wanneer trekt een baby zichzelf op.....

Discussion in 'Baby en dreumes' started by dds, Nov 22, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. dds

dds Fanatiek lid

Jan 1, 2009
    3,936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Mijn meisje is niet de vlotste!!!!!

Toch twijfel ik over zoveel......Ze is bijna 1 jaar, maar trekt zich nog niet op......niet aan de bank, box, stoel enz.

Ik twijfel of ik naar de huisarts moet of als ik naar het spreekuur van het cb moet of als ik haar gewoon haar gang moet laten gaan?

Vandaar mijn vraag.....

(lekker onzeker he?):)

2. Amfy

Amfy Niet meer actief

tis mischien wat laat maar zeker niet te laat hoor ik zou gewoon nog even wachten. mischien is ze nu even met hele andere dingen bezig en diet ze het volgende week in een keer.

3. juenco

juenco Fanatiek lid

Nov 14, 2008
    2,364
    0
    0
    beleidsmedewerker
    Kruipt ze al wel? Ik zou me niet teveel zorgen maken, maar je kunt altijd even bellen met het CB. Word je waarschijnlijk gewoon gerustgesteld. Of is ze misschien een keer hard gevallen? Dan kan het dat ze wil wachten tot ze zeker genoeg is van zichzelf en dan gaat het ineens heel erg goed.

4. joycje

joycje Fanatiek lid

Aug 21, 2009
    1,079
    0
    0
    Ik zou de fysio bellen. Zij kijkt je meisje helemaal na of er geen lich. beperkingen zijn en zij kan je evt ook tips geven om je meisje te helpen tot staan en of kruipen oid wanneer dit nodig is.

Mike is bijna net zo oud als jouw kindje en hij trok zich op met 7 maanden.

5. dds

dds Fanatiek lid

Jan 1, 2009
    3,936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Nee, ze kruipt ook niet. Ze tijgert en schuift op haar billen.

6. joycje

joycje Fanatiek lid

Aug 21, 2009
    1,079
    0
    0
    Op zich is dat wel in volgorde van de ontwikkeling. Hier was het ook eerst tijgeren. Toen pogingen tot kruipen.

Hoe ik hem moest helpen met kruipen was hem op zijn buikje leggen en zijn knietjes onder zijn buikje schuiven. Zo ging hij zelf wat wiebelen.

Mike trok zich op toen ik een activity centre in zijn box hing. Dat vond hij zo interessant dat hij zich optrok. Weet niet of jouw meisje ook zo'n ding heeft in de box. maar misschien is dat wat.

En zou ook haar zoveel mogelijk uit de box houden zodat ze leert zichzelf voort te bewegen. Dat haar wereld groter is dan alleen de box. Dus hopelijk nieuwsgierig word.

7. kiddie

kiddie Niet meer actief

Hier ook zon ding in de box maar niet optrekken. En ook nog niet tijgeren/kruipen. Wel sinds kort ronddraaien op de buik, en ronddraaien als ze zit. Als ze verder beweeglijk genoeg is zou ik het zo laten. Iig zou ik nog geen fysio doen, beetje overdreven volgens mij.

8. MamavanJurre

MamavanJurre Actief lid

Nov 3, 2009
    287
    0
    0
    Gelderland
    Mijn zoontje kon pas zelf gaan zitten en kruipen toen hij ruim 11 maanden was. Toen ik bij het CB was kon hij dit nog niet en zij gaven toen aan dat hij dit rond 14 maanden zou 'moeten' kunnen. Hij kon trouwens wel tijgeren als een speer!

