Vind t nu wel eng.......

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Loe, 14 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Loe

Loe Niet meer actief

Ik heb een aantal weken geleden na een half jaar dubben zelf vroeg.hulp ingeschakeld voor ons zoontje. Hij is zes weken te vroeg geboren, deed alle motorische dingen (staan, kruipen, zitten, lopen) veel later dan gebruikelijk. Op dit moment brabbelt hij vooral (de hele dag door) en kent een aantal woorden die hij gebruikt (in, uit, aan, uit, af, bal, papa, mama, opa, oma, ja).

Los lopen lukt niet, zijn linkervoetje staat erg veel naar binnen geleund, het linkerbeentje is ook wat korter. Kinderfysio heb ik ook zelf ingeschakeld, die ziet een probleem. Morgen naar onze kinderarts en vandaar waarschijnlijk door naar de orthopeed. Fysio denkt aan een probleem in de enkel, goede flexie is niet goed mogelijk in het voet.

L. loopt stijf en met de voetjes naar buiten gedraaid. Het is een vrolijke, pittige, lieve jongen met veel aandacht naar andere kinderen en zij vinden hem vaak ook leuk.

Maar hij komt qua uiterlijk ook en doen en laten wel over als een grote baby......

Hij staat zelf, loopt rondom de tafel, loopt aan de hand, gaat er met zijn kar vandoor, kan goed zelf spelen, houdt van boekjes.

En toch........... heb ik het idee dat er iets niet goed is. Ondanks dat hij heel licht is (haartjes nog niet zo veel aanwezig, blond en blond wimpers en wenkbrauwen) zie ik bij andere kinderen van zijn leeftijd meer peutertjes in het uiterlijk. Haast kleine kleutertjes. En hij lijkt echt een grote baby.......

Nu was de afspraak vanochtend met de trajekt.begeleidster. Zij zag hem ook qua uiterlijk als grote baby, en zo'n beetje als anderhalf. Motorisch loopt hij achter, misschien grotendeels door het voetje/beentje. Komt het door de zes weken prematuurheid en omdat hij de eerste zes maanden niet veel gedaan heeft. Maar misschien ook niet. En loopt hij geheel achter. Misschien loopt hij zelfs mentaal wel achter. Ik weet het niet. Maar ik ben wel heel bang nu. Na lang wikken en wegen heb ik de hulp ingeschakeld en langzamerhand gaat de bal rollen. Rollen, waarna de bal uitrolt met de uitslag, en de oorzaak. De beoordeling van onze zoon.

En ik wil het eigenlijk niet weten. Ik wil liever niet onder ogen zien dat hij 'anders' is. Maar we moeten. Voor hem. En voor onszelf. En vandaag is het hele circus begonnen. Ik vind het eng.:(

2. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

mja als ik hem vergelijk me tmijn dochter zie ik inderdaad wel wat verschillen met onze dochter op die leeftijd...

daarentegen was die heel vlot met alles.

hoop voor jullie dat het mee valt :)
    wilde je dus vooral heel veel succes wensen en sterkte waar nodig!

3. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

ik snap je zo goed TS, echt heel goed..

Het traject is niet leuk, maar WEL het aller aller beste voor je zoon mocht er iets uitkomen en aan de hand zijn

Nu krijg je alle hulp die nodig is om hem en jullie verder te helpen waar nodig.

Hier is het de aller allerbeste stap geweest in het leven van ons zoontje

Zoontje leek ook wat jij noemt een ''grote baby''. aangemeld bij vroeghulp van MEE, en toen is het balletje gaan rollen. uiteindelijk op een KDC uitgekomen en na ruim 6 maanden ''oefenen'' was zijn IQ 55, dus een zeer grote achterstand volgens hun. Weer 1 jaar later ( nu) is zijn IQ 75!!! echt gewoon 20 IQ punten in 1 jaar omhoog gegaan, dat had never nooit iemand kunnen denken.

