Heeft iemand ervaring met, of beroepsmatig verstand van, het verbouwen van een monumentale boerderij die in slechte bouwkundige staat verkeerd? Er is iets op ons pad gekomen waar wij de mogelijkheden graag van willen laten onderzoeken.
Dat ligt eraan, wil je alles laten doen? Aannemers hebben (hier) momenteel veel opdrachten, waardoor ze relatief duur zijn. Wij hebben wel wat huizen bekeken waar veel aan moest gebeuren (maar dan niet eens aan de constructie), en gingen toch wel uit van minimaal 150.000 - 200.000 euro, als daar dan nog grote dingen aan de constructie bijkomen.... Nu gingen we dan ook wel uit van 25.000 euro voor een keuken, etc, sommige dingen kunnen natuurlijk best goedkoper. En het is vast ook afhankelijk van de regio, wij moesten vorig jaar een half jaar wachten voordat een aannemer tijd had voor een kleine verbouwing (2/3 weken, waarvan eigenlijk maar een dag of 4 echt flink gewerkt is, rest was droogtijd enzo). Oh, haha, ik dacht dat je de kosten bedoelde, maar het gaat om een monument. Ik zou goed nazoeken hoe het zit, is het een gemeentelijk monument of landelijk? Hier schijnt de man die baas is van de monumentencommissie een gigantische pietlut te zijn, dus wij willen geen monument kopen (of het moet al helemaal in orde zijn, zoals we het zouden willen)
Ik zou denk ik eerst eens gaan vragen waar je toestemming voor nodig hebt bij een renovatie en hoelang een vergunning op zich laat wachten omdat het om een monument gaat,daar zitten best veel haken en ogen aan met verbouwen/renoveren.Misschien hebben ze bij Monumentenzorg iemand die er meer van weet?Of bij de gemeente?
Ik ken meerdere mensen die een monumentaal pand of boerderij hebben, van hen weet ik dat je ergens (volgens mij via het rijk) subsidie kan krijgen voor verbouwingen en onderhoud. Dit zou je even goed kunnen uitzoeken, want dat kan de financiële last wat lichter maken. Verder dien je bij zo'n verbouwing een aparte vergunning aan te vragen en aan strengere eisen te voldoen dan bij een niet monumentale woning. Maar ik vind het altijd super gaaf zo'n opgeknapt monumentaal gebouw.