2 dagen na mijn CB bezoek begon meneer ineens te kruipen en kon hij zelf zitten. 2 dagen na zijn 1e verjaardag kon hij ineens optrekken tot staan en nu loopt hij langs de tafel, stoelen, banken, stapt hij over... Hier is dus in 2 weken tijd een heleboel verandert :)

Ik zou het dus gewoon even afwachten en overleggen met het CB. Niet iedereen is even snel en het komt vast allemaal goed!! Ze zal wel ineens als een speer gaan denk ik ;)

9. Luna86

Luna86 VIP lid

Jan 11, 2009
    14,812
    9,319
    113
    Gelderland
    Mijn zoontje was een hele vlotte en kon zich met 7 maannden optrekken. Mijn vriendin heeft een dochterje die net zo oud is als jouw dochter en doet ook hetzelfde als jouw dochter. Je zou het de volgende keer op het cb kunnen vragen of is een fysio kunnen bellen maar zou me geen zorgen maken als ik jouw was.

10. Salapio

Salapio VIP lid

Jan 15, 2007
    13,917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Er stond vandaag een ingezonden brief in de Volkskrant van een arts over de veel te hooggespannen verwachtingen van ouders als het gaat om de ontwikkeling van hun kind. Een tijd geleden een artikel (ook volkskrant) gelezen over de massa's ouders die vanwege dezelfde ideeën onnodig naar de fysio gaan.

Je hoort ouders altijd opscheppen over wat hun kind allemaal al kan. En dan gaat het meestal over de grof motorische zaken of over woordjes zeggen. Er zijn echter heel veel andere ontwikkelingen (bijvoorbeeld kleine motoriek, geheugen etc.). In dat Volkskrant artikel stond ook dat bij een achterstand op punt 1, vaak een voorsprong wat iets anders betreft staat.

Ik zou me dus geen zorgen maken en lekker genieten van je kindje. Bij een reguliere afspraak op het CB kun je het natuurlijk altijd aankaarten.

11. SuLa

SuLa Fanatiek lid

Feb 14, 2009
    1,765
    1
    0
    Zogenaamde 'billenschuivers' zijn vaak iets 'langzamer' met dit soort zaken dan kinderen die al vlot kunnen tijgeren/kruipen.
    Onze zoon, nu 10 maanden, kan net een maandje zelf zitten, en begint nu nét met om zijn as te tijgeren op een gladde vloer.

Maar ik herken je onzekerheid wel hoor. Dat is ook niet erg, dat is normaal als je van alles om je heen ziet en hoort.
    Ik denk maar zo: ik was zelf een billenschuiver en liep pas met 19 maanden, maar wel meteen goed. En toen ik twee was maakte ik hele volzinnen. Op mijn tweede verjaardag zei ik tegen mijn moeder: "Ik wil ook een stuk taart met taptoom!"
    hihi

12. piemie

piemie Fanatiek lid

Mar 28, 2009
    1,769
    0
    0
    kapster
    het Gooi
    Ik vind niet dat je naar huisarts of fysio hoeft hoor!! Tygo kruipt pas net een maandje, dus met 13 maanden en is zich nu pas aan het optrekken 1 week. En hij is nu bijna 14 maanden. Tijgeren heeft hij nooit gedaan.

13. dds

dds Fanatiek lid

Jan 1, 2009
    3,936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Meiden, jullie verhalen doen me goed!!!!
    Ik lees en hoor dat zoveel baby's meer kunnen dat ik ging twijfelen. Ik ga sowieso bij het volgende cb bezoek even mijn onzekerheid uiten.

Ik probeer Julia te helpen bij het kruipen, dus op handen en knieen, maar ze vindt het helemaal niets. Ze is zelfs een keer door haar handen gezakt en op haar gezicht gevallen:x

14. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Hier ging het eerst tijgeren, zitten, optrekken, kruipen en nu om de tafel lopen. Maar hier is ze aardig vlot.
    Ik zou me er ook niet te druk om maken hoor! Ik was vroeger ook niet zo snel, dochter heeft papa's genen ;)

15. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,809
    3,339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland

ach, als ze kan billenschuiven, waarom moet ze dan kruipen? Tenminste... dat leek de gedachte van onze dochter ;) . Na haar 1e verjaardag ging ze op een gegeven moment alsnog kruipen. Als ze echter haast had, verviel ze weer in het billenschuiven, dat kon ze véél sneller :) .
    Maar hier kwam het dus alsnog.. Billenschuiven deed ze overigens pas met 11 maanden - met 9,5 maand kon ze ook pas omrollen..

