super bedankt allemaal voor jullie snelle reacties! Ik vind het fijn om dit te lezen! stelt me al stuk gerust... Om de kosten voor begin te voorkomen kopen af en toe al iets via marktplaats... scheelt lekker veel! Op onze zolder staat het veilig (komt nooit iemansd) en niet in de weg
heb het bij dit bedrag ook over babygym, rammelaars, speel en leer speelgoed zoals vormendoos, speelgoed met geluid, activiteitentafeltje, loopautotje, loopwagentje en ga zo maar door. omgerekend toch wel het gemiddeld 25 euro per maand. dan heb ik het niet eens over de kleine dingentjes zoals knuffelbeestjes, balletjes etc
mijn zoontje begon met maat 44/46 en zit nu in maat 80 met 7 maanden. dat zijn 7 maatjes gegroeit in 7 maanden. heb ook veel 2e hands en gekregen anders zou ik nog wel meer kwijt zijn dan 50 euro per maand. dis een gemiddelde maar heb tot nu toe eigenlijk wel iedere maand een nieuwe kastinhoudt kunnen aanschaffen. hierbij tel ik de schoentjes niet mee want dat is je eigen keus zolang ze niet lopen. verder koop ik de meeste kleding gewoon bij C&a en zeeman of in de uitverkoop bij duurdere winkeltjes. het 1e jaar is eigenlijk het duurst aan kleding juist omdat ze zoveel groeien. als je kind 1 seizoen doet met 1 maat dan zou het anders zijn maar dat is hier bij geen van bijde kids gelukt. mijn zoontje groeit wel erg extreem en snel helaas mijn zoontje was bij zijn geboorte 44cm/2740gr en nu 10250kg en 75cm. als mijn zoontje zo doorgroeit zit hij van de zomer in maat 92. weer 2 maten verder dus
Denk wel dat dat kan kloppen, afhankelijk van je omstandigheden. Kleding, luiers, kleding, vermaak (speelgoed, tutlapjes, etc) en kosten kinderopvang (buiten wat je vergoed krijgt).
Ik ben voor Lisa per maand ongeveer dit kwijt. 4 pakken luiers ( koop ze altijd per 3 voor 20 euro) kosten ongeveer 30 euro. 4 pakken billen doekjes per stuk 0,99 cent dus 4 euro. 4 pakken fles voeding, kosten 48 euro 2 potjes per dag, kosten 54 euro (meestal goedkoper omdat ik alleen in de aanbieding koop) Kleding, ik denk ongeveer 20 euro per maand tot nu toe, Word straks wel meer want dan is ze uit de maatjes die ik gekregen heb. En dan nog zeg 10 euro aan extra dingen zoals Liga, pap enz Speelgoed heb ik nog niet voor haar gekocht, hebben we allemaal gekregen. Dus ongeveer 166 euro per maand
Wowie 300 euro, dat is een hoop geld, maar je kan het net zo duur maken als je wilt. Wil je alleen merk kleertjes of koop je ze bij de Hema, zeeman of tweedehands. Luiers in de aanbieding kopen scheelt. Je kan potjes geven, maar je kan ook zelf maken en dan invriezen bijv. Veel succes!!!
ik zou ook echt zo gauw niet weten hoeveel ik uitgeef aan mijn kleine ventje maandelijks. t maakt me eigenlijk ook helemaal niks uit. al kost hij me 500 euro. Ik heb alles voor hem over.
Het is natuurlijk leuk om nieuwe babykleertjes te halen maatje 50/56. Ik heb me helemaal scheel gekocht. En wat blijkt. Hoevaak heeft hij ze nou aangehad. Hooguit 2 keer en het kan weer weg. Eigenlijk zo zonde dus om 10 euro bij de prenatal uit te geven voor een setje als het op mp voor 3 euro kan bijv. Als er bij mij ooit een tweede komt zal ik zeker via mp gaan snuffelen.
