Welke vitamines gebruiken tijdens zwangerschap?

Discussion in 'Gezondheid' started by Raggy81, May 17, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Raggy81

Raggy81 Fanatiek lid

Mar 26, 2017
    2,325
    1,411
    113
    Female
    Mijn vorige zwangerschap welke mis ging op 8 weken, daarin nam ik Davitamon Compleet mama.
    Nu weet ik het eigenlijk niet zo.

Alle maanden na de missed abortion heb ik allerlei vitamine gebruikt. Davitamon, vitaminen van Flindall, Met en zonder visolien etc.

Floradix ben ik sinds April 2017 weer gaan slikken, verder alles aan de kant gegooid en de hoop opgegeven.
    en nu... zwanger!

Ik vind het vrij bijzonder dat alle vitamine welke zo aangeraden worden geen effect hadden, en nu ik ermee stopte ik zwanger ben geworden.

Wat is nu wijsheid. In Floradix zit ook foliumzuur...
    wat gebruiken jullie ?

2. Hope19

Hope19 Bekend lid

Sep 23, 2016
    503
    86
    28
    Female
    's-Hertogenbosch
    Ik dacht maar zo: in sloppenwijken gebruiken mensen geen enkele vitaminen en daar worden ook gezonde kinderen geboren.
    Ik gebruik een pilletje van de kruidvat met foliumzuur en vitamine d. Hiervan is wetenschappelijk aangetoond dat deze bestanddelen nodig zijn tijdens de zwangerschap. Voor de rest probeer ik gezond en gevarieerd te eten. Ik heb ook twee miskramen gehad hiervoor, en daardoor ben ik wel nuchterder geworden. Want soms doe je alles 'goed' en dan nog gaat het mis.
    Mijn advies is om te gebruiken waar je jezelf goed bij voelt. Een fijne zwangerschap gewenst.

3. Raket78

Raket78 Fanatiek lid

Dec 7, 2011
    3,002
    1,139
    113
    Female
    Canada

Dit inderdaad. Er is in feite geen wetenschappelijk bewijs dat zo'n multivitamine een positief effect heeft op de zwangerschap of de moeder. Alleen foliumzuur en vitamine D zijn aangetoond.

4. Raggy81

Raggy81 Fanatiek lid

Mar 26, 2017
    2,325
    1,411
    113
    Female
    dank jullie voor zover. het is heel apart. echt al die maanden eet ik vers, gezond gevarieerd , en in april begon de drukte en had ik zoiets van laat allemaal maar, de opwarm maaltijden zijn even sneller en makkelijker en zwanger worden lukt toch niet. En dan juist nu... apart lijf!

5. Bronwater

Bronwater Lid

Apr 23, 2017
    27
    2
    3
    Female
    Tja soms helpt los laten.. dat kan bij jou gebeurd zijn dat je ging ontspannen en dat het heeft geholpen dat je nu zwanger bent. Als je gezond en gevarieerd eet heb je meeste wat in vitamine pillen zit niet eens nodig. Inderdaad vitamine d,foliumzuur en visolie is belangrijk. Ik haal wel altijd waar alles in zit. Mocht ik dag minder gezond eten heb ik toch vitamine na binnen. Maar soms doe je alles voor je baby wat het beste is en gaat nog mis. Helaas is het zo dat er dingen mis kunnen gaan tijdens ontwikkeling van je baby ondanks je alles volgens de boekjes doet. Maar het komt vast goed. Doe je best en dan voel je jezelf er ook lekker bij!

6. Hope19

Hope19 Bekend lid

Sep 23, 2016
    503
    86
    28
    Female
    's-Hertogenbosch
    Haha apart is dat he. Bij mij deze ronde ook minder mee bezig geweest. Ook nog gewoon een wijntje gedronken tussen eisprong en NOD. En verder geen wondermiddeltjes gebruikt...en bij mij was het dus raak.

Wil hiermee overigens niet zeggen dat dit voor alle vrouwen het 'recept' voor succes is. Zwanger worden en blijven is namelijk gewoon een kwestie van heel veel geluk hebben..

nizzie86 likes this.
  7. jk84

jk84 Bekend lid

Feb 6, 2017
    594
    264
    63
    Ik slik mama compleet van Davitamon. Echter eet ik al best gezond (veel groente, fruit en 1x in de week vette vis), dus de vitamines die erin zitten zijn extra. Ik doe het dan voornamelijk voor de visolie, foliumzuur en vitamine D

8. 1BB

1BB Bekend lid

Oct 3, 2016
    573
    67
    28
    Female
    ♡
    Effect op wat? Zwanger worden? Die pillen zijn ter ondersteuning..