Uiteindelijk liep ze met 16 maanden. Dat viel me nog alles mee, ik had eigenlijk verwacht -gezien haar eerdere ontwikkeling, dat ze mínstens 18 maanden zou zijn.

16. senna1979

senna1979 Fanatiek lid

Feb 3, 2006
    1,496
    0
    0
    verpleegkundige op een woongroep voor mensen met e
    Zuid Holland
    Elin trekt zich ook nog nergens aan op, als ik haar op haar voetjes zet dan zakt ze er nog gewoon doorheen.
    Wel teigert ze over de grond en is ze net een paar dagen geleden zelf gaan zitten.
    Geen "vlotterik" maar wel perfect volgens schema volgens het consulatiebureau.
    Het ene kindje kan heel snel praten, het andere kan heel goed kleine dingetjes oppakken en een ander kind loopt snel.
    Ik maak me geen zorgen, ik vind het wel lekker eerlijk gezegd.

Groetjes Senna

17. debq

debq Fanatiek lid

Mar 10, 2010
    3,797
    761
    113
    Quincy probeert zich vanuit de wipstoel overal aan omhoog te trekken (wat niet lukt omdat ze vast zit), in de box trekt ze zich ook omhoog. Maar ik vind het allemaal heel erg snel gaan, ik zou er lekker van genieten dat je dochter overal de tijd voor neemt. En je niks aantrekken van wat andere verwachten. Op het kdv waar mijn dochter zit zie je ook heel veel verschil tussen de kindjes in wat ze kunnen.

18. adi

adi Niet meer actief

Meid het is volkomen logisch en normaal dat je bezorgd bent en je onzeker voelt over dit onderwerp. Je bent een kersverse moeder en wilt het allerliefste van de wereld dat je kindje helemaal perfect is (en hij IS perfect).
    En er is geen enkel onderwerp waar moeders van babys en dreumesen liever over opscheppen dan de motorische ontwikkeling. En dan het liefst de andere moeder NOG onzekerder mee maken.

Toen ik het bericht op vorige pagina las gingen mijn haren overeind staan 'MIJN KIND KON DAT AL MET 7 MAANDEN, DUS ALS IK JOU WAS ZOU IK NAAR DE FYSIO GAAN' :x:x:x. Ik dacht meteen, kijk dat is weer zoéén..

Luister aub niet naar dit soort onzin, als je echt twijfels hebt kun je ze best bespreken met het CB, en ze zullen je vaak geruststellen. De 'normale' lichaamelijke ontwikkeling van een baby is een stuk langzamer dan wij tegenwoordig verwachten. Volgens de richtlijnen van het CB hoeft een GEMIDDELD kindje van 14 maanden zich pas op te kunnen trekken en langs de meubels te lopen. Dus die van jou heeft nog eventjes.

19. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,228
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Ben het helemaal eens met adi. Als je je toch zorgen maakt kan je natuurlijk altijd even naar het cb. Er zit ook nog een verschil in of een kindje het nog niet kan, of nog niet wil. En dan nog, volgens mij hoeft ze het ook nog niet te kunnen. Laatst op een verjaardag een kindje van bijna 1 jaar, die het gewoon vertikt om te staan, als ze haar willen neerzetten trekt ze haar benen gewoon in ;). Tja, die wil dus gewoon (nog) niet.

20. debq

debq Fanatiek lid

Mar 10, 2010
    3,797
    761
    113
    haha, is tenminste wel duidelijk!
    En ts, ze kunnen nog zo lang staan en lopen, de tijd dat ze dat niet kunnen is veel korter als wel, als ze het straks kan denk je als snel, wat was die tijd dat ze het allemaal nog niks kunnen kort. Je kunt het beter dus positief zien en lekker iets "langer" genieten.

Share This Page