hey meiden, 14 dagen geleden 15/12 ben ik naar de gyn gegaan met pijnlijke harde buiken maar volgens hem was alles in orde, baarmoederhals mooi lang 49mm om juist te zijn, zo vroeg doen harde buiken niks dus moest me geen zorgen maken een weekje rust maar daarna terug aan het werk. na een week rust kreeg ik dan ook zonder verder onderzoek groen licht om te werken nochtans heb ik toen duidelijk gezegd dat de pijn echt nog hard aanwezig was maar dat kon geen kwaad zei hij. nu gisteren heeft men werkgever me terug naar spoed gestuurd ze zagen dat ik nog veel pijn had, bij de gyn in het zh keken ze al raar alléé ze is daar weer... met pijn... maja toch hebben ze nog is de baarmoederhals gecontroleerd en ja deze was nu nog 30mm dus in 2 weken tijd 19mm verkort !!! ik zit nog niet in de gevarenzone maar zijn er nog meiden die dit zo vroeg hebben meegemaakt? en hoe is de verdere zwangerschap gegaan?
Och meid. Ik zie in je banner dat de zwangerschap lang op zich heeft laten wachten en dat je ook al een * hebt. Wat een spanning!! Ik heb hier overigens geen ervaring mee. Je schrijft dat je in de gevarenzone zit. Wat houdt dit precies in? En wat zijn de gevolgen voor nu?? Ik hoop echt van harte dat de verdere zwangerschap goed mag verlopen! Ik gun het je!!
ik heb ook al een dochtertje van 3,5jaar bij haar begon men baarmoederhals te verkorten rond de 27 weken + contracties ( dus gevolg was zh-opname, weeënremmers + longrijpers) nu heb ik dus harde buiken en verkorting van de baarmoederhals maar al met 17 weken dus 10 weken vroeger als de vorige keer, ik zit nog niet echt in de gevarenzone maar wel als ze zo blijft verkorten natuurlijk, zit met angsten en hoop dat er iemand dit ook zo vroeg heeft meegemaakt ...
Gelukkig geen ervaring mee. Maar ook al staan ze er maar raar bij te kijken in het ziekenhuis, als jij het niet vertrouwd blijf ze bellen!! Je ziet wel hoe snel het nu al gegaan is. Dan denken ze maar, daar komt zij weer. Het is jouw kindje! Dus laat ze maar fijn denken!! Hou het in de gaten! En als je nog steeds zo'n klachten blijft houden. is het dan geen optie om wat minder te gaan werken? Je werkgever heeft zelf gezien dat je erg veel klachten hebt, dus lijkt mij ook wel open te staan voor wat minder lange dagen.
kunnen ze geen preventieve cerclage plaatsen? misschien moet je even een topic plaatsten in het onderdeel prematuur? Misschien dat er daar moeders zijn die je kunnen adviseren?
Vervelend meid. Ik had bij mijn vorige zwangerschap een verkorte baarmoedermond zo rond de 29 weken. Toen kreeg ik ook longrijping. Advies was ook rusten en stoppen met werken, uiteindelijk is mijn dochtertje met 38w2d. Ik neem aan dat ze het nu wel vaker bij je zullen controleren. En hopelijk blijft de kleine nog een paar weken zitten. Sterkte en probeer het rustig aan te doen.
Ik had met 22 weken een verkorte baarmoedermond. Er is toen bij mij een cerclage geplaatst, dit is vrij laat voor de zwangerschapsduur. Normaal doen ze dit bijna niet, maar het spijt me om te zeggen maar de gyn zei tegen mij dat als we niks deden ik zou bevallen. Mijn bbm was bijna dezelfde lengte als bij jou, zelfs iets langer. Kun je niet contact opnemen met de gyn en het over de cerclage hebben?? Heel veel sterkte, bah wat een onzekerheid! Als je vragen hebt stel je ze maar hoor
Sorry ik heb verkeerd gelezen je schrijft dat het 19 mm was verkort, en nu nog 30 mm is. Mijn bbm was al ong 20mm. Ik dact dat die nu al 19 mm was
ik vind het gewoon raar en wat nonchalant van de gyn om hier zo mee om te gaan alsof het niets is... alléé het kan aan mij liggen hé ( ik heb gewoon schrik) maar als men baarmoederhals in nog geen 14dagen tijd bijna 2cm is ingekort is dit toch een allarmteken, of maak ik er nu een drama van? ik wil men kind niet verliezen, ik ben nog maar 17 weken dus er kan niks gedaan worden voor men baby... over 14dagen heb ik terug een afspraak, ik ben benieuwd...