De kosten gaan wel verder dan kleding, luiers, melk, eten, verzorgingsproducten, babyuitzet, kinderopvang, verzekeringen en energiekosten, hoor (en daar zitten al een paar grote kostenposten tussen!). Het eerste jaar is misschien 300,- per maand gemiddeld, maar ik ben er van overtuigd dat het in de jaren erna alleen maar meer wordt. En na dat eerste jaar moet je wel verder met je gezinnetje, hè, dus die kosten moet je dan ook wel kunnen dragen en dus in beeld hebben. De eerste maanden heb je inderdaad niet veel speelgoed nodig, maar hoe groter ze worden, hoe leuker ze met speelgoed gaan spelen. En dan koop je toch eens een bal, een stapeltoren of een knuffelbeest. En met de eerste verjaardag zo'n loopkar of een fietsje. En tussendoor nog eens een leuk boekje, dvd of een liedjescd. Je kan het natuurlijk zo gek maken als je wilt, maar ook juist wachten op Koninginnedag en daar wat spul tweedehands kopen. Verder maak je kosten aan uitjes, want het is natuurlijk leuk om dingen met je kind te doen : misschien baymassage of babyzwemmen (+ zwemluiers en badpakje) een keertje naar de dierentuin (met benzine, parkeergeld, toegang, hapjes, souvenirtje), je wordt lid van de bibliotheek, etc. Ligt er sneeuw? Dan koop je meteen een slee en ook een warm dik pak, want dat is wel zo lekker voor je kleintje! Je pakt wat vaker de auto of de bus om ergens naar toe te gaan terwijl je zonder kind makkelijker fietst. En kan je kind eenmaal op de fiets, dan moet er een stoeltje + windscherm + poncho komen, en eigenlijk ook een mamafiets, want je oude fiets is niet helemaal optimaal om te bouwen tot dreumesvervoermiddel. En doe er dan meteen wat fietstassen op, want dan kan je tenminste makkelijk boodschappen doen met je kind erbij (tassen aan je stuur kan niet meer ) Je wil een keertje uit met je vriend/man of naar een feestje en je zal maar betaalde oppas nodig hebben. Of als vrienden of familie oppassen, dan geef je die misschien eens een aardigheidje cadeau. Gaat je kind lopen? Schoentjes! Dat kan ook goed aantikken en je kind zal maar aan een nieuwe maat toe zijn als de uitverkoop niets meer heeft wat naar je smaak is. Goedkope schoentjes zijn niet altijd goed, dus daar kun je niet altijd op bezuinigen, zoals je met kleding wel makkelijker (tweedehands) kan doen. Voor vakanties betaal je misschien wel meer, omdat je 'luxer' moet (huisje ipv tent, liefst op een vakantiepark waar wat leuks te doen is, want de hele dag de hort op is voor een dreumes ook geen doen). En vanaf dat ze 4 zijn moet je altijd tijdens de schoolvakanties in het dure hoogseizoen. Je huis verdient een upgrade: nieuwe wasmachine die meer / sneller / beter / goedkoper wast, een droger misschien, een groter vriezer zoat je lekker burgerlijk dingen in de reclame kan gaan kopen (jaja, je verandert echt door zo'n kind ). Een kinderfauteultje, want dat is voor de kleine ook zo leuk, een vloerkleed om lekker op te spelen, oh en de meubels die je al had die slijten dubbel zo snel. En wat kost een grotere auto waar de kinderwagen en de autozitje(s) in passen...? En dan nog maar te hopen dat je tijdens of na de zwangerschap geen fysio of extra gynaecologische zorg nodig had en je kind geen extra medische zorg nodig heeft. Oh ja, ook voor een 'gewoon gezond kind' koop je nog wel eens dingen bij de apotheek / drogist (vitaminedruppels, zoutoplossing, babyzetpilletjes, tandjesspul, etc.) En dat spul koop je niet via marktplaats Dat soort kosten komen er toch telkens ook nog bij. Je kunt het natuurlijk zo gek maken als je zelf wilt, of juist heel goedkoop proberen te leven, maar al met al tikt het toch aan. En het is nog leuk ook om geld aan je kind uit te geven! En als je kleintje iets nódig heeft, dan ren je al helemaal naar de winkel. Denk in ieder geval niet alleen aan de kosten voor de babyuitzet en kleertjes. En hoe groter ze worden, hoe meer ze gaan kosten, dat principe heb ik inmiddels wel ontdekt, dus verkijk je niet op de kostenopgaven van mama's met kindjes van een paar maanden. Ik wil niet eens weten hoe duur ze worden als ze op zwemles / sportclubjes / etc moeten, uitgenodigd worden voor kinderfeestjes, op schoolreisje gaan, schoolboeken voor de middelbare school moeten kopen, een beugel moeten, kleedgeld willen en een mobieltje, of willen studeren. Nou ja, je begrijpt wat ik bedoel En inderdaad de 'gederfde inkomsten' omdat je niet meer zo veel kan/wil werken als je eerst deed. Aan de andere kant bespaar je ook enorm op uitgaan / drankjes kopen / naar de film / uit eten, want daar kom je misschien minder aan toe (of heb je minder behoefte aan) dan vroeger
