Verwarmen

Discussie in 'De lounge' gestart door Nic1976, 3 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nic1976

Nic1976 Fanatiek lid

27 okt 2009
    4.545
    732
    113
    Hey hoi,

Misschien een rare vraag maar ik vroeg me af of het veel scheelt als je meerdere verwarmingen niet open zet. Nu dat het kouder wordt hebben we alles weer open staan. Maar als ik er van de 4 verwarmingen 2 uit zet zie ik de teller net zo hard voorbij razen als dat ik ze wel open zet.

Is dit normaal ... scheelt het veel. Je zou toch zeggen dat het wat uit moet maken. Maar ik begrijp het systeem van verwarmingsbuizen denk ik niet ... het water moet dan toch (ook al staat die uit) door die buizen of is dat niet een gesloten systeem?

Hoop dat iemand me uitleg kan geven!

Dank dank

2. sydneys

sydneys Niet meer actief

volgens mij blijft de verwarming zolang doorgaan tot je een bepaalde kamertemperatuur hebt en maakt het niet uit hoeveel verwarmings je aan hebt staan, voor de temperatuur dan toch,...

als je er teveel uitzet moet de verwarming veel harder werken om op temperatuur te komen en heb je wel meer kans op brandgevaar

kan ook zijn dat ik compleet fout zit

3. Taby

Taby Fanatiek lid

7 mrt 2007
    4.366
    140
    63
    Ik weet er niet precies alles van, maar denk het te weten.
    In de huiskamer bij ons hangt de thermostaat en die slaat alleen maar aan, als de temperatuur in de huiskamer daalt, dus niet als het in een slaapkamer daalt.
    Dus het lijkt me niet goedkoper om verwarmingen dicht te draaien.

Maar wij hebben bijvoorbeeld alleen maar in de huiskamer, badkamer en computerkamer de verwarming openstaan, dus er komt wel eerder kou in de huiskamer, wanneer wij de huiskamerdeur even openzetten, dan slaat dus wel eerder de thermostaat aan, dan dat wij ook in de gang de verwarming aan hebben staan.

Snap je er nog wat van? Ben niet zo'n ster in dat soort dingen uitleggen hahaha.

4. Taby

Taby Fanatiek lid

7 mrt 2007
    4.366
    140
    63
    Krijg je daar meer kans op brand van? hoe zit dat dan?

5. Bluemoon

Bluemoon Bekend lid

30 jan 2011
    571
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik weet er ook niet veel van. Het ligt er denk ik aan waar die radiatoren staan. Besluit je ze op de slaapkamer uit te zetten omdat je er nauwelijks bent terwijl je ze in de woonkamer aan laat staan, dan kan het wel wat schelen. Heb je er 4 in de woonkamer staan en zet je er 2 uit, dan moeten de overige 2 harder werken om de gewenste temperatuur te behalen.

Al kan ik dit natuurlijk helemaal fout hebben.

6. knap

knap Niet meer actief

Heb hem meestal alleen in de woon kamer aan. Maar mijn verwarming is 2.5 lang echt z.n ouderwetse cv verwarming krijg cv via een centraal verwarmingssysteem en betaal via mijn huur mijn cv. In de slaap kamers zet ik hem vaak niet aan. Wel als mijn zoon in zijn kamer is en daar speelt dochter speelt 9 van de 10 keer lekker nog in de huiskamer.

Of het scheelt denk in mijn geval niet of ik er nu een laat draaien harder hoeft die niet te werken. Heb ook geen thermostaat in huis vind dat wel eens jammer zo zou ik beter de temperatuur in huis kunnen beïnvloeden.

Rond de 20 21 graden is genoeg denk ik. Wel woon in ik in een eigenlijk koud huis woon op de derde etage zonder boven buren en op een hoek veel grote ramen dus als het vriest dan voel ik het wel. Ben benieuwd dit jaar hoe koud het woord hoop niet te koud haha.:)

7. Tamale

Tamale Niet meer actief

Hier ben ik ook heel benieuwd naar , dus ik hoop op een vrouw met een man als cv monteur! :d

En wat nu goedkoper is, je verwarming snachts op 15 zetten, of juist een wat hogere temp aanhouden zodat je cv niet zo hard hoeft te werken?!?

