KOT en werkeloos

Discussion in 'De lounge' started by Bastet, Oct 26, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Bastet

Bastet Niet meer actief

#1 Bastet, Oct 26, 2011
    Last edited by a moderator: Oct 26, 2011
    Ik heb antwoord ontvangen van het ministerie van SZW over de termijn die je hebt als werkeloze om een nieuwe baan te vinden.
    Het komt erop neer dat je (mocht je KDV een opzegtermijn van 2 maanden hebben zoals de mijne) je 1 maand hebt om een nieuwe baan te vinden.
    De minister vind dat dus een redelijke termijn, in welke wereld leeft hij?

[​IMG][​IMG]*Postbus INFO INFO@minszw.nl aan mij
    details weergeven 12:38 (2 uren geleden)

Geachte mevrouw ***,

U stuurde een e-mail naar aanleiding van de nieuwe regelgeving voor de kinderopvangtoeslag. U bent werkloos en u vraagt zich af of u daarom uw contract met de kinderopvanginstelling nu al moet opzeggen. Daarnaast wilt u weten of er is nagedacht over het feit dat het hierdoor voor u wellicht moeilijker wordt om een nieuwe baan te vinden.

In het Besluit Kinderopvangtoeslag staat vanaf 1-1-2012:
    ‘’Bij werkloosheid of beëindiging van de werkzaamheden als zelfstandige wordt een termijn van drie maanden gehanteerd waarin de ouder hetzelfde recht op kinderopvangtoeslag houdt als voorafgaand aan die werkloosheid of beëindiging. In sommige regio’s binnen Nederland zijn er wachtlijsten voor de kinderopvang. Met deze overgangstermijn wordt voorkomen dat ouders die binnen drie maanden nieuw werk hebben gevonden niet op tijd kinderopvang kunnen vinden. Daarnaast wordt van werklozen of voormalig zelfstandigen verwacht dat zij inspanningen plegen om nieuw werk te vinden. Het kind kan dan naar de kinderopvang zodat de ouders zich volledig kunnen richten op het solliciteren. ‘’

Of een ouder die in 2011 werkloos wordt recht heeft op kinderopvangtoeslag in 2012, hangt dus af van het moment waarop die ouder werkloos wordt. Als een ouder werkloos wordt in december 2011 loopt het recht op toeslag, gelet op het nieuwe artikel 1.6, vijfde lid, van het Besluit gedurende drie maanden ongewijzigd door, deels in 2011 en deels in 2012. Zijn ouder(s) in 2011 al langer dan 3 maanden werkloos dan is er in 2012 geen recht meer op toeslag. De minister heeft tijdens de parlementaire behandeling gezegd dat hij een overgangstermijn van 3 maanden redelijk vindt. Het kan voorkomen dat een ouder net na het overgangstermijn een baan vindt. Dat is bij een overgangstermijn niet uit te sluiten.

Ik begrijp dat dit niet het antwoord is waarop u wellicht had gehoopt. Toch ga ik ervan uit u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

N. ***
    Publiek&Informatie
    Ministerie van SZW

Van: *Postbus INFO
    Verzonden: woensdag 19 oktober 2011 13:34
    Aan: '***@gmail.com'
    Onderwerp: NBo - RE: Kinderopvangtoeslag

Geachte heer/mevrouw,

Uw e-mailbericht is in goede orde ontvangen. Wij doen ons best u zo spoedig mogelijk een antwoord te sturen. De beantwoordingstermijn bedraagt momenteel ongeveer 10 werkdagen.

Met vriendelijke groet,

Afdeling Publiek en Informatie
    Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Van: ***@gmail.com [mailto:***@gmail.com]
    Verzonden: dinsdag 18 oktober 2011 16:43
    Aan: *Postbus INFO
    Onderwerp: FW: Kinderopvangtoeslag

Uw kenmerk is E1508410

Geachte collega,

Er is bij Postbus 51 een vraag binnengekomen waarvoor wij uw medewerking nodig hebben. Zou u onderstaande vraag willen beantwoorden?

Bij voorbaat dank.

