Kosten voor school

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door RosaLynn, 31 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bri

Bri Niet meer actief

Ouderbijdrage is 310 euro per jaar. Dat is vrijwillig, maar als je het kunt betalen moet je dat ook gewoon doen (vind ik, en vindt de school ook). In dat bedrag zit ook een klein stukje ter compensatie van ouders met een minimuminkomen.

Dit is inclusief de tussenschoolse activiteiten; ze hebben en continurooster dus alle kinderen blijven tussen de middag op school.

2. koala28

koala28 Niet meer actief

Mijn zoon gaat nog niet naar school maar de bijdragen voor zijn toekomstige school zijn voor dit jaar.

€ 55,- ouderbijdrage
    € 52,50 aanvullende bijdrage voor o.a. schoolreis

Als je een van beide niet betaalt mag je kind niet meedoen aan de activiteiten die opgenomen zijn bij de bijdrage.

Daarnaast is er een verplichte overblijf van € 65,- (continuerooster).

Kosten voor evt. schoolmelk gaat via Campina.

3. hardloper

hardloper Niet meer actief

ouderbijdrage (vrijwillig, nouja...) 90 euro per kind
    schoolkamp (bovenbouw) 60 euro
    eenmalige aanschaf luizencape 10 euro (maar wat een geweldig ding!)

kindje 3 (andere school) 20 euro vrijwillige ouderbijdrage, en per kindje (14) een keer per jaar een cadeautje van ongeveer 2.50... (in totaal dus 14 cadeautjes, dus 35 euro)

4. hardloper

hardloper Niet meer actief

ohja, bij de eerste twee: pleinwacht is verplicht (continue rooster) maar mag je afkopen voor 45 euro.

5. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

@guppie: hoe krijg jij zo ver dat je kinders die luizenzak ook gebruiken? hier hangt elke dag gewoon de jas alsnog los aan de kapstok :(

6. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.268
    6.800
    113
  7. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.829
    19.166
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Hmmm, dat vind ik dan weer wel raar. Continuerooster, dus verplicht overblijven, maar dan wel moeten betalen. Daar zou ik niet zo blij mee zijn. Het zal vast voordelig zijn voor de ouders waaran de kinderen al meerdere keren per week moesten overblijven. Maar voor de ouders waarvan de kinderen niet overblijven, is het wel een extra uitgave.

Basisonderwijs is in principe gratis. Maar de meeste mensen betalen wel de vrijwillige ouderbijdrage. En je kunt eventueel kosten hebben voor tussenschoolse of buitenschoolse opvang.
    En niet te vergeten: je zult alles moeten vervangen wat je kind sloopt of opeet. (pennen, gummen, werkboekjes en dergelijke) Bij de meeste scholen krijgen de kinderen de eerste gratis. Als het stuk is, of zover kapotgeknaagd dat het niet meer werkt, moet je zelf zorgen voor een nieuwe.
    Voor sommige ouders een flinke kostenpost. :D :D

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    school mag je niet aanmanen en school hoeft ook niet te weten of jij het wel of niet kunt betalen, dat valt onder privacy.
    Ouderbijdrage is VRIJWiLLIG...school mag je niets verplichten.

Kosten zijn vaak een smoes...Google eens op 'hoe rijk is mijn schoolbestuur' en je zult zien dat veel sholen die beweren zo weinig geld t hebben, opmaken zat hebben!

Basisonderwijs in Nederland is GRATIS!!!

9. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Als een school een continuerooster invoert dat is het overblijven onderdeel van de schooldag...dan mogen ze er volgens mij geen geld meer voor vragen. Overblijven is dan namelijk verplicht, en een school mag ouders geen geld vragen voor iets dat op school veplicht is.

10. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

@dirksmama: mja je bent niet verplicht het te betalen maar zij zijn niet verplicht je kind met de extraatjes mee te laten doen.
    En dat zijn er bij ons beduidend meer dan gemiddeld dus vind ik het niet erg om te betalen :)

11. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.819
    3.344
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Hier is straks de ouderbijdrage rond de 90 euro. Volgens mij komt dit vooral door de bus die ingehuurd wordt om de kinderen naar het schoolzwemmen te vervoeren. Verder is er continue rooster, dus mogelijk kost dat ook wat? Ze nemen wel zelf brood mee.

Voor haar verjaardag krijgt ze straks de schoolspulletjes (trommeltje etc) .

12. koala28

koala28 Niet meer actief

Ach ja, ik snap wel dat het personeel wat er dan rondloopt ook betaald moet worden. Die doen het ook niet op vrijwillige basis.
    Ik vind dit nog wel meevallen qua bedrag. Op een andere basisschool in de buurt kost het € 180,- per jaar.

