Peuter verpest met eet gedrag iemand tip? Help

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Hope87, 29 dec 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hope87

Hope87 Bekend lid

7 apr 2012
    910
    2
    16
    Oke... Ik heb mijn kind verpest met eten....

Ze is nu 2 en ze krijgt elke avond om 23:00uur nog een papfles
    Ze weigert alles op brood behalve chocopasta en jam, en dan is het nog een klus als ze dat opeet, avond eten? Drama, letterlijk drama! Meestal met appelmoes gaat het toch wel naarbinnen, als wij ergens gaan eten krijgt ze een potje eten... Waarom? Omdat ze weigert maar wel vervolgens schreeuwt van de honger 😫 we hebben alles naar ons idee geprobeerd en smorgens word ze weer schreeuwend wakker van de honger!! Red: 6:00uur voorheen toen ze vaker pap kreegwerd ze om 7uur a 7:30 altijd wakker met soms uitschieters tot 8:30

Ze eet geen cake,geen dingen met stukjes, eigenlijk alles wat vloeibaar is eet ze wel.. Ik ben er moedeloos van! Wat te doen?

2. fluitekruid

fluitekruid Fanatiek lid

5 okt 2011
    1.748
    0
    0
    NULL
    NULL
    Tja, lastig....
    MIsschien als eerste de papfles afschaffen.
    Beloningssysteem voor het avondeten? Goed gegeten betekend een sticker plakken. Is de kaart vol dan een beloning, bijvoorbeeld iets eten wat ze heel erg lekker vindt.
    Ik weet niet of ze erg mager is maar als dat niet zo is dan kun je ook heel simpel het eetdrama laten voor wat het is en gewoon haar bord weghalen op het moment dat ze aangeeft niet te willen eten. Na een dag of twee krijgt ze echt wel honger en gaat ze waarschijnlijk gewoon eten wat je haar voorschotelt. Dat worden wel twee hele zware dagen want je hart breekt natuurlijk als je kind honger heeft. Aan de andere kant bied je haar gewoon drie maaltijden en twee tussendoortjes aan op een dag. Take it or leave it.
    Verder zou je eens informatie kunnen inwinnen bij een kinderdieetiste. Wellicht heeft die nog goede ideeen.

3. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.329
    10.295
    113
    Precies wat mijn voorganger al zegt alleen het moeilijkste is om eten leuk te laten worden.misschien met koken ook de groentes te laten zien en proberen. Wanneer je kindje iets probeert enthousiast zijn.al is het maar eten pakken en voelen.heel veel succes

4. MvM1984

MvM1984 Bekend lid

27 jan 2011
    810
    1
    18
    Ik zou idd ook beginnen met papfles af te schaffen. Daarnaast is ze denk ik wel oud genoeg om te beseffen dat ze gewoon kan en mag eten,maar dan wel wat jullie haar voorschotelen. Op brood kun je bv haar 2 keuzes beleg geven, wel de 2 die jij wilt maar dan heeft zij ook het gevoel te kunnen kiezen. Wil ze niet, dan eet ze niet. Hier doenwe dat ook altijd, ikgeef er alijd bij aan dat hij dan wel honger zal krijgen, maar dat is zijn keuze. Ook begint hij vaak met; ik wil niet eten... 'Nou prima, dan eet je niet, wij wel en je komt gewoon zitten. ook scheppen we wel n beetje op je bord'. Werkt ook goed ;) Maar wat hierboven al gezegd wordt,moet je consequent zijn en blijven en volhouden. Ik denk wel dat je nu er nog goed op tijd bij bent om het tij te keren!
    Succes

5. tompoes

tompoes Bekend lid

12 okt 2014
    979
    0
    0
    Centrum
    Potjes afschaffen, papfles afschaffen en gewoon voorschotelen wat de pot schaft.

Maar eerst: misschien medisch alles uitsluiten
    oortjes, keel- en neusamandelen, kokhalsreflex, naar de logopedie, weet ik veel wat er allemaal is.

6. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Tja met tweede geen potjes zou ik zeggen;))

Lastig in die leeftijd maar ik zou zoals andere schreven fles afhalen. Zoiezo alles met speen, fles, tutbeker etc.
    Eten leuker maken kan je door boordje ook misschien: er zijn diverse op de markt.
    Verder ik zou haar betrekken bij eten maken en leren waar groenten/fruit vandaan komen wat is daar gezonds van en wat is ongezond in andere.
    Chocopasta, jam, potjes zou ik van huis halen en nooit terug. Je maakt een stelling we eten zus en zo, samen als gezin. Ze mag janken, zoeken maar vind niets. Ze mag alleen eten wat ze vind.

Ik zou chocopasta en jam vervangen door amandelpasta of sesampasta kinderen daar dol op is ook gezond. Hummus bij pampoenhummus ah. Iets lekkers en toch smeerbaar.
    Als jam doe dan tenminste zonder suiker die nieuwe Fiordifrutta van AH of biowinkel.

En avond eten blijft lastig ik denk gewoon stukjes geven en klaar niet toegeven aan prak en mouse

7. misa

misa Niet meer actief

In dit geval zou ik het langzaam doen. Een week of misschien twee een halve papfles, daana weer de helft daarvan en dan stoppen. Ook uitleggen vooraf je dit start.

Daana voor het avond eten geen alternatief geven. Eten wat er is. Maar dan goed afwisselen met dingen de je weet dat ze eet. Ook kun je er standaard wat worteltjes/komkommer/tomaajes/paprika bij op tafel zetten. En verder proberen overdag zoveel mogelijk groente en fruit laten eten als tussendoortjes.

Eet ze wel kaal brood? Anders dat doen, of gewoon heel dun met het zoete beleg.

En hoe drinkt ze? Ik zou haar vanaf 1 a 1,5 uur voor het eten geen drinken meer geven. Zorgen dat ze echt honger heeft.
    Dan verder geen enkel strijd van maken als ze niet eet. Dat kan heeeeeee lang duren, maar ooit gaan ze weer eten.

Mijn zoontje heeft ook ruim twee jaar eigenlijk geen avond eten gehad. Hij at niks..... Nu is hij ineens weer gaan proberen en eet hij. Nog niet elke avond en niet veel, maar het is er weer.

Succes!

8. jongenmeisje

jongenmeisje Bekend lid

2 jan 2012
    838
    0
    0
    Tja. Wij hadden een kind waarbij al het bovenstaande niet werkte. Vanwege uitgebreide medische voorgeschiedenis angst voor eten en stukjes. Uiteindelijk heeft hij een jaar eettherapie gehad in dagbehandeling. Dus 5 dagen van 8.30 tot 17:00
    Kijk goed naar je kind, is het alleen gedrag of is er meer

9. Maartt

Maartt Fanatiek lid

30 mrt 2011
    4.843
    725
    113
    Stikkers plakken! En laten kiezen tussen 2 dingen. En volhouden!
    Niet eten prima.. Huilen en drama? Niet aan tafel.
    Verder positief blijven. Leuke gesprekken tijdens het eten, niet over het eten praten, doen alsof het de normaalste zaak is van de wereld.

En vooral (nogmaals) niet opgeven! En niet toegeven aan "slechte" gewoonten. Ook al duurt het weken.
    Het loont echt een keer...

10. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.480
    113
    Wat ik doe als ik dingen wil veranderen is 1 ding tegelijk aanpakken.

Dus overdag gewoon even doen zoals het nu gaat en eerst de papfles van 23 uur afbouwen/stoppen. Pas als dit gewoon voor haar is het volgende ding aanpakken.

Hier trouwens ook een slechte broodeetster, in het begin vond ik dit moeilijk want het moest, nu vervangen we het vaak voor crackers, ontbijtgranen met melk, ontbijtkoek.

Ze is nu 5 en sinds een week of 4 hebben we de regel dat ze, wanneer ze brood kiest ze dit dus helemaal op eet (dus met de korstjes)

11. tuc

tuc Niet meer actief

wat ik zou doen:

als eerste medisch uitsluiten. En daarbij al beginnen met papfles te stoppen, dat staat daar nl los van denk ik.

