FF een vraagje: Mijn schoonzusje haar zoontje mocht met 3 maand al vaste voeding hebben omdat hij nogal honger had. Dit had het CB haar geadviseerd maar ik kan me dat helemaal niet voorstellen dat dat al mag? Ben gewoon nieuwsgierig of anderen dit ook hebben gehad? Bij mijn cb mocht het namelijk niet.
Het cb of kinderarts kunnen verschillende adviezen geven als daar aanleiding voor is. Maar dit is wat ongeveer geldt: Er is veel discussie of wachten met vaste voeding allergieën zou verminderen of juist bevorderen. De wetenschap is er niet uit. Dat geldt ook voor het advies om te starten. Wel is men het eens dat de darmpjes gerijpt zijn met 17 weken (4 maanden) en dat voor die tijd vaste voeding niet verstandig is. Ook is men het eens dat tot 6 maanden vaste voeding niet noodzakelijk is. En tot slot is men het eens dat vanaf 6 maanden bijvoeding zeer aan te raden is ivm het dalende ijzergehalte en de tijd die nodig is om te wennen aan vaste voeding. samengevat: vanaf 4 maanden kan bijgevoed worden maar is het niet nodig. Vanaf 6 maanden is het sterk aan te raden te gaan bijvoeden indien nog niet begonnen is. Bij allergiën en volledige borstvoeding wordt vaak aangeraden pas bijvoeding te gaan geven vanaf 6 maanden. Tussen 4/6 maanden en 12 maanden is gelegenheid om te leren eten. Het ene kind doet dit heel snel en zit binnen de kortste keren op drie volwaardige maaltijden (+ tussendoortjes) en de ander doet daar langer over. Wat het verschil maakt is heel divers. Het kindje, de manier hoe ouders ermee om gaan etc. Het ene is niet per definitie beter dan het andere. Extra drinken hebben kindjes in principe niet nodig zolang zij nog volledige melkvoedingen krijgen (waaronder natuurlijk borstvoeding) maar het MAG wel. Een beetje water bijvoorbeeld of slappe thee. Het is maar net waar je je als mama goed bij voelt. Bij borstvoeding wel goed opletten dat er nog wel genoeg gegeten wordt. Kindjes maken geen onderscheid tussen dorst en honger Diksap, roosvicee e.d. zijn allemaal voedingsmiddelen die niet 'nodig' zijn maar kunnen we helpen bij het leren drinken van iets anders dan melk. Zolang een kindje volledige melkvoedingen krijgt zou ik persoonlijk geen ander drinken aanbieden dan water of thee. Voor je het weet zijn ze gewend aan zoete smaken (en die melk is al zoet) Er zijn veel goeie boeken te koop over het geven van vaste voeding. Deze boeken geven naast een inzicht wat je kindje allemaal nodig heeft ook veel tips over voedingsmiddelen die minder of niet geschikt zijn voor babies en natuurlijk datgene wat juist heel geschikt is. Ook de manier waarop je voeding aanbiedt kan belangrijk zijn bij het leren eten. Tot slot: het is een veel gehoord advies om te starten met groenten omdat hiermee kindjes minder zouden wennen aan de zoete smaak van fruit en daardoor gemakkelijke eters worden. Kijk goed naar je kindje