òke maandag mogen we weer naar het cb ze is dan 15 weken ze moet de 12 weken spuit nog hebben de 8 weken heeft ze gehad.maar omdatze bijna niet groei vind ik het lastig beoordelen ze is nu 4900 gram bij 15 weken dus echt klein. de vorige keer op het cb dat ze hem dus moest hebben hebben we het niet gedaan. wat zouden jullie doen nu toch weer gaan enten of nog even wachten tot ze wat groter is??
Ik zou wel geneigd zijn om in te enten. Waarom niet? Omdat de kans bestaat dat ze dan een dag wat minder drinkt, wat ze dus niet kan hebben omdat ze nog zo licht is? Als ze ziek wordt doordat ze niet wordt in ge ent is ze verder van huis... Hoe heeft ze de vorige keer gereageerd op de inenting? Is ze toen erg ziek geweest? Dat zou ik laten meewegen. En overleg anders gewon met de CB arts?
Hoezo hadden jullie het vorige keer niet gedaan dan? Want op zich maakt volgens mij de grootte van je kindje niet uit. Ons dochtertje was bij de eerste entingen 4,2 kg (8w)en bij de 2de 4,7 (12w). Ook niet groot dus.
Als je twijfelt zou ik wachten met vaccineren. De vaccinaties worden zo vroeg al gegeven omdat er veel kinderen naar het kinderdagverblijf gaan en daar vanalles oplopen. Mijn kinderen gaan niet naar het KDV, dus voor mij is het geen reden om het zo vroeg te geven. Zelf wacht ik tot 6 maanden, vind F nu te jong/klein.
Simone heeft ze wel allemaal op schema gehad, zelfs ondanks dat ze 10 weken te vroeg was, de eerste kreeg ze dus al toen ze officieel nog niet geboren was. Ze was toen 3 kilo ofzo. Ik vond alle prikken ontzettend meevallen ondanks dat ze zo klein is. (nu nog geen 8 kilo)
Luister naar je eigen gevoel. Het is geen ramp als je je dochter iets later vaccineert. Mijn zoontje heeft het schema volledig gevolgd. Mijn dochter daarentegen heeft de eerste maanden veel voedingsproblemen gehad waardoor ze 2 keer opgenomen is in het ziekenhuis. Nu gaat het een maand of 2 heel goed, maar ik wilde op dat moment geen enkele risico nemen om dit te verstoren. Mijn gevoel zei dat ik tot minimaal 6 maanden moest wachten en dat hebben we gedaan. Volgende maand krijgt ze haar eerste prikken, het voelt nu goed. Ik laat me in ieder geval onzeker maken door het opleggen van prikken vanaf bepaalde leeftijd.
Maar is er geen verschil in 'later starten' en nr 2 of nr 3 later geven? Ik dacht dat het wel belangrijk was om tussen de entingen bepaalde minimale en maximale tijden te laten zitten? In verband met de werking van de inentingen?
goede athina dat wil ik ook wel eens weten. het gaat mij echt om het welzijn van ons meisje niet dat ze weer gaat afvallen. het gaat nu goed maar het is nog steeds niet perfect
Bij twijfel niet doen, zeg ik altijd. Blijkbaar voelt het nu niet goed voor jou, en naar je moedergevoel moet je altijd luisteren is mijn ervaring. Mijn oudste heeft alles wel volgens schema gekregen, maar bij mijn jongste voelde het ook niet goed om zo vroeg al te beginnen. Wij zijn later begonnen (4,5 mnd) en hij bleek inderdaad heel heftig te reageren op de prikken. Was dus een goede beslissing om later te starten. Je kindje krijgt nu ook nog jouw antistoffen via de borstvoeding, dat geeft ook bescherming de eerste 6 maanden.
Dat dacht ik ook. Want bij ons wilden ze de 11 maanden prik een week eerder zetten. Maar een week eerder wilden we niet ivm weekendje weg. Daarna bleek er op zijn vroegst met 11 mnd en 3 weken plek te zijn. Dat mocht dus ook weer niet. Uiteindelijk op de oorspronkelijke datum kunnen laten zetten. Over de groei: is dat omdat ze afbuigt in de curve? Of groeit ze wel in haar lijntje? Want de onze is ook echt iniminie maar groeit in zijn eigen lijntje (tegen de onderste aan) dus heb hier nooit iets over gehoord.
ze is in eerste instantie tussen de 0 en de +1 lijn geboren en ondertussen zit ze op -1 ze is in die 15 weken 1400 gram aan gekomen dus niet bijster veel. ik ga het morgen gewoon overleggen desnoods bel ik vanuit daar naar de kinderarts
Vermoedelijk zal de CB arts of kinderarts je adviseren om het wel te doen. Volg je gevoel hier in, als jij vind dat ze te klein is moet je gewoon niet enten en schuif je het op.