Natuurlijk schrik je hier van. Ik heb even gezocht op google wat een normale lengte zou zijn bij jou zwangerschapsduur maar ik kan helaas niet niks vinden. Misschien kun je iemand hier op het forum vragen? Toen ik met 22 weken in het ziekenhuis kwam met bloedverlies kwamen ze er dus achter dat mijn baarmoedermond heel erg verkort was, en ik had ook inmiddels 2 cm ontsluiting. Mijn gyn regelde direct een kamer en ik mocht helemaal niks meer, alleen maar liggen. Misschien denkt jou gyn dat het nog niet zorgwekkend is, omdat hij zich er niet druk om maakt. Ik vind het moeilijk om je een antwoord te geven omdat ik dus niet weet wat normaal is bij jou zwangerschapsduur qua lengte. Als je twijfelt zou ik morgen nogmaals bellen met je gyn en je zorgen met hem bespreken. En als je twijfelt misschien een ander ziekenhuis bellen in je regio en daar overleggen. Ik kan me voorstellen dat je je rot schrikt, het lijkt me dat je baarmoeder mond ind snel verkort
30 mm is geen gevarenzone zeggen ze in 3 verschillende ziekenhuizen waar ik de afgelopen tijd ben geweest, vanaf 25 mm kom je in een gevarenzone terecht. Ik had op 24 weken nog maar 17 mm en op 28 weken 05 mm, 2x weeenremmers gehad omdat ik ook weeen kreeg, verder doen ze niks. Ik loop nu al vanaf 28 weken rond met 05 mm en 1 cm ontsluiting, en nog steeds geen babys gelukkig, ik heb ook elke dag heel veel harde buiken, maar ze hebben bij mij na de 28 weken niet meer gemeten, puur om het feit dat de babys levensvatbaar zijn. Krijg je weeen, en is je bmm onder de 25 mm dan worden er weeenremmers gegeven vanaf het moment dat je 24 weken bent, daarvoor geven ze niets. Dit is het even in het kort uitgelegd, als je nog meer vragen hebt mag je me ook pben hoor.. ik heb inmiddels na 2x opgenomen te zijn geweest in het ziekenhuis, behoorlijk wat info hierover voor je. Wist je trouwens ook dat een 2e zwangerschap het normaal is als je bmm al snelle korter word?
Oh een normale lengte is tussen de 45 mm en 25 mm met jou zwsduur. Ik las hierboven dat dat de vraag was...
@ MM7: Ik kreeg voor de 24 weken wel weeenremmers, volgens mij scheelt dat per ziekenhuis. Althans ik hoor inderdaad verschillende verhalen daarover. Wens jou ook succes, lijkt veel op mijn verhaal met mijn tweeling zwangerschap. Jij ligt nu niet in het ziekenhuis uit voorzorg? Ik moest namelijk wel vanaf 26 weken naar een academisch ziekenhuis en moest daar gewoon blijven tot aan de bevalling.
@Jada08, nee geen ziekenhuis opname gelukkig meer. Ben sinds 28.6 er weer uit. Het verschilt ook allemaal wel per ziekenhuis, de 1e keer werd ik met de ambulance naar het AMC gebracht, daar gaven ze weeenremmers vanaf 24 weken, ook heb ik toen 2x de longrijpingsprik gehad. Toen mocht ik omdat het rustig bleef na 2 weken naar huis toe. Mijn bmm was toen 17 mm. Bij 28 3 werd ik weer opgenomen omdat bij controle bleek dat mijn bmm 05 mm was, ik had ook op dat moment contracties dus ben overgebracht naar het Sophia in Rotterdam, tijdens mijn controle in mijn streekziekenhuis kreeg ik alvast een longrijpsingsprik, in het Sophia wilde ze daar niks van weten omdat dat slecht zou zijn, wel daar weeenremmers gekregen, na 1 dag mocht ik toen weer overgebracht worden na het AMC omdat dat meer in de buurt was, maar AMC wilde wel dat ik nog de 2e longrijping kreeg. Vervolgens na 2 dagen weer naar huis omdat het rustig blijft, ik krijg nu geen weeenremmers meer omdat de kindjes levensvatbaar zijn, en ik de max. dosis aan longrijping heb gehad. Apart he al die verschillende protocollen... Met hoeveel weken is jou 2ling geboren? En wat waren hun gewichten ongeveer? Ik ben afgelopen dinsdag weer op controle geweest, tegen ieders verbazing in daar was ik nog steeds zwanger, en de kindjes worden nu ieder geschat op ruim 1500 gram. Ik mag morgen om 12 uur (dan ben ik 32 weken) in mijn eigen ziekenhuis bevallen, maar ik hoop dat de babys nog tot in iedergeval week 36 in mijn buik blijven!