8. sydneys

sydneys Niet meer actief

Haha beetje gênant maar wij wouden vorig jaar een leuk avondje hebben op de slaapkamer, we hadden wat alcohol op en waren niet erg nuchter,...
    We kregen het koud en besloten de verwarming aan te zetten en de verwarmings beneden uit te draaien
    Slaapkamer werd lekker warm maar na een bepaalde tijd begon die verwarming een raar geluid te maken. Wij naar beneden met onze zatte kop zagen we zo een brandgevaardingetje flikkeren ;) snel de verwarmings beneden opengedraaid en toen hield het op haha
    Tja omdat het beneden niet tot een bepaalde temperatuur kwam was de verwarming op zo een felle kracht aan het draaien dat hij het niet meer aankon :D

9. mama4life

mama4life Bekend lid

20 dec 2011
    910
    0
    0
    Weinig momenteel
    Zuid-Holland

Sorry maar moest hier ff smakelijk om lachen.... :D

Ontopic, volgens mij is t zo dat je thermometer reageert op de temp in de woonkamer... Dus als je ze idd bv boven dicht/uit doet dan zal t qua verbruik/werk vd ketel wel schelen, maar als je er daar 2 van de weet ik veel hoeveel er zitten uitdoet, dan moeten die 2 harder werken om idd de gewenste temperatuur te bereiken en zal t weinig tot niets schelen... Maar helaas ben ik ook geen deskundige... :cool:

10. Nic1976

Nic1976 Fanatiek lid

27 okt 2009
    4.545
    732
    113
    Thks voor alle reacties. Zit wat in als ik alle ruimte hier verwarm dat het dan niet zo snel afkoeld. We wonen klein dus misschien toch maar alles open laten aankomende dagen. We krijgen het zelfs soms niet warm. En betalen ons scheel aan gas kosten! Moet wel even zeggen dat we in het buitenland wonen en dus misschien wel duurder gas hebben maar voor 55 m2 betalen we iedere maand 105 euro aan gas kosten! Vind ik erg veel ... maar wilde eens zien of het wel scheelde als ik twee van de vier radiatoren uit laat. Maar dat is in ons geval dus waarschijnlijk niet zo.

Mocht er nog iemand exact weten hoe het zit hoor ik het graag.

Weltrusten!

11. yessie

yessie Fanatiek lid

27 nov 2009
    1.208
    12
    38
    It Fryske Lân
    Mosterd na de maaltijd ;) Maar het ligt er aan waar je thermostaat hangt. Die ruimte fungeert dan als graadmeter voor je verwarming. Hangt die in de kamer, dan zal de verwarming alleen aanslaan wanneer de temperatuur in de kamer lager is dan je hebt ingesteld als wenstemperatuur op je thermostaat.

Wij hebben bijvoorbeeld boven alle verwarming open staan. 's Nachts merken we daar vrij weinig van aangezien de woonkamer nog vrij warm blijft en de cv dus niet aanslaat. Als het straks kouder wordt, zal het boven wel meer verwarmd worden maar nooit meer dan de temperatuur die we beneden hebben ingesteld (16 graden voor de nacht). Overdag wordt het dus wel warmer.

Met dit weer zou ik overigens de kachel boven wel een klein stukje open draaien. Zo blijft het water in de verwarmingsbuizen lauwwarm , waardoor het water met vorst niet kan bevriezen en je leidingen niet knappen!

12. glimworm

glimworm Niet meer actief

Dat leg je goed uit!
    wij hebben dat namelijk ook.
    als ik de thermostaat in de huiskamer op bv 22 graden zet, verwarmt hij alle ruimtes (kachels die aanstaan) totdat de kamertemperatuur de 22 graden heeft bereikt.

