woordjes

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Nana79, 30 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nana79

Nana79 Actief lid

26 nov 2008
    148
    0
    0
    NL
    Hallo,
    Onze zoon van 18 maanden zegt nog geen enkele woord, niet eens mama of papa, helemaal niets. Zijn er nog meer moeders met kindjes die later zijn begonnen met de eerste woordjes? Moet ik me zorgen maken?

2. banjabes

banjabes Fanatiek lid

29 jun 2008
    2.134
    0
    0
    Hmmm, weet wel dat sommige kinderen meer bezig zijn met de motorische ontwikkeling en dat daardoor de spraakontwikkeling even wat minder belangrijk is. Kan zomaar zijn dat je kindje juist op dat gebied ineens een hele grote ontwikkeling gaat maken straks. Maar ik geloof wel dat ze op een gegeven moment toch wel woordjes moeten gaan zeggen. Ik weet alleen niet wanneer die momenten precies zijn. Ik zou zeggen: vraag het eens aan het consultatiebureau.

3. WenT

WenT Bekend lid

25 jul 2008
    766
    1
    0
    Service Manager
    Noord-Brabant
    Wij waren 2 weken terug bij het consultatiebureau voor de 18 maanden controle.
    De arts daar vertelde ons dat een kindje tussen de anderhalf en twee jaar 3 woorden moet kunnen zeggen (náást papa en mama, dus eigenlijk 5) om op het minimum te zitten.
    Als een kindje dat tussen de 18 maanden en 2 jaar niet gaat doen, dan kan het zijn dat ze gaan zoeken naar evt. spraak- of hoorproblemen.

Je kunt het dus inderdaad eens bespreken met het CB.

En bovendien letten op de begripsontwikkeling.
    Als je kindje wèl snapt wat je van 'm vraagt en opdrachtjes kan uitvoeren die je 'm geeft. Dan zit het met z'n gehoor waarschijnlijk wel goed.

Kan me voorstellen dat je je zorgen maakt. Hoeft niks te zijn, maar je wilt wel even zeker weten dat alles goed is natuurlijk...
    Succes !

4. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Mijn jochie was ook laat. Met 18 maand zei hij eigenlijk niks. Met de 19 maand afspraak op het CB netaan 3 woordjes (het minimum volgens hun lijstje). Daarna heeft hij ook nog een poosje achtergelopen, maar inmiddels praat hij netzoveel als andere kinderen van zijn leeftijd.

Wel had hij met 18 maanden een goed begrip van woorden. Dus met zijn gehoor was niks mis (paar keer oorontsteking gehad), daarom hebben we ons er weinig zorgen over gemaakt.

Ons jochie was ook traag in zijn grove motoriek, maar heeft dat ook bijgelopen. Dat ging gelijk op met de spraak ;)

5. moonlight159

moonlight159 Fanatiek lid

20 mei 2008
    3.051
    1
    0
    In m'n huis
    Onze zoon is bijna 20 maand en begint nu pas te praten. Tussen de 1 en anderhalf jaar heeft hij 4 keer oorontsteking gehad, waardoor hij minder hoorde. Ik merk het nog wel aan zijn uitspraak, die is niet altijd goed. Wel heeft hij de afgelopen maand een verschrikkelijk grote ontwikkeling in zijn spraak en taal ontwikkeling gemaakt.
    Als je je zorgen maakt, kun je altijd even het CB bellen (al vind ik hun ook niet altijd duidelijk, tenminste hierzo)

6. miffy11

miffy11 Niet meer actief

Mila was 13 maanden met haar eerste woordje (mama, papa), en zat met 18 maanden check net iets boven. maar vervolgens heeft ze heel lang stil gestaan, waardoor ze weer achter kwam te liggen. nu heeft ze in de afgelopen maand gigantisch veel woordjes geleerd, en begint nu zinnetjes te maken.

Deel Deze Pagina