Hoi, Dit weekend wil ik een fruithapje geven voor het eerst! Ik vind het erg spannend! Nu ben ik benieuwd, hoe maak je een fruithapje? Ik heb een beaba babycook gekregen. Hebben jullie daar ervaring mee om peer mee te maken? Hoe maak ik een perenhapje? Ik wil wel vers fruit gebruiken. Hoe lang mag hij dan peer eten? 1 week en daarna een ander fruitsoort? En hoeveel happen mag hij dan?
Gewoon een rijpe peer prakken of pureren (ligt er aan hoe oud je kindje is). Meer dan een paar hapjes eten ze de eerste keren niet. Zo'n 3 dagen achter elkaar hetzelfde geven.
Als je kindje zelf goed kan zitten in de kinderstoel, al dat lekkere zachte zomerfruit gewoon in stukken aanbieden, in het handje of voorhouden om te happen/schaven met de kaakjes. Met zeven maanden werkte dochterlief zo een stuk meloen weg. En ook als je een lepeltjesmaaltje wilt aanbieden, zou ik niet pureren maar fijn raspen - wordt t wat minder papperig. Drie dage hetzelfde is idd wat wordt aangeraden, om smaakontwikkeling en/of evt allergieën. Mijn mening is dat je gewoon sowieso geen allergene vruchten (bv aardbei, kiwi) moet geven tot richting het jaar, en ik heb deze drie dagen regel ook altijd wat losjes benaderd. Geef trouwens geen dagen achter elkaar banaan, dat verstopt en kan je dus beter hooguit om de dag geven.
Als je kindje 4 maanden is kan je beter in de wipstoel voeden, met 6 maanden in de kinderstoel. Ik heb altijd gepureerd t/m 5,5 maand, daarna wat grover gepureerd en nu krijgt ze zacht fruit in stukjes. Ze werkt ook een soepstengel of een biscuitje naar binnen.
Banaan prak ik,peren, appels,...kan je raspen. Je moet een beetje op je gevoel afgaan, ik gebruik bijna dagelijks een banaan en geen probleem met poepen hier, helemaal niet Goed naar je baby kijken en op je gevoel afgaan
Het is afhankelijk van de leeftijd van je kindje. Mijn zoontje kreeg met 4 maanden een fijn geprakte of gepureerde fruithapje in zijn wipstoeltje. Nu is hij 9 maanden en hij krijgt stukjes fruit in zijn handje wat hij in de kinderstoel op eet.
Is beter met groente beginnen en inderdaad 3 dagen geven. Maak in beaba lekker veel: vries het in dan kan je het ook later geven. Ik zou beginnen met in beaba gestoomde broccoli, wortel courgete etc.
Ik gebruik ook nog een stoomblender voor het fruit. Je krijgt er binnen 5 minuten heerlijke fruithapjes van. Maak soms extra voor mezelf... sstt niet door vertellen . Maar probeer 1 fruitsoort een paar dagen achter elkaar. Mijn dochter kan helaas niet tegen banaan (gaat flink overgeven na een paar uur) en ben daar op die manier achter gekomen. Geniet van die eerste hapjes en probeer het te filmen. Het is zo leuk om nu nog terug te zien.
Dit geldt natuurlijk niet voor alle kindjes, onze dochter at meteen door, en werd boos als ik na een paar hapjes stopte, eerste dagen half potje gegeven, maar na 4 dagen at ze al een heel potje leeg.
Een kind dat pas 4 maanden en 1 week is? Dat lijkt me geen goede zaak om zoveel vast voedsel te geven. Melkvoeding is heel belangrijk en tot je kind 6 maanden is mag vast voedsel echt geen melk vervangen!
Ik weet niet hoe oud je kind is, maar het is beter om niet met fruit maar met groente te beginnen. Groente is milder en wordt makkelijker verdragen dan fruit. Daarbij, peer pureren levert een smoothie op, geen hapje, en als je het eerst ook nog zou stomen hou je qua smaak en substantie helemaal niets over. Eet die peer lekker zelf op en doe een vers bospeentje in dat apparaat. Over een paar weken kun je de peer gewoon in stukjes snijden en zo geven.
Dit is allemaal in overleg met de kinderarts. Ze zei ik verwacht dat het een paar hapjes is de eerste weken, maar ze mag gerust meer. Heb de voedingsdeskundige al navraag gedaan of ze evt wat minder melk mag, en zei geeft aan dat dit gewoon mag als ze zo goed eet. Ik denk zelf ook dat het belangrijk is om naar je kind te kijken, onze dochter vind melk gewoon niet lekker meer, en wil graag vaste voeding, een ander kindje misschien juist nog helemaal niet. Denk dat het goed is je aan te passen aan je kind.
Ik hoop dat je wel beseft dat kinderartsen doorgaans heel veel weten over zieke kinderen, maar een beetje minder over eten, voeding is niet echt deel van hun opleiding. Maar er kunnen dringende medische redenen zijn voor vroeg vast voedsel natuurlijk, dat kan ik niet beoordelen. Persoonlijk zou ik erg voorzichtig zijn.
Ze zegt toch ook dat ze een voedingsdeskundige heeft gevraagd Hier gingen de potjes fruit en groentes ook direct op hoor.(4mnd) En heeft het nog even geduurd voor het melk ging vervangen. Maar ze zat hier zwaar over de max dus was niet erg dat het melk ging vervangen. Ts, zou ook beginnen met groentes. En paar dagen het zelfde, hoe je het geeft moet je zelf weten gepureerd/geprakt/stukken. Heb namelijk geen idee hoe oud je kindje is
Hier is die 6 maanden oud. Hij heeft 5 hapjes gehad, 3 dagen achterelkaar. Op kdv hebben ze gelijk een voeding weggehaald (bv). Vnd het wel heftig en snel, of kan dit al?
Na 6 maanden mogen melkvoedingen vervangen worden, al ligt het bij moedermelk genuanceerder dan bij kunstvoeding (neem aan dat je geen bv bedoelt, maar afgekolfde moedermelk), bij kv heb je na 6 maanden nl. een maximum van 800cc terwijl moedermelk gewoon onbeperkt mag. Een KDV kan zoiets natuurlijk nooit voor jouw kind beslissen, dat hoort altijd met jou overlegd te worden!