Wij betalen per maand voor 2dagen opvang 235 euro eigen bijdrage. Luiers koop ik altijd in de aanbieding 3=2 maar reken op gemiddeld 4 luiers per dag dus 120 per maand ongeveer is bijna 4 pakken (40 euro) Eten doet ze met de pot mee maar voorheen was dat nutrilon later aangevult met potjes (1x groente+1xfrutipotje) 2 euro per dag. Gem. per maand 60 euro potjes en 40 euro nutrilon. Daarbij komen nog de verzorgingsartikelen, kleine verhoging van verzekeringen, electra, water etc. Kleding heb je hoe dan ook nodig, zelf als je kiest voor goedkope kleding zal je toch met regelmaat wat willen aanschaffen. Schoenen zijn met gemak tussen 50 en 100 euro en heb je minimaal 4x per jaar nodig in begin. Ik vind wel dat eht vanaf hun 1e duurder word dan daarvoor. Al met al kom je er met gemak op denk ik zo.
Hoi hoi, moeilijke vraag hoor! Die kostencalculator gaf bij ons hele hoge kosten aan en dat valt op zich wel mee. Je kan het zo duur maken als je zelf wilt natuurlijk. Wij hadden bij Tim eerst dure voeding 13 euro per pak friso maar dat ging helemaal niet goed toen overgegaan op kruidvat en dat ging wel goed en dat kost geloof ik 6 euro per pak.Dus niet omdat het te duur was maar omdat het voor tim beter was. Potjes koop ik ook in de aanbieding. Maar heb nu een babycook aangeschaft kosten 118 euro maar kan alles stomen en hij eet zo goed als met de pot mee. Pampers in de aanbieding inderdaad meestal haal ik 6 pakken als je de aanbieding hebt van 3 halen 2 betalen. Verder speelgoed krijg je heel veel met verjaardagen en is echt een luxe (bij de ikea kan je heel leuk speelgoed kopen voor bijna niks) En kleertjes koop ik met de kinderbijslag en vooral niet teveel in het begin want ze groeien er zo uit. Bij H&m hebben ze maat 86/92 ideaal want denk dat hij straks tegen de herfst weer dezelfde kleertjes aan kan de broeken heb ik nu maat 86 die past hij waarschijnlijk niet meer in september dus daar maak ik (mijn moeder)leuke 3 kwart broekjes van voor in de zomer....nu is het niet zo dat ik het niet heb hoor maar vind het soms zo zonde om heel veerl geld aan kleertjes uit te geven als ze na 3 weken weer in de aanbieding zijn....dus ik struin de aanbiedingen meestal af... Valt allemaal best wel mee en lost zichzelf wel op als je kindje er eenmaal is! Groetjes lysanne
@chantico prachtig verwoord presies zoals ik ook denk. en ook ieder keer maar weer schrik van de kleine dingen. zoals nu me kleine heeft diaree de billen zalf gaat hard even een nieuw tube halen 11 euro lichter want ze kan niet tegen de sudocreme dus hebben we bepantene
Chantico jouw stukje klopt precies!! Het zijn juist de kleine dingen die het bij elkaar toch een stuk duurder maken dan je denkt!! Hier nu ook een populaire jongen van 8, slaat geen kinderfeestje over en voetbalt graag. Ik moet dus veel kadootjes kopen en omdat hij redelijk hoog voetbalt ook om de paar maanden een set nieuwe voetbalschoenen en trainingskleding om maar niet over de contributie te spreken en de daarbij komende kosten. "s morgens vroeg met d eauto naar de andere kant van het land voor een wedstrijd en ja daar wil je dan ook wel wat drinken. De middelste zit op zwemles en dat kost ook best een hoop geld. Schoolgeld moeten we ook voor beiden betalen. Ze blijven ook een aantal dagen in de week over op school als ik werk en dat kost ook geld. De jongste gaat naar een kinderdagverblijf, best hoge kosten en de oudste 2 gaan in de schoolvakanties ook 2 dagen naar de opvang. Af en toe wat leuks doen als naar de bioscoop of dierentuin. ze hebben alledrie een overlijdensverzekering. Zo maar eens ene paar extra dingen die ik kan noemen.
