kinderbijslag, koop geen dure merken, behalve qua schoenen, maar dan in een Duitse outlet, dus prijzen die lager liggen dan een Nederlands B-merk. Drogisterij-artikelen gaan allemaal op de grote hoop. Tja, en wat de baby gaat kosten...Ben nu 5 maanden zwanger en verbaas me over wat er allemaal te koop is en ook gekocht wordt. Omdat we geen tweede verwacht hadden, moeten we qua uitzet volledig opnieuw beginnen. Ben nu 38 en al 8 jaar moeder, en bekijk het geloof ik allemaal wat nuchterder dan menig nieuwbakken ouder. Mijn man (48 en nog nuchterder) noemt het de emofactor die flink uitgebuit wordt in de babywinkels. Kochten wij destijds nog een triptrap, nu gewoon een simpele IKEA Antilop van een tientje, die gebruikte wij bij onze oudste namelijk vaker dan de triptrap. Enige waar we echt niet op gaan bezuinigen is een goede MacLaren Quest buggy tzt. Flesvoeding tientje per week, potjes komen uit Duitsland. Luiers (Kruidvat of Pampers) koop ik altijd als ze in de aanbieding zijn op voorraad, heb ik nog nooit de volle prijs voor betaald. Doekjes halen we ook uit Duitsland: Natusan voor 1,25 per pak! Tja, en verder? We reisden altijd al veel en ver, nu met kind belanden we in de VS toch regelmatig in het niet goedkope Disney. Shoppen daar is overigens wel weer goedkoper... Je kunt het zo duur maken als je zelf wilt, maar zoals iemand hierboven al zei, onder een bepaalde grens kom je niet, en dat hangt af van welke merken je wilt gebruiken en wat je levensstandaard is. Die van ons ligt vrij hoog, maar dat kan gemakkelijk, dus leven wij ons leven, maar dat wil niet zeggen dat ik geld uitgeef aan babyspulletjes alleen omdat er een bepaald merk op staat. Degelijkheid en gebruiksgemak staan bij mij voorop. En dan kan een truitje van 2,99 van de Zeeman naast een spencer van S. Oliver hangen die 22 euro kostte...
ik heb altijd 32 uur gewerkt hoor ( in de zorg ook nog ) dus ben zeker wat gewent maar ben samen gaan wonen dus nu heb ik nog geen werken kunnen vinden... ben bij hem ingetrokken en hij woont in een andere plaats kennen elkaar al 8 jaar en sinds juni samenwonend dus...
nee hoor ik denk dat de rest van Nederland zich te druk maakt hun in leven... te veel willen en moeten... en lees mijn andere bericht heb altijd netjes gewerkt vanaf toen ik 17 was al nu 25...
Kijk zo denk ik er ook over ik wil kunnen genieten van mijn kids later en niet aan een andere over laten maar lekker zelf doen...
Te druk maken of wat uit het leven proberen te halen. Het is maar net hoe je het bekijkt. En mijn sociale leven staat wel op een laag pitje, maar dat heb ik er wel voor over.
Klopt dat is verschillend voor iedereen maar toch doen veel mensen een andere na en niet wat ze eigenlijk zelf willen...
Ik vind een dag thuis met baby vaak een stuk drukker en hectischer dan een dag op mijn werk... Daar kan ik tenminste rustig een kop koffie drinken terwijl die nog heet is. Maar even serieus: doordat ik drie dagen werk kan ik wel iemand anders mijn huis laten poetsen en als we geen zin hebben om de grote boodschappen te gaan doen dan laten we ze lekker bezorgen. Wat dat betreft geeft het wel extra ruimte voor ons gezin en kunnen we op de dagen dat we thuis zijn met de baby haar echt onze aandacht geven. Wat ik bovendien ook belangrijk vind: het voorbeeld dat je je kind geeft. Ik heb gestudeerd, heb een prima baan en werk ook voor mijn eigen ontwikkeling. Wat je zelf doet is veel belangrijker dan woorden en ik wil niet dat mijn dochter het later normaal gaat vinden dat je je als vrouw laat bezwangeren en vervolgens maar thuis gaat zitten om het huishouden te doen. Dan kan ik wel roepen dat ze haar best moet doen op school, maar ik kan veel beter laten zien waarom dat zo is: een leuke baan met een leuk salaris.