13. koala28

koala28 Niet meer actief

Nou ik heb even gekeken bij de scholen bij mij in de buurt en ik vind het ' vermogen' wat ze hebben knap tegenvallen. Ook als ik het verloop van de kosten en de terugloop van het 'vermogen' zie, dan snap ik wel dat ze bijdragen vragen voor bepaalde activiteiten.

14. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.829
    19.166
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ja, dank je de koekoek! Ik werk op een school van zo'n rijk bestuur. Nou, denk maar niet dat wij er iets van zien! Ja, een pasr jaar terug (toen die site net in de lucht was ;)) kregen alle scholen van het bestuur een digibord.

Maar een klemmend raam repareren zodat ik niet op eetafel hoef te klimmen voor wat frisse lucht?? Nee joh. Daar is geen geld voor! En zo kan ik nog heel veel voorbeelden noemen!

Voor een deel is dat trouwens wel waar, want dat opgepotte geld zullen we straks hard nodig hebben om mensen aan het werk te houden, als de leerlingaantallen nog verder teruglopen en de overheid steeds verder gaat bezuinigen.

Maar gebruik die reserves (want dat zijn het) alsjeblieft niet als reden op de ouderbijdrage niet te betalen. Dat bedrag wat je op die site ziet, is echt niet bedoelt voor schoolreisjes en tractaties, maar voor onderwijs.

15. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    :$

sorry maar hoezo verplicht? Wat nou als fulltime werkt moet je maar gaan betalen dan... krijg echt de kriebels van die dingen...

en ook dat verplichte overblijven... had ik mooi gevraagd wat ze dan deden als ik het niet betaal... mijn kind naar huis sturen?

Ik wil best wat betalen voor de extra dingen... maar geen 190 euro... kom op! Bij ons wordt het dus 25 euro plus schoolreiskosten en ik zal het dan ook gewoon betalen... en ik zal ook best helpen op school, leesmoeder ofzo...
    maar ga me niks verplichten want dan gaan me haren overeind staan...

16. Sarah84

Sarah84 VIP lid

21 jul 2008
    6.665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    Finn gaat naar een (wat vroeger zo heette) particuliere school. We betalen dus wat meer. Nog steeds is het vrijwillig en mochten we het niet kunnen betalen, dan kunnen we dat aanvragen en dan krijg je vrijstelling. We gaan €240,- per jaar betalen. Hierin zit alles wat je maar voor kan stellen. Schoolvoetbal, excursies, extra kunst en muzieklessen bij instanties en ga zo maar door.

Het is meer geld dan op andere scholen, maar ik heb wel eens van mijn vriendin gehoord hoe erg die bedragen kunnen oplopen!

En is het echt een school die past bij onze visie op onderwijs en werkt zoals ik ook graag op school zou willen werken als ik eindelijk mijn diploma heb ;)
    En voor goed onderwijs betaal ik graag iets meer. We zijn bij 5 scholen wezen kijken, maar deze gaf meteen het goede gevoel!

Mijn man heeft vroeger op dezelfde school gezeten, toen het nog echt particulier was. Mijn schoonmoeder betaalde toen zelfs nog meer, hoewel zij maar van een timmermansloontje rond moest komen. Maar het was het waard zegt ze!

Oh en ze hebben ook continurooster, wat ik wel prettig vind. Mijn man werkt onregelmatig, dus zou FInn de ene keer wel over moeten blijven als ik werk/studeer en de andere keer weer niet. Dat lijkt me verwarrend. Nu is het dus gewoon altijd met de hele klas.

17. luckybird

luckybird Fanatiek lid

2 sep 2009
    1.274
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat bedoel je met particulier? Als je maar 240 betaalt dan is de rest gewoon gefinancierd door de belastingbetaler lijkt me toch?

18. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.819
    3.344
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Tja, dat is iets waar je óók voor kiest, als je voor de school kiest. Ben je het daar niet mee eens dan stuur je je kindje toch naar een andere school? Ik zie het probleem niet zo.

19. popje

popje VIP lid

20 jul 2006
    7.339
    269
    83
    NH
    Bij onze dochter op school kijken ze naar je inkomen....
    Wij betalen per MAAND 40 euro voor 1 kind. Kind 2 is dan 30 euro per MAAND.
    Waarom het zo hoog is, ze zit op een vrije school

20. dreumesmama

dreumesmama Fanatiek lid

11 jan 2010
    1.723
    1
    0
    Wat een verschillen. Wij betalen 285 euro per jaar. Dit gaat ook naar inkomen. Ach als je gewend bent om dit bedrag per maand voor het kdv te betalen is het maar een schijntje toch?

Ook een continue rooster maar in onderbouw komt er een ouder helpen. Je staat verplicht 3x per jaar op het rooster voor overblij of pleinwacht.

Deel Deze Pagina