We hebben een ideale gastouder gevonden waar we erg enthiousiast over zijn! Alleen er is 1 dingetje, ze hebben twee hondjes. Ze zijn erg lief voor babies en kindjes zeggen ze, maar toch zie ik al die horror verhalen voor me. Dat onze kleine meid op de grond zit en word gebeten bijvoorbeeld... Aan de andere kant vind ik opgroeien met diertjes wel goed voor de ontwikkeling Mijn vraag heeft er iemand ervaring met een gastouder met een hondje, stel ik me aan? Moet ik me niet zo druk maken? Worden die hondjes ook gekeurd? Op goed gedrag? Geen idee....
Hoi, Mijn dochter heeft al verschillende gastouders gehad. Een ervan had twee grote honden binnen. Ik vond het fantastisch. Ik ben namelijk zelf helemaal geen dierenmens, maar vind het wel belangrijk dat ze ermee op groeit. Ze is nu 2 en totaal niet bang voor honden. Nu heeft ze ook een go met hond, maar die zit altijd buiten.
Ligt eraan wat hun doen met hun hondjes lijkt me. Ik heb zelf 2 hondjes maar als mijn broertje komt met zijn 8 maanden oude baby, mag de hond even snuffelen, en zolang het kindje opschoot is mogen ze los, maar kleine op de grond is hond in de bench. Het zijn en blijven dieren, met een bepaald instinct, als ze pijn hebben ( haren trekken) bijten ze van zich af. Een hond is nooit te vertrouwen met kinderen. Dus zoals gezegd, ik zou dit overleggen, als de baby ouder wordt en boven de hond uitstijgt is de baby pas hoger in rangorde dan de hond en zal de hond dan pas tegen het kleintje opkijken. Succes!
Ik zie het probleem ook niet zo.. Een gastouder zou geen hond in huis hebben als deze niet met kinderen kan lijkt me.. Ik zou het zelf leuk vinden als onze gastouder een hond zou hebben. Wij hebben veel dieren thuis en zij heeft 2 katten lopen. Ook gaat hij één dag in de week naar mijn ouders en daar loopt een Jack Russel. Die is niet weg te slaan bij Mees. Erg leuk om te zien!
Hier ook een gastouder met hond. Sven was eerst bang van honden en moest huilen als er een hondje blafte. Sinds hij bij de gastouder is, is dat over en vind hij hondjes geweldig. Vind het alleen maar goed dat kinderen met dieren om leren gaan. De gastouder let goed op, en laat hem nooit zonder toezicht bij het hondje, als dit even niet kan gaat de hond in de bench. Prima! En ik heb zelf ook helemaal niets met honden...
Mijn kinderen gingen eerst ook naar een g.o. met een hond. Dat ging prima. Die hond vond alles prima en was heel rustig bij de kinderen, hij ging er soms gezellig bij liggen als ze aan het spelen waren. Ze liet de hond overigens niet alleen met de kinderen. Dat vond ik wel heel belangrijk. Nu past mijn moeder op de vrijdag op mijn kinderen en ook zij heeft 2 honden. Het gaat prima. Ook mijn moeder laat de kinderen niet alleen in de woonkamer met de honden en ze leert mijn kinderen ook dat ze niet naar de honden toe mogen gaan als die lekker op hun plaats liggen.
Ik ben zelf gastouder met Hond. Een GO word niet gecheckt of de hond wel veilig is bij de kids . Denk dat je gewoon een beetje vertrouwen erin moet hebben dat Jullie GO zelf weet hoe haar hond is bij de kindjes .
Ik vind het wel apart dat een gastouder een hond mag hebben. Zij en het gastouderbureau nemen dus bewust het risico dat het fout kan lopen en ze beiden aansprakelijk zijn? Of staat er in het contract dat de vraagouder dit risico neemt en dus geen aanspraak kan maken op een schadevergoeding?
Ja ik denk dat risico bewust wordt genomen, omdat een GO prima weet wat het karakter is van haar huisdieren. Kan het dier niet samen met de kindjes, dan betekent dat dat de hond wordt weggehouden van de gastkinderen. dat is toch niet anders dan wanneer je bij familie of vrienden over de vloer komt die dieren hebben? dan neem je ook bewust het risico om daar naar binnen te gaan met je kind??? Ik snap het probleem niet zo hoor.
Hier ook een go met 2 honden. Ze lopen niet zomaar los door het huis maar zitten in de keuken en tijdens het eten in de bench. Mijn zoontje vind ze wel geweldig, noemt de namen ook al wanneer we aan komen lopen en de honden zitten buiten en blaffen. Hij rent er ook meteen op af en aait ze. Zelf geen honden maar katten. Ik vind het ook belangrijk dat hij opgroeit met huisdieren en leert wat wel en niet kan bij dieren. En inderdaad, een go weet zelf ook wel of de dieren bij kinderen kunnen of niet!