Als medisch uitgesloten is zou ik eigenlijk weer vanaf de basis beginnen. Alles opbouwen zoals je met een baby van 6 maanden doet. En geen druk erop leggen. Schreeuwen maar gewoon even negeren. Wat mij iig belangrijk lijkt is in een zwak moment niet terug gaan pakken naar eerdere oplossingen. Dus niet toch 1 keertje die papfles of dat potje toch nog geven.

Eten voor haar neus leggen, zelf eten en als ze niet wil en jij klaar bent afruimen. Geen negatieve opmerking erover...gewoon laten. De schreeuwbuien wat ik zei negeren en als ze stil is duidelijk uitleggen dat potjes en flessen echt niet meer voor meisjes van 2 zijn, dat ze nu grote meiden eten krijgt en zelf mag weten of ze het opeet, maar ook niks anders krijgt. En consequent zijn.

12. misa

misa Niet meer actief

Stickers plakken ben ik normaal ook voor, maar met eten vind ik dat vaak wat minder mooi. Want dan leg je toch een soort van druk op.

13. penseel

penseel Niet meer actief

Ik zou het anders aan pakken.

Gewoon eten geven of smeerkaas of wat anders op brood keuze uit twee. Neer zetten drinken geven en laten gaan.
    Middag het zelfde avond het zelfde.
    Samen het eten klaar maken wil je een stukje kaas in je handje ja oke nee oke.

Als ze af en toe nog wel een potje eet lekker laten eten het gaat er echt van zelf wel af dochter heeft tot een jaar of drie regelmatig een potje gegeten. Omdat ze dat lekker vond. Prima.

Fruit tussen door> hou het eten leuk maak er geen strijd van en hier mocht altijd een boterham na het eten.

En sommige zullen het niet met mij eens zijn dat is dan jammer want ik heb toch echt twee kinderen die lekker mee smullen vinden ze iets niet lekker krijgen ze wat anders. Dat weten ze.

Ik hou niet van strijd maken met eten of drinken en toch denk ik door deze instelling dat ze alles mee eten eerste wilde dochter geen vlees nu gaat het steeds beter. Haar keuze haar manier van proeven. Ik gaf wel een stukje kaas bij het brood als er maar wat in gaat en dan proeven ze toch.

Samen naar de winkel kies samen wat te eten uit. Eens een zak krenten bollen of een broodje buiten eten werkt vaak nog makkelijker.

Die fles goed is het niet voor de tanden en het is gewenning. Je kunt het langzaam aan gaan af bouwen maar die fles daar in zitten gelukkig veel voedingsstoffen en vocht wat is het belangrijkste dat ze iets eten hou de druk van de ketel en doe wat voor jou goed voelt.

En ze gaan echt eten en met smaak. Ik ben voor eigen keuze met eten altijd al geweest en ik moet zeggen het werkt positief.

14. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Maar hoe doe je dat dan als ze ergens anders zijn penseel?

Met iets niet lusten wat anders?

15. penseel

penseel Niet meer actief

Dan is er altijd wel iets wat ze dan wel lusten. En anders eten ze niet en krijgen ze thuis weer. Ze doen ergens eigenlijk ook nooit moeilijk. Waar ik kom zijn er vaak ook meerdere keuze.s

ER is altijd wel iets wat ze dan wel eten. Zoon is makkelijk die eet op spruiten en zuurkool na eigenlijk wel alles. Dol op sla champignons ui paprika alles van vlees.

Dochter is iets moeilijker maar die is te vrede met een boterham als ze iets niet lekker vind. Ik maak niet echt iets speciaals daarnaast voor haar of ik moet toevallig wat in de koelkast hebben.

Nu net trouwens heb ik het zo opgelost ze heeft het avond eten gekozen. Keuze uit wittenbonen doperwten en sperziebonen. Ze koos het laatste.

16. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    Inderdaad als eerste een medische oorzaak uitsluiten. Mocht daar niets uitkomen, dan stapje voor stapje leren eten. Misschien is daar ook wel hulp bij te krijgen. Niet te grote stappen, lijkt me, want als er door te weinig eten slaapgebrek optreedt, zit je voor je het weet in een andere vicieuze cirkel.