Als we er niks mee hadden gedaan en hij geen hulp had gekregen, was zijn achterstand misschien wel van IQ 55 naar IQ 50 gegaan of erger, aangezien kindjes met een achterstand driedubbel zo hard moeten werken om niet nog verder achter te raken, maar wat ''inhalen''

Nee, hier is het verreweg de beste stap ooit geweest.
    Je moedergevoel laat je vaak niet in de steek.. mensen om mij heen zeiden '' och, hoort erbij, geen zorgen om maken'' ook het CB zei verder weinig, maar toch zelf hulp ingeschakeld.

Nu zit hij 4 dagen per week op het KDC en krijgt hij dagelijks logopedie, fysio, ergo, speltherapie, muziektherapie, snoezelen, etc.
    Hij zit nu in een schoolvoorbereidend groepje en gaat met zijn 5 of naar speciaal of zelfs naar gewoon onderwijs :D

4. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

TS wat schrijf je dat mooi. De liefde spat er af. Het is moeilijk om er aan te moeten maar het is werkelijk het beste wat je voor jezelf en vooral voor je kind kunt doen.
    Vanaf hier wens ik jullie allemaal veel sterkte en geluk. Vergeet niet te genieten van je kleine man want in welke vorm liefde ook komt.. het is onbetaalbaar!

Succes!

5. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    ik snap je helemaal...dat knagende gevoel...dat stemmetje in je achterhoofd wat blijft zeggen iets klopt er niet....en dan dat traject in...pff dat was eng zeg.

maar wel het beste wat ik ooit heb gedaan! Door dat ik niet mijn kop in het zand stak maar hulp vroeg is het nu misschien mogelijk dat mijn dochter over een tijdje naar een gewone school gaat!! Dat had heel anders kunnen zijn zonder begeleiding enz.....Ze had ook stil kunnen blijven staan, want wat ze op haar speciale school allemaal hebben bereikt had ik nooit in dat tijdspannen zelf kunnen doen!!

Dus heel goed dat je de stap hebt genomen meis, en sterkte! Als je ooit eens iets wilt vragen ik wil best antwoorden hoor, voor zover ik dingen weet enz. Hier op het forum zitten ook veel meiden met ervaringen enz.

En mocht je er zin in hebben, ik heb wat van mijn ervaringen op geschreven in mijn blog..... Niet helemaal hetzelfde als jouw situatie, maar misschien heb je er wat aan.........

Dikke knuffel!!

6. Loe

Loe Niet meer actief

Bedankt voor jullie lieve reacties. Heb geen rust vandaag. Weet niet wat ik moet denken.:(
    Antares, wat een geweldig nieuws zou dat zijn. En wat een prachtig blog heb je. Kan niet anders he als het over zo'n kanjer gaat! ook wij komen uit de MMM en nu gaan we er weer terug in.

7. Dibo80

Dibo80 Lid

15 jun 2012
    31
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik begrijp je gevoel ook helemaal. Wij zitten momenteel ook in de molen met onze zoon. Ik vind het zo eng allemaal, ben bang voor wat er uit zal komen. Ook ik voel vandaag veel onrust en verdriet. Het is net een achtbaan waar je in zit alleen duurt de rit veel te lang. Allerlei vragen spoken door mn hoofd, hoe groot is de achterstand, gaat hij dat inhalen, mijn zoon praat ook nog niet en ook daar maak ik me zo druk om, hij is nu bijna 2,5 jr. De positieve verhalen van de andere moeders hier stelt me ook echt gerust, zo kan het dus hopelijk ook gaan met onze zoon.

