Hallo, Ik ben bijna 25 weken zwanger en sinds een paar weken heb ik last van de spier die over mijn scheenbeen loopt (dus geen schaambeen, maar scheenbeen ). Ook doen mijn linkerenkel als ik ga lopen en mijn knieen pijn. Herkent iemand dit? Ik weet niet waardoor het komt en het doet steeds meer pijn. groetjes, Jolanda
Hey Birdie, Ik heb werkelijk geen idee wat dat kan zijn en of het iets met de zwangerschap te maken heeft. Kan me wel indenken dat het erg vervelend is joh...! Sterkte,
Omdat je houding veranderd in de zwangerschap kan het zijn dat je je scheenbeen op dit moment verkeerd belast. Als de pijn erger wordt kun je altijd langs een fysiotherapeut gaan (hier heb je geen verwijzing van de huisarts voor nodig) en even laten nakijken of je houding oké is. Misschien heeft die wat handige tips waardoor je er zo vanaf bent! succes, Mayke
Dank voor de tips! Ik ben al bij de fysio geweest, maar zij wist het niet! Ze hield het ook op dat ik die spier verkeerd belast inderdaad, net wat je zegt, maar waarom doen dan mijn knieen pijn en mijn enkels. Ik let altijd op mijn houding (schaambeen naar voren als ik sta), zucht, volgende afspraak met andere fysio pas volgende week.. Ik kan er gewoon niets op internet over vinden. Wel in combinatie met doorbloeding benen en misschien spataderen. Ik ga straks ook verloskunde bellen.
Tijdens je zwangerschap worden je botten enzo volgens mij allemaal wat weker. Zodat je bekken straks soepel/flexibel is voor de bevalling. Ik ken iemand die wist dat ze zwanger was, omdat ze weer door haar enkel zwikte! Misschien dat het daar mee te maken heeft?
Zeker weten! Heb huisarts aan de lijn gehad inmiddels. Mijn spieren zijn al overgevoelig door een begonnen RSI in 2006, het ging goed voor mijn zwangerschap, maar het blijft een zwakke plek. Verder wordt niet alleen je bekken weker, maar in je hele lichaam gebeurt dat. Dus ook in je knieen en enkels. Dat klopt zei ze. Je kunt er alleen niet veel aan doen, alleen houdingsadviezen van de fysio. Ik heb wel Spiroflor gekocht, baat het niet dan schaadt het niet, het is homeopatisch.
ik heb weke delen reuma waardoor ik heel vaak pijn heb(ook bij me knieen)maar heb laatst zo'n last ineens gekregen van mijn onderrug uitstralend naar me boven been en me scheenbeen die helemaal verkrampt was(deed zo'n zeer)ineens uit het niets, heeft best nog een week of 2 aangehouden , kon bijna niet meer lopen. je spieren worden inderdaad slapper,misschien dat het vanzelf weer weg trekt,ik ben een beetje gaan google'n en kwam ook bij allemaal van die kwaaltjes in je zwangerschap,ik wist ook niet dat er dingen bestonden zoals zwangerschaps ischias veel sterkte in ieder geval
Ik heb ook weke delen reuma! De pijn in de scheenbenen ken ik wel (van voor de zwangerschap). Ik noem het altijd "springschenen". Ballerina's hebben dat ook van het springen, inderdaad verkeerd belasten van de spieren. Doet echt zeer. Bij helpt het als ik op bed mijn tenen helemaal naar beneden strek. Dus mijn voeten zo horizontaal mogelijk en dan weer zo verticaal mogelijk maken.
Dat is "shin splints" ofwel scheenbeen-spierontsteking. Kan komen doordat je zwaarder bent en anders op je benen staat en anders loopt. Draag je wellicht ander schoeisel nu? Rust en koelen helpt. Dus gewoon met een icepack erop.
Een vriendin van mij is nu 37 weken zwanger en zij had steeds last van een spier in haar bil. Vooral als ze een stukje gelopen had dan kon ze geen kant op. Volgens mij is het inderdaad zo dat doordat alles weker word rondom je bekken, dat je bepaalde groepen spieren anders gaat belasten. Dit zijn die spieren niet gewend en daardoor krijg je daar last van. Je kan het vergelijken met als je opeens gaat sporten zeg maar, als je het niet gewend ben krijg je spierpijn achteraf. Dit had me vriendin aan de verloskundige gevraagd. Ze gaf als tip dat je dan wat extra op je houding moet letten, alleen weet ik niet hoe je dat dan zou moeten doen, ik ben er nu al bewust op aan het letten hoe ik zit en loop. Maar als je ergens last van heb, neem je onbewust een houding aan zodat dat je geen pijn ervaart. Dit is dan de valkuil denk ik.