Wat een verschil dan per ziekenhuis. Maar er werd tegen jullie gezegd dat longrijpings spuiten slecht zijn? Dat heb ik echt nog nooit gehoord. Ik was juist erg opgelucht dat ik ze kreeg. Onze mannen zijn geboren met 28 weken. Mijn ene zoon woog 1270 gr en mijn andere zoon 1500. Lengte weten we niet omdat ze per direct aan de beademing moesten maar werd geschat rond de 32 cm. Opzich een heel netjes geboortegewicht voor de zwangerschapsduur. Kwam ook omdat ik vanaf 22 weken al volledige bedrust had. Maar wat goed zeg dat je morgen al 32 weken bent, je houd het maar goed vol zo. En helemaal met zo'n verkorte baarmoeder mond. Ik neem aan dat je wel bedrust hebt?
Pfff... ik moet deze berichten ook gewoon niet lezen.. Ik heb inmiddels al 10 weken 'voorweeen' en er is toevallig met 19 weken naar de lengte gekeken omdat ik meedeed aan een onderzoek en toen was de lengte goed (40mm). Maar sinds die tijd hebben ze niks meer gecontroleerd. Ik blij aangeeven dat de voorweeen blijven, maar ze doen niks! Niet voelen, gen echometing enz.... Dan had ik liever bij de gyn gezeten want die controleerd het tenminste!
Vica, bedoel je harde buiken? Harde buiken aan zich HOEVEN niet gevaarlijk te zijn. Jada, in MMC geven ze ook max. 2 keer de longrijping (dus 2x 2 dagen bedoel ik dan). Het effect van het meer geven is nooit onderzocht en ze weten niet of het slecht kan zijn. MMC neemt dan de voorzichtige weg en geeft max. 1 keer de herhaling van de longrijpers. Ik heb ze ook 2x gehad, met 27 weken en met 30 weken. TS, wat een spanning meid. Ik heb ook een lange weg afgelegd met een verkorte bmm (en 3 babys in de buik). Mij is altijd verteld dat een bmm een flexibele lengte heeft. De meting is ook een momentopname. Het is maar hoe het kindje ligt, of je blaas vol of leeg is, vanaf welke kant ze meten enz. Volgens Nederlandse richtlijnen (volgens mijn gyn) is alle lengte boven 2,5cm goed. Het zou niet veel uitmaken of je nou 3cm of 5cm hebt. Als de bmm vroegtijdig gaat verkorten en dit door blijft gaan, dan kan het gevaarlijk worden. Zover ik het weet doen ze niks zolang je meer dan 2,5cm hebt. Het is nu het belangrijkste dat je stress vermijdt en zoveel mogelijk bedrust neemt. Probeer ook alle druk van je bmm af te halen. Dus weinig zitten, niet gaan fietsen, geen zw-gym doen enz. Als je ligt, voornamelijk op je zij gaan liggen. Ik heb maandenlang op de bank/bed op mijn zij gelegen en tv gekeken/ gelezen. Heel veel succes meid! In de sectie 'prematuur' is een topic met meiden die een cerclage hebben gekregen tijdens de zwangerschap (een bandje om de baarmoedermond dicht te houden). Wie weet kom jij daar in de aanmerking voor. Daar zul je ook veel herkenning vinden voor je verhaal. Succes!
@Adi, nee ik bedoelde echt voorweeen zoals ik ze bij mijn dochter ook 10 weken lang gehad heb voor ik ging bevallen.. Echte krampen die komen en gaan en soms zelfs zo erg dat ik ze enkel weg kan puffen...