@daantje mag ik jou wat vragen? je hebt het over een kdc, dat is toch niet hetzelfde als een mkd? de orthopedagoog gaf aan dat er vermoedens van ass zijn met een grote spraak en ontwikkelingsachterstand, ze had het over een instelling waar ze gericht aan de slag gaan met kinderen waarbij ass vermoed wordt, daarop vroeg ik of ze een mkd bedoelde dat was niet zo en ze zei dat het niveau op een mkd hoger ligt dan waar mijn zoon naar toe zou moeten, allemaal heel verwarrend als je er niet zo in thuis bent, in ieder geval zitten we ook al in het traject met integrale vroeghulp, hoop zo dat we een passende plaats voor hem kunnen vinden hoop dat je mij wat uitleg kunt geven

8. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Ik ben ook zelf hulp gaan zoeken voor mijn zoontje waar zowel ik als kdv en Cb achterstand Zagen. Nando is geboren met nekklachten en huilde heel de dag. Na Fysio en helmtherapie konden we deze piriode na 1 jaar afsluiten. Hij wilde nooit op zijn buik liggen en kon hoofd niet optillen, sloeg kruipen over maar liep wel met 12 maanden. Houterig en valt veel. Verder is hij nu 3 jaar en valt nog steeds vaak, loopt op tenen, heeft geen balans en kan dingen als fietsen, voetballen nog steeds niet. Ook zijn spraak is als van een dreumes en begint sinds kort met zinnetjes van 3 à 4 woordjes maar slecht verstaanbaar. Nu zijn we bij het audiologisch centrum geweest en inderdaad een achterstand van 6 tot 12 maanden. Hij gaat nu wel ineens Goed vooruit dus dat is positief. Logepedie start hij vrijdag mee en ook opnieuw fysio vanaf volgende week. Uit de Screening bij Fysio bleken verzwakte spieren de oorzaak. Hij heeft er gewoon de kracht niet voor. Dood verzwakte spieren werken ook zijn mondspieren niet goed waardoor zijn spraak slecht is. We moeten nu 12 wk Fysio volgen in de hoop dat het beter gaat met zijn spierkracht etc. Is dit niet het geval moeten ze gaan kijken naar de oozaak van zijn algehele spierzwakte. Achteraf gezien heeft hij al last van zijn spieren vanaf zijn geboorte en was het toen ook niet alleen een verkorte nekspier. Ik baal er van dat we pas rond 3 jaar er achter aan zijn gegaan en het elke keer maar goed prate voor mezelf als ja hij is gewoon wat langzamer bijv. Ik hoop dat hij vooruit gaat met Fysio en Logepedie want anders wordt me kleine ventje binnenste buiten gekeerd. Ken dus je ongerustheid en weet hoe het is om onzekerheid te hebben over de toekomst. Toch heb ik besloten er niet te veel bij stil te staan, hem te behandelen als een gezond kind en te zien wat de toekomst brengt. Er het beste van maken meer kunnen we niet doen en hopen op het beste en rekening houden met het ergste. Succes

9. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Slim is mijn zoontje trouwens wel, begrijpen doet hij alles en mentaal doet hij het prima. Het is hier vooral lichamelijk en motoriek en spraak die achterlopen

10. bereke

bereke Niet meer actief

Lieve Loe, ik duim voor je flinke ventje! Hopelijk zit je gevoel fout en valt de uitslag heel goed mee. Maar wat er ook mag uitkomen, L blijft L.: een super lief zoontje, een wondertje.

Dikke knuffel!

11. trotsemammavan1

trotsemammavan1 Actief lid

27 apr 2012
    293
    0
    16
    Meid ik wil je even een groot compliment geven, het vragen om hulp is het moeilijkste wat er is.

Ik kan erover meepraten, twee jaar geleden ook de stap naar intergrale vroeghulp gemaakt. Altijd al (vanaf baby) het gevoel gehad dat mijn dochter anders was dan anders. Toen via Intergrale Vroeghulp en een kinderdagcentrum de diagnose gesteld werd van een stoornis in het Autistisch Spectrum was ik niet verbaast. Even slikken geweest natuurlijk maar eigenlijk wist ik het al wel.

