Ik zit er zo diep ingedoken, dat zelfs het APA boekje hogere wiskunde is. Wie heeft hier een scherpe kijk op en frist mijn hoofd weer even op en mag ik dus per pb om hulp vragen? Ben het even helemaal kwijt.
voor mij is het ook echt abracadabra. Deze site heeft mij echt enorm geholpen https://www.scribbr.nl/bronvermelding/generator/ . Hopelijk heb je hier wat aan.
Niet zelf prutsen. Trial van EndNote of Reference Manager downloaden en gaan. Die programma's zijn ervoor. Je kan veel verschillende output stijlen kiezen. Als je dit vaker moet doen, kan je misschien via je opleiding de software goedkoop aanschaffen.
Oh super, zit nu nog in mijn verslag, maar zodra ik er aan toe ben dan zal ik een berichtje sturen en even de andere bronnen raadplegen. Thanx! Stom. Ik heb al meerdere verslagen moeten schrijven, maar ik heb op de één of andere manier een soort van black-out
In word kan je een verwijzing aanmaken in de tekst. Dan heb je zowel je bronnenlijst als je in tekst referenties goed. Je slaat bronnen dan ook op, dus als je voor een volgende scriptie/paper iets wil aanhaken staat de bron al in je lijst. En als je dan ooit van apa naar een ander format wil is dat geregeld met 2 muisklikken. Ik studeerde in het buitenland en moest stukken dus bij 2 universiteiten inleveren. Dat scheelde echt zo ontzettend veel werk.
Je kan veel beter tijdens het schrijven je bronnen al toevoegen. Maak een bibliotheek van de artikelen die je nuttig vindt of die je tijdens het schrijven raadpleegt, en als je daar iets van gebruikt, maak je gelijk een referentie aan in je tekst.
Is toch heel persoonlijk wat je prettig vindt en wat goed werkt? Ik schreef de bron wel in de tekst en nam hem alvast op in de literatuurlijst, maar niet altijd correct APA. Werkte voor mij prima. Alles direct correct APA tijdens het schrijven haalde me echt uit mijn denk- en schrijfproces, super irritant vond (en vind) ik dat. Maar goed, ik had ook geen supersonisch programma daarvoor.
Ik weet prima hoe ik het APA moet noteren. Niet met hyperlinks enzo. Maar gewoon wel hoe je het moet noteren. Als je daar advies voor nodig hebt: dan mag je mij een PB sturen.
Maar je hoeft niks zelf te APA'en als je software gebruikt. Je haalt de referentie binnen uit een bibliotheek als pubmed of het equivalent in jouw vakgebied (je kan direct in die programma's zoeken op een heel breed scala aan zoektermen) en voegt m toe aan jouw project library. Via de "cite while you write" functie zet je de referentie gelijk in de tekst. Gooi je een stuk tekst weg, verplaats je iets,voeg je halverwege een referentie toe, geen probleem, daar hoef je zelf niet op te letten. Wanneer je klaar bent, of even vastzit in je schrijven en wat afleiding zoekt, update je de literatuurlijst aan het eind van je tekstbestand (paar muisklikken). Met een druk op de knop staat het hele ding in APA of het format van het tijdschrift waarnaar je je manuscript wil sturen. Easy peasy. Wat mij betreft is die software niet supersonische maar een basale behoefte als je een artikel of richtlijn moet schrijven.
Of die behoefte basaal is of niet, daar verschillen we dan over van mening. Wellicht als het je werk is dat het de kosten en het leren kennen van het programma waard is, maar ik kan me ook voorstellen dat het dat in veel situaties niet is (voor mij was het bv. dat niet). Maar ik houd er over op, want daar ging het topic niet over.
Ik geef mijn studenten juist vaak de tip om niet de automatische versie van Office oid te gebruiken maar het echt zelf te doen. Office zet niet altijd alles op de juiste plek schuingedrukt of qua punten bijvoorbeeld. Ik zou echt tijd investeren om het jezelf goed aan te leren. Ik weet niet welke versie jouw school gebruikt maar dit is de versie uit 2019/19. Er is ook nog een blauwe van vorig jaar. https://www.auteursrechten.nl/files/auteursrechten/2019-09/surf_de-apa-richtlijnen-uitgelegd_versie-november-2018.pdf
Ik heb tijdens mijn studie ook altijd geleerd dat het handiger is om het zelf te leren. Hier staan ook veel tips: https://owl.purdue.edu/owl/research_and_citation/apa_style/apa_style_introduction.html en ik maakte veel gebruik van het Wadsworth Handbook en Turabian
Whyyyyyy!!! Een beetje artikel heeft tientallen referenties, een review nog meer. Je studenten hebben wel wat beters te doen neem ik aan. Doe het een keertje zelf met een paar artikelen om te leren, alla, maar verder lijkt het mij vooral een goede les voor aankomend wetenschappers hoe ze efficiënt kunnen werken en hoe software hierin op de juiste manier kan ondersteunen. En hoe zie je dat voor je dan, als je een artikel wil insturen, ga je dan weer alles handmatig veranderen? Want elk blad heeft z'n eigen eisen aan het format. Dit klinkt als net zoiets als je benodigde artikelen in de gebonden jaargangen in de bieb gaan opzoeken en kopiëren. Dat doen we ook zelden tot nooit meer, en met reden.
Ik sluit me hier echt helemaal bij aan. Een programma is zoveel simpeler, daar al je linkjes in en dan kan jezelf uitzoeken hoe je wil verwijzen wil je het veranderen is het ook zo weer aangepast zonder dat je het hele artikel weer door moet.
Ik sluit me hier ook bij aan. Ik gebruik zelf Mendeley reference manager (=gratis). Het zelf doen is in de wetenschap heel achterhaald en ouderwets. Alsof je nog iets probeert te faxen ipv een mailtje te sturen..