Ik zit met een beetje een genante situatie met m'n vader, waaraan ik me erger, maar ik weet ook wel dat er bij mij emoties mee spelen en ik niet helemaal rationeel ben. Ik woon al jaren heel ver weg van m'n vader en omdat hij geen credit cards heeft (en dus niet online kan kopen), koop ik elk jaar de kado's voor m'n eigen kinderen zelf. Hij geeft wel altijd aan welk bedrag hij in z'n hoofd heeft en voor ik iets koop, stuur ik hem het plaatje en vraag ik of hij dit leuk vindt om te geven. Uiteraard is hij vrij om zelf met kado ideeen te komen als hij dat wil, maar dat wil hij niet/doet hij niet. Elk jaar zegt hij dat het het bedrag op m'n rekening zal storten, maar hij doet het nooit. Ik heb in het verleden er nog wel eens een opmerking over gemaakt om hem te helpen herinneren ("hee, heb je mn rek, nr. nog of moet ik nog even appen?"). Maar hij stort nooit niets. Al zeker 6 jaar heeft hij het niet gedaan. Ik merk dat ik me er aan erger. Zal ik er wat van zeggen of het gewoon maar laten? Ik vind het aan de ene kant een beetje klein om erover te zeuren, maar aan de andere kant is hij altijd al een vrek geweest (ook toen ik klein was) en zou het me niets verbazen als hij het stiekem wel fijn vind dat ik alle kado'x koop en hij er een goede beurt mee maakt. Waarschijnlijk mede omdat hier wat oud zeer zit, eger ik me hier aan. Wat zouden jullie doen?
Ohh wat een nare situatie zeg... is hij er wel bij met de viering? Ik zou dan zoiets zeggen van: pap, misschien is het handiger als je gewoon zelf naar de winkel gaat aangezien je iedere keer vergeet het geld over te maken. Of... na het sturen van de foto zeggen: ik zal het bestellen zodra ik je geld heb. Wat bizar zeg.. zal vast ook niet eens om zo’n hele bedragen gaan, waardoor ik het wel echt gemeen vind naar jou toe. Maar snap wel dat je het lastig vindt dit aan te kaarten.
Je hebt toch geen credit card nodig om iets online te kunnen kopen? En er zijn toch ook gewoon fysieke winkels? Ik zou niet nog om het geld gaan vragen maar ik zou zeker wel stoppen met deze constructie.
Ze woont heel ver weg, ik verwacht dat hij niet aanwezig is op de verjaardagen, maar dat de kinderen namens hem wel cadeautjes krijgen. @humptydumpty ik vind het lastig… ik snap dat je er heel veel moeite mee hebt, komt het verzoek voor een cadeau van hem of van jou? Heeft hij het financieel goed, of zou het kunnen zijn dat hij het eigenlijk niet kan betalen?
Wat een gierige actie van je vader. Ik zou hem erop wijzen dat de meeste webwinkels een ander bezorgadres dan het factuuradres accepteren en hem in het vervolg een Bol.com verlanglijstje sturen. En dan aangeven wanneer je het cadeau uiterlijk verwacht en hem de dag erna er vriendelijk aan herinneren.
Als ik zou weten dat hij het niet breed heeft zou ik het met alle liefde doen voor m'n ouders. Maar als ze het gewoon makkelijk kunnen betalen en ook aangezien hij een bedrag noemt, zou ik dit jaar gewoon niks zeggen en als hij met de vraag komt zeggen, ik zou het leuk vinden als je zelf iets zou halen/opsturen oid.
Wow super raar en vooral irritant! Ik had hier serieus 6 jaar geleden al wat van gezegd en de andere 5 jaar niks gekocht voordat het geld op m'n rekening stond.
Ik zou gewoon niet meer over verjaardagen praten en als hij er zelf over begint zou ik iets zeggen in de trant van; neejoh, doe geen moeite en is niet nodig.
Zou dan aangeven dat je het een leuk idee vind net als voorgaande jaren maar dat het handiger is als hij eerst het geld overmaakt zodat je daar dan de cadeautjes van kunt kopen. Doet hij dat niet dan geen energie steken in het uitzoeken. Eigenlijk lomp gezegd maak je het hem wel erg gemakkelijk. Hij geeft aan hoeveel hij van JOUW geld wilt uitgeven en jjj zoekt het dan ook nog eens goed voor hem uit en laat het hem goedkeuren om het vervolgens van jouw geld te betalen.