het eerste jaar vielen de kosten hier wel mee alleen voor de bevalling vond ik het duurste en nu voor de bevalling was ik aan kamer, kleren, geboortekaartjes en alles erop en eraan wel rond de 5000 euro kwijt als het niet meer was! en nu ben ik elke maand aan pampers, creme, eten, natte doekjes, shampoo, wasgel e.d. denk ik wel wat meer kwijt dan 300 euro en dan nog kleren kopen eerste jaar was het denk ik zo'n 200 euro per maand kwijt kleren niet meegerekend
Geloof dat de duurste week nog wel de kraamweek was haha.... Biefstukken waren niet aan te slepen en de apotheek en drogist hingen de vlag uit wegens topomzet!
Chantico heeft het zeker goed verwoord zeg ) De kleine kosten zijn er toch. Net ff snel een broekje en een slaapzak voor Lisa gehaald want ze was eruit gegroeid, toch weer 10 euro..
chantico: Je heb je best gedaan, wat een verhaal ben het er helemaal mee eens!!! Laats had mijn jongste waterpokken ik denk haal even spul ervoor. Koste 14,95 moest er gewoon om lachen ze weten toch wel dat elke moeder dat haalt en betaald als hun kind ziek is maar vond het wel duur.
absoluut geen 300 euro per maand!! baby uitzet hebben we bijna allemaal gehad, alleen kinderwagen niet. krijgen steeds geld van vader/moeder/opa/oma voor baby/verjaardag/kerst en steeds apart gelegd voor Fenne. verder dingen die je leuk vind om te hebben maar niet a la minuut nodig hebt als baby er is (zoals een speelkleed ofzo) als kraam cadeau vragen, evt mensen samen geld uitgeven. of vraag bonnen!! maak iig een lijstje zodat mensen die vragen wat je wilt hebben, je ook iets nuttigs kunt vragen. hebben zo de box gehad, en krijg deze week het speelkleed. kijk goed rond, vergelijk prijzen. een ledikantje bij de ikea kost bijv maar 35 euro. een commode kun je kopen, maar wij hebben een oud dressoir helemaal opnieuw opgeknapt en werkt ook prima. geboortekaartjes zelf ontwerpen ipv bij een drukker iets uitzoeken scheelt ook al snel de helft. verder als de baby er is: wij zijn per week ongeveer 1 pak melk kwijt a 7 euro, en 2 pakken luiers. aanbiedingen in de gaten houden, wij hadden ze voor 3 euro per pak, hoop ingeslagen. babydoekjes bij wibra/action oid kopen, zijn daar maar een euro. kleertjes veel gekregen, maar kun je zo duur of goedkoop maken als je zelf wilt. hier groot fan van H&M, prima kwaliteit voor de korte tijd dat ze het dragen. redden het qua kleding makkelijk van de kinderbijslag! als ze wat ouder zijn, groente en fruit hapjes zelf maken, investeer in een blender, haal fruit op de markt en kost je ook geen drol. daarnaast heb je natuurlijk nog marktplaats, hyves voor mensen die het moeilijk hebben enz. heb hier zelf nooit gebruik van gemaakt, maar kan wel goedkope leuke dingen opleveren. kinderen kunnen ook gratis lid worden van de bibliotheek/spelotheek, dus geef niet te veel geld uit aan speelgoed. vaak krijgen ze toch al veel voor sinterklaas/verjaardagen, en hier kun je het gratis lenen, en hebben ze meer afwisseling en ligt niet het hele huis vol. wij hebebn geen auto, dus dat scheelt een hoop. als je het niet gewend bent, is het geen probleem om met het openbaar vervoer te reizen. in brabant kost je dat zelfs maar 60 cent. kleine kinderen hoeven echt niet perse naar de dierentuin. de kinderboerderij is net zo leuk en gratis. geld voor oppas hoeft ook niet nodig te zijn, ruil met een vriendin/familielid met kinderen. deze week pas jij op, de week daarna zij. natuurlijk kun je zelf alles zo duur maken als je zelf wilt, maar kinderen hoeven echt geen 300 euro per maand te kosten. met het geld dat je zo bespaart, kun je weer de onvoorziene uitgaven (zoals medicijnen ed) betalen.