Wij hebben ook een heel tochtig huis, dus de bovenverdieping zal nooit de maximumtemperatuur halen

13. glimworm

glimworm Niet meer actief

wat ook iets kan schelen voor de energierekening, als je weggaat de ruimte waar je thermostaat staat goed af te sluiten(deuren en ramen dicht) zodat de warmte langer aanblijft en de kachel niet eerder weer hoeft aan te slaan.
    wat mijn man ook vaak doet is de kachel op bv 20 of 21 zetten en dan aanlaten ipv heel hoog te zetten en wanneer het heel warm is weer lager te moeten zetten (daar heb ik nog wel eens een handje van :))

14. Nic1976

Nic1976 Fanatiek lid

27 okt 2009
    4.545
    732
    113
    Thks ladies ... allemaal duidelijke uitleg. Maar wat ik er uit op maak maakt het wat betreft gas verbruik niet veel uit hoeveel verwarmingen ik aan heb staan. Ik ga het eens proberen vandaag en de aankomende dagen om ze allemaal aan te hebben staan. Mocht ik dan naar de wc gaan komt er niet meteen zo'n kou de kamer in!

ZUCHT winter ... leuk en wel maar heb liever de lente :D
    Ieder zijn voorkeur he!

Fijne dag allemaal

15. meiss

meiss Bekend lid

11 nov 2012
    644
    0
    0
    Ventileren is ook heel belangrijk

Wij hebben thermostaatknoppen op de verwarming
    we hebben de hele bovenverdieping tussen de 1 (vorstbescherming)en de 2 staan beneden hebben we de gang op 2 ivm vochtige schoenen
    en de woonkamer bij de bank op 3 en bij de keuken en andere kant van de kamer op 2
    hierdoor heb je als je op de bank zit (stil dus) warmte van de kachel en de rest van het huis is ook aangenaam
    we hebben onze termostaat op 19,5 staan (dit is warm zat)
    wij zijn hierdoor voor een 1 gezinshoekhuis rond de 90 euro in de maand kwijt

16. Nic1976

Nic1976 Fanatiek lid

27 okt 2009
    4.545
    732
    113
    Dat is niet veel. Ik ben dus 100 euro kwijt voor een appartement ... en 19-20 graden is hier echt te koud maar ik trek tegenwoordig maar een trui extra aan ...! Gek dat als ik bij mijn schoonouders ben en het daar 19 graden is het er lekker warm is! Wat scheelt dat toch veel als je huis goed geissoleerd is!

17. FEE88

FEE88 Niet meer actief

Mijn moeder heeft er een beetje verstand van... zij zegt altijd dat het het beste is om je verwarming 's nachts niet lager dan 17 te zetten omdat hij anders te veel moet opwarmen 's ochtends... daarbij komt dat het niet goed is voor je huis...

Over het hoofdonderwerp ;) wij hebben hier alleen de verwarming aan in de woonkamer... ook omdat we niet goed slapen in een warme kamer maar dacht ook dat het goedkoper is... badkamer wel trouwens incl. raam op een kiertje om schimmel tegen te gaan..

18. meiss

meiss Bekend lid

11 nov 2012
    644
    0
    0
    we hebben toen we dit huis kochten veel geld gestopt in isolatie van de kelder tot op zolder
    dus ons huis is ook super goed geïsoleerd, en niet een super groot huis hoor ;)
    wij hebben onze kachel op 19 en dan zit ik nog steeds in t-shirt
    bij mijn ouders staat de kachel op 21-22 en daar is het vaak nog frisjes
    maar dat huis tocht veel meer

19. Nic1976

Nic1976 Fanatiek lid

27 okt 2009
    4.545
    732
    113
    Moet er eerlijkheids halve ook even bij zeggen dat we in een erg oud huis wonen. Hoog plafond en tweede verdieping is half open ... dat hebben we vorig jaar al dicht gemaakt. Maar komen er achter dat het wat betreft verbruik niet echt uit maakt. Overigens is het in de woonkamer nu wel warmer voordat het dicht was.

Maar af en toe een extra trui aan is ook niet erg :D

20. Scarabee

Scarabee VIP lid

12 dec 2010
    6.482
    1
    38
    n.v.t.
    Hoe meer radiatoren er aan staan, hoe meer water er verwarmd moet worden, toch ? Verwarmen kost energie. Dus hoe minder radiatoren er open staan, hoe minder energie (en geld) het kost. Hoeveel precies weet ik niet.

Deel Deze Pagina