Zijn er mensen hier die zich koud douchen/afdouchen of wel eens een koud bad nemen (ijsbad)? Ik heb dit zelf tijd terug geprobeerd. Maar had er blijkbaar niet genoeg wilskracht voor We hebben bij de douche ook een mengkraan wat ervoor zorgt dat als ik de douche koud zet hij eigenlijk niet helemaal koud is maar lauw. Ik wil het wel graag nogmaals gaan proberen! Hoor en lees veel gezondheidsvoordelen. Dus was nieuwsgierig of er hier forumleden zijn die dit ook doen? Ervaar je ook gezondheidsvoordelen en hoe heb je dit opgebouwd?
Ik heb het een tijd gedaan, maar bedenk me nu dat ik het al maanden niet meer doe. Het idee is afgrijselijk en ik moet ook echt niet alleen letterlijk maar ook figuurlijk de knop even omzetten ervoor. Maar uiteindelijk is het eigenlijk heerlijk. Je kikkert er zo van op. Ik begon destijds met 10 seconden, opgebouwd naar een minuut. Langer vond ik zonde van het water haha. Ik deed het omdat ik na het hardlopen ook regelmatig ging dippen in de zwemplas en zo mijn lijf gewend liet blijven aan kou. Het werkte wel goed, dat dippen ging ook prima.
Ja, ik, al jaaaarrreeen.... ik draai altijd de douche koud op het einde. Heerlijk! Haar koud afspoelen na het wassen en na het sporten. In de sauna vind ik het afkoelen ook het lekkerste. Mijn rusteloze benen spelen minder op.
Inderdaad goed voor de gezondheid! Krijg er meer energie van. Draai hem gewoon heel langzaam naar koud en let dan heel goed op mijn ademhaling. Doe het niet tijdens de menstruatie of ziek zijn, want het lijf heeft het in die periode al druk genoeg.
Vond het idee altijd vreselijk. Ik hou van heet douchen. Echt heet! Totdat ik het boek van wim hof ging luisteren en het volgens hem met 10 dagen moet lukken om eraan te wennen. Toen ben ik ervoor gegaan. Opbouwen met steeds kouder en steeds iets langer. En nu na 3 weken douche ik na het sporten alleen nog maar koud. En na het normaal douchen gaat de kraan ook op koud (is natuurlijk geen ijsbad) en douche ik nog zo’n 1 minuut koud. Heerlijk. Zo verkwikkend. Vooral sochtends. Echt de hele dag voel ik me beter, fitter ofzo.
Soms, denk er niet altijd aan. Als ik warm douche jeuken mijn benen en armen echt gigantisch, als ik koud eindig is dat veel minder
Ja ik! Al een paar jaar nadouchen met koud. En nu met die gasprijzen douchen we sowieso wat minder heet. Zelfs mijn man is het gaan doen en doet het nu ook dagelijks. Je went er aan en dan is het echt lekker.
Ja als ik gewoon douche (zonder haren wassen) dan komt er geen warm water meer aan te pas. Volledig koud en dat is bij ons ook echt koud niet lauw. dit moet je wel opbouwen. Ik doe dit nu al zo’n twee jaar.
Ik hoor dat je lijf zich dan ook echt beter warm kan houden. Ik ben een vreselijke koukleum dus lijkt me wel fijn als dat daardoor minder wordt. Maar ik durf niet
Mijn man en kinderen doen dat altijd, en ik neem me altijd voor om het ook te gaan doen maar niet vandaag
Wij zijn het best eens oneens in topics (maar weer vriendjes toch? ) maar hierbij moet ik je echt gelijk geven. Whyyyy?
1x gedaan omdat ik in de ochtend om 0600 niet eerst had gevoeld of de douche wel warm was...Gelijk snel onder die stroom gaan staan want ff vlug douchen. Ketel in storing geen warm water...in de winter...en toch je haren moeten wassen en naar je werk moeten. Ik heb t die dag niet meer warm gekregen
Ik doe het echt al jaren. Begin wel warm, maar gaat al snel steeds kouder. onze jongste zoon doucht vanaf jonge leeftijd ook al lauw/koud. Houdt gewoon niet van warm. Eet nu wel warm, maar liet het vroeger helemaal koud worden en at het dan pas.
Ik draai wel eens de douche de verkeerde kant op als ik onze dreumes eronder zet. Ipv de handdouche die al op temperatuur is naar de nog ijskoude regendouche.
Als het heet is moet je heet douchen en als het koud is koud...dan schijnt je 'thermostaat' beter te werken (ik heb dat gedaan op de 40 graden dag afgelopen zomer en heb het niet bloedheet gehad, maar of dat daar aan lag?)
^^ de rest checkt dus eerst bij mij haha. Hij schrikt dan wel maar heb niet het idee dat hij het heel erg vindt.
Oke, rustig opbouwen dus. Fijn om te horen dat er in ieder geval nog meer mensen zijn die dit doen en er gezondheidsvoordelen uit halen. Nu moet ik mezelf nog zover krijgen. Moet dan onder de douche uit en in bad koud afdouchen. Zorgt alweer voor een drempel want moet daar eerst heen lopen en in gaan staan Maar in bad hebben we geen mengkraan dus is het water wel echt koud. net wel lauw afgedoucht maar dat is echt heel makkelijk te doen dus dat zorgt denk ik niet voor de gewenste effecten. Zag ergens staan dat de temperatuur onder de 16 graden moest zijn.