Inderdaad het loslaten, het minder stressen heeft er wellicht voor gezorgd. Who knows, het is een kwestie van geluk hebben.

9. Niqi86

Niqi86 Bekend lid

Aug 24, 2014
    663
    291
    63
    Mijn verloskundige heeft een studie gedaan naar vitaminen. Zij adviseert van Vitakruid de multi dag mama en de multi nacht mama (en natuurlijk foliumzuur). De vitamines die je bij de drogist haalt zijn op chemische basis en deze op natuurlijke basis. Dan worden de vitamines blijkbaar beter door je lichaam opgenomen. Ze zegt ook dat je kindje nu 70% van de vitamines die je binnen krijgt voor zichzelf pakt. Blijft weinig voor mama over
    Ik ben niet 100% overtuigd maar ik neem ze nu wel. Voel me er goed bij en wil goed voor mezelf en voor mijn baby zorgen.

Esila likes this.
  10. Raket78

Raket78 Fanatiek lid

Dec 7, 2011
    3,002
    1,139
    113
    Female
    Canada
    Effect op de zwangerschap en de moeder. Als in: Minder miskramen, minder vroeggeboortes, minder diabetes, minder laag geboortegewicht, minder pre-eclampsie, minder complicaties bij de geboorte, minder andere afwijkingen, etc... Die effecten zijn voor de meeste vitamines en mineralen die in een zwangerschapsvitamine zitten niet bewezen. Overdosering van bepaalde vitamines en mineralen heeft wel bewezen nadelen. Aangezien ik over het algemeen gezond en gevarieerd eet, kies ik ervoor om alleen foliumzuur en vitamine D te nemen.

De pillen zijn ter ondersteuning van wat? En waar heeft loslaten precies voor gezorgd in jouw geval?

11. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

Dec 11, 2012
    2,849
    1,060
    113
    Maar foliumzuur hoeft toch niet de hele zwangerschap? Of ben zit ik nu mis?

12. Jippie

Jippie VIP lid

Feb 3, 2007
    11,784
    776
    113
    Volgens onze gyn is een vitamine-supplement niet nodig tijdens de zwangerschap, als je normaal gezond eet. Foliumzuur is wel aan te bevelen, die kocht ik los in een potje van het Kruidvat.

13. Raket78

Raket78 Fanatiek lid

Dec 7, 2011
    3,002
    1,139
    113
    Female
    Canada
    Klopt. Eerste drie maanden. :)

14. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

Dec 11, 2012
    2,849
    1,060
    113
    Maar, vit d is wel belangrijk he? Die zit bij mijn foliumzuur in. Dat kan ik dan wel gewoon slikken toch?

15. Raket78

Raket78 Fanatiek lid

Dec 7, 2011
    3,002
    1,139
    113
    Female
    Canada
    Vitamine D heeft bewezen positieve effecten.

Mocht je medisch advies willen inwinnen, dan kun je trouwens toch het beste naar een dokter gaan. Ik ben ook maar iemand van een internetforum he :)

16. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

Dec 11, 2012
    2,849
    1,060
    113
    Dat weet ik natuurlijk. Gelukkig gaat het hier niet om een levensreddend medicijn, maar om wat vitamientjes.

17. Raket78

Raket78 Fanatiek lid

Dec 7, 2011
    3,002
    1,139
    113
    Female
    Canada
    Klopt!

18. Raggy81

Raggy81 Fanatiek lid

Mar 26, 2017
    2,325
    1,411
    113
    Female
    heeft iemand ervaring met vitamines van Flinndal ?

19. Liva

Liva Fanatiek lid

Dec 5, 2016
    2,018
    3,042
    113
    Je kunt het beste vooraf je bloed laten prikken zodat je weet of en welke tekorten er zijn. Tekorten kunnen namelijk best grote gevolgen hebben (een flink tekort aan D verhoogt het risico op autisme bijvoorbeeld).

Verder lukt het weinig vrouwen om super uitgebalanceerd te eten, dus een tekort loop je snel op.

Verder zijn de (goedkope) synthetische vitaminen uit de drogist nutteloos. Slecht gedoseerd en moeilijk opneembaar. Als je een multi zoekt, neem dan betere kwaliteit.

nosilla and nizzie86 like this.
  20. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ik heb alleen foliumzuur geslikt en neem nu magnesiumtabletten (tegen spierkrampen). Ik had verder nergens tekorten en voel me verder prima.

Van de multivitaminen kreeg ik maagzuur, dus snel mee gestopt.

Share This Page