Kosten voor school

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door RosaLynn, 31 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. popje

popje VIP lid

20 jul 2006
    7.339
    269
    83
    NH
    Hier ook een continue rooster,
    Om de 7 weken moeten wij als ouders de klas schoonmaken op een vrijdagmiddag.
    Ook moeten wij de 5 dec cadeautjes zelf maken

2. Nelly

Nelly Fanatiek lid

5 mei 2006
    2.955
    1
    0
    Noord-Brabant
    #42 Nelly, 9 apr 2012
    Laatst bewerkt: 9 apr 2012
    We hebben een rugzak, broodtrommel, fruittrommeltje en drinkbeker aangeschaft.
    De ouderbijdrage is hier 12 euro per kind per schooljaar.
    Nu hebben ze in juni hebben ze een schoolreisje waar voor de kleuters een eigen bijdrage van 7,50 gevraagd wordt door de oudercommissie. Ik heb begrepen dat er om het jaar een schoolreisje georganiseerd wordt.
    Laatst zijn er schoolfoto's gemaakt. Een foto kostte 5,50, twee foto's 9,50 en als je alle foto's hield (setje van vijf) kostte dat ook 9,50. Dat gaat wel via de fotograaf.
    Overblijven kost met een abonnement 1,30 per keer, maar daar heb ik nog geen rekening van gehad. Annabel blijft twee keer per week over. Incidenteel overblijven kost o.b.v. een 10-strippenkaart 1,55 per keer.
    Tijdens het overblijven is er ranja of thee voor de kinderen, de rest moet je zelf meenemen.
    's Ochtends hebben ze in de klas een snackmoment, dan mogen de kinderen hun meegebrachte fruit en drinken nuttigen.
    Ouders wordt niets verplicht, maar wel gevraagd om mee te helpen bij activiteiten.

3. mama van ruben

mama van ruben Fanatiek lid

2 aug 2010
    1.094
    0
    0
    NULL
    NULL
    De ouderbijdrage bij ons is €26,50 per jaar. Daar zitten schoolreisjes, Sinterklaas, Kerst, Pasen, musical en dergelijke bij in. Zit zelf sinds kort in de ouderraad en merk nu wel dat er net alles van betaald kan worden. het laatste digiboor is vorig jaar bij elkaar gespaard met een sponsorloop. Waren sommige ouders niet mee eens, maar die 'zeuren' sowieso overal al over. Ouderbijdrage is wel vrijwillig maar gros betaald het wel. ZIjn bij ons een aantal jehova-ouders die maar een deel betalen omdat ze niet willen dat hun kind mee doet aan Sint, Kerst en Pasen, voor de rest betalen ze dan wel weer.

4. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Gisteren de rekening gekregen voor de ouderbijdrage. Het is 43euro per jaar, inclusief kleuterfeest (ipv schoolreisje) en luizencape enzo. Omdat m'n dochter later is ingestroomd, betaal ik een tientje minder.

Overblijven is een stuk duurder, 3 euro per keer en dan gewoon zelf eten en drinken meenemen.

5. mama van ruben

mama van ruben Fanatiek lid

2 aug 2010
    1.094
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat is best prijzig; wij betalen €1,50 per keer met eigen brood en drinken

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Besturen MOGEN helemaal niet van die hoge reserves hebben!

7. FEE88

FEE88 Niet meer actief

Hier ouderbijdrage 35 euro incl. schoolreisje kinderboerderij sintcadeau etc. Verder heeft hij van mijn ouders op zijn 4e verjaardag een tas met broodtrommel en beker gekregen... Overblijf is apart.

8. Young Flower

Young Flower Fanatiek lid

25 jul 2006
    3.369
    507
    113
    vlakbij Rotterdam
    hier is de ouderbijdrage 190 euro dit is incl. alle feesten, schoolreis, kamp en overblijven elke dag. Het is een montessori school en gebruik dat alle kids overblijven ivm continuiteit.

verder heb ik een brooddoosje, meerdere drinkbekers, fruitdoosje en gymschoenen moeten kopen.

luizencape verstrekt de school en wordt trouwens ook echt door alles ouders gebruikt

9. Laetitia

Laetitia Niet meer actief

structurele kosten basisschool:
    per feest: 5€ (totaal 25€ per jaar)
    overblijven: 15€ voor 18x overblijven. (hier krijgen ze dan iedere dag vers fruit bij het overblijven voor)

eenmalige kosten:
    2 lunchtrommeltjes (1 voor snack en 1 voor als ze moet overblijven) (6€ per stuk)
    2 drinkbekers (1 voor snack en 1 voor als ze moet overblijven) (7€ per stuk)
    ev. luizencape (hier niet aangeschaft)
    gymschoentjes (scapino 4€ voor balletschoentjes en 6€ voor gymschoentjes)
    (vanaf groep 3 ook gymkleren (t-shirt+broekje of balletpakje --> scapino 10€)
    schooltas (10 tot 20€)
    naamstickers voor op de div. spullen te plakken (13€ voor 50st.)

daarnaast hebben we ook regelmatig extra's.. dan wordt door groep 7/8 vanalles verkocht (paastakken, wafels, paaseieren, etc) om geld in te zamelen voor het schoolkamp. Deze extra's worden vaak gedaan tijdens het schoolfeest op de momenten dat de ouders aanwezig zijn. (ieder schoolfeest (sinterklaas, kerst, carnaval, pasen, etc) heeft een moment dat de ouders mee mogen "feesten")

hier gaat onze dochter trouwens naar een jenaplan-school.