Niet om je bang te maken, maar ik ken een kind van zeven dat nu nog steeds regelmatig een potje krijgt vanwege dramatisch eten, dus het kan zijn dat je kind er niet zomaar overheen groeit.

17. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Ik sluit me aan bij mm voorgangers: eerst potentiele medische oorzaken uitsluiten (pijn aan tanden moest ik gelijk aan denken) en exit papfles. Dan gewoon eten wat de pot schaft en geen alternatieven aanbieden. Eet ze niet, dan eet ze niet, ze krijgt vanzelf honger. Je kunt eventueel een vitamine supplement geven, zolang ze echt slecht eet (hoewel het klinkt alsof ze er qua vitamines nauwelijks op achteruit kan gaan...). Verder zou ik dan wel proberen zo lekker en toegankelijk mogelijk te koken (dus sterke of scherpe kruiden langzaam opbouwen, etc.) en echt je best te doen iets lekkers en gezonds op tafel te zetten. Mocht ze heel lang slecht blijven eten dan zou ik er wel consequenties tegenover stellen (geen zoetigheid, niet uit dineren of uit lunchen gaan, etc.). Dat ze vroeger wakker gaat worden is onhandig voor jullie, maar ik denk dat je dit maar even moet accepteren. Je zult nu eest moeten investeren om naar een voor iedereen fijne en gezonde situatie te gaan en als dat een paar welen lang een uurtje nachtrust kost, dan lijkt me dat niet eens een heel hoge prijs.

18. Hope87

Hope87 Bekend lid

7 apr 2012
    910
    2
    16
    Die papfles savonds is niet te doen om weg te laten dan komt ze om twee uur schreuwend van de honger :(
    Ik heb er nooit aan gedacht dat er iets medisch achter kan zitten, ik zal internet eens raadplegen wat allemaal zou kunnen dank ervoor

Vooral voor de tips als het niks medisch is ga ik de adviezen opvolgen

19. fluitekruid

fluitekruid Fanatiek lid

5 okt 2011
    1.748
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zou het kunnen dat ze juist door de papfles savonds overdag minder honger heeft waardoor de noodzaak om te eten minder groot is?

20. hetlichtje

hetlichtje Fanatiek lid

3 dec 2010
    1.061
    0
    36
    NULL
    NULL
    Mijn zoontje was ook een drama met eten. Vanaf 6,5 maand prelogopedie gehad. Uiteindelijk ging hij wel eten, maar dat is voor hem nog erg moeilijk.

Het is absoluut een erg gemakkelijk mannetje, dus hij doet het niet om te etteren/aandacht te vragen. Hij is waarschijnlijk hypersensitief in zijn mond.

Het is voor sommige kinderen gewoon erg onmogelijk om sommige dingen te eten.

Nu is hij bijna 3 en zijn mondspieren zijn ook niet goed ontwikkeld. Hij praat nog niet, kwijlt regelmatig en zijn tong hangt vaak buiten. Voor ons is dat helemaal geen probleem, zo is hij gewoon.

Wat ik hiermee wil zeggen, pak niet zomaar die fles af. Mijn zoontje kon echt niet tegen stukjes, tenzij het grotere stukken zijn.

Hij at het liefst met 14 maanden een kale boterham, opgerold en ingeknepen in stukjes zo groot als een doperwt.

Zoek eerst eens hulp, als je denkt dat het geen vervelend gedrag is. Het probleem wordt alleen maar groter als je dat te hardhandig aanpakt.

Nu is mijn zoontje 33 maanden, hij eet redelijk. Boterham moet nog steeds kaal zijn en plakje worst moet ernaast liggen. Plakkerige dingen als jam/pasta wil hij gewoon niet. Hij proeft ook met zijn lippen. Als de structuur hem bevalt, probeert hij verder. Bevalt dat niet, gebeurt er ook niks.

Via het CB heb ik hulp gekregen voor de prelogopedie. Dat heeft hier wel een beetje geholpen.

Succes met het eetprobleem. Heel frustrerend voor je als ouder.

Deel Deze Pagina