ons kostenplaatje is ongeveer als volgt, we hebben 2 kinderen dus de uitvaart verzekering staat nu op 43 euro... de spaarrekeningen zijn 50 euro per maand, kleding schat ik op zo'n 250 per maand maar dan is dat wel wat duurdere kleding dat kan je ook makkelijk met 100 euro redden of nog minder... de oudste eet al met de pot mee dus dat kost niet veel meer, wel drinkt ze nog pap in de fles smorgens dus dat meegerekent. de jongste gebruiken we nutrilon en rijstebloem voor dus dan zit je aan zo'n 14 euro per week. de fruit en groente potjes zijn 14 euro per week af en toe nieuwe spenen en flessen is 30 euro... pampers kost zo'n 20 euro per week. extra gas water en licht is 70 euro meer geworden per maand... verzorgingsproducten haal ik eens in de maand allemaal nieuw en dat is van zwitzal dus dat zal zo ongeveer 25 euro zijn... dan heb je af en toe nog de neusspray en de benodigde artikelen voor als ze niet lekker zijn.... een spaarcent achter de hand voor mocht er wat kapot gaan... de peuterspeelzaal kost 50 euro per maand... peutergym is 12,50 per maand.. onze oppas is 30 euro per keer... en dan heb je nog veel meer kosten zoals de eerste aanschaf van alle babyspullen.... wipstoel, kinderstoel, wandelwagen, reiswieg, maxicosie , box + kleden... kinderkamer, badje, speelgoed, fietsjes.... eigenlijk is het moelijk dit allemaal uit te rekenen per maand omdat veel dingen gewoon tussendoor gekocht worden als het nodig is... ik schat het met 2 kinderen met de basisbehoeftes dus zonder materiele dingen op zo'n 250 euro per maand....
oh, wij leven hier trouwens van 1 inkomen, ik ben thuisblijfmoeder. zodra de kids naar school gaan, ga ik ook weer werken, dus van dat inkomen worden dan de kosten voor school ed weer rechtgetrokken.
hoi, hiero ongeveer 40,- per maand aan melkpoeder 30,- luiers 15,- billendoekjes 5,- uitvaartverzekering 60,- gastouder eigen bijdrage 30,-boodschappen ( brood, groente en fruit) 150,- doordat ik minder ben gaan werken 40,- kleertjes/ speelgoed 20,- nuon omhoog gedaan ivbm meer stoken en wassen dus totaal 390,- mensen vergeten vaak dat ze minder gaan werken en ook bijv kinderopvang moeten gaan betalen... dat is dus dubbel meer geld kwijt.... en ik ben echt zuinig hoor en wij nemen maar 25 uur opvang per maand af.... dus wat betaal je wel niet als je 80 uur per maand opvang nodig hebt??? kruidvat pampers... doekjes in de aanbieding....kleertjes en speelgoed via marktplaats ,wibra ,zeeman en hema....ik denk dat 20,- meer aan gas water en electra betalen heel realistisch is gezien het feit hoeveel je wast en dat je toch iets meer stookt. voeding wel van nutrilon... en ze eet met de pot mee...2 stuks fruit per dag aanrappel en groente....brood, beleg... ik koop voor haar ook meloen en bramen , bambix enzo.... dat maakt die 30,- booschappen ik doe echt zuining... tjee.... sta er zelf gewoon van te kijken...ik ben maar 4 uur per week minder gaan werken en dat kost meteen ruim 150,- het kost toch aardig wat ja.... oja we sparen ook nog 50,- per maand...... maar daar kies je natuurlijk zelf voor... dat kun je ook laten.. en dan heb ik heti nderdaad nog niet over alle dingen die je in de loop van de tijd toch aan moet schaffen.. fietszitje... buggy ...slaapzakken in verschilende maten...ga zo maar door.... autostoeltje nu ze niet meer in maxicosi past.... er blijven gewoon dure aankopen komen.... straks nummer 2 en dan moet zij uit de babykamer maar dan moet zij toch meubeltjes voor in haar nieuwe kamer hebben.. tja kinderen kosten geld.... xxx jose
leuk topic: Mijn eerste reactie was: 300 euro?! das veel. MAar toen bedacht ik me dat voor het kdv (2,5 dag) al zo'n 200 euro per maand zelf betalen. gemiddeld 1 pak pamper per week: koop ik altijd in de aanbieding (3 halen 2 betalen) maar das toch zo'n 30 euro per maand. De doekjes koop ik altijd in een doos van 12 pakken: kost iets van 17 euro en doe ik lang mee. Dus pampers en billendoekjes ongeveer 35 euro per maand. Borstvoedig kost niks, maar moest wel een dure kolf kopen en flesjes en koeltasje. Potjes fruit/voeding of extra groente/fruit (wij wisselen potjes af met verse groente/fruit) is toch al snel 35 euro per maand. Kleding: tja, geen idee. We hadden heeeeel veel kleren als kraamcadeautje en het geluk dat ons meisje lang in kleine maatjes zat. Zelf weinig moeten kopen, maar stiekum een slaapzak hier en een jasje daar. En wat hierboven al stond: alle kleine dingetjes zijn samen steeds een hoop geld. Al die extra dure dingen komen er nog bij zoals: kinderstoel, groter autostoeltje, straks nieuw bedje, schoenen etcetc.