Met vriendelijke groet,

Publieksvoorlichter Postbus 51 Informatiedienst

--- Original Message ---
    From: ***@gmail.com
    Received: 11-10-2011 15:18:19 uur CET
    To: Postbus 51 Informatiedienst
    Subject: Kinderopvangtoeslag

Referring website: Contact | Rijksoverheid.nl

Aard van uw vraag: Privé
    Aanspreekvorm: Mevrouw
    Naam: ****

Telefoonnummer: ****

E-mailadres: ***@gmail.com

Organisatie:

Onderwerp: Kinderopvangtoeslag

Vraag:
    Op dit moment heb ik geen werk (ww), met de nieuwe plannen zou ik mijn kinderen nu al moeten afmelden bij het kinderdagverblijf (zij hebben 2 maanden opzegtermijn). Dan heb ik toch helemaal geen kans om werk te vinden? Mijn kinderen komen dan weer op de wachtlijst te staan, en geen enkele werkgever zal akkoord gaan met een startdatum die een half jaar in de toekomst ligt.
    Is hier ook aan gedacht bij de nieuwe regeling?
    Wat kan ik doen?

Referentienummer:
    1 Message Properties Refnummer

2. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Ik lees het zo:

Op het moment dat je werkloos wordt, dan mag je nog 3 maanden gebruik maken van kinderopvang.

Dus dan heb je toch 3 maanden de tijd om een andere baan te zoeken?

3. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,265
    6,790
    113
    Nee maar met een opzegtermijn van twee maanden is het inderdaad krap. Vind je niks in de eerste maand moet je dan ook gaan opzeggen.

4. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Ik snap 'm :)

5. Bri

Bri Niet meer actief

Dat pakt inderdaad wel heel lullig uit... Je zou na één maand werkloosheid dan moeten gokken of het gaat lukken om binnen totaal 3 maanden weer aan het werk te zijn of niet. Want kinderopvang zonder toeslag (en al helemaal als je van een uitkering moet leven) is een dure aangelegenheid.

Bastet, ik hoop dat je heel gauw een nieuwe baan hebt, en dat achteraf blijkt dat je je geen zorgen hoefde te maken.
    FYI: ik zou je eerste post nog even aanpassen, je mailadres staat er nu in. Lijkt me niet dat je fanmail wilt?

6. Mikki77

Mikki77 VIP lid

Nov 17, 2007
    5,698
    0
    36
    Noord-Holland
    Nou lekker dan... wat een land :x:x:x

7. Bri

Bri Niet meer actief

dubbel, sorry

8. Juul75

Juul75 VIP lid

Apr 8, 2010
    12,091
    7,843
    113
    Maar de opzegtermijn voor ontslag moet je daar ook nog bij optellen, tenzij het op staande voet is. Dus minimaal 1 maand (als je er korter dan 5 jr werkte) erbij optellen. Of meer, als je er langer werkte. En bij een contract voor bepaalde tijd moet je dus iets eerder zekerheid vragen aan je werkgever.

Dus met een opzegtermijn van 2 maanden voor het KDV, en een overgangsperiode van 3 maanden voor de KOT, heb je minimaal 2 maanden om een nieuwe baan te zoeken.

9. Bri

Bri Niet meer actief

Juul, daar heb je ook weer gelijk in! Meestal zie je een beëindiging van de arbeidsovereenkomst wel aankomen, dus die tijd heb je ook nog om een nieuwe baan te zoeken. Dat scheelt al weer iets. En laten we wel wezen: een 'staande voetje' heeft iemand meestal aan zichzelf te wijten, dus daar heb ik niet zo veel medelijden mee...

10. Bastet

Bastet Niet meer actief

Bedankt Lotte voor de aanpassing.

Als je uitzendwerk doet kun je (bijvoorbeeld) vandaag te horen krijgen dat je morgen niet meer hoeft te komen.
    Mensen die op contract basis werken hebben wat dat betreft 'geluk', die kunnen het aan zien komen.
    Maar uitzendkrachten hebben vette pech.

Ik zelf heb tot aanstaande vrijdag om iets te vinden en dat zie ik echt niet gebeuren.
    Bij alle uitzendbureaus is het op dit moment: we hebben niets, maar misschien over een maand.
    Daar kan ik dus niet op wachten, of er misschien een vacature voorbij komt die ik misschien kan opvullen.
    Zelfs als vakkenvuller kan ik niet aan de slag, want ik ben te oud en dus te duur.

Share This Page