Wat @Zeebra zegt: ik zou hem vragen het geld vooraf over te maken. Hij heeft geen creditcard, maar nu gebruikt hij jou als creditcard zonder af te lossen.
Vind je het moeilijk als er voor je meiden geen cadeau namens opa is? Dat is er nu eigenlijk ook niet, het is jouw cadeau. Komt hij ook niet langs? Ik weet niet hoe ver weg hij woont maar het lijkt me dat de meeste opa's echt wel moeite willen doen om langs te komen. Zeg gewoon dat je liever wilt dat hij zelf iets uitzoekt van het lijstje en dat opstuurt. Dan hoef je het niet als beschuldiging te brengen "vorige jaren.." maar gewoon als nieuwe constructie.
Ik zou aan je vader voorstellen dat hij zelf wat online besteld. Daarvoor heb je al jaren geen creditcard meer nodig, leve ideal of zelfs klarna. Of gewoon vragen wat de reden is dat hij jou nooit terug betaald.
Zoals hierboven gezegd: je hebt geen creditcard nodig voor dit soort online aankopen. Dus waarom blijf je het doen? Ik begrijp wel dat je het voor je kinderen doet, maar zelf erger je je rot. Stop ermee en vertel je vader hoe hij het zelf kan regelen.
Wat stom. Is niet nodig? Hoezo niet nodig? Iedereen vindt het leuk om cadeaus te krijgen van opa/oma! Of dus van je vader die dit voor je kinderen koopt. Lastige situatie zeg. Natuurlijk super lief dat hij eraan denkt, maar wel gek dat hij het nooit betaald. Zit hij krap bij kas? Hoe is zijn situatie? Enige wat ik zou adviseren is om eerlijk te zijn tegen je vader. Dat je het opmerkt dat hij nooit het geld heeft overgemaakt en je dat vervelend vindt. Kijken hoe hij dan daarop reageert? In ieder geval niets meer kopen namens hem, maar het hem wel terugkoppelen..
Wat voor mij zou tellen is of mijn kinderen waarde hechten aan een kado van opa. Zien ze hem vaker? Hebben ze een band met hem?
Oke, bij de volgende keer dat hij dat weer zegt zou ik terug appen/mailen/zeggen: maak eerst het geld maar over want de afgelopen 6 jaar heb ik uiteindelijk jouw cadeaus ook zelf betaald En afhankelijk van mijn humeur op het moment zelf zou dat op een nette of minder nette manier eruit komen.
Lastige situatie zeg... Heel eerlijk zou ik ook niet weten of ik het terug zou vragen (van afgelopen jaren.) Wel is duidelijk dat deze constructie voor jouw begrijpelijkerwijs niet (meer) werkt. Is je vader 'gewoon' gierig of kan er toch financieel iets niet goed zitten? Hebben jullie verder wel contact? Zien je kids hem met (enige) regelmaat? Ik zou dit nu wel duidelijk met hem bespreken, en idd pas wat gaan kopen als er geld gestort is. Of idd een bol account dat jullie adres ingesteld word. Succes ermee..
Het zou afhangen van de band met hem denk ik, en hoe hij er financieel bij zit. Als hij het zelf makkelijk kan betalen dan zou ik er wel wat van zeggen. Meer in de richting van "Ik wil best weer wat kopen maar heb niets van je terug gehad de afgelopen 6 jaar dus dan wil ik graag eerst dat je het overmaakt."
In minder extreme mate maak ik dit ook mee met mijn familie. Ik laat het gaan. Ik doe het voor de kinderen en zij zijn blij met cadeau van opa/oma. Is het irritant? Jazeker. Maar ik loop er niet op leeg ofzo
Volgens mij woont to op een heel ander continent. Dus niet heel makkelijk heen en weer voor een verjaardag. En dan snap ik ook wel dat ie om iets te kopen op een website daar en daar laten bezorgen een creditcard nodig heeft.