10. Chillin

Chillin VIP lid

22 mrt 2007
    68.676
    902
    113
    Zorgprofessional.
    Belgische grens.
    Mijn dochter zit in de brugklas en ik was 186 euro kwijt,daarnaast spullen moeten kopen(schrfiten ed)23 euro.
    Hoef nu niks meer te betalen alleen als ze met de bus naar school gaat(4 euro heen&terug)maar met mooi weer gaat ze op de fiets.
    Ik zal je vast waarschuwen,op deze leeftijd is merkkleding en merkschoenen heilig!;)

11. Aszz

Aszz Niet meer actief

Uuh ouderbijdrage? Ik zal het eens opzoeken. De oudste zit al een tijdje op school, maar heb nog geen rekening of iets gezien.
    Het is een school met best veel geld, zamelt een hoop in via oud papier e.d.
    Maar ik zal eens in de schoolgids duiken, haha.

12. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Hoe hoog? Want elke stichting / vereniging mag gewoon reserves hebben en de maximale hoogte hier van is verschillend conform statuten en doeleinden.

Hier is de ouderbijdrage flink wat hoger maar dan betaal je ook maar één keer en dan nog vind ik het peanuts.

Luizenzakken zijn trouwens echte onzin.. Luizen zitten niet graag op koude kleding maar liever liever op warme hoofdjes :)

13. adi

adi Niet meer actief

Dit is niet (meer) waar. Sinds de invoering vd lumpsum is het gros van de overheidsbijdrage niet geoormerkt, en bestaat er geen terugbetaal verplichting. Van de besturen wordt nu verwacht dat ze een weerstandsvermogen opbouwen zodat ze voldoende 'vet' hebben om de bezuinigingen en teruglopend aantal leerlingen op te kunnen vangen.
    Daarnaast mag rijksfinanciering alleen besteed worden binnen de gestelde kaders door het ministerie. Er wordt jaarlijks gecontroleerd op de rechtmatigheid van deze bestedingen. Daar horen dingen als een schoolreis, ontslaguitkering ed dus niet bij.

14. blondi

blondi Fanatiek lid

3 sep 2010
    3.796
    1
    0
    Brabant
    Wat een verrassing. Ik dacht dat je 1000 euro per jaar kon gaan betalen ofzo. Vraag me niet waarom ik dat dacht.

15. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

@blondi: er is vast wel een school te vinden die dat graag van je krijgt...
    Maar basisonderwijs valt nog reuzemee gelukkig.
    Voortgezet onderwijs kom je al een heel eind in die richting...
    Schoolgeld, boeken, schoolspullen etc

16. blondi

blondi Fanatiek lid

3 sep 2010
    3.796
    1
    0
    Brabant
    @Saskia,
    alleen maar mooi, dan hebben we nog een paar jaar om flink te sparen!

17. bengeltje86

bengeltje86 VIP lid

6 jan 2007
    8.553
    0
    36
    renkum
    dit staat er op de school waar me zoontje heen gaat

De ouderbijdrage

De ouderraad vraagt een vrijwillige bijdrage van € 25,00 per leerling aan de ouders / verzorgers van alle leerlingen. Dit ter dekking van de kosten van activiteiten die worden georganiseerd, zoals Sinterklaas, kerstfeest, paasfeest en sportdag.
    Voor de schoolreis wordt een extra bijdrage gevraagd. De ouderbijdrage wordt gevraagd, geïnd (eventueel via een jaarlijkse machtiging) en beheerd door de ouderraad. Het gehele bedrag komt rechtstreeks ten goede aan de kinderen.

18. lovelymom

lovelymom Fanatiek lid

30 nov 2011
    3.798
    0
    0
    nou sorry maar ik liep er op de middelbaar ook gewoon goed uit zonder merk, ze zullen dus geen merkkleding krijgen omdat ze er anders niet bij horen
    tenzij ze er zelf een krantenwijkje voor gaat nemen

19. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.380
    36.248
    113
    Hier 25 euro per jaar aan ouderbijdrage en daarbij komen nog de kosten voor het schoolreisje.

Wat betreft scholen die genoeg geld hebben, ze zijn er vast, maar ook genoeg waarbij het krap is. Zo is mijn moeder onderwijzeres en die koopt regelmatig zelf boekjes/knutselspulletjes voor kinderen in de klas, omdat daar gewoon geen budget voor is.

20. Angela2009

Angela2009 Niet meer actief

Mijn zoontje gaat in september naar school maar zou me god niet weten wat de ouderbijdrage is. Kan het niet op de website vinden of in de schoolgids.

Ach het zal vast niet zoveel zijn en als je KDV kosten gewend bent dan is 1 keer per jaar altijd beter dan per maand ;)

Overblijf kost wel 2,40 per keer en dan krijg je gewoon een pasje waar je geld op kan storten en daar wordt het vanaf geschreven.

Deel Deze Pagina