Nu is ze 4 jaar oud, zit op de goede plek op een cluster 4 school en gaat het beter dan ooit. Veel hulp op ons heen en de beste kansen voor m'n dochter.

Meid, hou vol en ik hoop dat het duidelijk wordt waar zijn uitdagingen liggen en dat ze met de juiste hulp een flinke stap jullie en jullie zoon vooruit kunnen helpen!

12. Loe

Loe Niet meer actief

Vandaag bij de kinderarts geweest: ze weet dat ikniet snel om hulp vraag, liever geen bemoeienis. We werden snel binnengelaten. Gezien dat ons ventje GEEN grote eter is en nu 91.5cm en 16.1kg is, wilde ze hem ook testen op een syndroom. Ik ben even de naam kwijt, maar weet zeker dat hij dat niet heeft. Hele typsiche gelaatstrekken hebben al deze kinderen, hij heeft die niet.

Verder liep de taal ook achter, nav mijn eigen verhaal. Hij mag dus naar een VVE speelzaal. Meteen daar ook nog thuis achteraan gebeld want hij mag komende maand al beginnen. en hij vindt de omgang met andere kinderen zo leuk en leert ook veel op een dagopvang. Morgen word ik daarover teruggebeld.

Verder inderdaad het voet/enkel/beentje. We krijgen een oproep voor de orthopeed met spoed. Die krijg ik thuis, evenals een oproep voor een logopediste en een revalidatiearts.

Poe. Erg aardig en super helemaal natuurlijk dat ze ons zoveel heeft geholpen. Maar nu moet ik er nog aan wennen. Zal wel een fikse drukke agenda opleveren voor ons manneke.

Ik moet het allemaal even laten bezinken. Mentaal, daar kon ze trouwens nog niets over zeggen.

Mijn hoofd zit vol. We hebben er maar een ijsje op gehaald. Lekker gesmuld heeft hij.

13. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Wilde je even een hart onder de riem steken voor deze dappere zet!
    Goed dat jullie nu ook zo snel geholpen worden en dat hij deze maand al kan starten op een VVE speelzaal...

Jullie hebben een prachtig mannetje!

14. Loe

Loe Niet meer actief

bedankt voor je compliment. Hierbij een foto van mijn vrolijke bijna peuter, mijn 'koekie':
    ps. ik HOOP dat er plaats is op een VVE psz, ik weet het nog niet, hoor het morgen.

15. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

#15 Romy1979, 15 aug 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 aug 2012
    Goed dat je de stap hebt gezet! Ik herken je gevoel wel hoor. Mijn zoontje heeft me nog nooit mamma genoemd, dat vind ik soms best verdrietig.
    Dus wij zitten nu ook in een soort van molen ivm mogelijke ass in combinatie met het niet praten. Taalbegrip is wel enorm goed.

Maar sinds deze week zegt mijn zoontje wel maan en dan wijst hij naar boven. Zo trots ben ik dan!

Maar jij hebt ook een prachtig manneke! Wat een vrolijkheid.
    Ik ben benieuwd hoe eea gaat lopen. Ik zal je topic volgen.

16. ChilllayD

ChilllayD Actief lid

27 jun 2012
    256
    0
    0
    Den Helder
    Inderdaad goed dat je die stap hebt gezet!
    Hier is het eigenlijk andersom gegaan bij mijn dochter. Vlak na haar geboorte merkten de artsen op dat haar voetjes niet 'normaal' stonden. Erg bol en wat krom en haar ene beentje is wat korter en haar heupjes stonden scheef. Ook kreeg ze in de eerste weken een afgeplat hoofdje aan 1 kant en was er sprake van een helmpje dragen. Dan stort je wereld dus echt keihard in.
    Om het verhaal niet al te lang te maken, haar hoofdje is gelukkig binnen 6 maanden weer bijgetrokken. Wel heeft ze 1 jaar lang fysio gehad (aan huis, heerlijk!) 3x in de week en wij moesten meerdere keren per dag oefeningen doen, zo zwaar! Meerdere rontgen foto's laten maken en haar heupjes zijn uiteindelijk onder de norm gekomen, ze was dus 'goedgekeurd'. Ze had ook een achterstand, heeft nooit rechtop kunnen zitten voordat ze ging staan en lopen deed ze pas met 18.5 maand. En dan nog maar kleine stapjes. Ze is nu net 2 geworden en loopt nu best goed al merk je dat het ene beentje/voetje wat meer 'bungelt'. Na 1 jaar fatsoenlijk lopen mogen we weer terug op controle bij de orthopeed. Ze past ook geen 'standaard' schoentjes. Hele hoge wreef. Het trekt nu iets bij..... afwachten nog voor ons.

