Hallo meiden, Vandaag een brochure in de brievenbus gehad dat ze bij een thuiszorg instelling nieuwe alpha-medewerkers zoeken. Verdiend lekker, namelijk 12.31 euro netto in het uur. Mijn eerste reactie was: BELLEN! Maar als snel ging ik denken 'Hmm, is dat eigenlijk wel wat?' Ik bedoel, ben je eerst druk bij een ander in huis, waar je vervolgens in je eigen huis verder kan... snappie waar ik naar toe wil? Nu vraag ik mij af wie er hier nog meer als alpha-hulp werkt, en wat jullie ervaringen zijn? Liefs Minya
ik heb een tijdje als alphahulp gewerkt, maar ik kwam bij een mevrouw die al 15 jaar dezelfde hulp had gehad, en er nu mee moest stoppen. was erg moeilijk, want ik doe natuurlijk alles op mijn manier en zij was het gewend hoe die ander het deed. was niet prettig werken, dus ben ermee gestopt. maar idd, het verdiende lekker en als ik een ander adres had getroffen had ik er misschien nog wel gedaan.
Ik heb een tijdje als bijbaantje gewerkt voor de thuiszorg, niet als alpha hulp, maar wel als schoonmaakster. Het nadeel van alpha hulp zijn is dat je geen vakantie geld krijgt, en ook als je ziek bent krijg je geen geld. Het werken opzich vond ik niet vervelend om te doen, mensen zijn meestal heel dankbaar en blij dat je komt. Soms heb je er wel smeerpoetsen tussen blehh
Hier geen ervaring als alphahulp, maar hou er wel rekening mee dat je waarschijnlijk zelf moet zorgen voor de belastingafdracht.
Idd je betaald via alfa ook geen belasting daar moet je zelf zorg voor dragen Daarom is het uurloon ook zo hoog
ik heb als alpha gewerkt en ik vond er veel nadelen aan zitten: wel hoog uurloon, maar bij ziekte had je 2 wachtdagen per adres: fijn als je elk adres maar 1 keer per week hebt.. krijg je pas na 2 weken wat uitbetaald. je bouwt geen arbeidsverleden op.. maakt niet uit hoelang je werkt. Onder de 9 uur betaal je geen belasting, daarboven wel. Clienten zijn veeleisend, heb adressen gehad die elke week dachten dat ik in 2 uur tijd de grote schoonmaak deed. Als de client zei, volgende week heb ik geen tijd.. had je geen inkomen. Ik werk nu als thuishulp bij thuiszorg: minder hoog loon, maar wel op contractbasis, dus elke maand een vast loon.Het is gewoon elke week duidelijk welke werkzaamheden je doet.. ze hebben schemas wat er per maand, kwartaal of jaarlijks gedaan moet worden, je bent gewoon verzekerd, ziek is uitbetaald en je bouwt pensioen op. Dus persoonlijk zou ik gaan kijken of ze bij de thuiszorg nog iemand zoeken, bij ons staan ze er om te springen.
ik heb ook altijd als thuishulp gewerkt in de thuiszorg en werkte alleen de ochtendjes.totdat het niet meer zo goed ging bij cardia en iedereen alha hulp moest worden.omdat ik maar een paar ochtendjes in de week werk ben ik er qua maandgeld op vooruitgegaan maar jha je krijgt dan ook geen vakantie geld ziektegeld etc. ik werk nog steeds als aplha hulp en heb het er echt wel naar me zin maar ben toch bezig ook voor een andere baan. mij is verteld dat als je minder dan 6000 euro per jaar verdiend je er geen belasting over hoeft te betalen. maar je moet wel zelf belastingaangifte doen of zoiets. ik werk 10,5 uur er week als alpha hulp 3 ochtendjes dus. groetjes
ik werk ook alphahulp via thebe ik vind het wel fijn lekker onder schooltijd ik heb geluk dat ik een lieve vrouw heb waar ik moet poetsen.
Ik doe het via een uitzendbureau, alleen nu is de planning verhuisd(zaten eerst op 5 min.lopen bij me vandaan)en hoor ik ze nooit meer of ik nog kan werken voor ze, ook via het uitzendbureau niet. Dus ik zoek nu een vaste baan.
Ik werk ook als alpha hulp voor de thuiszorg. Het is niet het leukste werk maar het verdient wel ok. Sommige huizen zijn echt te smerig voor woorden maar daarvoor wordt je ook betaald en bij andere hoef je heel weinig te doen. Oudere mensen vinden het fijn als je een kopje koffie met ze drinkt en een praatje maakt, of boodschappen doet. Het is dus heel verschillend per client.
Nou ik heb het gedaan (HEEL kort) en het werk zelf vind ik geen probleem heb nog steeds een werk huisje (niet via thuiszorg oid) maar die vrouw waar ik werkte is gewoon thuis en die ging gewoon op me vingers staan kijken, letterlijk. Ze ging ernaast staan terwijl ik heb bed verschoonde.... ik moest die stofzuigerkop gebruiken voor dat stuk tapijt en een ander voor een ander stuk en weer een ander voor de tegels. Ik paar x gezegd van gaat u maar lekker zitten ik doe lekker me ding enz... die hint begreep ze niet, toen ging ik over op: het lukt mij echt wel hoor, ik maak niets stuk en ik doe het heus goed (wel met vriendelijke stem en glimlach) hahahah. Maar zo is het niet bij elk huisje, al snap ik zo mensje heus wel hoor
Ik werk ook als alphahulp. Toevallig heb vandaag een brief gehad van de organisatie (deze bemiddelt en is tussenpersoon) dat alle alphaclienten over gaan naar de reguliere thuiszorg. Voor mij gaat het ook gunstiger worden ivm met ziektekosten en me pensioen die weer opgebouwd gaat worden. Het nadeel is wel dat ik minder ga verdienen. Door deze verandering blijf ik wel me oude adresjes houden.
ik werkte ook als alpha hulp(fulltime)wat dus inhield dat ik 500 per week contact betaald kreeg..toen dr tijd... opgeven moment ben ik ook gestopt ivm de wat gebeurt er als je ziek/zwanger word...dan krijg je niks dat zat al in je uurloon gewoon bagger dus..heb nu een goeie baan met contract en krijg doorbetaald als ik ziek word (ook geen huishouding meer..
Ja het grote nadeel is dat je niet verzekerd bent en niks opbouwt! Maar het zal ook vast voordelen hebben.
Ik bemiddel tussen alpha en klant. Als alphahulp bouw je indd niks op, je bent een soort van zelfstandige. Als je ziek bent dan krijg je indd 2x per adres niet betaald en daarna 4x per adres wel. Ook als je op vakantie gaat heb je geen geld. En de belasting betaal je nog zelf, als je 500 of minder verdient betaal je geen belasting. Als je zwanger ben is er trouwens een aparte regeling via UWV. dan krijg je wel betaald namelijk, net als een zelfstandige. Maar je bent dus ook eigen baas, mocht je nou maandag ziek zijn, zou je met je cliënt kunnen regelen dat je als je je beter voelt een andere dag komt. Je regelt alles zelf met de cliënt. Hoelang je werkt, wat je doet.. Er zijn mensen genoeg die alleen stofzuigen en dan gezellig een bakje koffie doen bij de hema met de cliënt. De cliënt is jou baas en bevalt de cliënt niet dan gaan we toch opzoek naar een ander, ook andersom natuurlijk..