Jah indd, kinderen kosten geld en dat weet je ook al voordat je er aan begint, maar ik ga niet minder werken, dus minder inkomsten valt bij ons al af kwa kosten. Kinderopvang is bij mij dadelijk max 25 uur in de week, omdat ik zelf in de ko werk krijg ik nog een leuke korting! Dus ook dat scheelt, maar is ook afhankelijk van wat je terug krijgt gezien de lonen enzo! Verders rekening ik bij de maandelijkse "vaste" kosten niet die uitzet dingentjes en extra aanschafjes, want dat zijn dingen waar we flink voor gespaard hebben, maar ik was erg benieuwd of wij voor de maandelijkse "vaste" kosten gewoon normaal konden rondkomen zeg maar.... Super bedankt voor al jullie reacties, En meer zijn er natuurlijk altijd nog welkom
Mandii, wilde je even complimenteren met je positieve reacties op alle berichten van iedereen. Wanneer iemand zo'n vraag stelt komt het hier op zp maar al te vaak voor dat diegene bozig of negatief reageert als mensen iets schrijven wat de vragensteller niet wil horen. Bij jou krijg ik het gevoel dat je oprecht geïnteresseerd bent in de verschillende reacties, zowel die van mama's die zeggen 'het is duurder dan je denkt' als die van mama's die zeggen 'je kunt het zo goedkoop maken als je zelf wilt. Vind dat dat ook wel eens gezegd mag worden, dus bij deze: hartstikke fijn dat je zo positief reageert!
nouu 300 euro per maand is wel errrg veel moet ik zeggen!!1 ik ben hoogstens 80 euro kwijt. voeding nutrilon voor hongerige babys pampers billendoekjes zwitsal badproducten zwitsal potjes eten diksap groeipap liga fruit kleren koop ik niet elke maand anders ben ik wat meer kwijt maar dan kom ik nog niet aan de 300 euro bedenk wel dat je niet elke maand een fles badschuim hoef te kopen. daar ga je best lang mee. ook met billendoekjes. ik koop altijd de voordeelpakken voor een tientje. zo duur is een babytje niet hoor
over die kleine dingen die het allemaal eens tuk duurder maken: die kleine dingen hoef je toch niet elke maand te kopen? wij gebruiken hier ook bepantene en sudocreme maar dat gaat langere tijd mee . als ik zo een potje en tube 1 keer in de 2-3 maanden hoef te kopen hoorje mij niet klagen hoor. zo duur is dat echt niet. en geloof me wij zijn absoluut niet rijk maja wat is nou een tientje?
Als je echt alles wat met de baby te maken heeft meetelt (verder denkend dan voeding, luiers, verzoringsproducten en kleding), is er echt elke week wel wat, denk ik. De ene week moet je paracetamol kopen omdat de kleine ziek is (paar euro), de volgende week een traphekje (een paar tientjes), dan is de 'schoolfotograaf' geweest en is zo'n groepsfoto met de juffen toch wel leuk (tientje), dan heeft ze nieuwe slofjes nodig omdat ze uit de oude is gegroeid (paar tientjes), dan ga je babyzwemmen (paar euro), dan wil je een een mooie lijst voor om die supergave foto die je hebt laten uitvergroten (paar tientjes), dan hoor je dat ze op de opvang zo van vingerverven houdt, dus dat spul ga je ook voor thuis halen (paar euro), etc. Toegegeven: je bent niet verplicht om al die dingen te kopen, je kan het laten of het zo goedkoop mogelijk proberen te kopen. Maar wat het is: het is je kind, dus soms wil je ook gewoon dingen kopen. Al met al merk ik dat ik regelmatig iets echt nodig heb (zoals paracetamol, fietsstoeltje), dat ik regelmatig toch liever kwaliteit wil dan cheap of tweedehands (schoentjes, slofjes), dat ik mijn huis ook voor mezelf mooi wil houden dus soms kies voor duurdere alternatieven omdat ik er óók nog woon (traphekje, kinderstoel) of dat ik stomweg geniet van het genieten van mijn kleintje en haar leuke dingen gun (vingerverf). En ja, zo is er echt elke week wel wat. Het heeft er vast ook mee te maken dat mijn kind anderhalf is en veel meer doet (speelt met speelgoed, rent en klautert en dus goede schoenen nodig heeft, door het hele huis heen komt maar nog niet alle gevaren goed kan inschatten, etc) dan een kind van een paar maanden / half jaar. Dat kun je gewoon niet vergelijken, denk ik. Over een jaar is jouw lijstje van onkosten geheid ook een stuk langer dan je nu kan voorspellen!
Dankje wel! En het klopt, ik stel deze vraag niet voor niks en vind het fijn om eerlijke verhalen te horen. Liefs, mandy
Als ik om me heen hoor dan hoor ik alleen maar mensen die het allemaal mee vinden vallen, de kosten van een kindje. Natuurlijk krijg je er kosten bij, en ga je misschien achteruit in inkomen. maar als ik naar mezelf kijk, wij gaan veel minder vaak uit eten, op stap en goedkoper en minder vaak op vakantie dus daar bespaar je dan weer op.
onze baby uitzet (echt alles bij elkaar) was ongeveer 300 euro. we hebben dus een hoop tweedehands. daarnaast geven wij incl. kinderopvang per maand ongeveer 140 euro uit. valt echt mee dus, je bezuinigt idd op andere dingen, en kleren koop ik als de kinderbijslag er is. en wat ook scheelt: borstvoeding lukte hier niet maar flesvoeding van kruidvat is maar 6 euro. en ik geef geen potjes (euro per stuk) maar vers. heb laatst van 1 broccoli en een zakje aardappelen 11 porties eten gemaakt. kosten: 3 euro...
Ik hou het ook niet bij de kosten, maar weet zeker dat wij niet aan de 300 euro per maand zitten. Je kan het sowieso natuurlijk zo gek maken als je zelf wilt. Wij hebben geen kosten voor een creché en zijn denk ik 120 euro per maand kwijt aan ons kindje. 40 euro aan luiers, 20 euro aan fles voeding (drinkt nog maar 1 fles) en de rest aan kleertjes en overige dingen