Het verschil is dat je je kind in goed vertrouwen uit handen geeft aan een professional, je vertrouwt die professional de verantwoordelijkheid toe. Een hond is voor mij een onvoorspelbaar dier, en ik ken die hond en de gastouder onvoldoende om te kunnen beslissen dat het wel ok is. Als de hond van de gastouder een kind aanvalt, dan kan dat desastreuze gevolgen hebben voor de reputatie van de gastouder en het gastouderbureau. Daarom snap ik gastouders met hond niet, het is wel je carrière en je broodwinning die je op het spel zet voor die ene kleine kans dat je altijd zo brave viervoeter een van je opvangkindjes aanvalt. Ouders van zo'n kind praten daarover met anderen, of zetten zo'n ervaring op het internet, waardoor andere klanten van je kunnen besluiten geen gebruik meer te maken van je diensten, en toekomstige klanten jou niet zullen overwegen als potentiële gastouder. Op bezoek bij familie en vrienden met hond is iets anders. Je bent er als ouder zelf bij, je kiest er zelf voor om dat risico te aanvaarden, en je kiest er zelf voor om je kind goed in de smiezen te houden of niet. Ook als familielid of vriend met hond kies je er zelf voor om het risico te aanvaarden of om de hond tijdelijk in de tuin te laten of ergens anders in huis. Hoe zou er eigenlijk worden gereageerd als er een hond rondliep op een creche of kinderdagverblijf?
@ alamea Dan is een gastouder blijkbaar niks voor jou. Een ouder maakt bewust een keuze een gastouder met of zonder huisdieren. Als jij het niks vind , kies dan vooral een Gastouder zonder dieren. Nogmaals een professional weet echt wel of zijn/haar huisdieren samen gaan met kinderen.
@alamea: de bedoeling van een go is juist een huiselijke situatie en kan dus niet vergeleken worden met een kdv. Daar zou een hond niet inpassen vanwege de grote hoeveelheid kinderen en dus relatief gezien minder toezicht. Maar hier ook een gastouder die honden heeft. Maar dat hebben wij zelf ook. Wij vinden het juist een voordeel dat zij ook dieren heeft. Onze dochter lijkt op haar ouders en is gek op de dieren. Maar belangrijkste is hoe de gastouder omgaat met de combinatie tussen kind/ hond. Zoals al eerder gezegd, honden blijven dieren en zijn dus nooit helemaal te vertrouwen.
Zelf heb ik vroeger ook honden gehad, en ik zou willen toevoegen aan "Zoals al eerder gezegd, honden blijven dieren en zijn dus nooit helemaal te vertrouwen.": Kinderen zijn ook nooit helemaal te vertrouwen met een dier. Mijn zoontje kan nog zo lief zijn, hij kan een hond pijn doen (stoeien, speelgoed gooien, bijten, in ogen prikken) waar deze weer instinctief op reageert. Nou heb ik zelf wel het idee dat honden soms ook wel aanvoelen dat een baby een puppy is, en er dus als een puppy mee omgaan. (Waarom een hond soms accepteert dat een baby over hem heen kruipt of hem volkliedert met stiften).
Ik zou in dat geval eerder medelijden hebben met de hond. Z'n groep met 15 peuters? 'k Zou stapelgek worden. Ik zou daar geen problemen mee hebben, mits de leidsters goed opletten en de hond geen agressieve basishouding heeft. Daarbij zullen ook de kinderen geïnstrueerd moeten worden. Thuis tracht ik mijn kinderen ook bij te brengen wat wel en niet met onze hond kan. Grijp ik ook in als ze te ver gaan. Onze hond is nog nooit over de schreef gegaan. Onze kinderen wel. Maar ik ben in deze ook niet objectief. Ben beestengek. Van mij zou er wel een boerderij-crèche mogen zijn.
Bij een gastouder en een KDV kan je altijd nog kiezen, wil ik wel of niet dat mijn kinderen met huisdieren in aanraking komen? Zo ja dan kunnen ze er prima heen want een gastouder moet ook allerlei screeningen doen en is dus goedgekeurd door de GGD en naar mijn idee dus ook een verantwoord persoon die heus wel weet hoe met kinderen en dieren om te gaan, en voel je je er niet goed bij, dan zoek je een andere opvang. Als ik zou besluiten dat ik gastouderopvang zou willen bieden doe ik daarvoor echt mijn huisdieren niet weg, de vraagouder heeft dan de keus; wil ik mijn kids wel of niet daar geplaatst? En dan zal het in dit geval vaak niet zijn, omdat we een newfoundlander hebben; een sul eerste klas en ons zoontje van anderhalf zit en ligt bovenop hem zonder dat de hond wat doet, maar wel een klein formaat ponny die ze weleens om loopt, sja... Kortom je hebt al vraagouder de keus, wel of niet bij een gezin met dieren en luister daarbij naar je eigen gevoel, dan kan het eigenlijk niet verkeerd gaan....
Ik ga in september beginnen met mijn gastouderbureau opleiding en zou ook graag 2 of 3 kindjes willen dan. Ook wij hebben 2 honden en die zou ik nooit alleen laten met die kleintjes en eventueel zelfs in een andere kamer onderbrengen. Ik zou het zelf juist fijn vinden als mijn kind met veel dieren opgroeien. De twee dagen die ik in eerste instantie wil blijven werken dan gaan mijn kinderen naar m'n schoonouders. Mogen hun een dag niet kunnen dan gaan ze naar een opvang op een boerderij. Lekker met koeien en al, geweldig!