Ze heeft het overigens niet van een vreemde. Ik heb zelf een scheef gegroeide/gekantelde bekken en 1 iets korter been. Heb 10 jaar met zooltjes gelopen alleen dat trekt de boel dus niet meer recht. Bij mij zijn ze er helaas pas op mijn 13e achter gekomen en bij mijn dochter gelukkig optijd. Hopelijk blijven haar de lichamelijke problemen bespaard.

Anyway, heel verhaal geworden inmiddels haha, ben benieuwd wat er bij jullie zoontje uitkomt, sterkte en succes en ik volg je topic!

17. honeyy

honeyy VIP lid

5 nov 2008
    7.635
    44
    48
    verkoopster babyspeciaalzaak
    wat knap dat je de stap gezet heb! 'T beste voor je zoon! In je post voel je gewoon de Liefde door je scherm komen! Wat een Heerlijk vrolijk mannetje! (uithuwelijken??;)) hij is gezegend met een mama zoals jij! Wetm geen ervaringen, heel veel Succes & kracht gewenst! Mocht er iets uitkomen? Jullie mannetje blijft dat lekker vrolijk, knappe lieve kindje! Liefs x

18. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    zal ook je topic blijven volgen. Ben heel benieuwd wat er allemaal uit komt.

Snap dat je het eng vind allemaal.
    Wij zitten in hetzelfde schuitje met Owen.
    Hoewel we al de diagnose autisme hebben en een mentale achterstand denken ze ook aan een bepaald syndroom bij hem.
    Eind oktober word ie gezien door het TDO. Dat is een heel team in het ziekenhuis dat ontwikkelingsachterstanden onderzoekt.

19. Loe

Loe Niet meer actief

Een lichtpuntje: ik sprak mijn schoonzus die leidster was op de opvang waar onze zoon zat tot voorheen. openhartig gesprekje gehad en zij vertelde dat ondanks dat hij nog niet liep (ze hebben nu twee jongetjes die ook nog niet lopen op dezelfde leeftijd als L.), zij er absoluut niet vanuit gaat dat hij geestelijk een achterstand heeft. Zag zij helemaal niet. Hij is traag, wat langzamer, lui hoe je het noemen wilt. Maar zij zag, behalve het voetje en lopen, geen problemen. Ook qua taal niet. Gelukkig, pffff. Ze vond zelfs dat hij met fijne motorische dingetjes voorliep, zoals eten met een vorkje, netjes eten en het vasthouden van een potlood en kwastje. Leuk om te horen.

Verder nog meer goed nieuws: de in.dicatie voor de vve speelzaal is er! en hij heeft ook al een plekje! niet eens ver van huis, dus super blij!

20. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Goed gedaan van je!

Ik snap alleen niet dat je daar allemaal zelf achteraan moet en dat ha en cb-arts je niet eerder hebben doorgestuurd?

Je moet tegenwoordig overal zelf achteraan zitten! Als je dus niet bij de pinken bent, vis je achter het net!

Als er nu een achterstand is op welk gebied dan ook kan die nog ingehaald worden totdat hij naar school gaat.

Maak je vooralsnog geen zorgen, je hebt goed gehandeld!

Deel Deze Pagina