Ik werk sinds anderhalf jaar in een strafinrichting in de welzijnszorg, ik zie regelmatig gedetineerden. Ik hoorde onlangs een collega zeggen dat zwangere vrouwen die in de gevangenis werken soms de hele zwangerschapsduur niet mogen werken, wegens gezondheidsrisico's. Heeft iemand ervaring hiermee? Wat kan er dan zo'n groter risico inhouden? Ik zie het namelijk niet echt zitten om de hele zwangerschapsduur op non actief te staan... Btw ik ben nog niet zwanger
Het gaat dan, bij mijn weten, vooral om het feit dat gedetineerden agressief kunnen worden. Is dat het geval op jouw afdeling, dan is je werkgever wettelijk gezien verplicht om je ander werk aan te bieden. Dan werk je bijvoorbeeld alleen op kantoor. Kan hij je dit niet bieden, dan mag je dus idd niet werken en kom je dus thuis te zitten. Volgens mij ga je dan ook voor 100% de ziektewet in, maar dat weet ik niet zeker, dat zou je eens na moeten vragen bij het UWV webcare team.
Het gaat idd om risico's tav agressie. Of dat wanneer de gedetineerden het weten ze je gaan bedreigen of iets dergelijks. Ook dat kan een grote inpact hebben. Je baas gaat dan vaak opzoek naar vervangend werk (op kantoor of iets dergelijks) of je draait bepaalde diensten waar je het minste risico loopt bijvoorbeeld. Volgens mij krijg je dan je normale salaris wel gewoon doorbetaald maar dat zou je even in de CAO moeten opzoeken.
Wel een ander beroep, maar ik werk met verslaafden en 90 % heeft ook een psychiatrische stoornis. Bij ons gebeuren er regelmatig heftige dingen op het werk, zoals bedreiging, mensen die door het lint gaan, en regelmatig moet de politie erbij aan te pas komen. En de hygiene is ook niet alles daar.. (van de mensen) nou ben ik wel overal tegen ingeent.. maar toch. Ik zit al vanaf week 13 thuis ivm hg.. maar toen het een periode wat beter ging wou ik wel graag wat doen.. maar mijn collega's en baas hadden allemaal zoiets van, blijf alsjeblieft thuis tot na de zwangerschap. En achteraf vind ik dat zelf ook een beter idee.. Hoe het in de cao staat weet ik niet.. Als zwangere ben je gewoon ontzettend kwetsbaar.. misschien kunnen ze een andere tijdelijke functie voor je regelen?
Als je daadwerkelijk zwanger bent en het gaat bekend maken, kan je tegen ide tijd voor jezelf ook bekijken hoe je je erbij voelt, je voelt je toch wel kwetsbaarder op bepaalde vlakken heb ik gemerkt. Daarnaast natuurlijk ook overleg met je leidinggevende, je werkgever is wel verantwoordelijk voor je veiligheid. Als er geen problemen zijn en zolang jij het ok vindt, lekker doen! En ondertussen wel nadenken over alternatieven, ik had het echt een straf gevonden als ik een half jaar niet had mogen werken.
Het is idd zo dat je werkgever vervangend werk voor je moet regelen. Het is niet alleen een kwestie van wat je er zelf van vind maar ze moeten bepaalde risico's uitsluiten (lullig gezegd; op het moment dat je trap in je buik krijgt, of trammelant met HIV besmette gedetineerde kun je je werkgever verantwoordelijk stellen voor het gevaar en risico voor jou kindje). Ik werk zelf bij de politie en mag ook werkelijk helemaal niks meer behalve op kantoor, en ja dat vind ik ook een echte straf maar ik probeer er maar het beste van te maken. Ik denk ook maar zo; ik zou het mezelf nooit vergeven als er iets met mijn kindje zo gebeuren om dat ik het ook kantoor te "saai" vind. En bijkomend voordeel dat je het vaak wat rustig hebt en dus meer van je zwangerschap kan genieten